نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش سوم – صفحه نمایش و تست باتری)

شرکت بزرگ Dell، در نمایشگاه CES 2015 که ماه ژانویه برگزار شده بود، نسخه‌ی 2015 از لپتاپ XPS 13 خود را معرفی کرد. اولین ویژگی این محصول فوق العاده که در نگاه اول می‌توانیم آن را ببینیم، اندازه‌ی کوچک و صفحه‌ی نمایش کم حاشیه‌ی آن می‌باشد. حال قصد داریم تا این لپتاپ محبوب را که […]

شرکت بزرگ Dell، در نمایشگاه CES 2015 که ماه ژانویه برگزار شده بود، نسخه‌ی 2015 از لپتاپ XPS 13 خود را معرفی کرد. اولین ویژگی این محصول فوق العاده که در نگاه اول می‌توانیم آن را ببینیم، اندازه‌ی کوچک و صفحه‌ی نمایش کم حاشیه‌ی آن می‌باشد. حال قصد داریم تا این لپتاپ محبوب را که این روزها، افراد زیادی به دنبال خرید آن هستند، زیر ذره بین برده و نگاهی دقیق به آن داشته باشیم.

هم اکنون بخش سوم این مقاله که در مورد “صفحه نمایش، مصرف باتری” این لپتاپ می‌باشد را مطالعه خواهید نمود. برای مطالعه‌ی بخش دوم که به معرفی کامل این لپتاپ پرداختیم، می‌توانید به پست “نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش اول – معرفی)”، و برای مطالعه‌ی بخش دوم که در مورد عملکرد آن صحبت کردیم، می‌توانید به پست “نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش دوم – عملکرد در نرم‌افزارها و بازی‌ها)” مراجعه نمایید.

صفحه نمایش

Dell برای لپتاپ XPS 13، دو انتخاب برای کاربران دارد. اولین مدل با وضوح تصویر 1080×1920، با پنل Sharp 1420 البته نور پس‌زمینه‌ی LED بوده که از کیفیت فوق‌العاده بالایی برخودار می‌باشد. مدل دوم نیز، وضوح تصویر 1800×3200 با پنل IGZO داشته و تراکم پیکسلی 272 پیکسل در اینچ را پدید می‌آورد. البته اگر وضوح تصویر FullHD را انتخاب کنید، با کیفیت بی نظیری در یک لپتاپ 13 اینچی روبه‌رو می‌شوید، اما لذت کار کردن با پنل IGZO و صفحه‌ نمایش خیره‌کننده‌ی این لپتاپ، می‌تواند تجربه‌ای کاملا متفاوت را برای شما به هنگام کار کردن با ویندوز 8.1 و فضای جدید آن را در اختیارتان قرار دهد.

باید بدانید که سازنده‌ی تمامی پنل‌های IGZO، شرکت Sharp بوده که حتی تعداد بسیار زیادی از محصولات شرکت Razer Blade نیز توسط Sharp ساخته می‌شود. مهم‌ترین مزیت این صفحه‌های نمایش، اجازه ورود بیشتر نور در عین مصرف کمتر برق می‌باشد که نتیجه‌ی آن، دقت بالاتر صفحه نمایش و پشتیبانی بیشتر از رنگ‌های RGB می‌باشد. اولین تصویر قرار داده شده، برای پنل IGZO و دومین تصویر، مربوط به صفحه‌ی FullHD می‌باشد.

XPSQHD_575px

XPSFHD_575px

حال قصد داریم به کمک نرم‌افزارهای قدرتمند SpectralCal’s CalMAN 5، به تست صفحه‌ نمایش‌های این دو مدل از لپتاپ XPS 13 بپردازیم. البته باید یک نکته‌ی دیگر را در مورد محصول جدید Dell بگوییم. میزان شدت نور در این محصولات، به صورت خودکار تنظیم شده و در هیچ شرایطی نیز غیرفعال نمی‌شود. شاید این کار دلیلی بر غرور شرکت Dell و اطمینان بالایش از محصول جدید خود باشد، اما هر چه که هست، این موضوع سبب شده تا تست دقت رنگ ما با مشکلات تغییر ناگهانی روشنایی روبه‌رو شده و در نتیجه از تست‌های ما حذف شود. درجه‌بندی و کالیبره کردن صفحه نمایش نیز در این لپتاپ غیر ممکن بوده و در طی مکالماتی که وب‌سایت Anandtech با این شرکت داشته، قول یک بروزرسانی برای آن داده شده است…

71688

71686

71693

مصرف باتری

در سال‌های اخیر، باتری، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لپتاپ‌ها بوده و روز‌ به روز و با انجام بهینه‌سازی‌های مختلف در بخش‌های مختلف لپتاپ‌ها، حالا مصرف باتری محصولات جدید بسیار کمتر از گذشته شده است. اما حالا فرصتی فوق‌العاده پیش روی ماست تا باتری لپتاپ XPS 13 را بررسی کنیم. دلیل فرصت بزرگ ما، تنها پردازنده‌ی Broadwell-U لپتاپ XPS 13 نبوده، بلکه دو مدل از این لپتاپ با یک پردازنده‌ی کاملا یکسان و صفحه‌ نمایش‌های متفاوت را در اختیار داریم.

حتما شما نیز شنیده‌ای که صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر بالاتر، می‌توانند باتری بسیار بیشتری را نسبت به نسخه‌های اصلی مصرف کنند. حالا بهترین زمان برای بررسی این موضوع است. خود شرکت Dell، اعلام داشته که مدلی که از صفحه‌ نمایش FullHD بهره می‌برد، حدود 15 ساعت و مدل دوم با پنل IGZO، حدود 11 ساعت دوام خواهد آورد. این اعداد، بسیار مناسب و قابل توجه هستند اما بهتر است خودمان نیز آنها را بررسی کنیم.

برای انجام تست مصرف باتری، ما دو روش معمول خود را داریم. در اولین آزمایش، صفحات وب به صورت خودکار و مداوم، بارگزاری می‌شوند تا دستگاه خاموش شود. آزمایش دوم کمی سنگین‌تر بوده و تعداد صفحات وب بیشتری آماده‌ی بارگزاری خواهند شد. همچنین، یک ویدئو FullHD پخش و اطلاعات نیز با سرعت 8Mbps منتقل می‌شوند. در هر دو تست، لپتاپ‌های ما با شدت روشنایی 200 و فعال بودن حالت Power Saving برای گرفتن بهترین نتیجه، آزمایش خواهند شد! البته به علت وجود حالت تنظیم خودکار روشنایی، شدت روشنایی به صورت مداوم تست میشد تا مشکلی وجود نداشته باشد و نتایج به دست آمده، تا حد ممکن به واقعیت نزدیک باشند.

71674

همانطور که مشاهده می‌کنید، به طرز شگفت‌آوری، لپتاپ Dell XPS 13 موفق شد 15 ساعت و 21 دقیقه دوام بیاورد، دقیقا میزانی که توسط Dell معرفی کرده و حتی کمی فراتر از آن! مدلی که صفحه نمایشی با وضوح تصویر +QHD داشت نیز نزدیک به 10 ساعت دوام آورد که البته در نوع خود، نتیجه‌ای تحسین برانگیز می‌باشد. پیشتر، لپتاپ 13 اینچی MacBook Air توانسته بود با باتری 54Wh خود، جایگاه نخست را در این تست، در میان سایر لپتاپ‌ها داشته باشد اما حال Dell XPS 13 با باتری 52Wh، توانسته موفق‌تر از آن عمل کند. البته این تمام موضوع نیز و لپتاپ 13 اینچی Dell، صفحه‌ نمایشی دارد که تراکم پیکسلی آن، حدود 4 برابر لپتاپ 13 اینچی MacBook Air می‌باشد و به جای OS X، از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کند!

بدون شک حضور نسل جدید پردازنده‌ی Braodwell-U، بخشی مهم از این نتیجه بوده اما همه‌ی آن نبوده و پنل به کار گرفته شده در این لپتاپ را نباید نادیده گرفت. Dell از پنل IGZO TFT که مصرف برق بسیار پایینی دارد استفاده کرده که سبب شده تا این محصول جدید به رقیبی جدی برای سایر لپتاپ‌ها تبدیل شود. در ادامه می‌توانید تصویر رسمی و منتشر شده توسط شرکت Dell از عملکرد این لپتاپ‌ را مشاهده کنید.

DellBattery_575px

رقبای اصلی XPS 13 هنوز راه زیادی پیش رو دارند. به عنوان مثال، لپتاپ Yoga 2 Pro شرکت لنوو، با صفحه نمایش هم‌اندازه و با وضوح تصویر کاملا برابر، 154 دقیقه (حدود 2.5 ساعت)، زودتر از لپتاپ Dell XPS 13 خاموش شده بود. البته همانطور که پیشتر گفتیم، این تست‌ها در شرایطی انجام شد که سیستم شدت‌روشنایی خودکار وجود داشته اما به لحاظ کلی، تاثیر خاصی بر روی نتیجه‌ی تست ما نداشته چرا که علاوه بر چک شدن مداوم میزان شدت روشنایی در طول زمان (که می‌بایست روی عدد 200 باقی می‌ماند)، این موضوع نمی‌تواند تاثیر چندان زیادی داشته باشد، با این‌حال، باید آن را می‌گفتیم، جون وجود داشت…

حال وقت آن رسیده که تست سنگین خود را انجام دهیم…

71675

 نسخه‌ای که صفحه نمایش آن، +QHD می‌باشد، باز هم نتوانسته از MacBook Air موفق‌تر عمل کند اما لپتاپ HP Stream 11 با پردازنده‌ی Intel Atom توانسته بهتر از لپتاپ‌های شرکت اپل ظاهر شود. البته باید به این موضوع نیز توجه شود که پردازنده، تا آخرین میزان ممکن زیر فشار و پردازش نبوده و به همین دلیل، حداکثر مصرف برق خود را ندارد اما گشت و گذار در اینترنت و استفاده از وای‌فای به صورت مداوم انجام شده است. این تست سنگین نشان می‌دهد که لپتاپ Dell XPS 13 با صفحه نمایش FullHD، می‌تواند یک روز کامل را دوام بیاورد.

بخش سوم از بررسی لپتاپ Dell XPS 13 نیز به پایان رسید. در این تست، به خوبی توانستیم به مزیت‌ها و برتری‌های صفحه نمایش IGZO با وضوح تصویر 1800×3200 و مدل ساده‌تر با وضوح تصویر FullHD اشاره کنیم. همچنین در تست باتری نیز به ما ثابت شد که ادعای شرکت Dell در مورد مدلی که صفحه نمایش FullHD دارد، حقیقت داشته و این لپتاپ قدرتمند می‌تواند مدت زمان زیادی برای انجام کارهای سنگین و روزانه دوام بیاورد.

با تک‌نیوز و ادامه‌ی بررسی لپتاپ Dell XPS 13 در روزهای آتی همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال