نقد و بررسی تخصصی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس به معرفی دستگاه و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های فون پد […]

در قسمت دوم بررسی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس به معرفی دستگاه و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های فون پد 7

نسخه FE375CXG از تبلت فون‌ پد 7 ایسوس به تراشه اتم Z3530 کمپانی اینتل مجهز است. این چیپست شامل چهار هسته 64 بیتی با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز می‌شود. علاوه بر روی آن بر روی این تراشه شاهد قرار گیری واحد گرافیکی PowerVR G6430 به همراه یک گیگابایت حافظه رم نیز هستیم. اگر کمی ذهن خود را به کار بیندازید، به یاد خواهید آورد که این واحد گرافیکی قبلا در دستگاه‌های هوشمندی همچون آیفون 5اس و آیپد مینی 2 و 3 کمپانی اپل استفاده شده و پردازشگر بسیار قدرتمندی به حساب می‌آید. تنها نگرانی ما در مورد مشخصات سخت افزاری این تبلت مربوط به میزان حافظه رم یک گیگابایتی آن بوده و انتظار می‌رود که دستگاه در هنگام اجرای چندین برنامه به طور همزمان و انجام عملیات مالتی تسکینگ با کمی مشکل روبه‌رو شود.

به منظور بررسی بخش CPU تراشه اینتل، ابتدا به سراغ بنچمارک گک بنچ 3 می‌رویم. در پایان این تست، فون پد 7، تقریبا آخرین دستگاهی بود که به خط پایان رسید و احتمال می‌رود که دلیل بوجود آمدن این نتایج ضعیف ناشی از فرکانس نسبتا پایین (1.3 گیگاهرتزی) CPU تراشه موجود در این تبلت باشد. این موضوع با توجه به مشاهده رتبه‌های مناسبتر تبلت‌های ممو پد 7 (با فرکانس 1.8 گیگاهرتز)، اکسپریا تبلت Z3 کامپکت (فرکانس بالای 2 گیگاهرتز) و Mi پد 7.9 شیائومی نتیجه گیری شد. البته تراشه‌های دو هسته موجود در تبلت‌های کمپانی اپل، از این نظر استثناء بوده و البته همیشه از نظر عملکردی شاهد امتیازات بسیاری خوبی از این تراشه‌ها بودیم.

Untitled

در ادامه، آخرین نسخه از بنچمارک آنتوتو را بر روی این تبلت اجرا کردیم. در تست آنتوتو 5 که علاوه بر بررسی CPU تراشه، به ارزیابی واحد گرافیکی و سرعت حافظه داخلی دستگاه نیز می‌پردازد، فون پد 7 ایسوس، امتیاز نسبتا برابر را در مقایسه با نسخه ME176C تبلت ممو پد 7 این شرکت به دست آورد. البته این نسخه از تبلت ممو پد، دارای سخت افزار نسبتا قویتر به همراه دقت نمایشگر برابر است. همچنین نسخه جدیدتر این مدل از تبلت ممو پد با نام ME572C (که قبلا در تک‌نیوز به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت) نیز توانست امتیاز بسیار بالاتری را نسبت به این دو دستگاه کسب کند. بهتر است بدانید که تبلت اخیر دارای تراشه‌ای با قدرت CPU قویتری بوده و حافظه رم آن نیز دو برابر دو تبلت پیشین است.

Untitled

در طی بنچمارک BaseMark OS II که به صورت ترکیبی به بررسی و ارزیابی بخش‌های مختلف تراشه دستگاه به همراه سرعت حافظه داخلی و عملکرد وبگردی و سیستمیک آن می‌پردازد، فون پد 7 ایسوس دوباره در بخش تحتانی جدول قرار گرفته و نتوانست امتیازی بالاتر از نماینده‌های سری ممو پد این شرکت بدست آورد.

Untitled

با مشاهده نتایج تست تک و چند هسته‌ای CPU این تبلت به نتیجه‌ای مشابه با بنچمارک گک بنچ 3 رسیدیم و در نهایت این طور نتیجه گیری می‌شود که CPU این تبلت بسیار ضعیف بوده و عملکرد بسیار بد و ناامید کننده‌ای را از خود بر جای گذاشت و احتمالا تنها با دستگاهی با یک هسته کورتکس A7، قدرت رقابت و مقایسه را خواهد داشت.

Untitled

با مشاهده عملکرد واحد گرافیکی PowerVR G6430 این تبلت، ورق برگشت و متوجه شدیم که تراشه موجود در این دستگاه دارای جنبه‌های مثبتی نیز بوده و احتمالا تنها امید کاربران به منظور خرید این تبلت (از نظر قدرت سخت افزاری) واحد گرافیکی قدرتمند آن خواهد بود. همان طور که قبلا متذکر شدیم، این GPU قبلا در قالب گوشی و تبلت‌های مشهوری همچون آیفون 5اس و آیپد مینی 2 و 3 کمپانی اپل مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد فوق العاده آن مورد تحسین همگان قرار گرفته بود و همان طور که قبلا گفته شد، انتظار عملکرد بسیار خوب، سریع و قدرتمند آن را در تست‌های 1080p بنچمارک‌های روتین خود و به دلیل کم بودن دقت نمایشگر تبلت فون پد 7 داشتیم.

در طی تست‌های صفحه روشن (onscreen) به دلیل کم بودن دقت تصویر نمایشگر این تبلت نسبت به دیگر رقبا و همچنین واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آن، شاهد امتیازات بسیار خوبی از این تبلت در این بخش‌ها بودیم. حتی در یکی از این تست‌ها، فون پد 7 با امتیاز بسیار بالایی، خود را به نزدیکی تبلت Mi Pad 7.9 شیائومی رساند. مسلما واحد گرافیکی 192 هسته‌ای کپلر انویدیا موجود در تبلت شیائومی، بسیار قدرتمند بوده و توانایی آن به همگان ثابت شده است. اما باید دقت تصویر 1536 × 2048 پیکسلی آن و در نتیجه، چگالی تصویر رتینای آن را نیز در نظر بگیریم که امتیاز این واحد گرافیکی را کمی پایینتر از حد انتظار آورده است. مسلما در هر دو گوشی، بازی‌های سه بعدی به طور روان و  یکنواخت و بدون کمترین مشکلی اجرا خواهند شد.

Untitled

در ادامه و در تست صفحه خاموش (offscreen) دو بنچمارک گرافیکی موجود که عملکرد پردازشی 1080p دستگاه‌ها بررسی و ارزیابی می‌شود، اینبار هم این تبلت توانست امتیازات بسیار خوبی را از خود ارائه دهد. البته میزان این نمره‌ها به امتیازات تست‌های قبلی نمی‌رسد اما با این حال بسیار قابل قبول و کاربردی خواهد بود.

Untitled

در نهایت، عملکرد این گوشی در زمینه مرورگری صفحات وب، تحت ارزیابی و بررسیمان قرار گرفت. در طی تست‌های Kraken (که مربوط به عملکرد جاوا اسکریپت دستگاه می‌شود) و همچنین در بنچمارک ترکیبی BrowserMark 2.1 (که به ارزیابی عملکرد HTML5 می‌پردازد)، تبلت فون پد 7 نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای را از خود بروز دهد و امتیازات آن نشان دهنده عملکرد نسبتا ضعیف و رو به متوسط در این زمینه است.

Untitled

 

هیچ یک از نتایج و امتیازات بنچمارک‌ها و تست‌های عملکردی نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس، نمایانگر مشخصات یک تبلت سطح بالا نبود. اما این به آن معنا نیست که دستگاه مزبور از جمله تبلت‌های بی‌مصرف و ضعیف باشد. این تبلت، سیستم عامل اندرویدی پیشفرض موجود بر روی خود را بسیار روان و عالی اجرا کرده و مشکلی در کار با آن دیده نشد. همچنین در هنگام اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سه بعدی، عملکرد بسیار خوب این تبلت شما را متحیر خواهد نمود. در نهایت باید گفت که برای یک تبلت با قیمت کمتر از 180 یورو، مشخصات و نتایج بالا، بسیار خوب و معمولی به نظر می‌رسد.

اپلیکیشن‌های شماره‌گیری و دفترچه تلفن فون پد 7

برنامه‌های شماره‌گیری و دفترچه تلفن این رابط کاربری مانند بسیاری از دستگاه‌های هوشمند اندرویدی در درون اپلیکیشنی واحد، یکپارچه شده‌اند ولی در عین حال هر یک دارای آیکون‌های میانبر مخصوص به خود هستند. این تبلت از رابط کاربری زیبایی استفاده کرده و نحوه کار آن به شکلی است که در بالای صفحه، زبانه‌های زیادی وجود داشته و گزینه‌هایی با نام تماس‌های اخیر و شماره‌گیری در بخش اول، لیست مخاطبین در زبانه دوم و علاقه‌مندی‌ها و دسته‌ها در زبانه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اطلاعات مخاطبین به شکلی که می‌توان به تمامی جزئیات قابل مشاهده دسترسی داشت، به نمایش در می‌آید. همچنین برای هر مخاطب نیز می‌توان به طور مجزا، یک زنگ تماس مشخص تعیین کرد. علاوه بر آن، امکان ترکیب کردن مخاطبین نیز وجود دارد.

در بخش dialer و یا همان شماره‌گیری این تبلت، ویژگی‌های بسیار مناسبی وجود داشته و قابلیت شماره‌گیری هوشمند، یکی از این موارد است. در بخش شماره‌گیری هوشمند، برنامه به طور خودکار به جستجوی شماره‌ها و یا نام‌های مشابه است و در اسرع وقت، آن را در پیش رویتان قرار خواهد داد. در صورت قرار گیری هر دو سیم کارت در درون شیارهای خود، دو کلید سبز رنگ در قسمت تحتانی نمایشگر ظاهر می‌شود و در این حالت و با وارد کردن شماره، می‌توانید با لمس هر یک از کلیدها، از سیم کارت دلخواه خود تماس تلفنی برقرار کنید.

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی این تبلت، پشتیبانی از ویژگی ضبط خودکار مکالمات می‌باشد و در صورت فعال کردن این ویژگی، سرویس مزبور می‌تواند در هر یک از مکالمات دلخواهتان، به ضبط اصوات مکالمه مشغول شود.

تست بلندی صدای بلندگوی فون پد 7

نسخه FE375CXG از تبلت فون پد 7 ایسوس، امتیازات بسیار خوبی را در تست‌های مربوط به میزان بلندی صدای بلندگو، از آن خود کرد و این به آن معنا خواهد بود که در هنگام زنگ خوردن تبلت، حتی اگر در محل شلوغ و پر سر و صدایی هم قرار داشته باشید، باز هم صدای هشدار دستگاه را خواهید شنید. البته بهتر است بدانید که در تست انجام شده بر روی میزان بلندی صدای تبلت در حالت پخش موزیک، از برنامه اختصاصی AudioWizard ایسوس در این زمینه استفاده شده است. در نهایت اگر قصد استفاده از حالت‌های بهینه سازی مصرف انرژی باطری را داشتیم، مطمئنا شاهد نتایج ضعیفتری از این تبلت می‌بودیم.

Untitled

 

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و ایمیل فون پد 7

بخش پیام‌ رسانی نیز، جزو قسمت‌هایی از این رابط کاربری به حساب آمده و تمامی پیامک‌های متنی (SMS) و چند رسانه‌ای (MMS) در درون یک بخش مجزا گرد هم آمدند. هر بخش شامل تمامی مکالمات بین شما و مخاطب خاصتان می‌باشد. همچنین امکان حذف کردن جمعی تعداد زیادی از این بخش‌ها، به انتخاب کاربر وجود خواهد داشت. همچنین اضافه نمودن محتواهای چند رسانه‌ای به منظور تبدیل شدن پیام‌های متنی به MMS نیز به آسانی و بدون هیچ زحمتی انجام می‌گیرد.

همچنین اگر هر دو شیار سیم کارت تبلت شما مجهز به سیم کارت باشد، در این اپلیکیشن شاهد دو کلید نارنجی ارسال خواهید بود و از این طریق، به هیچ وجه گیج نخواهید شد.

در نهایت می‌توانید از دو برنامه ایمیل قرار گرفته بر روی این تبلت بهره ببرید. برنامه اول در واقع اپلیکیشن ایمیل استاندارد سیستم عامل اندروید می‌باشد، دارای ظاهری سبک و خلوت بوده و رابط کاربری آن بسیار ساده و روان است. همچنین طراحی سفید رنگ آن بسیار قابل توجه بوده و پوشه ایمیل‌های کاربر در سمت چپ و لیست پیام‌ها در سمت راست واقع شده است. بهتر است بدانید که این برنامه از چندین اکانت مختلف کاربر پشتیبانی خواهد کرد و در صورت وارد  نمودن چندین حساب کاربری، کاربر می‌تواند تمامی ایمیل‌های مربوط به حساب‌های مختلف خود را در درون صندوق پیامی مشترک مشاهده کند. این برنامه که با نام Email در فضای تبلت شناخته می‌شود می‌تواند در بین انواع صندوق پیام‌هایی با محتوای POP یا IMAP جابه‌جا شود.

اپلیکیشن جیمیل، یکی دیگر از این برنامه‌ها است که دارای رابط کاربری بسیار زیبا و تمیزی بوده و از این نظر پیشرفت‌های خوبی داشته است. اما متاسفانه برخلاف برنامه قبلی، هیچ تنظیماتی به منظور قرار گیری صندوق پیام مشترک برای چند حساب کاربری فرد وجود ندارد. البته شک داریم که در آینده‌ای نزدیک، این ویژگی توسط تمامی کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

بخش بعدی مربوط به بررسی صفحه کلید تبلت فون پد 7 می‌شود. در واقع این تبلت از صفحه کلید ارزشمند و کاربردی رابط کاربری ایسوس استفاده می‌کند. طراحی آن شباهت بسیار زیادی به صفحه کلید گوگل دارد اما ظاهر آن دارای رنگ و لعابی متفاوت است. این کیبورد همانند رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ دارای ردیفی از اعداد به طور مجزا بوده و در پایین آن نیز کلیدی مجزا به منظور درج صورتک در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن می‌توان با استفاده از عمل انتخاب و نگه داشتن یک کلید و سُر دادن روی آیکون نمایش داده شده، حروف جدیدی را انتخاب و  وارد کرد. خوشبختانه به دلیل بزرگی صفحه نمایش، تمامی کلید‌های این کیبورد در هر دو حالت قرار گیری تبلت به اشکال افقی و عمودی، دارای ابعاد بزرگ و وسیعی بوده و کار با آن را بسیار راحت و آسان کرده است. وجود قابلیت‌های سوییپ تایپ، نگارش با دستخط کاربر و نگارش توسط صدای کاربر، تا حدی معایب این بخش را پوشانده است.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس پرداختیم. در این بخش در ابتدا با مشخصات تراشه موجود در این تبلت آشنا شدیم و فهمیدیم که واحد گرافیکی تین تراشه بسیار مشهور بوده و در دستگاه‌های قدرتمندی به کار گرفته شده است. در ادامه وارد بنچمارک گک بنچ 3 شدیم و از نتایج این تست مربوط بود که عملکرد CPU این تبلت خیلی جالب نیست. طوری که این دستگاه، پایینتر از نسخه ME176C (نسخه ضعیفتر) تبلت ممو پد 7 قرار گرفت. همچنین در ادامه کار، به سراغ بنچمارک توانمند آنتوتو رفتیم و در این بخش نیز، امتیازی کلی به تبلت داده شد و تبلت مورد بررسی ما، دوباره جایگاه انتهایی جدول را از آن خود کرد. در ادامه این مسیر، وارد تست‌های بنچمارک بیس مارک 2 شدیم. امتیاز کلی این تبلت نسبتا بهتر از دفعات قبلی بود اما در تست‌های مربوط به تک و چند هسته‌ای مربوط به CPU تراشه موجود در این تبلت، قانع شدیم که چهار هسته 64 بیتی موجود در تراشه اتم Z3530، دارای عملکرد ضعیفی است و احتمال می‌رود، پایین بودن فرکانس هسته‌ها باعث کاسته شدن از امتیازات این تراشه در این زمینه شده باشد. سپس وارد تست گرافیکی این تراشه شدیم. تست‌هایی که نظر تماشاگران خود را نسبت به این تبلت و تراشه آن، کاملا عوض می‌کند. همانطور که انتظار می‌رفت، تراشه مذکور توانست امتیازات بسیار خوبی را در حیطه‌های مختلف این تست‌ها کسب کند. در حقیقت، دقت پایین نمایشگر این تبلت به واحد گرافیکی آن کمک کرده و باعث شد که در تست صفحه روشن گرافیکی، این تراشه بتواند امتیاز بسیار بالایی تا 35 فریم بر ثانیه را کسب کند. لازم به ذکر است که این امتیاز به جهت اجرای بازی‌های سه بعدی بسیار مناسب است. البته در تست‌های صفحه خاموش، کمی از امتیاز این تراشه کاسته شد، اما با توجه به سطح قیمتی این تبلت، امتیازات کسب شده در این بخش بسیار تحسین برانگیز است. در ادامه، بخش وبگردی این تبلت در طی تست‌های کراکن و بروس مارک به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که این تبلت می‌تواند از پس پردازش‌های جاوا اسکریپت و HTML5 معمولی‌تر در این حوزه نیز برآید. در نهایت این طور نتیجه گیری می‌شود که تبلت مذکور دارای قدرت گرافیکی بسیار خوبی بوده و توانایی اجرای بازی‌های گرافیکی و نسبتا سنگین را خواهد داشت. البته در پردازش‌های مربوط به CPU، ضعف‌هایی دیده می‌شود که احتمالا این مشکلات به دلیل معماری متفاوت تراشه‌های اینتل می‌تواند باشد. علاوه بر آن، در هنگام کار کردن با رابط کاربری این تبلت، هیچگونه مکث و تاخیر خاصی دیده نشد و مسلما این تبلت می‌تواند وسیله‌ای مناسب جهت برآورده کردن نیازهای روزانه کاربر خود باشد. 

همچنین در بخش بعدی، اپلیکیشن‌های شماره‌گیری و دفترچه تلفن این تبلت مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و متوجه شدیم که این دو برنامه به صورت یک برنامه مجزا در آمده و یکپارچه شده‌اند. برنامه مزبور دارای طراحی بسیار زیبا و منحصر به فردی است و دارای بخش‌های زیادی بوده که هر بخش در قالب یک زبانه نمایان می‌شود. بخش شماره گیری این برنامه دارای ویژگی‌های استانداردی بوده و دارای دو کلید جهت برقراری تماس با هر یک از سیم کارت‌ها است. همچنین یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی این تبلت، پشتیبانی آن از ویژگی ضبط خودکار مکالمات می‌باشد. 

در بخش بررسی و تست بلندی صدای بلندگوی فون پد 7 نیز متوجه شدیم که بلندی صدای بلندگوی این تبلت در حد بسیار خوبی قرار دارد. البته از اپلیکیشن AudioWizard در زمینه اندازه گیری میزان بلندی صدای تبلت در حالت پخش موزیک استفاده شده بود و البته نتایج بسیار خوبی نیز در این حالت حاصل شد. طوری که بلندی صدای آن از تبلت نماینده اپل و ممو پد 7 ایسوس بالاتر بود. مسلما با این میزان بلندی صدا، هشدارهای پخش شده در محیط‌های شلوغ را از دست نخواهید داد. 

در نهایت بخش‌های اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، ایمیل و صفحه کلید این تبلت ارزیابی شد و متوجه شدیم که همانند بسیاری از برنامه‌های پیام رسانی اندرویدی، این اپلیکیشن نیز دارای لیست از مخاطبین به همراه اطلاعات مکالماتی مربوط به هر یک بوده و در کنار آن به دلیل دو سیم کارته بودن این تبلت، ویژگی‌های مربوط به این قابلیت در این برنامه موجود است. در بخش ایمیل نیز این تبلت دارای دو برنامه یا نام‌های جیمیل گوگل و ایمیل پیشفرض اندرویدی، بوده و هر یک دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشند. از جمله ویژگی‌های بارز برنامه ایمیل اندرویدی، مربوط به پشتیبانی آن از چند حساب کاربری به همراه یک صندوق پیام مشترک برای تمامی آدرس‌های ایمیل کاربر می‌باشد. همچنین برنامه جیمیل نیز در کنار پشتیبانی از چند حساب کاربری، دارای رابط کاربری بسیار روانی بوده و تنظیمات بسیار زیادی را در پیش روی کاربر خود قرار می‌دهد. در نهایت به سراغ صفحه کلید این تبلت هفت اینچی رفتیم. این کیبورد دارای رنگ آمیزی بسیار زیبایی بوده و همانند صفحه کلید رابط کاربری تاچ ویز دارای ردیفی در بخش بالایی خود می‌باشد. وجود قابلیت‌های سوییپ تایپ، نگارش با دستخط کاربر و نگارش توسط صدای کاربر از مزیت‌های این کیبورد می‌باشند. همچنین وجود کلید‌هایی با ابعاد بزرگ، از جمله ویژگی‌های بارز این بخش به حساب می‌آید. 

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.