با پرفروش‌ترین گوشی دنیا آشنا شوید

اگر به دنیای موبایل علاقه‌مند بوده و اخبار آن را پیگیری می‌کنید، حتماً تاکنون این سؤال برایتان پیش آمده که واقعاً کدام گوشی‌ پرفروش‌ترین گوشی تاریخ است و احتمالاً هم جوابتان برای این سؤال، آیفون شرکت اپل بوده است؛ اما بگوییم که جوابتان حتی نزدیک به جواب اصلی هم نیست. در این‌که آیفون‌های اپل از […]

اگر به دنیای موبایل علاقه‌مند بوده و اخبار آن را پیگیری می‌کنید، حتماً تاکنون این سؤال برایتان پیش آمده که واقعاً کدام گوشی‌ پرفروش‌ترین گوشی تاریخ است و احتمالاً هم جوابتان برای این سؤال، آیفون شرکت اپل بوده است؛ اما بگوییم که جوابتان حتی نزدیک به جواب اصلی هم نیست. در این‌که آیفون‌های اپل از بهترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار هستند، شکی نیست؛ مثلاً آیفون 6 اپل تنها در مدت 3 ماه توانست رکورد فروش 71.5 میلیون دستگاه را برای خود به ثبت برساند. ولی بازهم جواب چیز دیگری است و پرفروش‌ترین گوشی دنیا چیزی نیست جز گوشی سال‌خورده و محبوب نوکیا 1100!

Nokia-1100b-0 (1)

نوکیا 1100 را کمتر کسی است که نشناخته و با آن خاطره نداشته باشد. گوشی ابتدایی که در سال 2003 وارد بازار شد و توانست در زمان خود به محبوبیت بالایی برسد. نه دوربین سلفی دوگانه داشت و نه صفحه‌نمایش خمیده، نه بدنه چرمی داشت و نه از طراحی ارگونومیک برخوردار بود! تنها یک فلاش داشت و فقط همین. یک گوشی کلاسیک که شرکت فنلاندی نوکیا که در آن زمان بر بازار موبایل سلطنت می‌کرد، آن را برای بازار چین تولید کرده بود. 1100 پس از مدت کوتاهی به محبوبیت بالایی رسید و بدین ترتیب راه خود را به دیگر کشورها باز کرد. ایران هم از این قاعده مستثنا نبود و برای مدتی در دست اکثر کاربران ایرانی جا خوش کرده بود.

اما اوضاع برای نوکیا 1100 چگونه پیش‌ رفت و چه دستاوردی را برای نوکیا رقم زد؟

این گوشی تنها در مدت 5 سال توانست، 250 میلیون دستگاه فروش داشته باشد و نه‌تنها پرفروش‌ترین گوشی تاریخ شده، بلکه توانست عنوان پرفروش‌ترین دستگاه الکترونیکی دنیا را هم نیز از آن خود کند.

چه چیزی مردم کشورهای در حال توسعه را برای خرید 1100 راغب می‌کرد؟

باید گفت که قیمت مقرون‌به‌صرفه و 100 دلاری آن اولین دلیل خرید بود. در حالی که بسیاری از معیارهای گوشی‌های روز دنیا در آن زمان را نداشت و حتی از استانداردهای سال 2003 هم نیز پایین‌تر بود، اما باز هم توانست در دل مردم برای خود جایی دست و پا کند. تنها امکاناتی که داشت یک چراغ‌قوه، آهنگ زنگ مونوفونیک (36 عدد پیش‌فرض، 7 عدد ساخته کاربر)، قاب قابل تعویض (چه قابلیت مهمی!) کلید‌های نرم ضد غبار، ظرفیت پیامک 50 عددی (25 عدد در اینباکس، 25 عدد در پیام‌های ارسالی)، ذخیره مخاطب 50 عددی و ذخیره باتری 400 ساعتی، بود که در آن زمان برای خود امکانات بالایی به شمار می‌رفت. بازی مار (Snake) آن را حتماً به یاد می‌آورید، شاید یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های 1100 همین بازی مار بود که باوجود اینکه از بازی‌های سه‌بعدی الآن بسیار ابتدایی‌تر است، اما در همان زمان دل 250 میلیون نفر را شاد کرده بود!

Nokia-1100b-1

در حالی که نوکیا 1100 برای مدت طولانی تولید نشد، در سال 2009 تعدادی گوشی دست‌دوم از آن با قیمتی در حدود 32000 دلار به‌فروش رفت. ظاهراً تعدادی از گروه‌های هک، با دست بردن در برنامه این گوشی و تغییر آن، توانسته بودند راهی برای ارسال پیام از طریق شماره‌های دیگر و یا دریافت آن‌ها پیدا کنند که همین امر باعث شده بود که برای خرید آن، حاضر شوند این قیمت گزاف را پرداخت کنند.

نکته جالب توجه اینجاست که شاید نوکیا 1100 در قالب یک گوشی اندرویدی دوباره زنده شود! اردیبهشت‌ماه امسال بود که اخباری مبنی بر حضور یک نسخه اندرویدی نوکیا 1100 با پردازنده چهار هسته‌ای مدیاتک MT-6582 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز در بنچمارک GeekBench، منتشر شد. طبق قرارداد منعقد شده بین نوکیا و مایکروسافت، این شرکت تا سال 2016 نمی‌تواند هیچ گوشی هوشمندی تولید کند؛ اما اگر نوکیا این مسئله را عملی کرده و 1100 جدیدی را در قالب یک گوشی اندرویدی پایین‌رده تولید کند، شک نکنید که خاطرات تعداد زیادی از مردم جهان دوباره زنده خواهد شد.

باید منتظر ماند تا ببینیم نوکیا چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال