نقد و بررسی تخصصی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس [قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

اولین تبلت در سری فون پدهای شرکت ایسوس در سال 2013 روانه بازار شد. جالب است بدانید که تقریبا یکسال پس از ساخت تبلت موفق نکسوس 7 توسط ایسوس، این سری از تبلت‌های ایسوس وارد بازار شدند. هر چند این شرکت تایوانی، بعد از موفقیت نکسوس 7 در بازار‌های جهانی، قرارداد جدیدی را در این […]

اولین تبلت در سری فون پدهای شرکت ایسوس در سال 2013 روانه بازار شد. جالب است بدانید که تقریبا یکسال پس از ساخت تبلت موفق نکسوس 7 توسط ایسوس، این سری از تبلت‌های ایسوس وارد بازار شدند. هر چند این شرکت تایوانی، بعد از موفقیت نکسوس 7 در بازار‌های جهانی، قرارداد جدیدی را در این زمینه منعقد نمود اما تلاش‌های این شرکت در زمینه تولید تبلت‌های زیبا و قدرتمند، باعث شکوفایی این شرکت در طراحی انواع مختلفی از گجت‌های هوشمند شد. در حقیقت با توجه به تلاش‌های بی‌وقفه ایسوس در این حیطه هم اینک شاهد سری‌های مختلفی از تبلت‌ها و فبلت‌های این شرکت هستیم. نام‌های چون فون پد، پد فون، ممو پد ترانسفورمرز پد و زن فون از جمله این دسته از دستگاه‌های هوشمند هستند که شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های هوشمند داشته و ویژگی‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیری را در اختیار کاربران خود می‌گذارند.

اما یکی از اشتباهات این کمپانی در گیج کردن ذهن کاربران و طرفداران خود در نام‌گذاری محصولات خود بوده است. در واقع داستان از آنجا شروع شد که اولین تبلت این شرکت در این سری با نام اصلی Asus Fonepad به بازار عرضه شد. بعد از آن، تبلت بعدی با نام فون پد 7 2014 ایسوس روانه بازارهای جهانی شد و سپس از این لحظه بود که ایسوس از نام گذاری بر روی محصولات خود خسته شده و نسخه‌ها و نسل‌های بعدی تولیدات خود را با پسوند نام مدل آنها و در ادامه واژه “فون پد” به بازارهای فروش عرضه نمود. با توجه به این موضوع، هم اکنون در این مقاله، نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اگر بخواهیم نگاهی به نوآوری‌های شرکت ایسوس در این بخش بیاندازیم، می‌توان تبلت 10 اینچی این شرکت با نام “ترانسفورمرز پد” را مورد ارزیابی قرار دهیم که در واقع تبلتی تبدیل پذیر بوده و قابلیت اتصال مستقیم به صفحه کلید را دارد و در این حالت می‌تواند به آسانی تبدیل به یک لپ‌تاپ شود.

سری “زن فون” این شرکت، فبلت‌های قدرتمند این کمپانی تایوانی بوده و مدل‌های با پیشوند “پد فون” نیز از جمله دستگاه‌های هیبریدی و دوگانه این شرکت به حساب می‌آیند. پد فون‌ها در واقع گوشی‌هایی هستند که می‌توانند در داخل یک داک در ابعاد یک تبلت قرار گرفته و از باطری و نمایشگر آن استفاده کنند)

سری بعدی نیز مربوط به تبلت‌های کامپکت و کوچکتر آن می‌شود که در دو حالت و با دو اسم وارد بازار شده است. یکی از این سری، گوشی‌هایی با نام “ممو پد” هستند که طراحی خود را از سری تبلت‌های نکسوس گوگل به عاریت گرفته و ویژگی پشتیبانی از سیم کارت در آنها دیده نمی‌شود (نقد و بررسی تخصصی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس). اما در سری بعدی با نام “فون پد”، تبلت‌هایی هستند که دارای شیار مخصوص به سیم کارت بوده و از تماس صوتی پشتیبانی خواهند کرد.

نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس، یکی از آخرین تبلت‌های این سری بوده که دارای ویژگی‌های بسیار خوب و مناسبی است. از جمله امکانات جالب این تبلت، پشتیبانی از دو عدد سیم کارت به همراه قابلیت افزایش حافظه داخلی دستگاه از طریق شیار کارت حافظه جانبی تبلت می‌باشند. علاوه بر آن این تبلت دارای دوربین‌های اصلی در پشت و سلفی در جلو تبلت بوده و از جمله قابلیت‌های خوشحال کننده آن، مجهز بودن دستگاه به بلندگوهای استریو می‌باشد. همان طور که می‌دانید کمپانی ایسوس با معرفی نسخه‌های جدید از محصولات خود، تراشه‌های جدیدی از شرکت اینتل را بر روی آنها قرار می‌دهد و هم اکنون این دستگاه نیز به آخرین چیپ پردازشی شرکت اینتل مجهز شده است. البته مدل چیپ‌های قرار داده شده بر روی این تبلت‌ها به شکلی است که در نهایت قیمت این تبلت‌ها به صورت مقرون به صرفه‌ای درآمده و برای کاربر ارزش خرید داشته باشد. تراشه موجود در این نسخه از تبلت فون پد ایسوس از نوع 64 بیتی با لیتوگرافی 22 نانومتری بوده و به منظور بررسی عملکرد آن و مقایسه با دیگر تراشه‌های تبلت‌های موجود در بازار، می‌بایست تا نگارش بخش بنچمارک‌های این مقاله صبور باشید.

 

مشخصات فنی فون پد 7

– تجهیز تبلت به صفحه نمایشی 7.0 اینچی از نوع IPS LCD با دقت تصویر 1280 × 800 پیکسل که چگالی تصویری برابر 216 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد، به همراه پوشش Oleophobic (پوشش محافظتی در برابر جذب اثر انگشت)

– مجهز به نسخه 4.4.2 سیستم عامل اندروید موسوم به کیت‌کت به همراه رابط کاربری انحصاری ایسوس به طور پیشفرض

– دارای تراشه اتم Z3530 شرکت اینتل (شامل CPU چهار هسته‌ای با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز و واحد گرافیکی  PowerVR G6430) به همراه دو گیگابایت حافظه RAM

– دوربین اصلی با دقت دو مگاپیکسل و دارای قابلیت فیلمبرداری با دقت 720p، دوربین سلفی 0.3 مگاپیکسلی

– دارای نسخه‌هایی با میزان حافظه داخلی 8 یا 16 گیگابایت به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی از نوع microSD

– پشتیبانی از دو سیم کارت به طور همزمان و دارای قابلیت قرار دادن همزمان هر دو سیم کارت در حالت استندبای یا آماده بکار، پوشش کامل GSM چهار بانده به همراه نسل سوم مخابراتی (3G)

– دارای وای‌فای یا استاندارد b/g/n به همراه بلوتوث نسخه 4.0، GPS به همراه A-GPS و GLONASS، پشتیبانی از microUSB 2.0 به همراه قابلیت OTG

– مجهز به بلندگوهای استریو

– دارای یک باطری لیتیوم-پلیمری 15 وات ساعتی

 

اصلی‌ترین معایب فون پد 7

– دقت حسگر دوربین اصلی این تبلت کمی پایین به نظر می‌رسد

– کار کردن با صفحه نمایش این تبلت در مکان‌های باز و یا بسته به دلیل بازتاب نور محیط، کمی مشکل خواهد بود

– نسبت مساحت نمایشگر به مساحت کل تبلت، عدد نسبتا پایینی است (67.1 درصد)

– عدم تجهیز تبلت به گزینه خروجی کابلی تلویزیون و همچنین نبود پورت مادون قرمز

 

این تبلت در هنگام قرار گیری در دست کمی بزرگ به نظر می‌رسد اما ضخامت و سنگینی آن در مقایسه با دیگر رقبا، نسبتا بهتر و راضی کننده‌تر است. اگر به دنبال خریداری یک تبلت با قابلیت برقراری تماس صوتی هستید، مسلما سری تبلت‌های گلکسی تب سامسونگ می‌تواند گزینه خوبی باشد. اما زمانی که حرف از پشتیبانی یک دستگاه از دو سیم کارت به طور همزمان باشد، گزینه‌ای بهتر از این تبلت را پیدا نخواهید کرد.

سری تبلت‌های فون پد ایسوس، بازارهای توسعه دهندگان را هدف قرار داده‌ است. البته این تبلت‌ها را می‌توان به راحتی در خرده فروشی‌ها و یا در محل توزیع کنندگان اداری شرکت ایسوس در اروپا نیز خریداری کرد. مقرون به صرفه بودن، قدرت مناسب و رضایت بخش سخت افزاری به همراه قابلیت برقراری و یا دریافت تماس صوتی از طریق دو سیم کارت، از جمله ویژگی‌های بارز این نسخه از تبلت فون پد 7 ایسوس می‌باشد که باعث افزایش تمایل کاربران دنیا به خرید این محصول باارزش شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا بخش‌های مختلف این تبلت جالب و کاربردی را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهیم.

محتویات درون جعبه فون پد 7

نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 به همراه یک جعبه استاندارد در محل خرید از خرده فروشی عرضه خواهد شد. در درون این بسته بندی، شاهد قرار گیری یک شارژر A/C به همراه یک عدد کابل microUSB هستیم. این موارد از جمله حداقل لوازم جانبی یک تبلت می‌باشند، پس نگران نباشید. البته لازم به ذکر است که در صورت قرار گیری یک جفت هدفون در داخل این بسته بندی، کاربر می‌توانست در هنگام برقراری تماس، با کیفیت بالاتری به برقراری مکالمه صوتی اقدام نماید.

 

طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی تبلت فون پد 7

این نسخه از تبلت فون پد 7، از نظر ظاهر و طراحی شباهت بسیار زیادی به سری قبلی تبلت این سری داشته و شاید با مقایسه آن با تبلت‌های سری ممو پد ایسوس، شباهت ظاهری این دو  سری نیز کمی به چشم آید. رنگ آمیزی این تبلت شباهت بسیار زیادی به نسخه قبلی این دستگاه داشته و به طور دقیق باید گفت که طراحی طلائی رنگ آن جایگزین رنگ آمیزی آبی نسخه قبلی (یکی از سه نسخه) شده است.

اما نکته‌ای که در ابتدای رونمایی از این تبلت، شاهد آن خواهید بود، بلندگوهای استریو آن خواهند بود. این دو بلندگو به ناچار فضای نسبتا بزرگی در زیر و بالای نمایشگر تبلت را به خود اختصاص داده‌اند. البته ابعاد این تبلت هنوز هم استاندارد و قابل تحمل است اما به دلیل قرار گیری بلندگوها و اشغال فضا در این بخش، کمی از میزان نسبت سطح نمایشگر به سطح تبلت کم شده است.

ابعاد دقیق این تبلت برابر 194.3 × 108.9 × 9.8 میلی متر بوده و وزن آن برابر 300 گرم است. احتمالا وزن زیاد این تبلت یکی از معایب این بخش به حساب خواهد آمد. ابعاد این دستگاه با توجه به سطح قیمتی آن و مقرون به صرفه بودن تبلت، قابل قبول و راضی کننده است. علاوه بر آن می‌توان از سنگینی و ضخیم بودن این تبلت به دلیل عدم امکان قرار گیری آن در جیب کاربر، صرف نظر کرد. بدین منظور می‌بایست از کوله و یا کیف خود برای حمل آن استفاده کنید.

بیشتر قسمت‌های این تبلت از جنس پلاستیک و با طراحی مات بوده و قرار گیری لوگوی سیاه رنگ ASUS بر روی سطح سفید رنگ آن، زیبایی منحصر به فردی را به آن بخشیده است. علاوه بر آن، نوار نقره‌ای درج شده دور قاب جلویی این تبلت با توری نقره‌ای پوشش دهنده بلندگوهای استریوی جلویی این دستگاه همخوانی بسیار خوب و هماهنگی دارد.

پنل پشتی این تبلت سفید رنگ بوده و به هیچ وجه صیقلی و براق نیست. اما متاسفانه این ویژگی به ایجاد گریپ مناسب جهت محافظت از افتادن ناگهانی تبلت از دست کمکی نکرده و می‌بایست در هنگام در دست گرفتن آن، مواظب سُر خوردن آن از دستتان نیز باشید. در واقع از نظر ابعادی، شاید نتوان این تبلت را با دیگر رقبای خود مقایسه نموده و آن را در دسته تبلت‌های هفت اینچی قرار دهیم. همچنین وزن 299 گرمی این دستگاه و ضخامت نسبتا زیاد آن نیز یکی دیگر از معایب کلی این تبلت بوده که در هنگام خریداری آن، این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که می‌توانید براحتی و با خیالی آسوده، این تبلت را با یک و یا دو دست خود گرفته و به کار کردن با آن بپردازید.

نسخه FE375CXG تبلت فون پد 7 ایسوس از جمله تبلت‌هایی است که به راحتی در داخل کیف و یا کوله پشتی قرار گرفته و می‌توانید آن را بدون هیچگونه نگرانی به همراه خود به اطراف حمل کنید. همانطور که می‌دانید، تبلت‌های هفت اینچی به تبلت‌های فضای باز معروفند و این به آن معناست که می‌توانید این تبلت‌ها را با خود به بیرون حمل کنید، نه اینکه آنها را تنها در اتاق نشیمن خود قرار دهید. حتی حالت پشتیبانی این تبلت از سیم کارت و برقراری تماس صوتی نیز این ادعا را به اثبات می‌رساند. البته می‌بایست این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که در هنگام خریداری این تبلت، حتما یک هدفون را نیز در کنار آن تهیه کنید، زیرا در هنگام دریافت تماس در فضاهای باز، قرار دادن یک تبلت 7 اینچی در کنار گوشتان، خیلی خوش منظره نبوده و در کنار آن، برقراری و مکالمه با هدفون، کیفیت صدای بالاتری را ارائه خواهد داد.

کلیدها و کنترل‌های فون پد 7

در قسمت‌های فوقانی و تحتانی نمایشگر اچ‌دی این تبلت شاهد قرار گیری دو بلندگوی استریو هستیم. بلندگوی فوقانی این تبلت دارای نقش ثانویه خروجی صدای مکالماتی نیز بوده و در اطراف آن، سنسور‌های مربوط به تبلت و دوربین سلفی تبلت با دقت VGA وجود دارند.

در بخش زیرین نمایشگر این تبلت نیز هیچگونه دکمه‌ای وجود نداشته و تنها اجزای قابل مشاهده در این قسمت، توری مربوط به بلندگوی استریو دوم تبلت به همراه لوگوی سیاه رنگ ASUS می‌باشند.

در واقع باید گفت که تبلت فون پد 7 ایسوس تنها دارای دو کلید سخت افزاری بوده و این دو دکمه که شامل کلید‌های کنترل صدا و پاور دستگاه می‌باشند، تقریبا در بخش پشتی و سمت راست تبلت قرار گرفته‌اند. اندازه کلید‌ها نسبتا بزرگ بوده و بدون مشاهده آنها، دسترسی کاربر به آنها به راحتی انجام خواهد شد. همچنین در هنگام گرفتن دستگاه در دستان خود، به صورت اتفاقی وجود این دکمه‌ها را در زیر دستان خود احساس خواهید کرد. البته در هنگام فشردن این دکمه می‌بایست مواظب افتادن و سُر خوردن تبلت از میان دستان خود باشید. این موضوع بیشتر در هنگامی احساس می‌شود که به دلایلی مختلف (مثلا در زمان گرفتن اسکرین شات از صفحه نمایش تبلت) به صورت ترکیبی، چند دکمه را به طور همزمان فشار می‌دهید.

در بخش کناره سمت چپ دستگاه نیز شاهد حضور سه شیار به منظور قرار گیری دو سیم کارت و یک کارت حافظه جانبی هستیم. این سه شیار به صورت یکپارچه توسط درپوشی پلاستیکی پوشیده می‌شوند. علاوه بر آن، این شیارها از ویژگی “hot swappable” (وارد یا خارج سازی اطلاعات سخت افزاری در هنگام روشن بودن دستگاه) پشتیبانی می‌کنند.

پورت microUSB استاندارد این تبلت در بخش فوقانی آن قرار گرفته است و همچنین سوکت جک 3.5 میلی متری صدا و میکروفون آن نیز در بخش زیرین بدنه تبلت جای داده شده‌اند.

در بخش پشتی دستگاه نیز بجز لوگوی سیاه رنگ ایسوس، شاهد قرار گیری دوربین اصلی دو مگاپیکسلی این تبلت با ویژگی فوکوس ثابت در بخش فوقانی پشت تبلت هستیم.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به معرفی اجمالی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس پرداختیم. انواع مختلف تولیدات شرکت ایسوس و نام هر یک از سری‌های خط تولید این کمپانی شناخته شده و سپس مشخصات فنی و ویژگی‌های تبلت مزبور به صورت تیتروار مرور شد. در بخش بعد به معرفی معایب اصلی این تبلت پرداختیم. دقت پایین حسگر دوربین این دستگاه به همراه بازتاب نور بیش از حد نمایشگر تبلت و همچنین بزرگی مساحت تبلت نسبت به نمایشگر و کمبود چند ویژگی اتصالی، از جمله معایب اصلی این تبلت بودند که بیشتر به چشم می‌آمدند. یکی از دلایل خرید این تبلت توسط کاربران، قابلیت منحصر به فرد این تبلت در پشتیبانی از دو سیم کارت در حالت آماده بکار به طور همزمان می‌باشد. به همین منظور، این تبلت را می‌توان به عنوان یک دستگاه حمل شدنی به منظور پاسخ به تماس‌ها در نظر گرفت. اما وجود ضخامت نسبتا زیاد به همراه وزن 300 گرمی سنگین آن، باعث می‌شود که در هنگام بیرون بردن آن، حتما از یک کوله و کیف برای حمل آن استفاده کنید. علاوه بر آن با بررسی محتویات درون جعبه این تبلت متوجه شدیم که تنها در داخل بسته بندی خرده فروشی این دستگاه، بجز خود تبلت، یک عدد شارژر به همراه کابل آن موجود است و خبری از هدفون در داخل جعبه این تبلت نبود. پس شاید پیشنهاد دادن به منظور خرید یک جفت هدفون به منظور پاسخ دادن به تماس‌های صوتی تبلت، کار ناپسندیده‌ای نباشد. در ادامه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی این تبلت را ارزیابی کردیم و متوجه شدیم که این تبلت از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به تبلت‌های نسل قبلی خود و حتی سری ممو پد این کمپانی تایوانی دارد. همچنین به فضایی که در بالا و پایین نمایشگر تبلت توسط بلندگوهای استریو آن اشغال شده است، اشاره شد و در ادامه متوجه شدیم که به همین دلیل، میزان نسبت مساحت نمایشگر به مساحت تبلت کاهش یافته است. همچنین دوباره توضیح داده شد که به دلیل وزن و ضخامت زیاد دستگاه، قرار گیری آن در جیب میسر نبوده و حتما می‌بایست آن را با کیف یا کوله حمل کنید. در ادامه به رنگ سفید و مات این نسخه از تبلت اشاره شد و در کنار آن توضیح داده شد که جنس بدنه این تبلت از پلاستیک باکیفیت می‌باشد. در بخش بعد، کلیدها و کنترل‌های فون پد 7 بطور دقیق مورد ارزیابی ما قرار گرفت و مکان تمامی اجزای تبلت به طور دقیق مشخص شد. در این بخش طراحی بسیار زیبای تبلت در کناره‌های آن برایمان بسیار جالب و قابل توجه بود. این بخش از تبلت با زاویه تندی به سمت پنل پشتی گرد شده است و ما را به یاد تبلت‌های نسل آخر شرکت اپل می‌اندازد. در همین قسمت است که کلید‌های فیزیکی تبلت در یک طرف و سه شیار دستگاه در طرف دیگر قرار گرفته است. خوشبختانه بر روی شیارها، درپوشی پلاستیکی قرار گرفته و خیالمان را از جهت افتادن و گم شدن کارت‌های داخل شده به دستگاه راحت می‌کند. 

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری نسخه FE375CXG تبلت فون‌ پد 7 ایسوس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال