محقق ایرانی به همراه تیم تحقیقاتی خود موفق به ضبط صدای باکتری‌ها شد

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه فناوری دلفت هلند به سرپرستی محقق فربد علیجانی با استفاده از غشای گرافن موفق به ضبط صدای باکتری‌ها شدند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه دلفت هلند و محقق ایرانی فربد علیجانی تلاش کردند تا با ضبط حاشیه صوتی باکتری‌ها از زنده بودن آنها مطلع شوند. […]

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه فناوری دلفت هلند به سرپرستی محقق فربد علیجانی با استفاده از غشای گرافن موفق به ضبط صدای باکتری‌ها شدند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه دلفت هلند و محقق ایرانی فربد علیجانی تلاش کردند تا با ضبط حاشیه صوتی باکتری‌ها از زنده بودن آنها مطلع شوند.

در این روش با استفاده از غشای گرافن می‌توان صدایی را ضبط کرد که نشان می دهد باکتری زنده است. این گروه تحقیقاتی در ابتدا به دنبال شناخت ساختار گرافن بودند اما در این بین موضوع تماس یک شیء بیولوژیکی به این ماده حساس به ذهن آنها خطور کرد.

محقق ایرانی فربد علیجانی در مورد این تحقیق می‌گوید: گرافن به عنوان یک ماده شگفت انگیز از یک لایه اتم تشکیل شده است. این ماده مجهز به خواص الکتریکی و مکانیکی قوی و نسبت به نیروهای خارجی نیز حساس است. همچنین این تحقیق با کمک گروه نانو بیو لوژی دکتر سیس دکر و گروه نانو مکانیک انجام گرفت. به گفته سیس دکر پس از چسبیدن باکتری به سطح یک لایه از گرافن نوسان های تصادفی با دامنه های بسیار کمتر از چند نانومتر ایجاد می شود به طوری که امکان شنیدن صدای باکتری را فراهم می کند. این نوسانات در اثر فرایندهای بیولوژیکی باکتری ها ایجاد می شود. علیجانی در این مورد عنوان کرد ضربات ایجاد شده همانند حاشیه صوتی قابل گوش دادن است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال