کارت‌های گرافیک موبایلیتی سری Radeon 400 شرکت AMD به صورت رسمی معرفی شدند

روز گذشته شرکت AMD به صورت کامل کارت‌های گرافیک موبایلیتی سری Radeon 400 خود را معرفی نمود. اینطور که مشخص شده این کارت‌های گرافیک علاوه بر قدرتی بالاتر نسبت به گذشته، از مصرف برق کمتری نیز برخوردار هستند. همچنین برخی از این کارت‌ها با معماری Polaris تولید شده‌اند، اما در مجموع باید اشاره کنیم که […]

روز گذشته شرکت AMD به صورت کامل کارت‌های گرافیک موبایلیتی سری Radeon 400 خود را معرفی نمود. اینطور که مشخص شده این کارت‌های گرافیک علاوه بر قدرتی بالاتر نسبت به گذشته، از مصرف برق کمتری نیز برخوردار هستند. همچنین برخی از این کارت‌ها با معماری Polaris تولید شده‌اند، اما در مجموع باید اشاره کنیم که متاسفانه باز هم شاهد معرفی محصولات ری‌برند شده (Rebrand) از سوی شرکت AMD هستیم. به هر شکل در ادامه سعی می‌کنیم تا به صورت کامل این محصولات جدید را معرفی کنیم.

در مجموع این شرکت 11 کارت گرافیک موبایلیتی جدید را معرفی کرده که در ابتدا به معرفی قدرتمندترین کارت‌های گرافیک این سری یعنی Radeon R9 400 می‌پردازیم. شاید مهم‌ترین موضوعی که در مورد این کارت‌ها می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم، معماری Polaris و GCN 4.0 باشد که باعث شده تا پرچم‌داران این کارت‌های گرافیک، عملکردی تا 2.5 بار بهتر از گذشته داشته باشند. دلیل این موضوع نیز چیزی نیست جز معماری کاملا جدید و طراحی دوباره ساختار کارت گرافیک در معماری GCN 4.0 و به کارگیری پردازنده‌های جدید در بلوک‌های پردازشگر هسته. علاوه بر این از تکنولوژی‌های جدیدی همچون Primitive Discard Accelerator و Hardware Scheduler و یا Instruction Pre-Fetch که در معماری پولاریس وجود دارد نیز نمی‌توانیم چشم‌پوشی نماییم. به هر شکل AMD سعی کرده تا با به کارگیری چند تکنولوژی پیشرفته‌تر، عملکرد کلی کارت گرافیک را تا حد زیادی بهبود بخشیده و مصرف برق آن را نیز پایین آورد.

AMD-Polaris-GPU-635x374

اما در مورد مصرف برق و کاهش آن، تنها می‌توانیم فناوری سخت FinFET 14nm را دلیل این موضوع بدانیم. در واقع AMD با کاهش دادن لیتوگرافی کارت‌های گرافیک خود موفق شده تا مصرف برق آنها را تا اندازه قابل توجهی کاهش دهد. یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در این زمینه، کاهش اتلاف انرژی است که در مجموع به بهینه‌تر عمل کند کارت کمک می‌کند. بهتر است ابتدا به تصویر زیر نگاه کنید تا بیشتر با این کارت‌های گرافیک آشنا شوید:

AMD-Radeon-R9-M400-Series-635x287

کارت‌های گرافیک سری Radeon R9 400 شرکت AMD شامل سه کارت گرافیک R9 485X ،R9 470X و R9 470 می‌شود. قدرتمندترین کارت گرافیک در سری جدید محصولات شرکت AMD، کارت گرافیک R9 485X می‌باشد که به هسته‌ی پردازشگر Antigua XT مجهز شده و قدرت فوق‌العاده بالایی دارد. اما به یاد دارید که گفتیم این محصولات جدید، ری‌برندی از کارت‌های گرافیک قبلی این شرکت هستند؟ حال باید اشاره کنیم که Antigua XT، در کارت گرافیک R9 395X نیز به عنوان پردازشگر اصلی عمل می‌کرد و به 8 گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با باس حافظه‌ی 256 بیتی مجهز شده بود. در واقع ما شاهد یک پردازشگر جدید برای کارت‌های گرافیک جدید شرکت AMD نیستیم و این محصولات جدید، بیشتر ری‌برند شده هستند. کارت گرافیک R9 485X نیز همین مشخصات را داشته و کلاک هسته آن نیز 1250 مگاهرتز می‌باشد، با این تفاوت که معماری ساخت آن 14nm بوده و مصرف برق آن تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

دو کارت گرافیک دیگر از این سری یعنی R9 470X و R9 470 نیز به ترتیب به 14 و 12 واحد اجرایی (Compute Unit) و 896 و 768 پردازنده‌ی جریان (Stream Processor) مجهز شده‌اند. در نهایت باید اشاره داشته باشیم که هر دو این کارت‌های گرافیک نیز به 4 گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با رابط 128 بیتی و کلاک هسته‌ی 1500 مگاهرتز مجهز شده و می‌توانند قدرت بالایی را پیش روی کاربران قرار دهند.

AMD-Radeon-R7-M400-Series-635x374

متاسفانه AMD تنها 3 کارت گرافیک سری R9 400 را با معماری پولاریس تولید نموده و در محصولات سری Radeon R7 400 خبری از کارت‌های گرافیک با ممعماری پولاریس نیست. تمامی این کارت‌های گرافیک با معماری‌های قدیمی تولید شده و قرار است با همان مشخصات همیشگی، اما نامی جدید عرضه گردند.

ری‌برند کردن محصولات توسط AMD را ما پیشتر با عرضه شدن کارت‌های گرافیک دسکتاپ سری Radeon 300 مشاهده کرده بودیم که تنها پرچم‌داران آن همانند R9 Fury X و R9 Fury با معماری‌های جدید عرضه شده بودند. متاسفانه AMD باز هم این کار را در زمینه کارت‌های گرافیک موبایلیتی جدید خود تکرار نموده و اگر بخواهد همین اقدام را در مورد کارت‌های گرافیک دسکتاپ نیز انجام دهد، نمی‌توانیم آینده‌ی چندان خوبی را پیش روی این شرکت مشاهده کنیم.

از 5 کارت گرافیک سری Radeon R7 400، دو کارت R7 M460 و R7 M440 به حافظه‌ی DDR3 مجهز بوده و با قدرت پایین خود، بیشتر مناسب انجام کارهای ساده هستند. دو کارت گرافیک قدرتمندتر از این سری نیز بر پایه هسته‌ی Topaz XT ساخته شده و قدرتی همانند گذشته دارند و نمی‌توانید روی مصرف برق پایین آنها حساب کنید.

AMD-Radeon-R5-M400-Series-635x280

در نهایت، کارت‌های گرافیک پایین‌رده R5 400 شرکت AMD با داشتن قدرتی پایین، قیمت کمی نیز داشته و می‌توانند در لپتاپ‌های رده‌پایین بازار مورد استفاده قرار بگیرند. این کارت‌های گرافیک بر اساس هسته‌های Sun XT و Jet Pro طراحی شده‌اند و تعداد پردازنده‌های جریان (Stram Processor) در تمامی آنها، 320 واحد می‌باشد. وجود حجم حافظه‌ی 4 گیگابایتی و باس حافظه‌ی 64 بیتی در این کارت‌های گرافیک، سبب شده تا تفاوت چندان میان آنها نباشد. در واقع تنها تفاوتی که ما می‌توانیم در این زمینه به آن اشاره کنیم، حافظه‌ی GDDR5 در کارت گرافیک R5 M435 است، حافظه‌ای که در کارت‌های R5 M430 و R5 M420 از نوع DDR3 هستند.

چند روز پیش شرکت انویدیا به صورت رسمی کارت‌های گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 خود را معرفی کرد، اما هنوز خبری از رونمایی نسخه‌ی موبایلیتی از محصولات جدید این شرکت نیست. همینطور هنوز مشخص نشده که انویدیا هم همانند AMD، محصولات خود را به صورت ری‌برند عرضه خواهد کرد یا نه، هر چند، تا کنون انویدیا این کار را انجام نداده است.

اما باید اشاره داشته باشیم که ری‌برند کردن محصولات جدید شرکت AMD، باعث خواهد شد تا باز هم این شرکت از دیگر رقبای خود عقب بماند. اگر انویدیا نسل جدید کارت‌های گرافیک موبایلیتی خود را بر اساس معماری جدید پاسکال طراحی و عرضه کند، احتمالا سازندگان کمتر به سراغ محصولات شرکت AMD رفته و این شرکت نتواند درآمد مناسبی را از این زمینه کسب کند.

در ادامه می‌توانید مشخصات فنی تمامی کار‌ت‌های گرافیک جدید موبایلیتی سری Radeon 400 شرکت AMD را در قالب یک تصویر مشاهده نمایید:

1463301674721

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال