نحوه عملکرد سلول های کلیه در هدایت سیالات کشف شد

محققان عملکرد جدیدی را در سلولهای پوشاننده لوله های داخل کلیه کشف کردند که عمل پمپاژ را انجام می دهد. به گزارش سرویس اخبار پزشکی و سلامت تکنا، وظیفه کلیه ها در بدن انسان تصفیه خون از مواد زائد و سموم است. اما نحوه عملکرد سلول ها در میان این اندام ها هنوز به طور […]

محققان عملکرد جدیدی را در سلولهای پوشاننده لوله های داخل کلیه کشف کردند که عمل پمپاژ را انجام می دهد.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی و سلامت تکنا، وظیفه کلیه ها در بدن انسان تصفیه خون از مواد زائد و سموم است. اما نحوه عملکرد سلول ها در میان این اندام ها هنوز به طور کامل مشخص نشده است. محققان دانشگاه جان هاپکینز نحوه فعالیت سلول ها را در تحقیق جدیدی بررسی کردند. آنها توانستند یک عمل پمپاژ ناشناخته توسط سلول های کلیه را در لوله های داخلی شناسایی کنند.

 در حالت کلی خون موجود در بدن چندین بار در طول روز از کلیه ها عبور کرده و مجدداً به جریان خون باز می گردد. این که نیروی مورد نیاز برای تصفیه و گذر از میان لوله های کوچک و واحدهای فیلتر کلیه از کجا تامین می شود، تا کنون به صورت ناشناخته باقی بود. شان سان، نویسنده اصلی این تحقیق می گوید: در حالت کلی برای حرکت دادن به نیرو نیاز است اما به دلیل اینکه سلول ها ثابت هستند اما می توانند سیال را حرکت دهند نحوه کارکرد آنها یک سوال اساسی بوده است.

 این محققان با مدلسازی پمپ کلیه مصنوعی میکرو سیال توانستند این موضوع را بررسی کنند. در این آزمایش از میکروکانال ساخته شده از سلول های کشت شده کلیه مایعاتی را عبور دادند و با ثبت فشار مایع به صورت یکسان در نواحی مختلف مایعات از میکروکانال دوم نیز عبور داده شدند. در این زمان مشخص شد سلول های کلیه عملکردی شبیه به پمپ های مکانیکی دارند. آنها با ایجاد یک گرادیان فشار سیال می توانند همانند یک پمپ آب خانگی سیال را در جهت خاصی حرکت دهند. به گفته این محققان کشف اخیر می تواند درمانهای بالقوه ای را ارائه کند تا در بیماری های کلیه مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال