آیا گیاهان دارویی میتوانند در سلامت انسان 2020 تاثیر گذار باشد ؟

گیاهان دارویی از قدیم الایام یاری دهنده ی انسان بوده اند و بسیاری از آلام های جسمی و روحی آدمی را در قرن های گذشته التیام داده اند . چه گیاهانی که به عنوان مرهم استفاده میشدند و چه گیاهانی که با دم جادویی خود روح آدمی را تسخیر میکردند. اما پرسش اینجاست که آیا […]

گیاهان دارویی از قدیم الایام یاری دهنده ی انسان بوده اند و بسیاری از آلام های جسمی و روحی آدمی را در قرن های گذشته التیام داده اند . چه گیاهانی که به عنوان مرهم استفاده میشدند و چه گیاهانی که با دم جادویی خود روح آدمی را تسخیر میکردند.

اما پرسش اینجاست که آیا گیاهان سنتی می توانند بر انسان ماشینی 2020 تاثیر مثبتی بگذارند ؟ یا استفاده ی نادرست و بی جا از این گیاهان سبب افزایش مشکلات و در نتیجه ی دوری هر چه بیشتر آدمی از آنها خواهد شد .

ایران عزیزمان یکی از سرزمین های قدیمی محسوب میشود که مملو از گیاهان دارویی مختلف می باشد که در طول سالیان سال توسط محققان بزرگی همچون ابن سینا برای درمان آمال مختلف آدمی مورد توصیه میشدند . گیاهانی همچون نعناع ، کاسنی ، رازیانه ، گل گاو زبان و … را میتوان جز گیاهانی دانست که بیشتر مصرف را در قرن های گذشته و سال های اخیر نیز داشته و دارند .

این گیاهان با توجه به فراوانی آنها در طبیعت به صورت گسترده ای مورد بهره برداری قرار گرفته اند و در بسیاری از موارد شاهد تخریب زیستگاه های آنها و نسل کشی آنها توسط انسان ها نیز بوده ایم . خواص رازیانه برای زنان از دیرباز مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است ، اما آیا میتوان برای از بین بردن یا کاهش مشکلات از این داروی گیاهی استفاده کرد ؟ این دارو بیشتر به منظور تنظیم هورمون های زنانه و کاهش درد دوران قاعدگی در زنان پیشنهاد می شده است که در کتب و مقالات علمی بسیاری به بررسی دلایل این تاثیر پرداخته شده است .

رازیانه

در بسیاری از مقالات محققان به نتیجه ی یکسانی در تاثیر این دارو بر موارد ذکر شده نرسیده اند و در عوض در برخی از موارد بهم خوردگی شدید تنظیم هورمون ها سبب ارائه ی نظریه هایی در جهت خلاف تصورات عمومی از مصرف این گیاه شده است .

از دیگر گیاهانی که بخصوص در بین ما ایرانی ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد میتوان به عرق نعنا اشاره کرد . این گیاه در بسیاری از موارد برای درد معده ، ترشی معده و … از سوی پزشکان سنتی و بخصوص از بزرگان خانواده توصیه میشود . اما در علم بروز و در کتب علمی (در این مثال Harisons principles of internal medicine 19th edition c2015 )) به صراحت از خطرات ناشی از مصرف عرق نعنا در کنترل ترشی معده صحبت شده است . از سویی دیگر عدم تاثیر مشخص این گیاه بر افراد مختلف و تفاوت نتایج بسیار آن در نمونه های مختلف می تواند دلیلی مشخص بر توجه بیشتر به یافته های علمی در مورد مصرف این گیاه باشد .

در مقالات مختلف علمی همچون این مقاله نگارنده ها و محققان هیچگاه کاربران را به استفاده از گیاهان دارویی تشویق نکرده اند، بلکه در کنار توصیه به مصرف آنها ، ابتدا آنها را تشویق به مراجعه به پزشک مورد نظر و سپس استفاده از این مواد زیر نظر پزشک داده اند . چرا که طبق بررسی های انجام شده و بر اساس آنچه که پیشتر گفتیم ، تاثیر این مواد بر افراد مختلف هیچگاه به یک صورت نبوده و در نتیجه ی و به دلیل تفاوت بسیار در اثرات آنها و عدم اطلاع دقیق از مکانیزم عمل آنها، توصیه به مراقبت های بیشتر و استفاده ی محتاط تر از این گیاهان همواره به عنوان اصل اول توصیه های پزشکی مورد استناد قرار گرفته است .

با گذشت سال ها از شکوفایی علوم آزمایشگاهی و پزشکی هنوز برای شناخت هر چه بیشتر گیاهان دارویی و دوری از استفاده از گیاهان شیمیایی فرصتی مناسب حتی برای خیل عظیم دانشمندان مهیا نشده است . شاید بتوان گفت که اثر بخشی سریع داروهای شیمیایی می تواند دلیل محکم بر محبوبیت بالای آنها باشد حال آنکه هر ساله در بسیاری از مقالات اثرات منفی این داروها نیز پس از سالها مصرف آنها توسط عموم مردم ، اعلام میشود . از آخرین نمونه های آنها میتوان به ممنوع شدن استفاده از Ranitidine از طرف FDA اشاره کرد.