ARM از پردازنده گرافیک موبایل Mali G71 رونمایی کرد

در نمایشگاه Computex 2016، به سری پردازنده‎های گرافیکی (GPU) Mali شرکت ARM و بخش رده بالای آن‎ها مدل جدیدی اضافه خواهد شد. این شرکت با ارائه‎ی Mali G71 یک طراحی پرمیموم جدید پردازنده‎ی گرافیکی معرفی کرد که آنقدر گسترش‎پذیر است که در گوشی‎های همراه تا لپ‎تاپ‎ها به کار گرفته شود. تخمین زده می‎شود که در […]

در نمایشگاه Computex 2016، به سری پردازنده‎های گرافیکی (GPU) Mali شرکت ARM و بخش رده بالای آن‎ها مدل جدیدی اضافه خواهد شد. این شرکت با ارائه‎ی Mali G71 یک طراحی پرمیموم جدید پردازنده‎ی گرافیکی معرفی کرد که آنقدر گسترش‎پذیر است که در گوشی‎های همراه تا لپ‎تاپ‎ها به کار گرفته شود. تخمین زده می‎شود که در سال 2011 تقریبا 50 میلیون چیپ یک پردازنده‎ی گرافیکی Mali داشته‎اند. این عدد در سال 2015 به مقدار 750 میلیون عدد افزایش یافت. جالب است که 75 درصد تلویزیون‎ها، 50 درصد تبلت‎ها و 40 درصد گوشی‎های هوشمند از GPU این شرکت استفاده می‎کنند. در بازار گوشی‎ همراه، شرکت کوالکام و اپل نیز با طراحی‎های خود سهم بارزی از بازار را در اختیار دارند.

Mali G71، اولین پردازنده‎ی گرافیکی دارای معماری Bifrost شرکت ARM

عملا در مرکز این پردازنده‎ی گرافیکی جدید، معماری تازه‎ای به اسم Bifrost قرار دارد. دو جزئیاتی که تا به الان شرکت ARM در رابطه با این معماری جدید از آن‎ها صحبت کرده است کارآیی انرژی در ارتباط با عملکرد (بالای 20 درصد به ازای هر وات مصرفی و بالای 40 درصد عملکرد به ازای هر میلی‎متر مربع مساحت تراشه) و ارتباطات داخلی داده‎ها بین CPU و هسته‎های GPU  با افزایش بالای 20 درصدی پهنای‎ باند روبرو شده است. در راس این موارد، پشتیبانی از رابط برنامه‌نویسی گرافیکی وولکن است که پتانسیل عملکرد این GPU را افزایش می‎دهد.

عملکرد هسته‎های GPU به واسطه‎ی داشتن ذخیره‎سازی کارآمدتر داده‎های داخلی به صورت لوکال در عوض اکثرا استفاده از فایل‎های رجیستر، افزایش می‎یابد. ARM هم‎چنین فکر می‎کند که کامپایلرها برای این پیکربندی خاص دارای یک بهینه‎سازی زمانی ساده‎تر خواهند بود. هم‎چنین قابلیت‎هایی نظیر Index-driven vertex shading دیده می‎شود که به نظر مانع محاسبات زائد می‎شود به همراه Wire Light Pipeline که شرکت ARM هنوز جزئیات مربوط به آن را اعلام نکرده است.

arm-mali-g71-gpu-improvements

عملکرد در سطح لپ‎تاپ و بهینه‎سازی شده برای واقعیت مجازی

باید تا اواخر سال 2016 یا اوایل سال 2017 برای انجام تست‎های بنچمارک مستقل بر روی این پردازنده‎ی گرافیکی صبر کرد، ولی ARM مطمئن است که Mali G71 می‎تواند عملکردی در حد پردازنده‌های رده پایین گرافیکی مورد استفاده در رایانه‌های شخصی (نظیر GeForce 940M) را با سطح قدرت بسیار کمتری به نمایش بگذارد. طراحی Mali G71 به نحوی است که تا حداکثر 32 هسته‎ی سایه‎زن (هسته‎های GPU) داشته باشد.

arm-mali-g71-gpu-performance

داده‎های AMR هم‎چنین نشان از این دارند که Mali G71 برای عملکرد بهتر در بحث واقعیت مجازی طراحی شده است یعنی: از نرخ تازه‎سازی صفحه‎ی نمایش تا حداکثر 120 هرتز پشتیبانی می‎کند و ادعا می‎شود که دارای یک تاخیر لوله‎ی گرافیکی 4 میلی ثانیه‎ای خواهد بود، گرچه قبل از نظر دادن در مورد این ادعا باید منتظر جزئیات بیشتر باشیم. امروزه داشتن تاخیر کلی 20 میلی ثانیه‎ای (کنترل‎کننده + اپلیکیشن + گرافیک + صفحه‎ی نمایش) بسیار خوب در نظر گرفته می‎شود. 120 هرتز در حدود 8 میلی ثانیه است، بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم که اپلیکیشن‎های واقعیت مجازی موبایل می‎توانند با پردازنده‎ی گرافیکی Mali G71 به شکل مو‎ثرتری با تاخیر بسیار کمتری اجرا شوند یا خیر.

علاوه بر این، G71 از نمایشگرهای 4K و آنتی- الیاسینگ (آنتی-الیاسینگ به زبان ساده یعنی ضد الیاس، منظور از الیاس هم شکستگی خطوط است. علت شکستگی یا الیاسینگ این است که برای توضیح گرافیک از پیکسل‌های مربع شکل استفاده می‌شود که نتیجه‌ی آن دندانه دندانه شدن خطوط صاف است.) 4 برابری چند نمونه‎ای پشتیبانی می‎کند که چنین چیزی باعث می‎شود پیکسل‎های مرئی هموار (صاف) شوند تا از ظاهر “پیکسلی شده‎” تصاویر جلوگیری شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال