آگهی کسب و کارها

مجازات کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

در امروزه، با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی، دامنه ارتکاب جرایم نیز به این حوزه گسترش یافته و این امر منجر به بهره گیری از اینترنت توسط افراد مجرم به عنوان بستری برای اعمال مجرمانه شده است. قانون گذار مسئله ارتکاب جرم در فضای مجازی را مورد توجه قرار داده و با تصویب […]

در امروزه، با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی، دامنه ارتکاب جرایم نیز به این حوزه گسترش یافته و این امر منجر به بهره گیری از اینترنت توسط افراد مجرم به عنوان بستری برای اعمال مجرمانه شده است.

قانون گذار مسئله ارتکاب جرم در فضای مجازی را مورد توجه قرار داده و با تصویب یک قانون ویژه مربوط به این جرایم، برای آن ها مجازات های خاصی در نظر گرفته است.

منظور از کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

کلاهبرداری اینترنتی، یکی از انواع جرایم مربوط به رایانه است که در قانون جدید جرایم رایانه ای که در سال 1388 به عنوان جرم مصوب شده است.

ماده قانون : ” هر کس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. “

طبق ماده کلاهبرداری اینترنتی، هر گونه تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری که از طریق رایانه انجام شود، به عنوان کلاهبرداری رایانه ای شناخته می شود.

اگر این کلاهبرداری به وضوح از طریق اینترنت صورت بگیرد، آن را جرم جرم کلاهبرداری اینترنتی تلقی می کنیم و مجازات آن شامل حبس یا جزای نقدی یا هر دوی آن خواهد بود.

وکیل

جرم کلاهبرداری اینترنتی جرمی قابل گذشت است؟

طبق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹، کلاهبرداری و تمامی جرایمی که در حکم کلاهبرداری شامل می شوند، در صورتی که مبلغ مورد بحث آن ها کمتر از ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان باشد، قابل گذشت محسوب می شوند.

این به این معناست که برای این جرایم، فرایند تعقیب و رسیدگی به آن ها منوط به درخواست شاکی است و بدون طرح شکایت توسط شاکی در مراجع قضایی، امکان تعقیب و رسیدگی به این جرایم وجود ندارد.

در صورتی که شاکی از تعقیب و رسیدگی به این جرایم گذشته باشد، در فرایند دادرسی، رسیدگی قضایی به آن ها متوقف خواهد شد.

چگونه از وکیل کلاهبرداری کمک بگیریم؟

وکیل کلاهبرداری یکی از شاخه های حیاتی در دادگستری است، زیرا در جامعه ممکن است جرایم کلاهبرداری متعددی رخ دهد و با توجه به افزایش میزان این جرایم در سال های اخیر، حضور وکیل کلاهبرداری متخصص در این زمینه امری بسیار ضروری و حیاتی به شمار می آید.

وکیل کلاهبرداری با داشتن دانش عمیق در حقوق جرم و مراحل دادرسی، به موکلان خود در پیگیری دعاوی مربوط به کلاهبرداری کمک می کنند و حقوق آن ها را در دادگاه به دفاع می پردازند.

با پیشرفت علم و فناوری، کلاهبرداری نیز از روش های سنتی به روش های مختلف اینترنتی و دیجیتالی منتقل شده است.

نیار به وجود وکیل  کلاهبرداری متخصص در این زمینه بسیار احساس می شود. دفاتر حقوقی مختلفی به فعالیت در این حوزه مشغول هستند و انتخاب یک وکیل ماهر و متخصص بسیار مهم است.

شما باید به دنبال یافتن یک وکیل با توانایی و تجربه کافی باشید که بتواند مشکل شما را به خوبی حل کند و از اصطلاح معروفی استفاده کنیم، “مو را از ماست بکشد”.

ویژگی که وکیل کلاهبرداری دارد

  • باید وکیل کلاهبرداری امانت دار موکل خود باشد
  • صداقت و راستگو بودن از ویژگی یک وکیل خوب است
  • پاسخگو موکل خود باشد.
  • باید تا جای ممکن با دیگر وکیل های کلاهبرداری مشورت کند.
  • با وکیل کلاهبرداری علم بروز و آگاهی کافی داشته باشد.
  • باید 100 خود را برای موکل خود بگذارد.

انواع جرم کلاهبرداری

  1. کلاهبرداری در اینترنت
  2. کلاهبرداری بانکی
  3. تلفنی
  4. کلاهبرداری بانکی
  5. و…..

رد مال کلاهبرداری

قاضی می تواند در حکم خود اموالی که از طریق جرم کلاهبرداری به دست آمده اند را مصادره کرده و به عنوان بخشی از مجازات متخلف در دادنامه درج کند، که به این اصطلاح در حقوقی “رد اموال” گفته می شود.

این اقدام هم به عنوان جبران خسارت به قربانیان جرم و هم به عنوان دلیلی برای جلوگیری از ادامه فعالیت های جرمی موثر است.

وکیل کلاهبرداری

اگر فردی با ادعای اینکه در سفارت خارجه فعالیت دارد و می تواند ویزای افراد را به صورت قانونی و سریعتر از روش های عادی دریافت کند و به این ترتیب از افراد ۱۰۰ میلیون تومان بابت ارائه خدمات مختلف خود اخذ کند، این عمل به صورت مجرمانه تلقی می شود.

به طوری که فرد مجرم در صورت محکومیت ممکن است به حبس یا جزای نقدی محکوم شود و همچنین موظف به بازپرداخت ۱۰۰ میلیون تومان به افرادی که از او مالباخته اند شود.

این اقدام نه تنها جرم کلاهبرداری به حساب می آید بلکه از طریق بازپرداخت مبلغ به مالباختگان، رد اموال نیز در دادنامه اعمال می شود.

salb-techna