خرطوم فیل؛ شاهکاری از مهندسی طبیعت

خرطوم فیل، بسیار فراتر از یک بینی ساده است. این پستانداران غول‌پیکر از خرطوم چابک خود برای برداشتن غذا، پاشیدن آب یا خاک روی بدنشان جهت خنک‌شدن و حتی هشدار به سایر فیل‌ها استفاده می‌کنند. جالب‌تر آنکه، فیل‌های نوزاد نیز از خرطوم خود برای مکیدن شیر و رساندن آن به دهان استفاده می‌کنند. مایکل برشت، […]

خرطوم فیل، بسیار فراتر از یک بینی ساده است. این پستانداران غول‌پیکر از خرطوم چابک خود برای برداشتن غذا، پاشیدن آب یا خاک روی بدنشان جهت خنک‌شدن و حتی هشدار به سایر فیل‌ها استفاده می‌کنند. جالب‌تر آنکه، فیل‌های نوزاد نیز از خرطوم خود برای مکیدن شیر و رساندن آن به دهان استفاده می‌کنند. مایکل برشت، عصب‌شناس محاسباتی دانشگاه هومبولت برلین، این اندام را “شگفت‌انگیزترین ابزار چنگ زدن روی زمین” می‌نامد.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، چه چیزی باعث شده این ضمیمه عضلانی و بدون استخوان، کارایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد؟ یکی از کلیدهای این معما، چین‌های مشخصه خرطوم است که مانند دست‌ها و آرنج عمل می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این چین‌ها از بدو تولد وجود داشته و نقش مهمی در انعطاف‌پذیری و تنوع عملکرد خرطوم دارند. بر خلاف تصور اولیه که این چین‌ها با استفاده مداوم ایجاد می‌شوند، حتی فیل‌های نوزاد نیز خرطوم‌هایی چروکیده دارند. این نشان می‌دهد که چین‌ها از پیش تعیین شده و برای عملکرد خاصی طراحی شده‌اند.

برای درک بهتر این موضوع، محققان دو گونه فیل آسیایی و آفریقایی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که فیل‌های آسیایی چین‌های بیشتری دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد با وجود نداشتن “انگشت” اضافی، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. با مطالعه جنین‌های فیل، محققان دریافتند که چین‌ها از همان ابتدای تشکیل خرطوم شروع به ظاهر شدن می‌کنند و به سرعت تکثیر می‌شوند. همچنین مشخص شد که استفاده مداوم از یک طرف خرطوم، باعث ایجاد چین‌های بیشتری در آن سمت می‌شود. این تحقیقات نشان می‌دهد که خرطوم فیل، نتیجه میلیون‌ها سال تکامل است و ساختار پیچیده آن، به این حیوانات اجازه می‌دهد تا در محیط‌های مختلف به خوبی سازگار شوند.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.