اینورس مدرسه‌ای فراتر از دانشگاه

فاصله بین صنعت و دانشگاه بر کسی پوشیده نیست و سال‌ها است کارشناسان درباره آن هشدار می‌دهند. جمعیت بالای فارغ التحصیلان جویای کار که پس از دانشگاه تازه متوجه می‌شوند مهارت‌های سخت و نرم لازم برای جذب شدن در بازار کار را ندارند و از اول باید یادگیری و تجربه اندوزی را شروع کنند، نشانگر […]

فاصله بین صنعت و دانشگاه بر کسی پوشیده نیست و سال‌ها است کارشناسان درباره آن هشدار می‌دهند. جمعیت بالای فارغ التحصیلان جویای کار که پس از دانشگاه تازه متوجه می‌شوند مهارت‌های سخت و نرم لازم برای جذب شدن در بازار کار را ندارند و از اول باید یادگیری و تجربه اندوزی را شروع کنند، نشانگر آن است که این مشکل هنوز در جای خودش باقی است.

علیرضا اردوبادی موسس آموزشگاه اینورس با ورود به دانشگاه در رشته گرافیک این مشکل را با تمام وجود لمس کرد و شجاعانه تصمیم گرفت از دانشگاه انصراف بدهد تا مسیر خود را بیابد. راه اندازی مدرسه اینورس که از 14 کشور دنیا دانشجو داشته و به بیش از ۲۰ هزار دانشجوی آنلاین و ۱۳ هزار دانشجوی حضوری مهارت‌های کاربردی را آموزش داده نتیجه این تلاش او است، با ما همراه باشید تا در این مصاحبه با داستان مدرسه اینورس و دلایل شکل‌گیری آن از زبان مدیر این مجموعه آشنا شوید.

علیرضا اردوبادی

علیرضا اردوبادی

دلایل فاصله صنعت و دانشگاه از نظر شما چیست و چطور می‌توان آن پر کرد؟

اجازه بدهید از تجربه شخصی خودم بگویم و ابتدای این گفتگو تاکید کنم به هیچ عنوان قصد ندارم نظام آموزش عالی را زیر سوال ببرم، بلکه حرف من این است که آموزش‌های دانشگاه کافی نیست و موفقیت در بازار کار به مهارت آموزی بیشتری نیاز دارد. من به واسطه شرایط کاری و زندگی شخصی‌ام همزمان با تحصیل در مدرسه وارد بازار کار شدم و کار و تحصیل را با هم پیش می‌بردم. به همین دلیل با یک فاصله و اختلافی از سایر همسالانم وارد دانشگاه شدم، زمانی که دانشجو شدم، مشاهده کردم آموزش‌هایی که ارائه می‌شود گاهی بسیار قدیمی است و در دنیای کسب‌وکار، کاربرد چندانی ندارد.

خودآموزی‌هایی که داشتم  در برخی موارد خیلی جلوتر از فضای دانشگاه و آموزش‌هایی بود که در کلاس‌های درس ارائه می‌شد. درنتیجه در یک مقطعی، در یک حرکت جسورانه از دانشگاه انصراف دادم که این کار را به همه توصیه نمی‌کنم بالاخره تبعاتی هم برای من داشت، در نهایت تصمیم گرفتم یک سیستم آموزشی که مدنظر خودم بود را به این شکل امروزی راه اندازی کنم.

مدرسه اینورس چطور شکل گرفت و هدف شما از راه اندازی آن چه بود؟

من در ۲۴ سالگی مدرسه اینورس را با ۳ میلیون تومان پولی که قرض کرده بودم راه‌اندازی کردم تا دانشجویانم را با بهره‌گیری از مطالب و مهارت‌های روز دنیا به نوعی آموزش دهم که آماده ورود به بازار کار باشند.

این مدرسه در آذرماه 1387 یعنی حدود 12 سال قبل آغاز به کار کرده است. دغدغه اصلی من و همکارانم این بود که بتوانیم سیستم آموزشی جدیدی را خلق کنیم که آموزشی‌هایی کارا و کارآمد ارائه دهد تا در نهایت یک سیستم آموزشی جدید ایجاد شود که قابل تعمیم به مدل‌های آموزشی دیگر و موضوع‌های مختلف باشد. هدف ما ایجاد یک تحول در سیستم آموزشی بود چرا که سیستم آموزشی را در ایران به نسبت به دنیا، بسیار کلاسیک، راکد و ناکارآمد می‌دیدیم که با نیاز روز جامعه تناسبی نداشت.

ما سعی کردیم آموزش‌هایی را بوجود بیاوریم و مدل‌هایی را خلق کنیم که خیلی زود افراد را به بازار کار نزدیک کند تا بدون دغدغه و نگرانی جذب بازار شوند. از سوی دیگر در بازار کار کمبود نیروی متخصص احساس می‌شد که باید هر چه سریع‌تر پر شود و تنها راهکار آن آموزش دادن علاقه‌مندان مستعد بود.

در دانشگاه عموما مطالب تئوری آموزش داده می‌شود و مهارت‌های نرم و سخت که برای استخدام و پیشرفت شغلی ضروری است آموزش داده نمی‌شود، البته این مشکل در سراسر دنیا وجود دارد. ما تلاش کردیم با آموزش مهارت‌های نرم و سخت به دانشجویان فرصت ارائه بهتر مهارت‌های خود را بدهیم تا بتوانند در بازار کار مسیر موفقیت را سریع‌تر طی کنند.

تمرکز اینورس در ابتدا بر روی علاقه‌مندان طراحی و دیجیتال آرت بود و در حال حاضر در 11 رشته تخصصی مهارت‌های مختلفی آموزش داده می‌ شود. اینورس دوره‌های آموزشی تکمیلی ارائه می‌کند تا افرادیکه در دانشگاه تحصیل کردند یا علاقه‌مند به حضور در این حوزه کاری هستند، بتوانند تمام مهارت‌های سخت و نرم لازم برای پیشرفت در کار خود را یاد بگیرند.

در این آموزشگاه چه دوره‌هایی آموزش داده می‌شود و شیوه ارائه آن چگونه است؟

در حال حاضر در رشته‌های گرافیک، طراحی، موشن‌گرافیک، انیمیشن دو بعدی، انیمیشن سه بعدی، تصویری سازی، مد و لباس، کسب و کار، عکاسی، فیلم سازی، جلوه‌های ویژه، بازی‌سازی و طراحی صنعتی به صورت حضوری و آنلاین دوره‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم.

دوره‌های حضوری اینورس

کلاس‌های حضوری اینورس در حال حاضر تنها برای افراد منتخبی برگزار می‌شود که پیش‌نیازهای دوره را گذرانده‌اند و مجوز حضور در دوره‌های مستر کلاس اینورس را به دست آوردند. این دوره 6 ماهه است و دانشجو در پایان کلاس جذب بازار کار می‌شود، چراکه مثلت کارفرما، دانشجو و مدیر هنری در کنار هم برای افزایش بازدهی دوره تلاش می‌کنند.

دانشجویان 4 روز در هفته به صورت تمام‌وقت روی پروژه‌های خاصی که متناسب با مهارت‌های دانشجو برای آن‌ها در نظر گرفته شده کار می‌کنند و مدیر هنری و منتور روی عملکرد آن‌ها نظارت مستقیم دارند. در نهایت پروژه که به تایید مدیر هنری رسیده به کارفرما تحویل داده شده و بخش عمده مبلغ دریافتی هم به دانشجو تعلق می‌گیرد. دانشجویان این دوره علاوه بر مهارت آموزی شانس اینکه در آن کسب‌وکار یا سایر مشاغل مرتبط استخدام شوند را پیدا می‌کنند.

دوره‌های آنلاین اینورس

محتوای آموزشی دوره‌های اینورس بسیار پیشرفته است و توسط تیم حرفه‌ای تولید می‌شود، مزیت این دوره‌ها این است که به صورت آنلاین و در قالب ویدئو‌های ضبط شده ارائه می‌شود. دانشجو می‌تواند هر چند بار که دوست دارد هر جلسه را بازبینی و مرور کند. همچنین این پلتفرم به نحوی طراحی شده که ارتباط دانشجو و استاد را ساده کند. تمرین‌هایی که در پایان هر درس به دانشجو داده می‌شود مورد بررسی قرار گرفته و استاد این امکان را دارد که به صورت صوتی، تصویری، ویدئویی و متنی به دانشجو بازخورد لازم را بدهد.

همچنین دانشجو این فرصت را دارد که سوالات خود را با استاد مطرح کند و همه دانشجویان می‌توانند از پاسخ استاد استفاده کنند. دوره‌های آنلاین اینورس هر چند وقت یک‌بار به‌روز رسانی می‌شوند و تمامی دانشجویان این امکان را دارند که به صورت رایگان به این محتوای آموزشی جدید دسترسی داشته باشند.

علیرضا اردوبادی در ادامه گفت: من و همکارانم تا به امروز موفق شدیم در مجموع به 13 هزار نفر آموزش حضوری ارائه بدهیم و حدود 20 هزار نفر هم به صورت آنلاین مهارت‌های مورد نیاز خود را آموزش دیدند. خوشبختانه پس از ما موسسات آموزشی متعددی شکل گرفتند که مسیری که ما آغاز کردیم را ادامه می‌دهند و از بسیاری لحاظ کارشان مشابه ما است. برای من این یک دستاورد بزرگ است که توانستم مسیری را خلق کنم که شیوه جدید آموزش را معرفی کرده و الهام بخش کار دیگران بوده است. به نظر من نیاز به آموزش برای همه افراد وجود دارد و هیچ فردی نمی‌تواند مدعی شود که دیگر نیازی به آموختن ندارد، بنابراین هرچه دوره‌های آموزشی باکیفیت بیشتری وجود داشته باشد برای پیشرفت حرفه‌ای افراد و صنعت لازم است و از آن استقبال می‌کنیم.

شیوه منحصر بفرد ساخت دوره های آموزشی

شیوه منحصر بفرد ساخت دوره های آموزشی

مدرسان این مدرسه چطور انتخاب می‌شوند و چه مهارت‌هایی دارند؟

استادان اینورس از بین افراد بسیار حرفه‌ای انتخاب شدند، یعنی کسانی که شغلشان تدریس نبوده اما در بازار کار بسیار حرفه‌ای و شناخته شده بودند. ما از این افراد خواستیم تجارب خود را به علاقه‌مندان منتقل کنند و در کنار آموزش مهارت‌های سخت مورد نیاز مثل یک منتور آن‌ها را برای طی کردن هرچه بهتر مسیر موفقیت شغلی راهنمایی کنند. جذب این افراد و توجیه این مدل آموزش برای این مدرسین، کار سخت و پیچیده‌ای بود. باید اعتماد تک‌تک استادان را جلب می‌کردیم تا بپذیرند که این سیستم آموزشی می‌تواند برای دانشجویان مفید باشد.

نتیجه 12 سال فعالیت در حوزه آموزش تخصصی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یادگیری؛ اساسی‌ترین دغدغه اینورس است و تلاش شده در همه مراحل آموزش از بهترین راهکارهای مبتنی بر فناوری استفاده شود تا انتقال مفاهیم به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود. تولید محتوای باکیفیت در سریع‌ترین زمان ممکن کاری است که ما با تلاش و پیگیری در حال انجام آن هستیم. تمام این تلاش‌ها ارزشش را داشت چراکه توانستیم نیروهایی را پروش دهیم که در بهترین مجموعه‌های کشور مشغول کار هستند و همچنین بسیاری از آن‌ها  موفق شدند در شرکت‌های خارجی جذب شوند.

در این بین کارآفرینان موفقی هم شکل گرفتند که کسب‌وکار شخصی خود را راه اندازی کردند و تا امروز بسیار موفق هستند.

ورود به وبسایت مدرسه اینورس