نقد و بررسی تخصصی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

در قسمت سوم  بررسی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس به معرفی دستگاه و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن گالری فون پد 7 نسخه FE375CXG تبلت […]

در قسمت سوم  بررسی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس به معرفی دستگاه و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن گالری فون پد 7

نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس دارای اپلیکیشن گالری بسیار جذابی بوده و بطور پیش‌فرض تصاویر کاربر را در نمای پوشه‌ای (folders view) نشان می‌دهد. با باز کردن برنامه در قسمت بالایی آن شاهد فولدری اختصاصی برای تصاویر ثبت شده توسط دوربین تبلت هستیم. این اپلیکیشن از ویژگی‌‌های events view (رویداد‌هایی که گروه‌بندی شده است) و people view (شناسایی از طریق صورت افراد) پشتیبانی کرده و همچنین قادر به نمایش تصاویر مربوط به بسیاری از سرور‌های ابری است. سرویس‌های ASUS و Omlet و Facebook به همراه OneDrive و Google Drive و همچنین +Google و Flickr از جمله این موارد می‌باشند.

ویژگی‌های موجود، در هنگام تماشای یک عکس، در حالت استاندارد خود بوده و این امکانات شامل قرار دادن عکس مزبور به عنوان تصویر پس‌زمینه یا عکس مخاطبی خاص (set image as wallpaper/contact image)، به اشتراک‌گذاری عکس، حذف آن، دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عکس و در آخر ورود به حالت ویرایش عکس است.

همچنین در قسمت پایین صفحه، میانبر‌‎هایی به جهت چرخش سریع عکس و یا دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عکس وجود دارد و در قسمت ویرایش عکسِ یکپارچه شده با این اپلیکیشن، بخش‌های متنوعی به جهت ایجاد افکت‌های مختلف، فریم‌گذاری بر روی عکس، ابزار‌های ویرایشی عکس (شامل برش (Crop)، قرینه‌کردن (mirror)، اصلاح انحراف عکس (straighten)، چرخش، فیش‌آی و doodle) و در کنار آنها، امکاناتی جهت تطبیق نور و روشنایی عکس و ویرایش سایه‌ها وجود دارند. علاوه بر آن این برنامه دارای ویژگی منحصر به فردی و جالبی بوده و آنها مربوط به قرار دادن یک خط عمودی بوده که توسط کاربر قابلیت حرکت به سمت چپ و راست را دارد.  در قسمت‌های چپ و راست این خط، تصویر ویرایش شده و تصویر اصلی یا بدون ویرایش آن وجود دارد و این خط به کاربر کمک خواهد که تغییرات ایجاد شده بر روی تصویر را به خوبی با عکس ابتدایی خود مقایسه کند.

ویدئو پلیر فون پد 7

ویدئو پلیر تبلت فون پد 7 ایسوس با برنامه گالری آن یکی شده است و در حقیقت برنامه مجزایی برای نمایش فیلم در این تبلت وجود ندارد. در این قسمت هیچ ویژگی بسیار خاص و رده بالایی وجود نداشته و همچنین از بسیاری از فرمت‌های ویدئویی پشتیبانی نمی‌شود. متاسفانه رابط کاربری این بخش بسیار ساده و ضعیف بوده و در حقیقت دارای میله‌ای برای نمایش میزان پیشرفت فیلم، دکمه‌ای به منظور توقف یا شروع پخش فیلم و دکمه‌ای برای به اشتراک‌گذاری آن در بالای صفحه است.

این پلیر بجز قابلیت پخش فرمت‌های ویدئویی MP4 (این فرمت همان چیزی است که خود تبلت با آن به تصویر‌برداری می‌پردازد) و MOV، توانایی پخش هیچ‌گونه فرمتی از قبیل AVI, DivX, Xvid, MKV, WMV در حالت تصویری و AC3 در حالت صوتی را نداشته و مطمئنا به منظور پخش تمامی انواع فیلم‌ها با فرمت‌های مختلف، می‌بایست به برنامه  Play Store تبلت خود رجوع کرده و نسبت به دانلود برنامه‌ای مجهز‌تر اقدام کنید.

اپلیکیشن موزیک پلیر فون پد 7

برنامه موزیک پلیر نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس به صورت واضح و آبرومندانه‌ای دارای رابط کاربری بسیار مناسبی بوده و تمامی اصول اولیه یک موزیک پلیر معمولی را رعایت کرده است. بخش Now Playing (در حال پخش) این برنامه بسیار بزرگ بوده و عکس آلبوم آهنگ در وسط این صفحه به چشم می‌خورد. همچنین بخش‌های تنظیمات bass boost (تقویت صدای باس) و surround sound (صدای فراگیر) آن نیز با همین قسمت (Now Playing) یکپارچه شده است. البته هر دوی این برنامه‌ها با اتصال هدفون به تبلت قابل استفاده‌اند. در کنار این تنظیمات نیز اکولایزری قدرتمند وجود دارد که دارای تنظیمات پیش‌فرض خود بوده و از حالت تنظیم دستی نیز پشتیبانی می‌کند.

 

همچنین در این برنامه، امکان اتصال مستقیم به فضاهای ابری مختلفی مانند گوگل درایو وجود داشته و از این طریق می‌توانید بدون قرار دادن آهنگ‌ها در حافظه تبلت خود و اشغال حافظه آن، از امکانات این بخش بهره کافی را ببرید. علاوه بر آن امکان پخش موزیک بر روی دیگر پخش کننده‌های موسیقی خارجی و بلندگو‌های هوشمند نیز وجود دارد.

تست کیفیت صدای خروجی فون پد 7

نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس عملکرد بسیار خوبی در تست‌های مربوط به صدای خروجی دستگاه، از خود نشان داد. حتی امتیازات آن از تبلت سطح بالای ممو پد 7 که به تازگی توسط تک‌نیوز مورد بررسی قرار گرفت نیز بالاتر بود. این تبلت در هنگام اتصال به یک آمپلی فایر اکتیو، کیفیت صدای بسیار خوبی را از خود خارج کرده و صدای بسیار شفافی از آن شنیده شد. همچنین سطح بلندی صدای این تبلت نیز بسیار بالا بود و باعث امیدوار شدن ما از این تبلت و اجزای آن شد.

در هنگام اتصال هدفون به تبلت نیز شاهد کیفیت صدای خروجی بسیار خوبی بودیم، گرچه با توجه به اتصال هدفون، با کمی مشکل در کیفیت صدا مواجه بودیم اما موارد موجود خیلی قابل توجه نبوده و ناچیز است. همچنین بلندی صدای خروجی نیز به میزان کمتر از حد میانگین کاهش یافت. البته هماهنگی صدای استریو آن در حد متوسطی قرار داشت. همچنین عملکرد فرکانس پاسخگویی آن نیز کمی کاهش یافته (هرچه دو عدد به صفر نزدیکتر باشند بهتر است) و ممکن است شاهد کیفیت صدای مطلوبی از این جهت نباشید.

در بخش زیر شاهد نمایش نتایج به دست آمده در تست کیفیت صدای خروجی تبلت فون پد 7 و دیگر رقبای آن هستیم:

Untitled Untitled.pngs

 

دوربین فون پد 7

دوربین اصلی قرار گرفته در بخش پشتی این تبلت قادرست تصاویری با دقت 2 مگاپیکسل (1600 × 1200 پیکسل) را ثبت کند و در حیطه فیلمبرداری نیز در بهترین حالت خود می‌تواند با دقت 720p (اچ‌دی) به ضبط تصاویر کاربر خود بپردازد. همچنین این برنامه دارای رابط کاربری بسیار ساده و قابل فهمی بوده و کاربر می‌تواند به راحتی از دکمه‌ها و کلیدهای قرار گرفته بر روی نمایشگر استفاده کند. دکمه‌های شاتر عکسبرداری و شروع فیلمبرداری نیز در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و برنامه‌های آن دو یکپارچه گشته است در نتیجه، رابط نرم افزاری این برنامه بسیار کاربردی و کاربر پسندانه است.

علاوه بر آن این برنامه دارای تعدادی افکت پوششی بوده و کاربر می‌تواند آها را به صورت زنده بر روی تصویر روبه‌روی خود شاهد باشد. همچنین در بخش تنظیمات اپلیکیشن دوربین این گوشی نیز شاهد گزینه‌های بسیاری زیادی هستیم و تنظیم ویژگی‌های تراز سفیدی، میزان حساسیت سنسور (ISO)، نوردهی و دیگر مواردی از این دست، جزو گزینه‌های پیش روی کاربر به حساب می‌آیند. همچنین گزینه‌های بسیار زیادی از مودها و حالات مختلف را تیز در این برنامه شاهد هستیم . گزینه‌های استانداردی همانند پاناروما، HDR، مودهای مربوط به عکاسی در محیط‌های کم نور، در کنار بخشی دیگر از مودهای جالب و سرگرم کننده، از جمله گزینه‌های موجود در این بخش هستند. گزینه‌های با نام‌های Time rewind (به منظور عکاسی پیاپی در طی چند ثانیه و انتخاب تصویر مورد نظر از بین عکس‌های ثبت شده)، Smart remove (در هنگام قرار گیری سوژه دیگری در کادر عکس، سوژه مزاحم به طور خودکار از کادر عکس حذف می‌شود) و Depth of field (به منظور ایجاد اثر بوکه به معنای محو کردن تصویر پس زمینه سوژه) از جمله موارد موجود در دسته اخیر می‌باشند.

اما در نهایت می‌رسیم به بخش بررسی کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این تبلت، که در این بخش، بیشترین نگرانی ما در مورد احتمال کیفیت بد تصاویر ثبت شده توسط دوربین این تبلت بود. در نهایت و با دیدن نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین این دستگاه، متوجه شدیم که نگرانیمان کاملا درست و صحیح بوده و تصاویر ثبت شده دارای انحرافات رنگی نسبتا زیادی است. همچنین جزئیات موجود در تصاویر نیز با وجود کم بودن دقت حسگر دوربین، مناسب و رضایت بخش نبوده و حقایق موجود در منظره را به خوبی به نمایش نمی‌گذارد. همچنین در نگاهی به تصاویر ثبت شده در حالت کلی و با رزولوشن کامل، شاهد اعمال پردازش‌های دیجیتالی تبلت به منظور کاهش نویز تصویر بوده و به همین دلیل، تصاویر ثبت شده دارای اثر آبرنگی می‌باشند و شارپنس و وضوح خود را از دست داده‌اند.

همچنین دقت نورسنجی و کنتراست دوربین این تبلت نیز نسبتا کم بوده و در مشاهده تصاویر متعدد عکاسی شده توسط دوربین دو مگاپیکسلی این دستگاه، به صورت آشکار شاهد این موضوع بودیم که بعضی از عکس‌ها از بعضی دیگر باکیفیت‌تر بوده و در مواقعی، بخشی از تصاویر ثبت شده واقعا بی‌کیفیت و غیر قابل استفاده هستند.

همان طور که می‌دانید، در حالت HDR، دوربین می‌تواند ضعف‌های خود در میزان کم گستره دینامیکی را تا حدی جبران کند. این موضوع در بخش دوربین تبلت فون پد 7 نیز صدق می‌کند، اما متاسفانه باز هم از کیفیت و دقت تصاویر موجود، کاسته می‌شود.

همچنین دوربین تبلت فون پد 7 ایسوس دارای قابلیت ثبت تصاویر پاناروما بوده و در عین حال، این کار را به خوبی انجام می‌دهد. در حالت قرار گیری تبلت به شکل پرتره یا عمودی، دقت تصویر نهایی پاناروما به 4400×1100 پیکسل می‌رسد. همچنین در حالت لند اسکیپ یا افقی نیز، رزولوشن تصاویر به 4400×700 پیکسل خواهد رسید. علاوه بر آن، همپوشانی تصاویر نیز بسیار مناسب بوده و میزان کنتراست و جزئیات تصاویر نیز در حد بسیار خوبی قرار دارند.

gsmarena_001

نمونه تصویر پاناروما فون پد 7 ایسوس (در حالت پرتره یا عمودی)

gsmarena_002

نمونه تصویر پاناروما فون پد 7 ایسوس (در حالت لند اسکیپ یا افقی)

فیلمبرداری فون پد 7

نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس قادر است در بهترین حالت خود در بخش ضبط فیلم، به فیلمبرداری با دقت 720p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به همراه ضبط صدای استریو بپردازد. اطلاعات فایل ویدئو ضبط شده با سرعت 5 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه موجود در گوشی ذخیره شده و این میزان برای بخش صدای فیلم به 96 کیلوبیت بر ثانیه خواهد رسید. همچنین کیفیت تصاویر موجود در بخش فیلمبرداری نیز مانند قسمت عکسبرداری آن بوده و دارای مشکلات و اشکالات مشابهی است.

دقت و جزئیات تصاویر فیلم‌های ضبط شده بسیار پایین بوده و در کنار آن شاهد کم بودن میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز هستیم. البته با توجه به کم بودن دقت فیلمبرداری و دیگر مشکلات موجود، انتظار بیشتری از این قسمت نمی‌رفت.

(به منظور دانلود و مشاهده فایل ویدئویی ضبط شده توسط دوربین اصلی این تبلت در حالت 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، می‌توانید بر روی همین لینک کلیک کنید. حجم فایل برابر 7 مگابایت است)

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن گالری نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس پرداختیم. در این بخش شاهد برنامه استانداری بوده و وجود گزینه‌هایی به منظور مشاهده اطلاعات سرورهای مختلف فضاهای ابری، از قابلیت‌های کاربردی این بخش به حساب می‌آید. همچنین این برنامه دارای ویژگی‌های معمولی یک اپلیکیشن در این زمینه نیز هست و تمامی نیازهای ابتدایی شما را رفع خواهد کرد. علاوه بر آن این برنامه دارای بخش ویرایشی بسیار حرفه و مناسبی بوده و در این بخش شاهد ابزارهایی از گستره ابتدایی تا پیشرفته هستیم. در کنار آن، سرویس جالب مقایسه تصویر ویرایش شده با تصویر اصلی، نیز بسیار پیشرفته و جالب است. 

در ادامه وارد بررسی بخش ویدئو پلیر فون پد 7 شدیم. در این بخش نیز همانند دیگر گوشی‌های میان‌رده بسیاری از شرکت‌ها، شاهد فقدان وجود برنامه ویدئو پلیر مجزا بوده و در واقع فایل‌های ویدئویی دستگاه از طریق برنامه گالری این تبلت پخش خواهد شد. شاید دلیل قرار ندادن پلیر مناسب در این بخش، وجود ویدئو پلیرهای بسیار مجهز و ناتوانی و ناامیدی کمپانی‌ها در رقابت با آنها باشد. در نهایت باید گفت که ویدئو پلیر گالری این تبلت تنها دارای ویژگی‌های بنیادی و اساسی یک پلیر بوده و از ویژگی‌های خاص و پیشرفته بهره‌ای نبرده است. در حقیقت این برنامه از بسیاری از کدک‌ها و فرمت‌هایی ویدئویی پشتیبانی نکرده و رابط کاربری آن نیز بسیار ساده و ضعیف است و تنها به کلیدهای حیاتی پخش فیلم مجهز گشته است. پیشنهاد می‌شود که در هنگام خریداری این تبلت و در اسرع وقت به برنامه Play Store سیستم عامل تبلت خود مراجعه کرده و نسبت به دانلود ویدئو پلیر مجهز و مناسبی به همین منظور اقدام کنید.

اپلیکیشن موزیک پلیر فون پد 7، بخش بعدی این مقاله بوده و در این قسمت شاهد رابط کاربری ساده و آبرومندانه ایسوس بودیم. همچنین این برنامه در بخش “در حال پخش” خود دارای ویژگی‌های bass boost (تقویت صدای باس) و surround sound (صدای فراگیر) بوده و البته این موارد در هنگام اتصال هدفون قابل استفاده خواهند بود. خوشبختانه این برنامه دارای بخشی به منظور تنظیم دستی اکولایزر نیز بوده و در کنار از ویژگی اتصال به فضاهای ابری مختلفی مانند گوگل درایو نیز بهره خواهید برد.  علاوه بر آن امکان پخش موزیک بر روی دیگر پخش کننده‌های موسیقی خارجی و بلندگو‌های هوشمند نیز وجود دارد.

در ادامه بخش قبلی، وارد محل بررسی و تست کیفیت صدای خروجی این تبلت شدیم. در بسیاری از موارد، کیفیت صدای خروجی این تبلت بسیار مناسب بوده و شاهد خروجی صدای بسیار شفافی بودیم. همچنین میزان بلندی صدای خروجی آن نیز بسیار رضایت بخش بود. همچنین در هنگام اتصال هدفون به تبلت نیز شاهد خروجی صدای بسیار خوبی از آن بوده و در بخش‌های مختلف آن، امتیازات بسیار آبرومندانه‌ای کسب شد. گرچه میزان امتیازات آن به بخش قبلی نمی‌رسید. کاهش میزان عملکرد فرکانس پاسخگویی از دسته مواردی بود که شاهد کاسته شدن از امتیازات آن بودیم.

در نهایت وارد بخش بررسی اپلیکیشن دوربین، حالت عکاسی و مود فیلمبرداری شدیم. در ابتدا به همراه هم به طور آشکار و واضحی دیدیم که برنامه دوربین این تبلت دارای رابط کاربری ساده و در عین حال مجهزی بوده و تعداد مودهای آن در حد بسیار خوب و سطح بالایی قرار دارد. در این بخش شاهد گزینه‌های بسیاری زیادی شامل تنظیم ویژگی‌های تراز سفیدی، میزان حساسیت سنسور (ISO)، نوردهی و دیگر موارد این چنینی در بخش تنظیمات دوربین و پاناروما، HDR، مودهای مربوط به عکاسی در محیط‌های کم نور،  Time rewind ، Smart remove  و Depth of field در بخش مودها بودیم. 

در بخش تست و بررسی کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این تبلت نیز باید گفت که نباید انتظار خیلی زیادی از این دوربین دو مگاپیکسلی داشته باشیم. اما در ادامه و همانطور که انتظار می‌رفت، تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این تبلت دارای دقت بسیار پایینی بوده و دقت رنگ‌های ثبت شده بر روی کارد عکس، بسیار کم است. همچنین جزئیات تصویر با دقت کمی ثبت شده است و اثر آبرنگی به وضوح در تصاویر دیده می‌شود. علاوه بر آن، میزان کنتراست و گستره دینامیکی تصاویر نیز نسبتا کم است. خوشبختانه در بخش HDR، کمی از میزان پایین گستره دینامیکی دوربین اصلی این تبلت جبران می‌شود. اما به دنبال آن دوباره از دقت تصاویر کاسته میشود. یکی از بهترین بخش‌های عکس‌برداری این دستگاه مربوط به بخش عکاسی پانارومای دوربین اصلی این تبلت می‌شود. در واقع این بخش از دستگاه دارای عملکرد بسیار مناسبی بوده و همپوشانی تصاویر، میزان کنتراست و جزئیات تصاویر در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

در مرحله پایان‌بخش این مقاله وارد قسمت بررسی حالت فیلمبرداری فون پد 7 ایسوس شدیم. در این مرحله، تصاویر 720p با نرخ 30 فریم (در بهترین حالت) دوربین اصلی دو مگاپیکسلی این تبلت مورد ارزیابی قرار گرفت و متوجه شدیم که کیفیت فیلم‌های ضبط شده آن نیز مانند تصاویر و عکس‌های ثبت شده آن، بسیار پایین بوده و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشیم. البته کیفیت اچ‌دی و همچنین نرخ حجمی پایین فیلم‌های ضبط شده نیز خود حاکی از این ادعا بوده و این مورد را به صورت آشکاری ثابت می‌کند. 

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.