آگهی کسب و کارها

با انواع طرح های فرش خطیبی آشنا شوید

اگر به‌قصد خرید فرش دست‌بافت تبریز به بازار می‌روید، حتما نام طرح فرش خطیبی را زیاد می‌شنوید. این طرح، توسط طراح معروف «استاد خطیبی» بر بوم هنر جاری شد و سال‌هاست که زیبایی آن همچون نگینی در بازار فرش‌ها درحال درخشش است. وجود بازارهای متعدد فرش در تبریز، نشان از اهمیت این هنر در این […]

اگر به‌قصد خرید فرش دست‌بافت تبریز به بازار می‌روید، حتما نام طرح فرش خطیبی را زیاد می‌شنوید. این طرح، توسط طراح معروف «استاد خطیبی» بر بوم هنر جاری شد و سال‌هاست که زیبایی آن همچون نگینی در بازار فرش‌ها درحال درخشش است.

وجود بازارهای متعدد فرش در تبریز، نشان از اهمیت این هنر در این خطه از ایران دارد. در واقع، آب‌وهوای معتدل، کوهستانی‌بودن منطقه و منابع طبیعی غنی، جغرافیای این شهر را برای دامداری مستعد کرده است. این موضوع، باعث شد که مردم هنردوست تبریزی به‌سمت صنایع‌دستی ازجمله فرش‌بافی سوق داده شوند. در این مقاله همراه ما بمانید تا شما را با یکی از کف‌پوش‌های جذاب ایرانی آشنا کنیم.

جادوی زیبایی در زیر پا، با انواع فرش های تبریز

سفر امروز ما به جاذبه‌ای به نقش‌ونگارهای فرش‌های تبریز است که هریک از آن‌ها با دنیایی از هنر، انسان را به فراسوی مرزهای خیال می‌کشانند. از میان تنوع بی‌مثال انواع فرش در ایران، می‌خواهیم دل به وصف جذابیت‌های قالی تبریز بدهیم.

از زیبایی طرح فرش خطیبی گرفته تا نقش‌ونگارهای سالاری، هریس، ماهی، علیا و نامی که عنوان شهر جهانی بافت فرش را برای این دیار به ارمغان آوردند. درحال‌حاضر، بخشی از آن‌ها زینت‌بخش موزه‌ها هستند و برخی دیگر، منظره‌ای چشم‌نواز برای منازل ایرانی ساخته‌اند.

نقش های شگفت انگیز تبریز در طرح فرش خطیبی

فرش‌های دست‌بافت خطیبی، آینه تمام‌نمای فرهنگ و اصالت ایرانی هستند که هر روز با استقبال بیشتری ازسوی ملل و فرهنگ‌های مختلف مواجه می‌شوند. اگر در هنگام خرید فرش، چشم‌تان به طرح‌های خطیبی افتاده باشد، مسلما شیفته زیبایی‌هایش شده‌اید و دوست داشتید که با تهیه آن، حرارت و صمیمیت بیشتری به فضای منزل‌تان ببخشید.

بافندگان تبریزی، با دقت‌نظر، خلاقیت و سلیقه، زیبایی طرح‌های خطیبی را به درجه والایی از کمال رساندند. چنانچه می‌توان این قالی‌ها را هنری ارزشمند و تجارتی پرمنفعت دانست. فرش‌ خطیبی، با نقش‌مایه‌های متنوعی که دارد، حتما شما را هنگام خرید سردرگم می‌کند. بنابراین، در ادامه همراه ما باشید تا انتخاب را کمی برایتان آسان کنیم.

انواع طرح فرش خطیبی براساس رج، هنری که همیشه زنده می ماند

هرکسی که با فرش‌های تبریز آشنایی داشته باشد، قطع به یقین نام طرح خطیبی را شنیده و نقش‌های قابل ستایش آن را دیده است. فراوانی طراحان کوچه‌بازاری، یکی از دلایلی بود که باعث شد، امروز شاهد تنوع بالایی از فرش‌های خطیبی باشیم چراکه با عوض‌کردن چند گل در متن یا حاشیه، نقش‌های جدید و جذابیت‌های بیشتری آفریده می‌شوند. بیایید و با چندی از این آفریده‌های صنعتی آشنا شویم.

  • فرش خطیبی 40 رج: این قالی با پرزهای کرک و ابریشم، زمینه‌ای سرمه‌ای و حاشیه کاربنی دارد و برای دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک، قابل استفاده است.
  • فرش خطیبی 50 رج: این قالی کرک و ابریشم، زمینه‌ای مشکی و حاشیه‌ای شامپاینی دارد و برای انواع دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک کارآمد است.
  • قالیچه خطیبی 55 رج: این قالی با جنس مرینوس و ابریشم، دارای زمینه‌ای کرم و حاشیه‌ای طلایی‌رنگ است که در دکوراسیون‌های مدرن و نئوکلاسیک استفاده می‌شود.
  • فرش خطیبی 60 رج: این قالی‌چله ابریشم، دارای زمینه کرم و حاشیه شامپاینی است که برای دکوراسیون‌های سنتی و طرح چوب به‌کار می‌رود.

تنوع طرح فرش خطیبی با روایت های رنگارنگ

رنگ‌آمیزی فرش‌های خطیبی، چه در قسمت زمینه و چه در حاشیه‌ها، با قدرت چشمگیری در جلب‌توجه افراد عمل می‌کند. استاد خطیبی، با ترکیب استادانه و حرفه‌ای رنگ‌ها، اثرهای فاخر و نفیسی را خلق کرد که وقتی با آن‌ها مواجه می‌شوید، قدرت اراده‌تان را برای انتخاب خواهید باخت چون بدون شک، همه آن‌ها مورد تایید سلیقه شما و همگان است.

رنگ‌ها عاملی هستند که زیبایی طرح و نقش را برجسته می‌کنند و حال‌وهوای منزل شما را با مهارت تمام تغییر می‌دهند. شما قالی‌های خطیبی را در رنگ‌بندی‌های متنوعی همچون مشکی، فیروزه، کرم، پیازی، شکلاتی و طلایی می‌یابید که هریک از آن‌ها بسته به ویژگی‌های روانشناسی، تاثیر خاصی بر روحیه شما و حس‌وحال حاکم بر فضا دارند.

تنوع طرح فرش خطیبی در ابعاد مختلف

بخش دیگری از تنوع طرح‌ قالی‌های خطیبی به شاخصه ابعاد بستگی دارد. به‌طور کلی، قالی‌های خطیبی در اندازه‌های زرع و نیم تا 24 متر در بازار پیدا می‌شوند و بسته به اندازه خود، می‌توانند شکل‌وشمایلی متفاوت از یکدیگر داشته باشند.

اطلاعاتی کلی از قیمت فرش دست ‌بافت خطیبی در بازار

هنر فرش‌بافی، از دیرباز در فرهنگ ما ایرانیان رواج داشت؛ به‌خصوص قالی‌های دست‌بافت که با دستان هنرمند و زحمت‌کش زنان و مردان ایرانی بافته می‌شود و از ارزش مادی بالایی برخوردار است. صریح بگوییم که اگر به خرید چنین کف‌پوش‌هایی فکر می‌کنید، مجبورید بیشتر از هر وقتی دست‌ودل‌باز باشید و بودجه کلانی را در نظر بگیرید.

حالا زمانی که برای خرید به بازار مراجعه کرده‌اید، حتما پی برده‌اید که برخی فرش‌ها گران‌تر و برخی هم ارزان‌تر هستند. حتی ممکن است ازلحاظ طرح و رنگ در یک رده باشند ولی تفاوت قیمتی بالایی میان‌ آن‌ها برقرار باشد. به‌نظر شما این موضوع چه دلیلی دارد؟

مسائلی هست که شما از آن‌ها بی‌خبرید؛ مثلا زمینه 2رنگ، نوع رنگ‌های به کاررفته در تاروپود، جنس نخ‌ها (ابریشم یا پشم)، قدمت فرش‌ها و سبکی که هنرمندان در اجرای نقش‌ونگار از آن پیروی کرده‌اند، همگی جزء دلایلی هستند که باعث متغیربودن قیمت‌ فرش دستباف شده‌اند.

طرح فرش خطیبی دست‌ بافت را در بازار آنلاین آریاس جست‌ و جو کنید

گرچه در گذشته، خرید اینترنتی کالاهای گران‌قیمتی همچون فرش‌ها با نظرات منفی ازسوی منقدین مواجه بود ولی زمانی که فضای اینترنت و تکنولوژی پیشرفت کرد، افراد ترغیب شدند که لذت خریدهای چند دقیقه‌ای را تجربه کنند. در این راستا، آریاس بهترین بازار آنلاین فرش است که سعی می‌کند محصولات قابل عرضه خود را با روحیات و نیازهای روبه‌رشد مشتریان امروز و قدیمی هماهنگ کند.

یکی از محصولات فروشگاه اینترنتی آریاس، تنوعی بی‌نهایت از فرش دستباف تبریز است که نقش‌های ریزبافت آن، پدیده‌ای از شکوه و درخشندگی را با خود به ارمغان می‌آورد. آریاس، با تهیه طیف وسیعی از این کالا برای نیازهای مختلف، سعی می‌کند سلیقه سخت‌پسندانی که به‌دلیل مشغله‌های روزمره، حوصله و وقت کافی برای بازارگردی را ندارند، پوشش دهد.

جمع‌بندی

طرح فرش خطیبی، یکی از مجلل‌ترین و چشمگیرترین طرح‌های تبریزی است که مهارت، ظرافت و تبحر قالی‌بافان را با تصویری که از خود به نگاه بیننده می‌دهد، بیان می‌کند. این قالی، یکی از معدود قالی‌هایی است که به‌صورتی قدرتمند راه خود را به بازارهای داخلی و خارجی باز کرد و نام فرش ایران را در جهان زنده نگه داشت.

اگر شما هم مشتاق داشتن این اثر هنری فاخر در دکوراسیون منزل‌تان هستید، در بازار آنلاین آریاس، می‌توانید تنوعی از آن را مشاهده کنید. آریاس، جزئیاتی از محصولات خود را در قالب تصاویر و اطلاعات نوشتاری ارائه داده است تا انتخاب را برایتان راحت کند و تجربه لذت‌بخشی از خرید به شما بدهد.

salb-techna