پیشگویی محقق ایرانی با هوش مصنوعی

جالب است که هوش مصنوعی تا بدان حد پیشرفت کرده که می‌تواند با بررسی تصاویر و محتوای آن‌ها در این زمینه رقابت کند و حدس‌های قریب به یقینی در مورد آینده بزند. الگوریتمی که توسط یک استاد ایرانی در دانشگاه مریلند آمریکا به نام حامد پیرسیاوش با همکاری محققان دانشگاه ام‌آی‌تی ابداع شده، برای شبیه […]

جالب است که هوش مصنوعی تا بدان حد پیشرفت کرده که می‌تواند با بررسی تصاویر و محتوای آن‌ها در این زمینه رقابت کند و حدس‌های قریب به یقینی در مورد آینده بزند. الگوریتمی که توسط یک استاد ایرانی در دانشگاه مریلند آمریکا به نام حامد پیرسیاوش با همکاری محققان دانشگاه ام‌آی‌تی ابداع شده، برای شبیه سازی لحظاتی در آینده با استفاده از عکس‌های ثابت قابل استفاده است.

این هوش مصنوعی جدید برای تهیه ویدئوهای کوتاه حاوی شبیه سازی آینده از رویدادهای قابل مشاهده در عکس‌های ثابت ابداع شده است. به عنوان مثال این الگوریتم با بررسی عکس‌هایی از بازی گلف لحظات بعدی انجام این بازی توسط افراد را در قالب ویدئویی کوتاه به نمایش گذارده است. همچنین این الگوریتم بعد از مشاهده تعدادی عکس از امواج ساحلی ویدئویی کوتاه تولید کرده که نشان می‌دهد موجی ساحلی آرامش ساحل را بر هم می‌زند.

Carl Vondrick  دانشجوی دکتری دانشگاه ام‌آی‌تی در این مورد می‌گوید این موفقیت نشانگر درک عمیق هوش مصنوعی از شرایط حال است، زیرا در غیر این صورت پیش‌بینی آینده ممکن نخواهد بود.

این محققان دو گروه از شبکه‌های عصبی را برای تکمیل این تحقیق ابداع کرده و به کار گرفته‌اند. شبکه عصبی اول برای تولید ویدئو و شبکه دوم برای متمایزسازی آنچه که واقعی است و آنچه که بازسازی می‌شود به کار گرفته می‌شود.

هوش مصنوعی طراحی شده به تدریج قابلیت طراحی ویدئوهای شبیه سازی شده را تا بدان حد بالا می‌برد که صحنه‌های پیش‌بینی شده در ویدئوها شباهت کاملی به صحنه‌های واقعی برگرفته از عکس‌ها داشته باشند. با تداوم فعالیت هوش مصنوعی و افزایش خودآموزی و توان درک آن ویدئوهای تولید شده که آینده را پیش‌بینی می‌کنند حتی ۲۰ درصد واقعی‌تر از ویدئوهای تهیه شده از عکس‌های واقعی از حال هستند.

با استفاده از این روش تنها ویدئوهای ۱.۵ ثانیه‌ای تولید می‌شود ولی امید می‌رود در آینده این زمان بیشتر شود.

از مدل‌سازی مذکور می‌توان برای شناسایی ناهنجارها و شرایط غیرعادی امنیتی و کشف برخی اشیا و اجزا در تصاویر که در حالت عادی قابل شناسایی نیستند، استفاده کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال