6 نکته اساسی که برای خرید تلویزیون جدید باید به آن‌ها توجه داشته باشید

با در پیش داشتن بازی‎های جام ملت‎های اروپا و المپیک ریو، شاید خواسته باشید برای دیدن بازی‎ها با کیفیت بهتر تلویزیون جدیدی را خریداری کنید. ممکن است در رابطه با تلویزیون‎های 4k و وجود محتوای اولترا اچ‎دی بر روی صفحه‎ی نمایش چیزهای زیادی شنیده باشید و خواسته باشید یکی از این تلویزیون‎ها را بخرید یا […]

با در پیش داشتن بازی‎های جام ملت‎های اروپا و المپیک ریو، شاید خواسته باشید برای دیدن بازی‎ها با کیفیت بهتر تلویزیون جدیدی را خریداری کنید.

ممکن است در رابطه با تلویزیون‎های 4k و وجود محتوای اولترا اچ‎دی بر روی صفحه‎ی نمایش چیزهای زیادی شنیده باشید و خواسته باشید یکی از این تلویزیون‎ها را بخرید یا ممکن است بخواهید اتاق نشیمن خود را خلوت‎تر کنید، احتمال این هم وجود دارد که به یک گیرنده‎ی دیجیتالی یا خدمات تلویزیونی پولی و استفاده از تلویزیون‎های هوشمند بیاندیشید.

هر تصمیمی داشته باشید با استفاده از توصیه‎های زیر بهتر می‎توانید نسبت به عملی کردن آن اقدام کنید.


تعریف 4K و فوق‎العاده بالا (Ultra High)

یکی از حوزه‎هایی که در آن فن‎آوری تلویزیون تغییر زیادی داشته، رزولوشن است. درست زمانی که ما به تلویزیون‎های دارای کیفیت فول‎ اچ‎دی و 1080p خو گرفته بودیم، این فن‎آوری به سرعت به سمت مرحله‎ی بعدی پیش رفت.

تلویزیون‎های دارای رزولوشن اولترا اچ‎دی یا 4K-2160p چیزی نزدیک به 8.3 میلیون پیکسل را در بر می‎گیرند. این مقدار پیکسل به نسبت یک تلویزیون فول‎ اچ‎دی 1080p استاندارد 4 برابر بیشتر است، در نتیجه تلویزیون‎های اولترا اچ‎دی (UHD) قادر به این هستند تصاویری به شما نشان دهند که از نظر جزئیات بسیار غنی و شارپ هستند.

در حال حاضر مقدار محتوای 4K بسیار کم است؛ ولی اخیرا برندهایی همانند با پاناسونیک و سامسونگ بلوری‎های اولترا اچ‎دی به همراه پلیرهای مخصوص آن‎ها به بازار ارائه داده‎اند. سرویس‎های نت‎فلیکس و Amazon Video نیز هر دو دارای محتوای 4K هستند که امکان پخش آن‎ها روی یک تلویزیون‎ سازگار با این محتوا وجود دارد و اگر به این محتوا دسترسی داشته باشید فورا می‎توانید متوجه‎ی کیفیت برتر آن شوید.


HDMI 2.0 و HDCP 2.2

مورد دیگری که زمان خرید یک تلویزیون جدید باید در نظر داشته باشید، به خصوص اگر می‎خواهید بابت آینده مطمئن باشید، وجود حداقل یک پورت HDMI 2.0 به همراه استاندارد HDCP 2.2 است. در واقع هرچه تعداد پورت‎های دارای این استاندارد بیشتر باشد، بهتر است چون تمامی محتوای 4K از منابع خارجی برای پخش به روی صفحه‎ی نمایش نیاز به هر دو تکنولوژی دارند.

پورت HDMI 2.0 آخرین پورت استاندارد برای پشتیبانی از محتوای صوتی و تصویری خارجی است. وجود آن به شکل موثری اجازه به انتقال داده‎ها تا 6 گیگابیت بر ثانیه می‎دهد، یعنی محتوای ویدیوی 4k قدرت پخش با نرخ 60 فریم بر ثانیه را خواهند داشت. پورت‎های HDMI 1.4 به 3.4 گیگابابیت بر ثانیه محدود هستند، بنابراین حداکثر می‎توانند ویدیوهای 4k را با نرخ 30 فریم بر ثانیه نشان دهند. پلیرهای بلوری اولترا اچ‎دی و دستگاه‎‎های گیرنده‎ی دیجیتالی نظیر محصول Fire TV آمازون، نیاز به پورت HDMI 2.0 دارند.

علاوه بر این، تمامی محتوای حفاظت شده‎ی 4k با استاندارد HDCP 2.2 سازگار هستند. این پورت دارای فن‌آوری حفاظت از کپی است که به منظور جلوگیری از کپی محتوای فیلم‎ها و نمایش‎های تلویزیونی رسمی با کیفیت 4K طراحی شده است. به عنوان مثال یک پلیر بلوری 4K تنها زمانی محتوا را پخش خواهد کرد که تلویزیون مورد نظر استاندارد مشابه حفاظت از کپی را در اختیار داشته باشد.

در حال حاضر تنها پورت‎های HDMI 2.0 دارای استاندارد HDCP 2.2 هستند، بنابراین باید مطمئن شوید که تلویزیون مورد نظر شما دارای هر دو مورد را تحت پوشش قرار می‎دهد.


محدوده پویای بالا (HDR)

تلویزیون های 4K زیادی وجود دارند ولی تنها یک سری از آن‎ها اخیرا دارای فن‎آوری محدوده پویای بالا شده‎‎اند. HDR عملا این اطمینان را به وجود می‎آورد که یک تلویزیون محدوده‎ی رنگی وسیع‎تری به نسبت دستگاه‎های غیر HDR در اختیار داشته باشد که این چنین چیزی باعث می‎شود که در نواحی روشن و تاریک یک تصویر کنتراست بهتری شکل گیرد.

وجود این افکت باعث ایجاد رنگ‎های طبیعی‎تر می‎شود که به دنبال آن تصاویر روشن و زنده‎تری نشان داده خواهد شد.

آخرین دسته از بلوری‎های اولترا اچ‎دی با در نظرگیری تلویزیون‎های HDR انکود می‎شوند و ممکن است بر روی تلویزیون‎های معمولی 4K به خوبی پخش شوند ولی بر روی تلویزیون‎های HDR بسیار بهتر نمایان خواهند شد.

نت‎فلیکس و Amazon Video نیز شروع به پخش یک‎سری محتوا با محدوده‎ی پویای بالا کرده‎اند.


تلویزیون هوشمند

اتصال به دنیای آنلاین هم‎چنین برای عملکرد تلویزیون‎های هوشمند الزامی است و اکثر تلویزیون‎های امروزی دارای قابلیت‎های اتصال سیمی به اینترنت یا استفاده از شبکه‎ی وای‎فای هستند.

بهتر است ابتدا وجود قابلیت اتصال به شبکه‎ی وای‎فای را بررسی کنید مگر اینکه دکوراسیون خانه‎ی شما به نحوی است که مودم به تلویزیون نزدیک است.

تلویزیون‎های هوشمند هم‎چنین یک یا چند سیستم‎عامل و رابط‎های کاربری متفاوت در اختیار دارند که بسته به هر تولیدکننده فرق خواهند داشت. استفاده‎ی از بعضی از آن‎ها به نسبت سایرین ساده‎تر است و بعضی ممکن است اپلیکیشن‎های بیشتری داشته باشند. تلویزیون‎هایی وجود دارند که مبتنی بر استفاده از سیستم‎عامل اندروید (سونی و فیلیپس)، فایرفاکس (پاناسونیک)، تیزن (سامسونگ) و webOS (ال‎جی) هستند. سایر تولیدکنندگان نرم‎افزاری در اختیار دارند که ویژگی‎های هوشمند‎تری را اجرا می‎کنند.

ولی عامل بسیار مهمی که باید مد نظر داشت خود سیستم‎عامل نیست بلکه پرتال‎ها و خدماتی است که در اختیار شما می‎گذارد. به عنوان مثال اکثرا دارای سرویس نت‎فلیکس هستند ولی تمامی آن‎ها دارای اپلیکیشن‎هایی برای سرویس Amazon Video یا سایر خدمات استریم‎سازی محتوا نیستند. به طور کلی، اگر برای استفاده از خدمات پولی آبونمان شده‎اید، پشتیبانی از این خدمات را در تلویزیونی که خواهان خرید آن هستید بررسی کنید.


ال‎ای‎دی یا OLED؟

عامل اصلی که هنگام گزینش یک تلویزیون جدید باید در نظر داشته باشید فن‎آوری تصویر تلویزیونی است که آن تلویزیون استفاده می‎کند. تلویزیون‎های ال‎ای‎دی دارای پنل‎های ال‎سی‎دی به همراه ال‎ای‎دی‎هایی به عنوان نور پشتی هستند و بیشتر از سایر تلویزیو‎ن‎ها در بازار دیده می‎شوند و به طور کلی قیمت آن‎ها نیز ارزان‎تر است. میزان روشنی صفحه‎ی نمایش در آن‎ها بسیار بالا است.

از طرف دیگر تلویزیون‎های OLED نسبتا اندک هستند. آن‎ها اصلا نور پشتی ندارند چون هر پیکسل خودش به خوبی قدرت پراکنش نور و روشن شدن را در اختیار دارد. چنین چیزی باعث می‎شود ظاهر تلویزیون بسیار نازک‎تر شود و نور محیطی کمتر بر روی کیفیت آن اثر داشته باشد و چون هر پیکسل می‎تواند به صورت کامل خاموش شود، سطوح رنگ مشکی فوق‎العاده بی‎نظیر است.

تلویزیون‎های OLED از نظر میزان روشنی همانند با یک تلویزیون ال‎ای‎دی نیستند ولی با داشتن عمیق‎ترین رنگ‎های مشکی چنین چیزی را جبران می‎کنند. به خاطر جدیدتر بودن این فن‎آوری قیمت آن‎‎ها نیز غالبا بالاتر است.


خمیده یا تخت؟

آخرین موردی که باید در نظر داشته باشید خمیدگی یا تخت بودن صفحه‎ی نمایش است ولی این چنین چیزی کاملا به ذائقه‎ی شخصی افراد بر می‎گردد.

به اندازه‎ی کافی تلویزیون‎های خمیده در بازار وجود دارد و اکثرا محصول تولیدی برندهایی نظیر سامسونگ و ال‎جی هستند. امکان مشاهده‎ی یک صفحه‎ی نمایش خمیده از یک موقعیت مرکزی بهتر است چون صفحه‎ی نمایش حول میدان دید شما جمع می‎شود و بنابراین کنتراست ثابت باقی‎ می‎ماند. ولی، زاویه‎ی دید زمان مشاهده از زوایه‎ی دیگر ممکن است دستخوش تغییر شود و بنابراین بسته به نظم مبلمان یا آرایش خانه‎ی شما ممکن است در این مواقع خرید یک تلویزیون صفحه تخت سنتی بسیار بهتر باشد.

 

نتیجه گیری

تلویزیون‎های جدیدی که در بازار به چشم می‎خورند ممکن است قابلیت‎های دیگری هم داشته باشند که تعداد بسیاری از آن‎ها خاص هر تولیدکننده می‎تواند باشد. بعضی نوید پردازش بهتر تصویر یا سرعت‎های بالاتر تازه‎سازی تصویر را می‎دهند و بعضی دیگر مدعی بهبود ثبات پیکسل‎ها هستند. در واقع بدون مقایسه‎ی نظیر به نظیر دو تلویزیون نمی‎توان رای قطعی نسبت به برتری یکی از آن‎ها داد.

برای همین است که اگر دقیقا نمی‎دانید چه نوع تلویزیونی می‎خواهید، همواره پیشنهاد می‎شود که تلویزیون‎ها را از نزدیک و داخل فروشگاه‎های خرید با هم مقایسه کنید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال