محققان آلمانی منبع مصنوعی انرژی خورشیدی برای تقسیم مولکول آب ساختند

دانشمندان مرکز هوا فضای آلمان (DLR) با استفاده از آرایش گسترده‎ای از منابع نوری که معمولا در سالن‎های سینما پیدا می‎شود در حال محک زدن شیوه‎ای جدید، یک منبع بالقوه‎ی انرژی سبز، به منظور ایجاد هیدروژن هستند. این طرح قسمتی از پروژه‎ی ” Synlight” محسوب می‎شود، که هدف آن تقسیم مولکول‎های آب به اتم‎های تشکیل‎دهنده‎ی […]

دانشمندان مرکز هوا فضای آلمان (DLR) با استفاده از آرایش گسترده‎ای از منابع نوری که معمولا در سالن‎های سینما پیدا می‎شود در حال محک زدن شیوه‎ای جدید، یک منبع بالقوه‎ی انرژی سبز، به منظور ایجاد هیدروژن هستند.

این طرح قسمتی از پروژه‎ی ” Synlight” محسوب می‎شود، که هدف آن تقسیم مولکول‎های آب به اتم‎های تشکیل‎دهنده‎ی هیدروژن و اکسیژن آن با استفاده از نیروی خورشید است. از هیدروژن می‎توان به عنوان یک منبع سوخت سبز استفاده کرد، از آن‎جایی‎که به دنبال سوختن آن گازهای گلخانه‎ای ایجاد نمی‎شود. ولی مشکل این است که هیدروژن به طور طبیعی در زمین تولید نمی‎شود و برای به دست آوردن آن بایستی نسبت به تجزیه‎ی آب اقدام کرد.

ساختار Synlight از 149 لامپ کمانی کوتاه زنون تشکیل شده است که معمولا از آن‎ها به عنوان نورافکن‎های سینمایی استفاده می‎شود، ساختار این طرح، ظاهری شبیه به یک کندوی عسل دارد که نور تمامی آن‎ها بر روی یک بسته‎ی 8 در 8 اینچی متمرکز شده است. مقدار انرژی که به این فضا برخورد می‎کند از نظر شدت تقریبا 10 هزار برابر و به مانند نور طبیعی خورشید است و دمایی تا 3500 درجه‎ی سانتی‎گراد ایجاد می‎کند. پروفسرو Bernard Hoffschmidt، مدیر بخش تحقیقاتی DLR در گفتگو با نشریه‎ی گاردین اعلام کرده است “اگر زمانی که لامپ‎‏ها روشن است وارد اتاق شوید، مستقیما می‎سوزید.”

هدف این طرح به دست آوردن شیوه‎ای برای متمرکز کردن نور طبیعی خورشید به موثرترین شکل ممکن برای تقسیم مولکول آب است. البته بایستی توجه داشته باشید هزینه‎ی ساخت این پروژه 3.8 میلیون دلار بوده است و در عرض 4 دقیقه مقدار متوسط مصرف برق یک خانواده‎ی آلمانی در سال را به کار می‎گیرد. ولی خورشید تقریبا مقدار نامحدودی انرژی تولید می‎کند که تنها بایستی آن را مهار کرد. این طرح مشابه با مفهوم کارخانه‎ی برق حرارتی مدرن خورشیدی است، با این تفاوت که به جای حرارت دادن ترکیب نمک ذوب شده در دماهای فوق‎العاده بالا به منظور هدایت توربین‎های بخار، این فرآیند باعث تولید سوخت هیدروژنی می‎شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال