هسته Cortex A73 ARM برای استفاده در پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۷ معرفی شد

شرکت ARM در کنار طراحی واحد پردازش گرافیکی Mali G71 خود، به معرفی ARM Cortex A73 پرداخته است؛ یک هسته‎ی جدید پردازنده که برای استفاده در سیستم روی چیپ‎های پرمیموم سال 2017 طراحی شده است. در طراحی این هسته‎ی جدید رانش مداوم به منظور به دست آوردن عملکرد بالاتر در هر وات و یک اوج […]

شرکت ARM در کنار طراحی واحد پردازش گرافیکی Mali G71 خود، به معرفی ARM Cortex A73 پرداخته است؛ یک هسته‎ی جدید پردازنده که برای استفاده در سیستم روی چیپ‎های پرمیموم سال 2017 طراحی شده است. در طراحی این هسته‎ی جدید رانش مداوم به منظور به دست آوردن عملکرد بالاتر در هر وات و یک اوج عملکرد مطلق بالاتر قرار دارد.

با فرکانس‎هایی که به 2.8 گیگاهرتز می‎رسد، شرکت ARM ادعا می‎کند که این‌چنین چیزی تا 30 درصد عملکرد را افزایش می‎دهد و این عملکرد را با توجه به همان مشکلات حرارتی همیشگی، بهتر حفظ می‎کند. علت این است که هسته‎ی Cortex A73 ‎ هم‎چنین دارای 30 درصد کارایی انرژی بهتر (عملکرد در هر وات) است. مشتریان ARM بایستی A73 را با استفاده از پردازش نیمه‎هادی 10 نانومتری بسازند که به ازای هر هسته یک محصول کوچک 0.65 میلی‎متر مربعی به دست می‎دهد (در مقایسه Cortex A72 از فن‎آوری 16 نانومتری استفاده می‎کند).

arm-cortex-a73-cpu-sustained

حفظ عملکرد (اشاره شده) در هنگام ساخت Cortex A73 یک هدف بوده است. ARM می‎گوید که حالا عملاً تفاوتی بین عملکرد حفظ شده و اوج عملکرد وجود ندارد. معمولاً، عملکرد می‎تواند به یک اوج (پیک) برسد، ولی زمانی که چیپ داغ می‎شود، باید شدت آن کم شده تا بدون بیش از حد داغ شدن آن فعالیتش حفظ شود. در گذشته، طراحی یک هسته همانند با Cortex A57 می‎توانسته بین این دو (عملکرد حفظ شده و پیک عملکرد) شاهد یک تفاوت 20 درصدی باشد. A72 این قضیه را اندکی کاهش داد ولی A73 آن را تقریباً از بین می‎برد.

Cortex 73 بر پایه‎ی طراحی‎هایی است که به احتمال قریب به یقین واحد پردازش گرافیکی ARM Mali G71 را نیز شامل می‎شود که به صورت مشترک دارای همان بافرهای حافظه‎ی سرعت بالا برای افزایش عملکرد در طول تبادل داده‎ها بین این دو است.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال