اپل برای جلوگیری از تصویب لایحه «حق تعمیر» تلاش می‌کند

بر کسی پوشیده نیست که اهالی دنیای فناوری از تعمیرات غیررسمی واقعا متنفر هستند، چه این تعمیرات توسط فروشگاه‎هایی صورت گیرد که مجوز لازم به آن‎ها داده نشده است یا صاحب دستگاه که با چیزهایی که خودش دارد تعمیرات را انجام می‎دهد. اپل به همراه چند شرکت فناوری دیگر سعی دارند با مجموعه‎ای از لایحه‎هایی […]

بر کسی پوشیده نیست که اهالی دنیای فناوری از تعمیرات غیررسمی واقعا متنفر هستند، چه این تعمیرات توسط فروشگاه‎هایی صورت گیرد که مجوز لازم به آن‎ها داده نشده است یا صاحب دستگاه که با چیزهایی که خودش دارد تعمیرات را انجام می‎دهد. اپل به همراه چند شرکت فناوری دیگر سعی دارند با مجموعه‎ای از لایحه‎هایی که تحت عنوان “حق تعمیر” تحویل 8 ایالت آمریکا شده است مبارزه کنند که که نیازمند دسترسی آسان به ابزار و دانش در خصوص تعمیر دستگاه‎های الکترونیکی خواهد بود.

یکی از این موارد لایحه‎ای است که تحویل ایالت نبراسکا، تحت عنوان LB67 یا Fair Repair Act شده است که قرار است 5 شنبه به بحث گذاشته شود. اگر این لایحه تصویب شود، برای اولین بار در آمریکا شاهد انجام چنین کاری هستیم و سناتور Lydia Brasch که پشتیبان آن است اعتقاد دارد سایر ایالت‎ها به زودی این دادخواست را دنبال خواهد کرد، همان‎طور که در حال حاضر طرح‎های مشابهی در ایالت‎های مینه‎سوتا، نیویورک، ماساچوست، ایلینوی، ویومینگ، تنسی و کنزاس ارائه شده است.

اگر لایحه‎ی LB67 تبدیل به یک قانون شود، شرکت‎های فناوری مانند اپل را ملزم خواهد کرد که ابزار تشخیص و راهنمای سرویس قطعات خود را به صورت عمومی در اختیار مصرف‎کنندگان و هم‎چنین مغازه‎های تعمیرات قطعات قرار دهند. این قانون تنها برای افرادی که در نبراسکا زندگی می‎کنند منفعت ندارد چون عرضه‎ی چنین ابزار و راهنمایی به کاربران جهانی این شرکت و شرکت‎‎های دیگر، به خصوص کشورهایی که اغلب مورد فراموشی شرکت‎های بزرگ قرار می‎گیرند و در آن‎ها مراکز خدمات رسمی وجود ندارد، کمک خواهد کرد.

گرچه مشکل بزرگی که شرکت‎های فناوری با آن دارند تعمیرات غیرمجوز دار با بهای کمتر از تعمیرات رسمی است که این قضیه می‎تواند به صورت بالقوه سود ناشی از فروش مجوزهای تعمیر را کاهش دهد. ولی از طرف دیگر، فروشگاه‎های اپل در شهرهای بزرگ به نسبت مناطق کوچک شهری بسیار زیادتر هستند و حال کاربرانی که در مناطق کوچکتر زندگی می‎کنند حق این را دارند چند روزی را برای گرفتن وقت Genius Bar (ایستگاه پشتیبان فنی فروشگاه‌‎های اپل) صبر کنند یا به یک فروشگاه تعمیرات غیررسمی بروند و مشکل خود را با وجود عدم استفاده از ابزار رسمی برطرف کنند.

با این‎حال، اپل در مخالفت با این لایحه پیش‎قدم شده است و در انجام آن از الفاظ ترسناک و گمراه کننده استفاده می‎کند، به عنوان مثال این شرکت ادعا می‎کند که نبراسکا به “مکه‎ای برای مجرمان” تبدیل می‎شود و تایید این لایحه “باعث می‎شود کار هکرها برای نقل مکان به نبراسکا بسیار ساده شود.” این شرکت به نظر می‎رسد نگرانی‎هایی در رابطه با مالکیت فکری (intellectual property) خود دارد، چون این لایحه شرکت‎های فناوری را ملزم خواهد کرد که به صورت آزادانه اطلاعاتی را که قبلا در اختیار عموم نبوده برای آن‎ها فاش سازند، حتی اگر متن لایحه به شکل آشکاری به صورت زیر باشد “هیچ‎چیزی در لایحه‎ی Fair Repair Act نبایستی شرکت اصلی سازنده‎ی قطعات را ملزم به فاش کردن اسرار تجاری کند”.

ولی این فقط اپل نیست بلکه سایرین نیز مخالفت‎های سنگینی در رابطه با این لایحه نشان داده‎اند، بارزترین آن‎ها صاحب کارخانه‎ی تراکتورسازی John Deere است که شهرت دارد در واقع دستگاه‎های خود را نمی‎فروشد بلکه ترجیحا “مجوز” آن‎ها را برای سایرین صادر می‎کند (با دریافت قیمت کامل یک تراکتور که حداقل ده‎ها هزار دلار ارزش دارد). این سناتور ادعا می‎کند که این لایحه بیشتر از همه با مخالفت روبرو می‎شود، چون شرکت‎های فناوری دایما مذاکره‎کنندگان سیاسی به اداره‎ی او می‎فرستند، یعنی اهالی دنیای سیلیکونی شدیدا در خصوص با این لایحه و مفاد آن نگران هستند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال