چین قصد دارد با یک تلسکوپ فضایی قدرتمند ماده تاریک را رصد کند

چین قصد دارد با ساخت نسل جدیدی از رصد خانه های فضایی امکان مشاهده ماده تاریک را فراهم کند. البته ساخت این رصدخانه ها در مراحل تحقیق و توسعه قرار دارد اما دانشمندان چینی امیدوارند بتوانند با کمک رصدخانه های فوق پیشرفته راهی برای مشاهده ماده تاریک پیدا کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و […]

چین قصد دارد با ساخت نسل جدیدی از رصد خانه های فضایی امکان مشاهده ماده تاریک را فراهم کند. البته ساخت این رصدخانه ها در مراحل تحقیق و توسعه قرار دارد اما دانشمندان چینی امیدوارند بتوانند با کمک رصدخانه های فوق پیشرفته راهی برای مشاهده ماده تاریک پیدا کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپ فضایی بسیار بزرگ پرتو گاما یا VLAST  هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. اما محققان چینی قصد دارند یک رصدخانه با حساسیت ۱۰ برابری نسبت به تلسکوپ ناحیه بزرگ فرمی ناسا بسازند. این تلسکوپ از نوع پرتو گاما و حساس ترین آن در جهان محسوب می شود. به گفته محققان برنامه ریزی هایی برای ارسال این تلسکوپ در انتهای دهه جاری به مدار انجام گرفته است. اما هنوز تایید دولت چین برای ساخت این پروژه انجام نگرفته است. به گفته محققان چینی VLAST باید با طیف پرتو گاما بین بین 0.3 گیگا-الکترون ولت و 20 ترا-الکترون ولت آثار ماده تاریک را مشاهده کند.

 این محققان مدعی هستند با استفاده از این تلسکوپ فضایی قدرتمند علاوه بر بررسی دقیق تر کهکشان راه شیری مازاد تابش پرتو گاما نیز قابل مشاهده خواهد بود. این مازاد با ماده تاریک خود تخریب شونده قابل توضیح است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط محققان چینی در مجله Acta Astronomica Sinica احتمالاً VLAST  دارای سه نوع حسگر خواهد بود که یکی از آنها وظیفه تشخیص فوتون های پرتو گاما از دیگر ذرات وارد شده به تلسکوپ را برعهده دارد. سپس مقدار انرژی و خط سیر فوتون های پرتو گاما اندازه گیری میشود. بدین ترتیب احتمالاً این تلسکوپ با وزنی بالغ بر ۱۶ تن و بسیار بالاتر از اکثر تلسکوپ های فضایی ساخته میشود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال