دو دانشمند آلمانی تلاش می‌کنند تا حس درد را به ربات‌ها بیاموزند

مقوله‎ی درد در بدن انسان بسیار مهم است؛ چراکه وجود آن باعث می‎شود، به منظور جلوگیری از آسیب‎های بیشتر یا حتی نجات جان شما، پاسخ مناسبی از سوی بدن ایجاد شود. دو محقق آلمانی نیز تفکر یکسانی دارند به همین منظور در حال کار بر روی روشی هستند تا به واسطه‎ی آن “ربات‎ها” درد را […]

مقوله‎ی درد در بدن انسان بسیار مهم است؛ چراکه وجود آن باعث می‎شود، به منظور جلوگیری از آسیب‎های بیشتر یا حتی نجات جان شما، پاسخ مناسبی از سوی بدن ایجاد شود. دو محقق آلمانی نیز تفکر یکسانی دارند به همین منظور در حال کار بر روی روشی هستند تا به واسطه‎ی آن “ربات‎ها” درد را حس و اگر بخواهیم دقیق‎تر بگوییم آن را کشف و نسبت به آن واکنش نشان دهند. به این طریق، آن‎ها می‎توانند از هر چیزی که به آن‎ها آسیب وارد می‎کند دوری کنند، در نتیجه طول عمر خود را افزایش داده و جلوی نیاز به تعمیرهای پر هزینه را بگیرند.

Johannes Kuehn و پروفسور سامی حدادین از دانشگاه Leibniz شهر هانوفر نتیجه‎ی تحقیق خود را هفته‎ی گذشته در کشور سوئد در کنفرانس بین‎المللی IEEE در رابطه با اتوماسیون و رباتیک (ICRA) به نمایش گذاشتند. در ویدئوی زیر، شما می‎توانید آن‎ها را مشاهده کنید که “مدل بافت عصبی رباتی خود را که از ساختار پوست انسان الهام گرفته‎ شده است” بر روی یک بازوی روباتیک نشان می‎دهند. این سیستم عصبی رباتیک درد را در دسته‎های سبک، متوسط (نظیر برخوردهای قوی) یا شدید (هرچیزی که بتواند به ربات آسیب وارد کند) تقسیم‎بندی می‎کند. هر کدام از این نوع دردها می‎توانند پاسخ مناسبی را تحریک کنند، به طوری که آن‎ها در مقاله‎ی ICRA خود این چنین در رابطه با آن توضیح می‎دهند:

“در دسته‎ی دردهای سبک، برخوردهایی رخ می‎دهند که ممکن است به ربات آسیب وارد کنند یا مانع انجام کاری توسط آن شوند. ربات “احساس” ناراحتی خواهد داشت و باید واکنش ملایمی نشان دهد تا برخورد به پایان برسد و ربات به عملکرد اصلی خود برگردد. برخوردهای شدید در دسته‎ی متوسط درد قرار می‎گیرد. ربات درد متوسطی را “حس می‎کند” و باید نسبت به آن واکنش سریع و متفاوت‎تری نشان دهد تا زمانی که برخورد به پایان برسد. بعد از آن ممکن است به عملکرد عادی خود برگردد. دسته‎ی شدید درد تمامی برخوردهایی را شامل می‎شود که ممکن است ربات در آن آسیب ببیند و بنابراین نیاز به “کمک” بیشتری داشته باشد. به منظور جلوگیری از شدت بیشتر آسیب، ربات سعی می‎کند با کنترل بیشتر بر روی مرکز ثقل خود جلوی آسیب را بگیرد و در نتیجه امنیت ربات و محیط اطرف آن توسط رفتار شدیدا منفعلانه بهبود یابد.”

با آن‎که چنین تحقیقی می‎تواند منجر به ساخت ربات‎هایی که بیشتر شبیه به انسان باشند، شود ولی می‎تواند برای سایر انواع دستگاه‎ها نیز مزیت‎ داشته باشد. قابلیت حس درد به عنوان مثال می‎تواند کمک به حفاظت از دستگاه‎های صنعتی استفاده شده در کارخانه‎ها کند.

[aparat]http://www.aparat.com/v/28naD[/aparat]

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال