چین به دنبال ساخت تراشه ۱۶۰۰ هسته‌ای

اخیراً چینی‌ها به ساخت پردازنده ۲۵۶ هسته‌ای پرداخته و قصد دارند این طراحی را تا قرار دادن ۱۶۰۰ هسته روی یک تراشه نیز ادامه دهند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخیراً محققان چینی موفق به توسعه تراشه 256 هسته‌ای به نام Zhejiang Big Chip شده‌اند که در آن از طراحی چیپلت چندگانه […]

اخیراً چینی‌ها به ساخت پردازنده ۲۵۶ هسته‌ای پرداخته و قصد دارند این طراحی را تا قرار دادن ۱۶۰۰ هسته روی یک تراشه نیز ادامه دهند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخیراً محققان چینی موفق به توسعه تراشه 256 هسته‌ای به نام Zhejiang Big Chip شده‌اند که در آن از طراحی چیپلت چندگانه استفاده شده است. اکنون این محققان قصد دارند یک مدل ۱۶۰۰ هسته‌ای از این تراشه را با طراحی یکپارچه در ابعاد یک ویفر نیز تولید کنند. هنوز مشخص نیست این پردازنده با ابعاد مورد نظر تا چقدر هزینه بر خواهد بود.

در حال حاضر ساخت نسل جدید تراشه‌ها بهمراه افزایش چگالی ترانزیستورها بسیار دشوار شده است. به همین دلیل تولید کنندگان راه‌های مختلفی را برای افزایش عملکرد تراشه ها از قبیل به کارگیری معماری جدید یا بزرگتر کردن ابعاد تراشه به کار می‌گیرند. یکی از این روش‌ها طراحی چیپلت‌های چندگانه و تراشه‌های غول پیکر در ابعاد ویفر است. تاکنون تنها یک شرکت آمریکایی به نام  Cerebras توانسته است تراشه‌های Wafer Scale را توسعه دهد. به نظر می‌رسد محققان چینی نیز قصد دارند با استفاده از طراحی چیپلت چندگانه که از آن برای توسعه تراشه ۲۵۶ هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفت برای توسعه مدل ۱۶۰۰ هسته‌ای آن و رسیدن به مقیاس ویفر نیز استفاده کنند.

طبق مقاله تحقیقاتی منتشر شده تراشه جدید محققان چینی به گونه‌ای طراحی شده است که ۱۶ چیپلت داشته و هر یک ۱۶ هسته با معماری ریسک ۵ خواهند داشت. همچنین اتصال آنها به روش پردازنده‌های چندگانه متقارن بوده و می‌توانند از طریق اتصال شبکه روی چیب به اشتراک گذاشتن حافظه بپردازند. به گفته محققان این طراحی می‌تواند قابلیت مقیاس پذیری برای ۱۰۰ چیبلت یا ۱۶۰۰ هسته را نیز داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال