برای اولین بار شبیه سازی موش از روی سلولهای غیر زایشی منجمد انجام گرفت

دانشمندان برای نخستین بار موفق شدند از روی سلولهای غیر زایشی انجمادی موش شبیه سازی شده ایجاد کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان در یک اقدام بی‌سابقه توانستند با روش خشک کردن انجمادی سلول های غیر زایشی را منجمد کنند. سپس با زنده کردن این سلول ها یک موش شبیه سازی […]

دانشمندان برای نخستین بار موفق شدند از روی سلولهای غیر زایشی انجمادی موش شبیه سازی شده ایجاد کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان در یک اقدام بی‌سابقه توانستند با روش خشک کردن انجمادی سلول های غیر زایشی را منجمد کنند. سپس با زنده کردن این سلول ها یک موش شبیه سازی شده تولید کنند. به گفته پژوهشگران می‌توان از تکنیک خشک کردن انجمادی برای ذخیره اطلاعات DNA و یا همسانه سازی سلول ها استفاده کرد.

البته خشک کردن انجمادی سلول ها تنها دو درصد احتمال موفقیت دارد و هنوز برای تبدیل شدن به یک استراتژی استاندارد به زمان بسیار زیادی نیاز است. اما در هر صورت پژوهشگران در اقدام اخیر خود توانستند گامی رو به جلو در پیشرفت این فرآیند بردارند.

پژوهشگرانی از دانشگاه یاماناشی ژاپن به رهبری سایاکا واکیاما، در مقاله جدید خود در مورد این فرایند مینویسند: یکی از اقدامات اساسی حفظ تنوع زیستی است. از طرفی برای ذخیره سازی سازی سلول های زایشی با کمک نیتروژن مایع به هزینه زیادی نیاز است و حتی میتواند در بروز برای طبیعی نیز از بین بروند. اما استفاده از روش انجمادی برای سلولهای سوماتیک به ما کمک می کند تاکلون های سالم و بارور تولید کنیم. بدین ترتیب میتوان از راهکارهای جایگزین ارزان تر و ایمن تر از نیتروژن مایع برای ساخت بانک های اطلاعاتی پزشکی استفاده کرد.

خشک کردن انجمادی فرآیند تدریجی شدید و طاقت فرسا است. در این روش می توان حتی چیز های مختلف مانند غذا را طی مراحل مختلف منجمد کرد. دمای شان را به حدود منفی ۸۰ درجه سانتیگراد رساند. سپس آنها را درون یک مخزن خلا با فشار بالا قرار می‌دهند تا فرایند خشک شدن انجمادی و تبدیل آب به یخ آغاز شود. این فشار باعث تبدیل مستقیم جامد به گاز خواهد شد. گاز ایجاد شده نیز به بیرون ارسال می شود. پس از چند بار اجرای این فرایند یک محصول سبک و شکننده تولید می شود که ساختار آن هنوز دست نخورده باقی مانده است. این روش بیشتر در صنعت غذایی استفاده می شود. این روش در محصولات دارویی نیز کاربرد دارد. در نهایت با فرایند آبرسانی می توان بدون تغییر در خواص محصول آن را به حالت اولیه بازگرداند.

در پژوهش اخیر نیز از سلول های خشک شده به روش انجمادی مربوط به موش استفاده شد که پس از ۹ ماه نگهداری در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد کلیه سلول ها آسیب دیده و از بین رفته بودند. اما محققان توانستند اطلاعات ژنتیکی آن را استخراج و به سلول های جدید وارد کنند. در نهایت نیز سلول جدید به سلول جنینی اولیه تبدیل شد. این پژوهشگران مجددا این کار را تکرار کرده و در نهایت توانستند یک موش شبیه سازی شده خلق کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال