ستاره شناسان یک ابرزمین سنگی در اطراف یک ستاره قدیمی کهکشان راه شیری کشف کردند

ستاره شناسان در رصد های اخیر خود یک ابرزمین سنگی کشف کردند که در حال چرخش به دور ستاره خود بوده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، اخترشناسان در رصدخانه کک موفق به کشف ابرزمین (سیاره فراخورشیدی) جدیدی در کهکشان راه شیری شده اند که حدود دو برابر زمین بوده و جرم آن نیز […]

ستاره شناسان در رصد های اخیر خود یک ابرزمین سنگی کشف کردند که در حال چرخش به دور ستاره خود بوده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، اخترشناسان در رصدخانه کک موفق به کشف ابرزمین (سیاره فراخورشیدی) جدیدی در کهکشان راه شیری شده اند که حدود دو برابر زمین بوده و جرم آن نیز سه برابر سیاره ماست. استفان کین، اختر فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا درباره این سیاره فراخورشیدی می‌گوید: سیاره TOI-561b طی ۱۲ ساعت یک بار به دور ستاره خود میچرخد. در واقع در هر یک روز در زمین این سیاره جدید دو بار چرخش به دور ستاره خود را انجام می دهد.

 ستاره این سیاره نیز در واقع گروهی از ستاره های نادر هستند که نام دیسک ضخیم کهکشانی بر آنها گذاشته شده است. علت نادر بودن آن نیز مربوط به عناصر سنگین کمتری مانند منیزیم و آهن است که آن را از نظر شیمیایی متفاوت کرده است. دمای این ابر زمین به دلیل نزدیکی به ستاره خود بسیار بالا بوده و به بیش از ۱۷۰۰ درجه سلسیوس می رسد. با وجود جرم بیشتر تراکم آن با زمین برابر است و این موضوع موجب تعجب ستاره‌شناسان شده است. به همین دلیل آن را یک سیاره قدیمی در کهکشان راه شیری دانسته اند. ستاره شناسان معتقدند سیاره TOI-561b عمری حدود ده میلیارد سال دارد. زیرا تراکم پائین آن نشان از سن بیشتر آن خواهد داشت.