نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش چهارم – مصرف برق، اسپیکرها و نتیجه‌گیری نهایی)

شرکت بزرگ Dell، در نمایشگاه CES 2015 که ماه ژانویه برگزار شده بود، نسخه‌ی 2015 از لپتاپ XPS 13 خود را معرفی کرد. اولین ویژگی این محصول فوق العاده که در نگاه اول می‌توانیم آن را ببینیم، اندازه‌ی کوچک و صفحه‌ی نمایش کم حاشیه‌ی آن می‌باشد. حال قصد داریم تا این لپتاپ محبوب را که […]

شرکت بزرگ Dell، در نمایشگاه CES 2015 که ماه ژانویه برگزار شده بود، نسخه‌ی 2015 از لپتاپ XPS 13 خود را معرفی کرد. اولین ویژگی این محصول فوق العاده که در نگاه اول می‌توانیم آن را ببینیم، اندازه‌ی کوچک و صفحه‌ی نمایش کم حاشیه‌ی آن می‌باشد. حال قصد داریم تا این لپتاپ محبوب را که این روزها، افراد زیادی به دنبال خرید آن هستند، زیر ذره بین برده و نگاهی دقیق به آن داشته باشیم.

هم اکنون بخش سوم این مقاله که در مورد “مصرف برق، اسپیکرها و البته نتیجه‌گیری نهایی” این لپتاپ می‌باشد را مطالعه خواهید نمود. برای مطالعه‌ی بخش دوم که به معرفی کامل این لپتاپ پرداختیم، می‌توانید به پست “نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش اول – معرفی)”، برای مطالعه‌ی بخش دوم که در مورد عملکرد آن صحبت کردیم، می‌توانید به پست “نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش دوم – عملکرد در نرم‌افزارها و بازی‌ها)” و برای مطالعه‌ی بخش سوم نیز می‌توانید به پست “نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش سوم – صفحه نمایش و تست باتری)“، مراجعه نمایید.

شارژر همراه Dell Power Companion

Dell Power Companion نام باتری 12000 میلی‌آمپرساعتی همراه شرکت Dell می‌باشد که به همراه تعدادی کانکتور، در کنار لپتاپ‌های این شرکت عرضه می‌شود. برای استفاده از این وسیله، می‌توانید آن را به لپتاپ خود متصل کرده و شارژر را نیز به وسیله‌ی کابل، به برق وصل نمایید. بدین شکل، علاوه بر شارژ شدن لپتاپ، این شارژر نیز به صورت کامل برق را در خود برای استفاده‌های بعدی نگه‌می‌دارد. نکته‌ی بسیار جالب در مورد این شارژر همراه، این است که شما می‌توانید لپتاپ خود را زمانی که در کیف مخصوصش قرار دارد و تنها به وسیله‌ی یک کابل USB، شارژ نمایید.

PowerCompanion_575px PowerCompanionFront_575px

مدت زمان شارژ شدن

با وجود داشتن یک آداپتور 45 واتی، احتمالا شما نیز در مورد مدت زمان شارژ شدن لپتاپ XPS 13 نگران باشید اما قدرت و فن‌آوری ساخت این لپتاپ را فراموش نکنید چرا که مدلی که صفحه نمایش FullHD دارد، تنها در مدت زمان 2 ساعت شارژ می‌شود و مدلی که صفحه نمایش +QHD دارد نیز در حدود 3 ساعت شارژ خواهد شد! البته لیستی که در زیر قرار دارد مربوط به مدت زمان شارژ شدن لپتاپ‌ها در حالتی که از آنها استفاده می‌کنیم بوده و اگر از آنها استفاده‌ای نکنید، زودتر شارژ می‌شوند.

71641 ChargeTime_575px

اسپیکرها

اینبار Dell، اسپیکرهای لپتاپ را در دو طرف قرار داده و صدایی استریو را به ارمغان آورده و طبق گفته‌های خود، آنها را به وسیله‌ی سیستم Waves MaxxAudio Pro بهینه‌سازی کرده است. بهتر است نگاهی به فرکانس پاسخ‌گویی این لپتاپ داشته باشیم:

FrequencyResponse_575px

همانطور که می‌بینید، فرکانس پاسخ‌گویی این لپتاپ برای چنین اسپیکرهای کوچکی بسیار مناسب است. به هنگام گوش دادن به موسیقی نیز لپتاپ XPS 13، می‌تواند صدایی با شدت 86dB را تولید نماید. کیفیت صدای پخش شده در این لپتاپ نیز در فاصله‌های کوتاه، بسیار مناسب بوده و حتی صدای هر اسپیکر در قسمت کناری با کیفیت بالایی که داشت، ما را کمی متعجب ساخت و می‌توان گفت که Dell، واقعا در طراحی این اسپیکرها موفق عمل کرده است.

سر و صدا

Broadwell-U پردازنده‌ای 15 واتیست و نیاز به یک فن برای خنک شدن دارد. ولی به خاطر دلایل بسیار زیادی که شاید توضیح آنها کمی طولانی باشد، نیازی به استفاده از فن در لپتاپ Dell XPS 13 نمی‌باشد اما اگر از فن در این لپتاپ استفاده می‌شد، صدای تولید شده‌ی آن در بالاترین حد به 47.2dB می‌رسید که واقعا میزان بسیار پایینی می‌باشد. البته این در حالتیست که فاصله‌ی شما با لپتاپ و قسمتی که پردازنده در آن قرار گرفته، حدود 1 اینچ باشد، پس در فواصل طبیعی که لپتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقریبا صدایی شنیده نمی‌شود!

سخن پایانی!

لپتاپ XPS 13 یک محصول بی‌نظیر از شرکت Dell بوده که از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از کیبورد ارگونومیک، تاچ‌پد حساس و پردازنده‌های نسل پنجم اینتل با معماری Broadwell و جادادن تمامی این ویژگی‌ها در بدنه‌ای که مناسب یک لپتاپ 11 اینچیست، سبب شده تا این محصول جدید، یکی از ساخته‌های برجسته‌ی Dell به حساب آید. شرکت دل تمام سعی خود را کرده تا این لپتاپ را در مدل‌هایی متنوع عرضه کند تا امکان خرید آن برای تمامی افراد وجود داشته باشد. به همین منظور، لپتاپ Dell XPS 13 مدل 800 دلاری نیز دارد که در آن، از صفحه نمایش FullHD و پردازنده‌ی نسل پنجمی Intel Core i3 استفاده شده تا قیمت آن، پایین‌تر بیاید. اما شاید یکی از مهم‌ترین نکات در مورد این لپتاپ، مصرف باتری فوق‌العاده پایین آن باشد مخصوصا در مدل‌هایی که صفحه‌ نمایش‌های آنان، وضوح پایین‌تری دارند، قادرند رکوردهایی دست‌نیافتنی را ثبت کنند.

Dell XPS 13 Review - Final Words

البته هیچ محصولی بی‌عیب و نقص نیست و لپتاپ XPS 13 نیز ایراداتی دارد که امیدورایم در آینده برطرف شوند. از جمله‌ی مهم‌ترین این ایرادات، می‌توان به تنظیم خودکار شدت روشنایی اشاره کرد که البته شاید یک “ایراد” نباشد، اما حداقل می‌توان از آن به عنوان یک “ضعف” یاد کرد و اینکه حداقل کاربران بتوانند آن را غیرفعال نمایند. البته تنظیم خودکار در مورد کالیبره کردن صفحه نیز وجود دارد و نمی‌توان این مورد را تغییر داد. اگر برخی از قابلیت‌های نسخه‌ی تاچ لپتاپ Lenovo Yoga در این محصول قرار می‌گرفت، آنگاه با لپتاپی پیشرفته‌تر روبه‌رو بودیم.

صفحه نمایش این لپتاپ نیز از ویژگی‌های بارز این لپتاپ به حساب می‌آید که شاید نتوانید آن را در محصولات دیگر جستجو کنید. بالاخره یکی از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی لپتاپ‌ها به فکر کاهش حاشیه صفحه نمایش لپتاپ‌ها نیز افتاد و اگر جانب حق را رعایت کنیم، دل واقعا خوب عمل کرده است. در واقع اندازه‌ی صفحه نمایش XPS 13 حدود 11.6 اینچ به نظر می‌رسد در صورتی که 13.3 اینچ می‌باشد و این موضوع به کمتر شدن حاشیه صحفه نمایش مربوط می‌شود. البته شاید کمی عجیب باشد که تمامی لپتاپ‌ها طراحی‌ به این شکل داشته باشند اما حداقل می‌توان امیدوار بود که از این پس، لپتاپ‌های پیشرفته به چنین صفحه نمایش‌هایی مجهز می‌شوند. در واقع دل، راه را برای سایر شرکت‌ها دیگر باز کرده تا آنها هم به فکر تولید صفحه نمایش‌های کم‌حاشیه بیفتند. دل برای قرار دادن وبکم نیز پایین سمت چپ را انتخاب کرده تا فضای حاشیه‌ی لپتاپ را تا حد ممکن کم کند.

Dell XPS 13 Review - Final Words 2

مقایسه کردن مدل‌های مختلف این لپتاپ کاری واقعا دشواریست چرا که قیمت پایه‌ی این لپتاپ 800 دلار بوده و قیمت مدلی که پردازنده‌ی Intel Core i5 دارد، از 900 دلار شروع می‌شود. چنین قیمتی برای محصولی باکیفیت همچون لپتاپ XPS 13، میزانی واقعا مناسب است چرا که حافظه‌ی رم این مدل نیز 4 گیگابایت خواهد بود. اگر بخواهید به سراغ رم 8 گیگابایتی بروید نیز باید 1000 دلار پرداخت کنید و اگر مایل به استفاده از پنل IGZO +QHD باشید، باید 300 دلار دیگر بپردازید اما باید بدانید که علاوه بر خرج بیشتر، این پنل می‌تواند باتری لپتاپ را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار داده و آن را زودتر خالی کند!

واقعا انتخاب بهترین مدل کار سختی است چرا که تمامی مدل‌های این لپتاپ ویژگی‌ها و قیمت مناسب خود را دارند. حقیقت این است که همیشه، عدم تنوع در لپتاپ‌های مختلف یکی از شکایات اصلی کاربران بوده اما Dell امکان انتخاب لپتاپ مورد نظر را با توحه به مصرف برق، باتری، کیفیت، پردازنده، میزان حافظه‌ی رم صفحه نمایش و … برطرف ساخته و شاید تنها ایرادی که بتوان در این زمینه گرفت، عدم امکان انتخاب صفحه نمایش FullHD با قابلیت تاچ و یا انتخاب آن با هارد جامد 512 گیگابایتی است که خب این موضوع نیز به سیا.ست‌های شرکت دل بر می‌گردد.

سعی می‌کنیم این بررسی را با چند جمله‌ی کوتاه تمام کنیم. لپتاپ Dell XPS 13، لپتاپی سبک، با کیفیت و قدرتمند بوده و Dell نیز تمام تلاش خود را کرده تا محصولی را ارئه کند که بتواند نیازی تقریبا تمامی افرادی را که به دنبال یک الترابوک قدرتمند هستند، برطرف سازد. در واقع سازندگان با خلق این لپتاپ که مصرف باتری آن در حال حاضر، در میان تمامی لپتاپ‌های ساخته شده در جهان کمتر است، امکان انتخاب حداقل سیستمی را که هر فردی نیاز دارد، به وجود آورده‌اند تا تمامی سلیقه‌ها را پوشش دهند. Dell XPS 13، همان لپتاپ قدرتمندی بود که در نمایشگاه CES 2015 شاهد آن بودیم و پردازنده‌ی Braodwell-U آن، این محصول را به لپتاپی کاملا متمایز تبدیل کرده است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال