نوزادان پیرامون خود را متفاوت از آنچه که هست می بینند!

نوزادان می توانند تصاویری را ببینند که امکان مشاهده آن برای بزرگسالان وجود ندارد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در مطالعات اخیر مشخص شد نوزادان اطراف خود را به گونه ای متفاوت از آنچه که ما میبینیم مشاهده می کنند. به عنوان مثال درک افراد از تماشای یک شی به مدت مشاهده […]

نوزادان می توانند تصاویری را ببینند که امکان مشاهده آن برای بزرگسالان وجود ندارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در مطالعات اخیر مشخص شد نوزادان اطراف خود را به گونه ای متفاوت از آنچه که ما میبینیم مشاهده می کنند. به عنوان مثال درک افراد از تماشای یک شی به مدت مشاهده آن بستگی دارد. اگر تصویری که مشاهده می شود بلافاصله پس از تصویر قبل نمایش داده شود امکان دارد در درک تصویر شی قبلی دچار اختلال شود. به طوری که حتی وجود آن را نیز متوجه نشویم به این پدیده که پوشش یصری عقبی  visual backward masking نام گرفته برای تحقیق در مورد نحوه پردازش ادراک بینایی در مغز استفاده می کنند.

در این پدیده در صورت اینکه تصویر شی دوم امکان مشاهده شی اول را به طور کامل ممکن نکند باز هم اتفاق می‌افتد. مطالعات نشان می دهد که وجود چنین پدیده هایی می تواند در پردازش بازخورد در علوم بصری اختلال ایجاد کند. در واقع اطلاعات در چنین زمانی از قسمت تحتانی بخش بصری در مغز به بالاترین بخش آن منتقل می شود. اما در پردازش بازخورد درست عکس عمل می‌کند و می‌تواند نقش مهمی در ادراک بصری داشته باشد. بدین ترتیب پوشش بصری در عملکرد مورد نظر اختلال ایجاد خواهد کرد.

طی تحقیقاتی که به کمک یوسوکه ناکاشیما در دانشگاه توکیو انجام گرفت مشخص شد پردازش بازخورد در نوزادان متفاوت است. ناکاشیما می‌گوید پردازش بازخورد در کودکان ۳ تا ۸ ماه مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. در این آزمایش تصاویری از صورت افراد به نوزادان نشان داده می شد و زمان توجه آنها به تصاویر نیز اندازه گیری شد. از میزان زمان استفاده شده برای خیره شدن و تصاویر صورت افراد میتوان فهمید که آیا نوزاد امکان درک تصویر صورت را دارد یا خیر. در این آزمایش که در دو مرحله انجام گرفت. تصاویر پشت سر هم نمایش داده شد. در مرحله اول پس از تصویر صورت تصویر دیگری آن را می پوشاند اما در مرحله دوم تصویر دیگری برای پوشاندن تصویر صورت وجود ندارد.

در این تحقیق مشخص شد نوزادان سه تا شش ماه می توانند تصاویر اولیه به نمایش درآمده را حتی با وجود تصاویر پوششی درک کنند و دیگر پدیده پوشش بصری در آنها رخ ندهد. علت آن نیز کامل نبودن فرایند پردازش بازخورد در نوزادان زیر ۷ ماه بوده است. بدین ترتیب چنین اختلالی در آنها ایجاد نخواهد شد. در اوایل دوران نوزادی اشیای برای این نوزادان قابل مشاهده است که پس از رشد غیر قابل مشاهده می شود. در واقع پس از رشد این نوزادان قابلیت پردازش بازخورد نیز تکامل یافته و توانایی های بصری نوزاد گسترش می یابد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال