راهنمای خرید: بهترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی که این روزها در بازار می‌توانید بخرید (خرداد 95)

این روزها بازی کردن به یکی از تفریحات اصلی بسیاری از کاربران تبدیل شده و سازندگان نیز با درک کردن این موضوع، تلاش دارند تا بتوانند محصولاتی را تولید نمایند تا بازی کردن راحت‌تر از همیشه باشد. یکی از اصلی‌ترین کارها، تولید لپتاپ‌های گیمینگ است. همانطور که می‌دانید، لپتاپ‌ها قابلیت حمل شدن داشته و به […]

این روزها بازی کردن به یکی از تفریحات اصلی بسیاری از کاربران تبدیل شده و سازندگان نیز با درک کردن این موضوع، تلاش دارند تا بتوانند محصولاتی را تولید نمایند تا بازی کردن راحت‌تر از همیشه باشد. یکی از اصلی‌ترین کارها، تولید لپتاپ‌های گیمینگ است. همانطور که می‌دانید، لپتاپ‌ها قابلیت حمل شدن داشته و به هیچ عنوان نیز برای بازی کردن تولید نشده‌اند. از طرفی قطعات و سخت‌افزارهایی که در این محصولات به کار گرفته می‌شود، از نوع موبایلیتی (Mobile) بوده و قدرت کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه در محصولات مخصوص دسکتاپ‌ها (Desktop) دارند. البته لپتاپ‌هایی هستند که از نسخه‌ی دسکتاپ از پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک در آنها استفاده شده که علاوه بر قدرت بالا، قیمتی باورنکردنی نیز دارند.

اما در مورد لپتاپ‌های گیمینگ این موضوع صدق نکرده و بعضا این لپتاپ‌ها با داشتن قیمت‌های غیر قابل تصور، قدرتی بی‌اندازه بالا را در اختیار شما قرار می‌دهند. هر چند محدودیت‌های بسیاری زیادی در این زمینه وجود دارد که از جمله آنها می‌توانیم به قطعات مورد استفاده اشاره کنیم. به عنوان مثال کاربران با داشتن یک سیستم خانگی و دسکتاپ، در صورت در نظر نگرفتن میزان بودجه، قادر خواهند بود تا 4 کارت گرافیک را به صورت همزمان به یکدیگر متصل کنند. تصور کنید سیستمی به 4 کارت گرافیک GTX 1080 مجهز شود، در این صورت چه قدرتی در اختیار کاربر قرار خواهد داد؟ همچنین حافظه‌های رم DDR4 با ظرفیت 128 گیگابایتی نیز در اختیار سیستم‌های خانگی قرار داشته و کاربران می‌توانند سیستمی غیر قابل رقابت را متصور شوند.

البته باید باز هم اشاره کنیم که چنین سیستمی در صورت نامحدود در نظر گرفتن بودجه می‌تواند به یک سیستم حقیقی تبدیل شود و در غیر این صورت، ما با سیستمی که به صورت معمول مورد استفاده کاربران قرار گرفته و قدرتی بسیار پایین‌تر دارد، روبه‌رو خواهیم بود. چنین محدودیت‌هایی مخصوصا سیستم انتقال گرما و حرارت بیش از حد کارت‌های گرافیک، امکان به کارگیری 4 کارت گرافیک در لپتاپ‌ها را میسر ننموده و حتی پردازنده‌های مورد استفاده نیز نمی‌توانند از قدرتمندترین نوعی که در سیستم‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باشند.

موضوع بسیار مهم دیگری که باید بدانید این است که لپتاپ مخصوص بازی، حداقل 4 میلیون تومان قیمت دارد و شاید لپتاپ‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند نتوانند بازده مناسب را داشته باشند. دلیل این حرف ما نیز این است که تکنولوژی‌ها و قطعات جدیدتر به کار رفته در محصولات گیمینگ همچون حافظه‌های DDR4، پردازنده‌های قدرتمندتر در کنار کارت گرافیک قدرتمند (که مهم‌ترین فاکتور در مورد بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد)، همه و همه مستلزم پرداخت پول بیشتر هستند. در ادامه خود این تفاوت در میان محصولات با قیمت‌های مختلف را احساس خواهید کرد. البته ما سعی می‌کنیم تا لپتاپ‌هایی با قیمتی کمتر از 3 میلیون تومان که توان پردازشی بالایی دارند نیز معرفی کنیم چرا که با نیاز کاربران ایرانی آشنا هستیم.

حال قصد داریم لپتاپ‌هایی را معرفی کنیم که قدرتی فوق‌العاده بالا داشته و می‌توانند به نسبت پولی که پرداخت می‌کنید، کارایی داشته باشند. فراموش نکنید که لپتاپ‌های گیمینگ نیز انواع مختلفی داشته و می‌توانند بازه قیمت بزرگی داشته باشند. بهتر است با یکی از گران‌قیمت‌ترین لپتاپ‌هایی که در بازار ایران پیدا می‌شود، شروع کنیم:

MSI GT80S 6QF TITAN SLI

teaser1

صفحه‌نمایش: 18 اینچ، Full HD

پردازنده: اینتل Core i7 6920HQ، فرکانس: 2.9~3.8 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 980 ×2 SLI GDDR5

حافظه‌ی رم: 64GB DDR4

قیمت: 21,160,000 تومان

سازندگان همواره تلاش دارند تا با عرضه کردن محصولات قدرتمند، گوی سبقت را از رقبای خود دزدیده و توجه کاربران را به خود جلب کنند. شرکت MSI نیز یکی از این شرکت‌ها بوده و با عرضه کردن لپتاپ GT80S، تمام مرزهای مربوط به دنیای لپتاپ‌ها را در هم شکسته است. این محصول ویژگی‌های قابل توجهی دارد که شاید در این معرفی کوتاه نتوانیم به صورت کامل به آنها اشاره داشته باشیم، به همین جهت سعی می‌کنیم تا به اصلی‌ترین مواردی که باید در مورد این لپتاپ به آنها اشاره داشته باشیم را بیان کنیم.

csm_P1022911_e5a4fb50fc

بهتر است با شکل ظاهری و طراحی این محصول شروع کنیم. چیزی که در ابتدا و با باز کردن درب لپتاپ، توجه شما را به خود جلب می‌کند، ظاهر دو تکه آن است که بخش مربوط به کیبورد، به دو قسمت اصلی تقسیم شده است. در قسمت پایینی، یک کیبورد مکانیکی که توسط شرکت بزرگ SteelSeries ساخته شده، دیده می‌شود، موردی که اهمیت فوق‌العاده بالایی برای گیمرها دارد. در قسمت بالایی لوگوی اژدها شرکت MSI که نماد محصولات مخصوص بازی این شرکت است، دیده شده و تمامی بخش‌های پردازشگر در آن قرار دارند. مورد دیگر، وزن و اندازه‌ی نسبتا بالای این محصول است. صفحه‌نمایش 18.4 اینچی این لپتاپ باعث شده تا ما با محصولی بسیار بزرگ‌تر از دیگر محصولاتی که در بازار وجود دارد، روبه‌رو باشیم. وزن 4.5 کیلوگرمی GT80S نیز باعث خواهد شد تا کمی کار منتقل کردن آن سخت باشد. هر چند، قدرت بسیار بالایی که این لپتاپ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، واقعا ارزش جابه‌جایی آن با چنین وزن بالایی را نیز خواهد داشت.

اما در مورد مشخصات فنی GT80S باید اشاره داشته باشیم که قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده بالای این محصول باعث شده تا ما بتوانیم این لپتاپ را یک ابرکامپیوتر بنامیم. قیمت بسیار بالایی که این محصول دارد نیز بابت همین سخت‌افزار قدرت و جدید آن می‌باشد. شاید پیشتر نام لپتاپ GT80 Titan شرکت MSI را شنیده باشید؛ در این صورت باید گفت که GT80S نسل جدید این لپتاپ است که حالا با دو کارت گرافیک GTX 980 که قدرتی برابر با کارت گرافیک TITAN-X دارد، در اختیار کاربران قرار گرفته است.

علاوه بر این، به کارگیری پردازنده فوق‌العاده قدرتمند Core i7 6920HQ شرکت اینتل، باعث شده تا قدرت پردازشی این محصول در کنار 64 گیگابایت حافظه‌ی DDR4، به قدری بالا رود که اجرای هر بازی و یا نرم‌افزاری بر روی این لپتاپ به آسان‌ترین کار ممکن تبدیل گردد. علاوه بر این، دو هارد جامد 256 گیگابایتی با پشتیبانی از استاندارد NVMe، سرعت اجرای بازی‌ها را به شکل چشم‌گیری افزایش داده و محصولی بسیار قدرتمند را پدید آورده‌اند. هارد 1 ترابایتی، درایو نوری بلو-ری، سیستم صوتی فوق‌العاده با کیفیت و 4 کاناله، وجود چیپ شبکه Killer Wireless-AC 1535، تعداد بالای پورت‌های USB 3.0 و USB 3.1 و باتری 5225 میلی‌آمپرساعتی از موارد اصلی هستند که می‌توانیم در رابطه با لپتاپ GT80S به آنها اشاره داشته باشیم. البته ما در رابطه با ویژگی‌های گیمینگ محصولات مخصوص بازی MSI صحبت نکردیم چرا که واقعا امکانات فوق‌العاده بالای این محصول، چیزی نیست که بخواهیم در چند جمله خلاصه کنیم. اما در کنار تمامی این امکانات، جک 3.5 میلی‌متری با تکنولوژی ESS SABRE HiFi Audio DAC و روکش طلا را نیز باید اضافه کنید.


ASUS ROG GX700VO

3aa64f7f-03e4-41d5-8079-6f772cc595ba

صفحه‌نمایش: 17 اینچ، Full HD

پردازنده: اینتل Core i7 6820HK، فرکانس: 2.7~3.6 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 980 8GB

حافظه‌ی رم: 32GB DDR4

قیمت: 15,000,000 تومان

 aeedc896-ddd4-4aa3-99d6-09645275ff4c

شاید پیشتر در مورد لپتاپ‌هایی با سیستم‌ خنک‌کننده آبی شنیده باشید. برای اولین بار در نمایشگاه IFA 2015 برلین بود که شرکت ایسوس، اولین لپتاپ مجهز به سیستم خنک‌کننده آبی در جهان را معرفی نمود. پیشتر ما این لپتاپ را به صورت کامل معرفی کرده بودیم و نگاهی عمیق و دقیق به نحوه عملکرد این سیستم خنک‌کننده نیز داشتیم که می‌توانید از این لینک آن را مطالعه نمایید، پس در این مورد سخن را کوتاه می‌کنیم. تنها اشاره می‌کنیم که این سیستم خنک‌کننده باعث شده تا ایسوس بتواند از هر سیستمی که می‌خواهد، در این لپتاپ استفاده کرده و قدرت پردازشی آن را تا حد ممکن افزایش دهد. مورد دیگر نیز اندازه و وزن این محصول است که ایسوس هیچ محدودیتی را برای آن در نظر نداشته و تنها سعی کرده به بالا بردن قدرت GX700 فکر کند.

اما محصولی که ما آن را برای خرید به شما پیشنهاد می‌کنیم، نسخه‌ی بهبود یافته از آن یعنی GX700VO می‌باشد که پس از گذشت مدت زمان زیادی از عرضه‌ی نسخه‌ی اصلی آن، توسط ایسوس معرفی شده است.

csm_gx700_17_8c0d6c917d

طراحی این محصول با دیگر محصولات مخصوص بازی ایسوس یعنی سری ROG (جمهوری گیمرها)، کمی متفاوت است. هنگامی که لپتاپ را باز می‌کنید، متوجه طرحی از رنگ مشکی و نقره‌ای بر روی کیبورد آن می‌شوید که در بخش راستی، نماد بازی این شرکت درج شده است. همچنین وجود سیستم خنک‌کننده آبی باعث شده تا در بخش پشتی و لولاها، ما شاهد طراحی کاملا متفاوتی از سوی ایسوس باشیم. هر چند، هیچ اجباری برای استفاده از این سیستم خنک‌کننده نیست، اما برای اینکه کاربران بتوانند از نهایت قدرت لپتاپ خود استفاده کنند، باید آن را با نهایت دقت، به لپتاپ متصل کنند.

اما در مورد مشخصات فنی، ایسوس سخت‌افزار به کار رفته در این لپتاپ را تغییر نداده و از پردازنده قدرتمند 6820HK که پیشتر نیز در GX700 به کار گرفته شده بود، استفاده کرده است. وجود کارت گرافیک قدرتمند GTX 980M با حجم حافظه‌ی 8 گیگابایت و 32 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 که امکان ارتقاء دادن آن تا 64 گیگابایت نیز امکان‌پذیر است، باعث شده تا این محصول چیزی از دیگر رقبا کم نداشته باشد. باتری بسیار قدرتمند با بازدهی بالا در این لپتاپ، یکی از مواردیست که می‌تواند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. همچنین این محصول به پورت‌های USB 3.1 و تاندربولت 3.0 شرکت اینتل نیز مجهز شده و می‌تواند اطلاعات را با سرعت قابل توجهی انتقال دهد.

در کنار نکات مثبت، این لپتاپ نکاتی منفی نیز دارد که شاید با شنیدن آنها تعجب کنید. اولین نکته و مهم‌ترین آن، این است که لپتاپ ROG GX700VO فاقد درایو نوری است و این یعنی خبری از قرار دادن دیسک‌های مختلف در این لپتاپ نخواهد بود! هر چند تنها این لپتاپ مخصوص بازی نیست که فاقد درایو نوری است، اما واقعا قرار دادن یک درایو نوری تا چه اندازه می‌تواند مشکل باشد که ایسوس آن را حذف کرده است؟ مورد دیگر، عدم وجود هارد مکانیکی بوده و سازندگان تنها از یک هارد جامد 512 گیگاباتی در این لپتاپ بهره برده‌اند که می‌تواند دست کاربران را در رابطه با فضای ذخیره‌سازی، محدود سازد. در نهایت، سیستم خنک‌کننده آبی نیز در شرایطی که از سیستم جدا باشد، باعث کاهش عملکرد دستگاه خواهد شد، موضوعی که شاید برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد.

با این حال، امکانات و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی این لپتاپ در کنار آخرین تکنولوژی‌های محصولات سری ROG ایسوس، این محصول را به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل می‌کند.


Acer Predator 15 G9-591-70XR

getimage

صفحه‌نمایش: 15.6 اینچ، Full HD

پردازنده: اینتل Core i7 6700HQ، فرکانس: 2.6~3.5 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 980M 4GB GDDR5

حافظه‌ی رم: 16GB DDR4

قیمت: 8,000,000 تومان

همانطور که در جریان هستید شرکت‌های مختلفی همچون ایسوس و MSI، محصولات مخصوص بازی خود را داشته و طرفداران بسیار زیادی نیز در این زمینه دارند. اما شرکت ایسر که تمرکز خود را به صورت ویژه‌ بر روی دنیای گیم و بازی‌های رایانه‌ای معطوف نموده، چندی پیش با معرفی کردن محصولات گیمینگ سری Predator، سعی کرد تا با محصولات مخصوص بازی دیگر شرکت‌ها رقابت کند که البته در این زمینه نیز تا حد زیادی موفق عمل کرده است. شاید نکته‌ای که در همین ابتدا توجه شما را جلب کند، ترکیب رنگ مشکی و قرمز است که دیگر سازندگان برای محصولات مخصوص بازی خود استفاده می‌کنند. 3

البته این اولین بار نیست که شرکت ایسر سعی کرده تا محصولات قدرتمندی را برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای پیش روی کاربران قرار دهد و لپتاپ Aspire V 15 Nitro این شرکت با مجهز بودن به کارت گرافیک GTX 960M و صفحه‌نمایشی 15.6 اینچی، مناسب اجرای بسیاری از بازی‌ها بود. اما اینکه این شرکت بخواهد محصولی واقعا قدرتمند را در اختیار کاربران قرار دهد، تصمیمیست که با عرضه شدن لپتاپ Predator 15 G9-591 گرفته شده است.

csm_acer15_k_6ff2ce7824

اما این لپتاپ با لوگوی مخصوص شرکت ایسر چهره‌ی بسیار جذابی داشته و می‌تواند گرمای تولید شده را نیز به کمک سیستم خنک‌کننده فوق‌العاده مناسب خود، به خوبی دفع کند. طراحی بسیار خوب و همچنین بدنه‌ی پلاستیکی دستگاه نیز باعث شده تا کاربران کمتر گرمای تولید شده را حس نمایند. وزن و اندازه‌ی این لپتاپ، مزیتی بسیار بزرگیست که این محصول نسبت به دو محصول قبلی دارد. در لپتاپ‌های MSI GT80S و ASUS GX700VO، سازندگان از کارت‌های گرافیک GTX 980 استفاده کرده بودند، اما در این لپتاپ، ما شاهد استفاده از نسخه‌ی موبایلیتی این کارت گرافیک هستیم که به مراتب اندازه‌ و قدرت کمتری داشته و حتی گرمای پایین‌تری نیز تولید می‌کند. به همین جهت اندازه‌ی این لپتاپ تا حد زیادی کوچک شده و وزن آن، تنها 3.4 کیلوگرم می‌باشد.

قدرت پردازشی لپتاپ جدید شرکت ایسر بسیار بالاست و سازندگان در آن از پردازنده‌ی Intel Core i7 6700HQ استفاده نموده‌اند که می‌تواند کار پردازش اطلاعات را تا حد زیادی آسان کند. وجود 1 ترابایت فاضی ذخیره‌سازی در کنار یک هارد جامد 256 گیگابایتی، دو اسپیکر داخلی دالبی، پورت شبکه Killer DoubleShot Pro، چهار پورت USB 3.0 در کنار یک پورت USB Type-C با امکان پشتیبانی از تکنولوژی تاندربولت 3 اینتل و همچنین درایو نوری بلو-ری، از جمله ویژگی‌هایی هستند که سبب شده تا ما با محصولی تمام‌عیار روبه‌رو باشیم. همچنین بر خلاف محصولات قبلی، این لپتاپ با یک بار شارژ شدن می‌تواند تا 6 ساعت (به جای 3 ساعت) دوام بیاورد.


MSI GE62 6QF Apache Pro

MsiGE62__1_

صفحه‌نمایش: 15.6 اینچ، FullHD

پردازنده: اینتل Core i7 6700HQ، فرکانس: 2.6~3.5 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 970M GDDR5

حافظه‌ی رم: 16GB DDR4

قیمت: 5,150,000 تومان

شرکت ایسوس و MSI در زمینه‌ی تولید محصولات مخصوص بازی عملکرد بسیار خوبی داشته و شاید بتوان آنها را موفق‌ترین سازندگان این عرصه در نظر گرفت. لپتاپ GE62 شرکت MSI یکی از محصولات بسیار خوبیست که این روزها طرفداران زیادی نیز دارد. حدود دو سال پیش بود که این لپتاپ به همراه پردازنده‌های سری Haswell و کارت گرافیک GTX965M عرضه و فروش بسیار خوبی نیز داشت. اما حالا سازندگان نسل جدید این محصول را به همراه کارت گرافیک قدرتمندتر GTX 970M و همینطور پردازنده‌ی Core i7 6700HQ با معماری Skylake در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

لپتاپ GE62 6QF که پیش روی شما قرار دارد، بهترین مدل در سری لپتاپ‌های GE62 به حساب می‌آید و حتی سازندگان نسخه‌ی Laser Print از این لپتاپ را در تعداد محدودی نیز تولید نمودند که این مدل در بازار کشورمان با قیمتی بالاتر نیز به فروش می‌رسد.

csm_MSI_GE62_Gehaeuse3_0b5a92ebf6

این محصول نسبت به گذشته بسیار بهینه‌تر بوده و امکانات بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. همچنین طراحی بسیار خوب و زیبای این لپتاپ باعث شده تا این محصول تنها 2.4 کیلوگرم وزن داشته باشد. کیبورد فوق‌العاده ارگونومی این محصول جدید توسط شرکت SteelSeries که در ساخت قطعات جانبی برای گیمرها شهرت دارد، ساخته شده و می‌تواند شما را در همان ابتدا مجذوب کند.

وجود 1 ترابایت حافظه‌های مکانیکی، 128 گیگابایت هارد جامد با پشتیبانی از استاندارد NVMe، دی‌وی‌دی رایتر، 2 پورت USB 3.0 در کنار یک پورت USB Type-C، از مواردی هستند که باعث شده تا این محصول بتواند مورد توجه بسیاری از کاربران قرار داشته باشد. کیفیت ساخت بسیار بالایی لپتاپ GE62 6QF نیز باعث شده تا این محصول به عنوان انتخاب اصلی بسیاری از نویسندگان حوزه‌ی سخت‌افزار در نظر گرفته شود.


ASUS G551VW

4185121

صفحه‌نمایش: 15.6 اینچ، 4K

پردازنده: اینتل Core i7 6700HQ، فرکانس: 2.6~3.5 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 960M GDDR5

حافظه‌ی رم: 16GB DDR4

قیمت: 4,250,000 تومان

همواره شرکت ایسوس محصولات بسیار متنوعی را پیش روی کاربران قرار داده و شما می‌توانید در تمامی قیمت‌های مختلف، ردپایی از این شرکت را مشاهده کنید. شاید اگر مقاله‌ی ما در رابطه با لپتاپ‌های مخصوص بازی نبود، ما کمتر به محصولات ایسوس اشاره کرده و حتی محصولاتی از شرکت‌هایی همچون اچ‌پی، اپل و دِل را نیز در لیست خود جای می‌دادیم.

لپتاپ قدرتمند و گیمینگ G551VW که از سری محصولات ROG شرکت ایسوس به حساب می‌آید، از بهترین انتخاب‌هایی است که کاربران می‌توانند با پرداخت پولی کمتر از 4.5 میلیون تومان، خریداری کنند. هر چند در این دامنه از قیمت، محصولات متنوع‌تری از برندهای MSI و لنوو نیز وجود دارد، اما ارزش بالای خرید و امکانات بسیار خوب این لپتاپ، باعث شده تا ما بخواهیم این محصول را به عنوان پیشنهاد اصلی، به شما معرفی کنیم.

از جمله ویژگی‌های بسیار خوبی که می‌توانیم در مورد این لپتاپ به آن اشاره کنیم، صفحه‌نمایش با کیفیت بالای 4K و همینطور فضای داخلی 2 ترابایتی است که شاید بیش از هر چیز دیگری، مورد نیاز کاربران باشد. علاوه بر این، به کارگیری آخرین نسل از پردازنده‌های سری Skylake شرکت اینتل در کنار 16 گیگابایت حافظه‌ی پر سرعت DDR4، باعث شده تا کاربران بتوانند بسیاری از بازی‌های جدید که این روزها عرضه می‌شود را بدون هیچ مشکلی اجرا کنند. این لپتاپ و دیگر محصولات مشابه نیز مشکلات وزن و اندازه‌ی بزرگ محصولات گران‌قیمت‌تر را نداشته و تنها 2.7 کیلوگرم وزن دارد.

شاید بتوانیم نداشتن هارد جامد و عدم پشتیبانی از پورت USB Type-C را از نکات ضعف این دستگاه در نظر بگیریم. همچنین این محصول به چیپ شبکه‌ی Gigabits Base T مجهز شده و خبری از چیپ‌های سری Killer نیست. البته فراموش نکنید که در این لپتاپ و همینطور دیگر محصولات مخصوص بازی ایسوس و MSI، ویژگی‌های گیمینگ و امکانات بسیار زیاد اختصاصی این شرکت‌ها وجود دارد که از ذکر آنها صرف نظر می‌کنیم. همینطور باید اشاره کنیم که همراه با این محصول، می‌توانید از کیف، ماوس و هدست گیمینگ ایسوس نیز بهره‌مند شوید.

پیشنهاد دیگر: Lenovo IdeaPad Y700

csm_MG_7276_4ac4d3ee07

شرکت لنوو نیز از یکی از توانمندترین سازندگان در حوزه‌ی کامپیوتر می‌باشد که حتی لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی کامپیوترها در جهان را نیز یدک می‌کشد. البته لنوو با اینکه محصولات مخصوص بازی زیادی دارد، اما هیج‌گاه در این زمینه به صورت حرفه‌ای و همانند دیگر شرکت‌ها عمل نکره و برند محصولات گیمینگ مخصوص به خود را نیز ندارد. شاید بتوانیم قدرتمندترین لپتاپ ساخت شرکت لنوو را که البته محصولی تحسین برانگیز نیز به حساب می‌آید و به عنوان لپتاپی برای بازی تولید شده، Y700 دانست. این لپتاپ نیز با داشتن امکاناتی مشابه با لپتاپ ASUS G551VW، می‌تواند به عنوان انتخاب دیگری پیش رویتان قرار داشته باشد، اما به یاد داشته باشید که این لپتاپ فاقد درایو نوری است!

باز هم باید این نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم که تا اینجای کار محصولاتی که به صورت اختصاصی برای بازی‌های کامپیوتری تولید شده و در بازار ایران موجود بودند، همگی معرفی شدند. حال قصد داریم با توجه به نیاز کاربران ایرانی، محصولات دیگری را نیز معرفی کنیم که می‌توانند بازی‌ها را با شرایط مناسبی اجرا کنند. اگر به فکر بازی‌های رایانه‌ای نیستید، می‌توانید لپتاپی با قیمت 1.5 میلیون تومان یا بیشتر خریداری کرده و از آن در کار با نرم‌افزارهای مهندسی نیز استفاده کنید، اما این لپتاپ‌ها یا فاقد کارت گرافیک هستند و یا کارت گرافیکی بسیار ضعیف دارند. پس برای اجرای بازی باید لپتاپی با قیمت بالاتر خریداری کنید.


ASUS X756UX

90630385CCEB65F5DEBD4ED995D810FA

صفحه‌نمایش: 17.3 اینچ، FullHD

پردازنده: اینتل Core i7 6500U، فرکانس: 2.5~3.1 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 950M 4GB

حافظه‌ی رم: 16GB DDR3

قیمت: 3,900,000 تومان

همیشه برای سنجش توانایی یک کامپیوتر در اجرای بازی‌ها، به کارت گرافیک آن توجه می‌کنند. کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا در بیشتر محصولات رده‌بالا و گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند و شاید کمتر محصولی باشد که به کارت گرافیک شرکت AMD مجهز شود. کارت گرافیک GTX 960M، محصولی میان‌رده رو به بالا از سوی انویدیا می‌باشد که در محصولات ارزان‌تر (همانند ASUS G551VW) مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارت گرافیک GTX 950M، کارت گرافیکی میان‌رده از سوی انویدیاست که نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید، اما باز هم این محصول می‌تواند در پردازش بازی‌ها به شما کمک کند.

اما لپتاپ قدرتمند X756UX شرکت ایسوس با مجهز بودن به پردازنده‌ی Core i7 6500U و همینطور 16 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR3، می‌تواند مناسب اجرای بازی‌های کامپیوتری برای افرادی که هزینه‌ی زیادی نمی‌توانند پرداخت کنند، باشد. هر چند، باز هم اشاره می‌کنیم که این محصول قدرتی فوق‌العاده بالا دارد ولی جزء محصولات مخصوص بازی قرار نمی‌گیرد.

این لپتاپ با داشتن 2 ترابایت حافظه‌ی داخلی و همچنین هارد جامد 128 گیگابایتی، فضای زیادی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. همچنین این محصول به درگاه USB Type-C نیز مجهز شده و می‌تواند اطلاعات را با سرعت بالایی انتقال دهد. از دیگر مواردی که در رابطه با این لپتاپ می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم، وبکم VGA، صفحه‌نمایش بزرگ و دی‌وی‌دی رایتر می‌باشند.


ASUS V502UX

Asus-V502UX---i5---Ram8---1TB-16SSD---4GB-145501749797

صفحه‌نمایش: 15.6 اینچ، FullHD

پردازنده: اینتل Core i7 6500U، فرکانس: 2.5~3.1 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 950M 4GB

حافظه‌ی رم: 8GB DDR3

قیمت: 2,950,000 تومان

آخرین لپتاپی که قصد داریم آن را جزو محصولات مخصوص بازی قرار دهیم، لپتاپ قدرتمند V502UX شرکت ایسوس است که بر خلاف محصولات قبلی، لپتاپی جو و جور به حساب می‌آید. این لپتاپ 1.9 کیلوگرمی با داشتن صفحه‌نمایش 15.6 اینچی TFT، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای افرادی باشد که علاوه بر استفاده از نرم‌افزارهای مختلف و کار با سیستم، می‌خواهند کمی هم بازی کنند.

در کنار هارد مکانیکی 1 ترابایتی این لپتاپ، 16 گیگابایت هارد جامد نیز به منظور افزایش سرعت بوت سیستم قرار گرفته که تاثیر آن به خوبی دیده می‌شود. این محصول با اینکه از لپتاپ‌های جدید شرکت ایسوس محسوب می‌شود، به درگاه USB Type-C مجهز نبوده و خبری از درایو نوری نیز در آن نیست، موردی که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. کارت گرافیک GTX 950M در این لپتاپ می‌تواند تا حد قابل توجهی در اجرای بازی‌ها به شما کمک کند، اما نباید انتظار داشته باشید که بازی‌ها را با نرخ فریم بالا اجرا کنید.

با لپ‌تاپ‌های گیمینگ بیشتری آشنا شوید!

متاسفانه در بازار ایران محدودیت زیادی در حق انتخاب توسط کاربران وجود دارد و لپ‌تاپ‌های چندان زیادی نمی‌تواند پیش روی کاربران قرار داشته باشد. با این‌حال شاید بتوانید در بعضی از فروشگاه‌ها، لپتاپ‌هایی خارج از این لیست را که مخصوص بازی باشند، پیدا کنید. در ادامه سعی می‌کنیم به چند مورد از این لپ‌تاپ‌ها اشاره کنیم:


Alienware 13

Alienware-13-iv

صفحه‌نمایش: 13 اینچ، FullHD

پردازنده: اینتل Core i7 5500U، فرکانس: 2.5~3.1 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 950M 4GB

حافظه‌ی رم: 16GB DDR3

قیمت: 6,500,000 تومان

شرکت مشهور Alienware که زیر نظر کمپانی Dell فعالیت دارد،سال 2015 لپتاپ قدرتمند و 13 اینچی Alienware 13 را در اختیار کاربران قرار داد. هم‌اکنون این محصول در برخی از فروشگاه‌های کشورمان به فروش می‌رسد، اما آیا واقعا این محصول ارزش پرداخت 6.5 میلیون تومان را دارد؟؟!

اگر بخواهیم مشخصات فنی این لپتاپ را بررسی کنیم، پاسخ منفیست! ما سعی کردیم در لیست خود محصولاتی را معرفی کنیم که همگی “جدید” باشند و به نسل ششم پردازنده‌های سری Core شرکت اینتل مجهز شده باشند. اما این لپتاپ به خاطر تولید و عرضه شدن در سال 2015، به نسل پنجم یعنی سری Broadwell مجهز بوده و حتی در آن از کارت گرافیک ضعیف GTX 950M استفاده شده است. هر چند، مهندسان سعی کرده‌اند با به کارگیری هارد جامد 256 گیگابایتی این ضعف را تا حدی پوشش دهند، اما موفق نبوده‌اند.

هر چند طراحی و ویژگی‌های منحصر به فردی که این لپتاپ دارد می‌تواند آن را از دیگر محصولات بازار متمایز کند، اما دنیای کامپیوترها با سرعتی فوق‌العاده بالا پیش‌ رفته و همواره محصولات جدیدتر و قدرتمندتر معرفی می‌شوند. سال گذشته بود که TITAN-X عرضه شد و حالا اعلام شده که GTX 1070 که حتی پرچم‌دار نسل جدید محصولات انویدیا نیست، از قدرتمندترین کارت گرافیک تک هسته‌ای جهان، قدرتی بالاتر دارد!


Razer Blade – 2016

Razer Blade Stealth-2-1200-80

صفحه‌نمایش: 14 اینچ، 3200×1800

پردازنده: اینتل Core i7 6700HQ، فرکانس: 2.6~3.2 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 970M 4GB

حافظه‌ی رم: 16GB DDR4

قیمت: 1999 دلار

شرکت Razer Blade از جمله معروف‌ترین تولیدکندگان وسایل جانبی کامپیوترها به حساب می‌آید که ماوس‌ها و هدست‌های گیمینگ این شرکت در ایران از شهرت بالاتری برخوردار است. یکی از محصولات بسیار قدرتمندی که این شرکت تولید می‌کند، لپتاپ قدرتمند آنها با نام Razer Blade 2016 می‌باشد که توانسته جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان گیمرها به دست آورد.

سیستم به کار گرفته شده در این لپتاپ از قدرت فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده و می‌تواند بازی‌های مختلف را بدون هیچ مشکلی اجرا کند. هر چند در این محصول از کارت گرافیگ GTX 970M استفاده شده که شاید در مقایسه با دیگر محصولات گران‌قیمت، کمی ضعیف به نظر برسد. اما شک نداشته باشید که به کمک این لپتاپ می‌تواند بازی‌ها را بدون هیچ مشکلی اجرا کنید.


Origin Eon 17 SLX

origin-eon17-slx-angle-view

صفحه‌نمایش: 17.3 اینچ، FullHD

پردازنده: اینتل Core i7 6700K، فرکانس: 4.0~4.2 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 980

حافظه‌ی رم: 16GB DDR4 (قابل ارتقاء تا 64GB)

قیمت: 3382 دلار

لپتاپ Origin Eon 17 SLX، نام محصول گیمینگ شرکت Origin PC است که نام آن می‌تواند بر تن هر رقیبی لرزه بیاندازد. این محصول قدرتمند با مجهز بودن به نسخه‌ی دسکتاپ (نه نسخه‌ی موبایلیتی) از پردازنده‌ی بسیار قدرتمند Core i7 6700K قادر خواهد بود تا بازی‌ها را بدون هیچ مشکلی اجرا کند. علاوه بر این، سازندگان از نسخه‌ی دسکتاپ از کارت گرافیک GTX 980 نیز در این محصول استفاده نموده‌اند تا هیچ مشکلی از بابت اجرای جدیدترین بازی‌ها با رزولوشن بسیار بالا نباشد.

در واقع شاید بتوانیم Origin Eon 17 SLX را یکی از اصلی‌ترین رقبای لپتاپ 21 میلیون تومانی MSI GT80S بدانیم که می‌تواند اجرای هر عنوان جدیدی را میسر سازد. البته این نام‌ها یعنی نام Origin PC، در دنیای کامپیوترها بسیار زبان‌زد بوده و هر گیمری با آنها آشناست، اما متاسفانه چنین محصولاتی در بازار ایران پیدا نمی‌شوند.


Eurocom Sky X9E VR-Ready

Eurocom Announces Sky X9E VR-Ready Gaming Notebook

صفحه‌نمایش: 17.3 اینچ، 4K

پردازنده: اینتل Core i7 6700K، فرکانس: 4.0~4.2 گیگاهرتز

کارت گرافیک: GeForce GTX 980 8GB

حافظه‌ی رم: 64GB DDR4

قیمت پایه: 3499 دلار 

یکی از بهترین و قدرتمندترین لپتاپ‌های حال حاضر جهان، لپتاپ Sky X9E است که شرکت یویورکام آن را چندی پیش عرضه نمود. این محصول جدید و قدرتمند که برای استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی تولید و عرضه شده، به نسخه‌ی دسکتاپ از پردازنده‌ی Core i7 6700K مجهز شده و حتی این امکان وجود دارد که کاربران بخواهند از دو کارت گرافیک نسخه‌ی دسکتاپ GTX 980 به صورت همزمان استفاده نمایند. وجود 64 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 نیز امکان پردازش اطلاعات با بهترین شرایط ممکن را فراهم می‌آورد. با وجود چنین محصولاتی در بازار نباید تصور کنید که لپتاپ MSI GT80S می‌تواند قدرتمندترین محصولی باشد که تا کنون تولید شده است!

سخن پایانی

در این راهنمای خرید ما تمام تلاش خود را داشتیم تا بتوانیم بهترین لپتاپ‌های مخصوص بازی بازار کشورمان معرفی کنیم. در این دسته‌بندی نیز اساس کار را قیمت در نظر گرفتیم و محصولات را به ترتیب از گران‌قیمت به ارزان‌قیمت معرفی کردیم. همچنین به خاطر عدم تنوع در برندهای گیمینگ در بازار کشور، بیشتر محصولات ما حول لپتاپ‌های شرکت ایسوس و MSI بود، پس نباید این امر را نوعی طرفداری در نظر بگیرید.

در بازار کشور ممکن است لپتاپ‌های قدیمی‌تر با قدرت بالاتر وجود داشته باشد. هدف ما این بود که علاوه بر معرفی محصولات گیمینگ، لپتاپ‌هایی را معرفی کنیم که “جدید” و قابل رقابت با یکدیگر باشند. یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در این زمینه، قید نکردن لپتاپ‌هایی با پردازنده‌های نسل چهارم سری Core شرکت اینتل بود که هیچ‌کدام از آنها را در این لیست معرفی نکردیم.

مورد دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم، قیمت‌ لپتاپ‌هاست. واقعا چند نفر توانایی پرداخت 21 میلیون تومان پول را برای یک لپتاپ دارند؟ ما سعی کردیم تا راهنمایی جامع را پیش روی شما قرار دهیم تا علاوه بر پوشش تمامی اقشار جامعه، شما را با محصولاتی که در بازار وجود دارند نیز آشنا کنیم، پس نباید تصور کنید که با پرداخت 4 میلیون تومان پول بهترین لپتاپ مخصوص بازی موجود در ایران را خریداری کرده‌اید … !

در نهایت، فراموش نکنید که در آینده‌ی نزدیک موج جدیدی از محصولات مخصوص بازی به راه خواهد افتاد و آغازگر آن نیز عرضه رسمی کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا و AMD است. به زودی می‌توانیم در بازار شاهد عرضه شدن لپتاپ‌هایی با کارت‌ گرافیکی همچون GTX 1080 باشیم که می‌تواند قدرتی فوق‌العاده بالا را در اختیار کاربران قرار دهیم و شاید حتی بهترین لپتاپ‌ این لیست نیز نتواند با هیچ‌کدام از این لپتاپ‌ها رقابت کند.

در نهایت اگر تصور می‌کنید که لپتاپی وجود دارد که ما باید آن را معرفی می‌کردیم، می‌توانید در بخش نظرات اعلام نمایید.