نقد و بررسی تخصصی گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

در قسمت اول بررسی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. صفحه نمایش گوشی دیزایر 820 گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌اس از […]

در قسمت اول بررسی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش گوشی دیزایر 820

گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌اس از صفحه نمایشی 5.5 اینچی با دقت 720p یا همان اچ‌دی بهره می‌برد. شاید این مقدار از دقت تصویر هم اینک و با نگاهی به دیگر گوشی‌های موجود در بازار و استانداردهای امروزی، خیلی شگفت انگیز نباشد اما با این حال، وضوح تصاویر تولید شده در این نمایشگر در حد کافی و مناسبی قرار داشته و برای یک گوشی میان‌رده بازار، کاملا رضایت بخش است.

با توجه به ابعاد و دقت تصویر نمایشگر این گوشی، چگالی تصویر این صفحه نمایش به عدد 267 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید. شاید اختلاف این عدد در برابر استاندارد رتینا (326 ppi) کمی زیاد باشد ولی باید گفت که با این حال، عدد مناسبی برای یک گوشی در این سطح به حساب می‌آید.

همانطور که در مقاله پیشین به این مورد اشاره شد، پنل موجود در این گوشی از بسیاری جهات، با مشخصات نمایشگر مدل قبلی این سری از گوشی‌های اچ‎تی‌سی تشابه دارد. در واقع نمایشگر این گوشی و مشخصات فنی آن شباهت بسیار زیادی به صفحه نمایش گوشی دیزایر 816 این کمپانی دارد. بنابراین این احتمال نیز وجود خواهد داشت که مشکلات نمایشگر گوشی دیزایر 816 در این گوشی نیز باقی مانده باشد.

 

پنل نمایشگر گوشی دیزایر 820 از نوع IPS LCD بوده به واسطه استفاده از این فناوری، گوشی مزبور دارای زاویه دید بسیار خوبی است. در تصویر زیر شاهد نحوه آرایش ماتریس نمایشگر این گوشی در زیر میکروسکوپ هستید:

gsmarena_001

در ابتدای شروع این بخش، بزرگترین نگرانی ما در زمینه عملکرد نامناسب نمایشگر این گوشی بود. همچنین یکی از این نگرانی‌ها، احتمال پایین بودن میزان حداکثر روشنایی نمایشگر دیزایر 820 بود. اما خوشبختانه این فرضیه تحقق نیافت و نمایشگر گوشی دیزایر 820 با میزان روشنایی بسیار بالای خود توانست امتیازات بسیار بالایی را در تست‌های انجام شده به نفع خود به ثبت برساند. علاوه بر آن میزان کنتراست تصویر صفحه نمایش این گوشی نیز در حد بسیار بالایی قرار داشته و از بدست آمدن این نتیجه کاملا متحیر شدیم. همچنین با مقایسه این صفحه نمایش با نمایشگر گوشی دیزایر 816، شاهد بهبود عملکردی سری جدید این گوشی هستیم.

Untitled

وقتی که به برگه مشخصات فنی این گوشی نگاهی انداخته و آن را با اطلاعات سخت افزاری مربوط به گوشی دیزایر 816 مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از مشخصات مربوط به نمایشگر دو گوشی شبیه به یکدیگر است. اما در این میا تفاوت‌های نیز وجود دارد. یکی از این موارد، اقدام کمپانی تایوانی به قرار دادن پوشش محافظتی گوریلا گلس نسل سه بر روی نمایشگر دیزایر 820 است. بنابراین می‌بایست تا اینجای کار، تشکر گرمی را از این کمپانی بجای آوریم. زیرا با وجود یکسان و ثابت نگاه داشتن مشخصات نمایشگر این گوشی، عملکرد آن بهبود یافته است و در کنار آن، وجود محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس بر روی این نمایشگر باعث حفاظت آن در برابر خراشیده شدن شده و از این جهت، فاصله خود را با دیگر رقبای سرسخت خود در این حوزه حفظ کرده است.

البته قرار گیری این لایه حفاظتی بر روی نمایشگر گوشی دیزایر 820 باعث افزایش ناچیزی در بازتاب نور از سطح نمایشگر گوشی و همچنین کاهش میزان غلظت رنگ مشکی، نسبت به نسل قبلی آن نیز شده است. اما در طرف دیگر، میزان غلظت رنگ سفید در حد بسیاری خوبی با و نسبت به نسل قبلی خود افزایش یافته است. علاوه بر آن میزان کنتراست نمایش داده شده نیز بسیار بالا بود و باعث شگفتی ما شد.

همچنین در تستهای انجام شده مشخص شد میزان خوانایی نمایشگر گوشی در هنگام قرار گیری زیر نور مستقیم آفتاب و در زمان بازتاب نور از نمایشگر این گوشی، نسبتا رضایت بخش بوده و در سطح بسیاری از رقبای خود قرار دارد.

Untitled

دوام باتری دیزایر 820

در بخش‌های پیشین متوجه شدیم که گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی در درون بدنه خود دارای یک باطری با ظرفیت 2600 میلی آمپر ساعت است. با توجه به دقت تصویر این گوشی، این طور انتظار می‌رود که میزان ظرفیت باطری این گوشی در حد نسبتا کمی بوده و نتواند نیازهای گوشی را برطرف سازد. با این طرز فکر به بخش بررسی باتری این گوشی وارد می‌شویم.

جالب است بدانید که میزان ظرفیت باطری گوشی دیزایر 820 نسبت به نسل قبلی خود هیچ تغییری نکرده است. در تست‌های انجام شده، گوشی دیزایر 816 اچ‎‌تی‌سی (نسل پیشین) توانست امتیاز نسبتا بالای 64 ساعت را به نام خود به ثبت برساند. اما همانطور که انتظار می‌رفت، این ظرفیت باطری برای گوشی دیزایر 820 کافی نبود و متاسفانه گوشی مزبور با امتیاز نسبتا پایین 49 ساعت، کار خود را در این بخش به پایان رساند.

همانطور که گفته شد، باطری گوشی دیزایر 820 در طی تست‌های باطری روتین آزمایشگاه ما نتوانست امتیازی بهتر از 49 ساعت را به نفع خود به ثبت برساند. البته این مورد در نگاهمان کمی عجیب به نظر می‌رسد اما با این حال باید متذکر شویم که امتیاز داده شده به باتری گوشی‌ها در  این آزمایش پایداری باطری‌ها، یک پروسه کاملا ترکیبی بوده و بهترین نتایج باطری گوشی‌ها در بخش‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. البته بهتر است بدانید که در هنگام قرار دادن میزان روشنایی نمایشگر این گوشی بر روی عدد 50 درصد، صفحه نمایش دستگاه بسیار تاریک و کم نور شده و این مقدار تا حدی کم است که در هنگام کار کردن با گوشی در فضای باز و در زیر آسمان ابری نیز با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

gsmarena_001

با توجه به این پیشامد، عدد‌های به دست آمده می‌توانند با وضوح، جزئیات این واقعه را شرح دهند. در طی تست‌های انجام شده، گوشی دیزایر 820 در حیطه مکالمه صوتی تحت شبکه 3G توانست امتیاز نزدیک به 14 ساعت را به نام خود به ثبت برساند. همچنین امتیازات این گوشی در بخش‌های وبگردی و پخش فیلم نیز به ترتیب برابر 9 و 7 ساعت بود که امتیازات نسبتا خوبی به حساب می‌آیند. اما به احتمال زیاد، دلیل اصلی کاهش امتیاز کلی باطری این گوشی، پایین بودن دوام باطری در حالت استندبای یا همان آماده بکار بوده و بدین منظور، باتری این گوشی نتوانست در میدان رقابت به گرد پای رقبای سرسخت خود برسد. لازم به ذکر است که نتایج حالت استندبای، بر روی تابلو نتایج در تصویر بالا درج نشده است اما عدد بدست آمده بر روی نتیجه کلی آن تاثیر داده شده است.

اما با تمام این تفاسیر، چه موضوعی سبب پدید آمدن این امتیاز نامعقول و غیر طبیعی گشته است. وقتی که نتایج کامل تست‌های این گوشی را با نسل پیشین آن مقایسه می‌کنیم، اختلاف خاصی در امتیازات بدست آمده دیده نمیشود. پس چه عاملی باعث کاهش امتیاز باطری گوشی دیزایر 820 شده است. با کمی تفکر و تامل، انگشت اتهام ناگهان به سمت تراشه موجود در این گوشی می‌رود. در واقع این گوشی از تراشه هشت هسته‌ای اسنپدراگون 615 کوآلکام استفاده می‌کند که احتمال دارد امتیاز پایین بدست آمده، به دلیل مصرف نابهینه این بخش از گوشی باشد. همچنین این فرض نیز وجود دارد که بخش نرم افزاری این گوشی نیز به طور هماهنگ با دیگر اجزای گوشی عمل نکرده و باعث مصرف بیش از حد و غیر طبیعی انرژی باطری گوشی می‌شود.

امکان معیوب و یا ناقص بودن تست‌های انجام شده بر روی این گوشی بسیار کمی است. با این حال به منظور بررسی تست‌های روتین انجام شده بر روی این گوشی می‌تواند به لینک نمونه مراجعه فرمایید.

به دلیل غیر طبیعی بودن امتیازات دیزایر 820 در این تست‌ها، لازم شد که به جهت بهینه‌ سازی و همچنین کاهش مصرف انرژی باطری این گوشی، به بخش نرم افزاری آن نیز نگاهی بیاندازیم. رابط کاربری سنس 6.0 گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به طور پیشفرض دارای یک برنامه از پیش نصب شده در این زمینه بوده و برنامه موجود در دو حالت به بهینه سازی مصرف انرژی باتری این گوشی کمک می‌کند.

در حالت Power Saving، بیشتر سطح نمایشگر گوشی را به رنگ مشکی تغییر داده و در کنار آن از فرکانس CPU تراشه دستگاه کاسته می‌شود. این در حالی است که در بخش Extreme Power Saving mode شاهد غیر فعال شدن برنامه‌های اضافی در حالت مالتی تسکینگ و برنامه‌های فعال در پس‌زمینه گوشی هستیم. علاوه بر آن رابط کاربری گوشی به نسخه ساده‌ای تغییر شکل داده و این به آن معناست که تنها می‌توانید عملیات نسبتا ساده را در این فضا اجرا نمایید.

با توجه به این موضوع، وجود این دو حالت از بهینه سازی مصرف انرژی، در زمان کم بودن میزان باطری گوشی و اورژانسی بودن شرایط، به کمک کاربر آمده و به دوام بیشتر باطری گوشی کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان از این حالت‌ها در تست‌های انجام شده بر روی گوشی، استفاده کرد و در ضمن، اجرای آنها به دلیل محدود شدن اجرای بسیاری از برنامه‌ها، تنها در موقعیت‌های حساس کاربردی خواهد بود.

قابلیت‌های ارتباطی دیزایر 820

گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‎تی‌سی توسط این کمپانی تایوانی در دو نسخه وارد بازارهای جهانی شده است. یک نسخه آن تک سیم کارته بوده و نسخه بعدی از دو سیم کارت به طور همزمان پشتیبانی می‌کند. جالب است بدانید که با وجود فضای بسیار زیاد بدنه گوشی، این دستگاه تنها از سیم کارت با ابعاد نانو پشتیبانی می‌کند.

از نظر ویژگی‌های مخابراتی، این گوشی از چهار بانده 2G به همراه EDGE بهره می‌‎برد. علاوه بر آن، شبکه 3G همراه +HSPA (با حداکثر سرعت دانلود 42 مگابیت بر ثانیه) را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد. همچنین بهترین ویژگی‌ ارتباطی آن در این بخش مربوط به پشتیبانی آن از شبکه 4G به همراه LTE است که در این حالت می‌توانید با سرعت بسیار بالای 150 مگابیت بر ثانیه به دانلود اطلاعات دلخواه خود بپردازید. البته میزان پوشش ویژگی LTE این گوشی محدود بوده و پشتیبانی آن در هنگام اتصال سیم کارت‌هایی با برند‎های خاص و یا موقعیت مکانی خاص عرضه این گوشی امکان پذیر خواهد بود. FDD Band 1,3,7,8 و TD-LTE Band 38,39,40,41 استاندارد‌های LTE قرار داده شده بر روی این گوشی هستند.

به یاد داشته باشید که همانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر، شیار ثانویه سیم کارت این گوشی در نسخه دو سیم کارته خود، تنها از شبکه‌های 2G و 2.5G پشتیبانی کرده و این به آن معناست که می‌تواند در کنار این دو از ویژگی‌های GSM و GPRS و همچنین EDGE آنها نیز استفاده کنید. علاوه بر آن، شیارهای سیم کارت این گوشی از نظر نرم افزاری نیز قابلیت مدیریت بوده و این به آن معناست که بدون جابه‌جایی فیزیکی سیم کارت‌ها، می‌توانید از طریق رابط کاربری گوشی و بخش خاصی از تنظیمات آن، ویژگی 3G را به طور دلخواه به هر یک از سیم کارت‌های موجود در شیارهای گوشی نسبت دهید.

در بخش قابلیت ارتباطی کوتاه برد این گوشی نیز شاهد تجهیز این دستگاه به وا‌ی‌فای با استاندارد a/b/g/n، بلوتوث نسخه 4.0 به همراه کدک صدای aptX (به منظور پخش فایل‌های صوتی از طریق دستگاه‌های پخش کننده صدا)، DLNA و GPS به همراه GLONASS هستیم.

جالب است بدانید که در وبسایت رسمی کمپانی HTC و در بخش معرفی مشخصات فنی گوشی دیزایر 820، خبری از وجود سرویس NFC در درون این گوشی نبود. اما در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اچ‎تی‌سی از فاش کردن این موضوع سرباز زده است. بنابراین گوشی دیزایر 820 به طور پیشفرض دارای ماژول NFC در درون بدنه خود است. البته این حالت ممکن است در مورد بعضی از مدل‌های عرضه شده در مناطقی خاص، صدق نکند (همانند آن چیزی که در نسل پیشین آن یعنی گوشی دیزایر 816 دیده شد). پس در هنگام خریداری این گوشی و در صورت لزوم، می‌توانید این مورد را به طور دقیق چک کرده و از موجود بودن آن در درون گوشی اطمینان حاصل نمایید.

البته شاید جالب باشد بدانید که اگر ابعاد گوشی دیزایر 820 برای جیبتان بزرگ است، می‌توانید گجت +Mini اچ‌تی‌سی را خریداری کرده و گوشی خود را در درون کیف و یا کوله خود بگذارید. در این حالت، گوشی از طریق اتصال بلوتوث به این دستگاه (که شباهت ظاهری به یک گوشی ساده نوستالژیک دارد)، در هنگام برقراری تماس و کنترل موزیک پلیر گوشی، به کاربر کنترل‌های جدیدی را عرضه می‌دارد. بنابراین به کمک این گجت هوشمند دیگر نیازی به در دست گرفتن یک فبلت بزرگ 5.5 اینچی نبوده و از این نظر می‌توانید به راحتی با گوشی بزرگ خود کنار بیایید.

همچنین بلندگوی جدید اچ‌تی‌سی با نام BoomBass (دستگاه مکعبی شکل وسط تصویر) نیز به کیفیت و بلندی صدای تولید شده توسط این گوشی کمک شایانی کرده و با خریداری این گجت می‌توانید به صورت بی‌سیم و توسط بلوتوث این گوشی، به آسانی هرچه تمام‌تر، این پخش کننده صدا را با بلندگو‌های استریو گوشی هماهنگ کرده و تجربه جدید از صدای زیر و بم موسیقی را به خاطر بسپارید.

در نهایت با خریداری گجت Media Link HD اچ‌تی‌سی نیز می‌توانید گوشی مزبور را به راحتی به تلویزیون‌هایی که فاقد ویژگی DLNA هستند، متصل نمایید.

gsmarena_001

رابط کاربری دیزایر 820

همانطور که از پیش در بخش مشخصات فنی گوشی دیزایر 820 مشاهده کردید، این گوشی تایوانی به طور پیشفرض از نسخه 4.4.2 سیستم عام اندروید موسوم به کیت‌کت بهره می‌برد. علاوه بر آن، رابط کاربری انحصاری اچ‌تی‌سی با نام “سنس” نیز بر روی این بخش نرم افزاری این گوشی قرار گرفته است و این رابط نرم افزاری با نسخه موجود در گوشی‌های وان ام8 و دیزایر 816 شباهت بسیار زیادی دارد. رابط کاربری سنس 6.0 قرار گرفته بر روی این گوشی بسیار روان و یکنواخت بوده و از ویژگی‌های کاربردی و بسیار مناسبی بهره می‌برد. مسلما از کار کردن با این رابط کاربری لذت خواهید برد.

در بخش لاک اسکرین (lockscreen) یا همان قفل صفحه گوشی شاهد قرار گیری ویجت ساعت به همراه وضعیت آب و هوا هستیم. همچنین چهار آیکون میانبر نیز در بخش تحتانی نمایشگر دیده می‌شوند. تماس‌های از دست رفته و پیام‌های دریافت شده به موقع در این صفحه پدیدار می‌شوند و در مورد ویجت‌ها نیز باید گفت که موارد پیشفرض قابل تعویض بوده و علاوه بر آن امکان قرار دادن ویجت‌های بیشتر در این محل نیز وجود دارد.

در هنگام کشیدن انگشت بر روی صفحه نمایش به منظور گشودن قفل صفحه گوشی، سه گزینه در پیش رویتان قرار خواهد گرفت. با کشیدن انگشت به سمت بالا، آخرین برنامه‌ای که با آن کار می‌کردید، مستقیما گشوده خواهد شد. اگر انگشت خود را به سمت راست حرکت دهید، سرویس BlinkFeed اجرا خواهد شد و در صورت کشیدن انگشت به سمت چپ، به بخش هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی منتقل خواهید شد.

متاسفانه برخلاف رابط نرم افزاری بسیار کاربری گوشی وان ام8، دیزایر 820 از فرمان لمسی کشیدن و زدن بر روی نمایشگر به منظور باز کردن قفل آن در حالت خاموش بودن صفحه نمایش پشتیبانی نکرده و در حقیقت به جهت باز کردن قفل صفحه گوشی حتما می‌بایست یکبار بر روی کلید پاور گوشی فشار آورده و صفحه نمایش را از این طریق روشن کنید.

همانطور که از پیش در محصولات اچ‌تی‌سی دیده می‌شد، گوشی‌های ساخت این شرکت دارای آرایش و طراحی دکمه‌های ناوبری منحصر به فرد خود بودند. در واقع در این محصولات به جای سه دکمه همیشگی اندرویدی (برگشت، خانه و جابه‌جایی بین برنامه‌ها) دارای دو دکمه لمسی خانه و برگشت بوده و لوگوی HTC در وسط آنها قرار گرفته بود. اما همچنان که در مقاله قبلی توضیح داده شد، اچ‌تی‌سی کار خود را راحت کرده است و دیگر در کنار لوگوی این شرکت خبری از دکمه‌های کلاسیک این شرکت وجود ندارد. بجای آن، اچ‌تی‌سی هم اینک از طراحی دکمه‌های اندرویدی استفاده کرده است و در واقع آنها را همانند بسیاری از کمپانی‌های دیگر بر روی نمایشگر 5.5 اینچی گوشی جای داده است.

مثل همیشه، غربی‌ترین قاب هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی به سرویس BlinkFeed اچ‌تی‌سی اختصاص داده شده است. این سرویس هم اینک می‌توانید با حساب کاربری شبکه اجتماعی شما هماهنگ شده و محتوای دلخواهتان را برای شما جمع‌آوری کرده و آنها را در موقع مناسب به شما نمایش دهد. همچنین جمع‌آوری خبر‌ها و محتواهای دلخواه خبری از میان منابع مختلف رسانه‌ای، از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد. در واقع در این برنامه، موضوعات مختلف در پیش رویتان قرار خواهد گرفت و با انتخاب هر کدام از آنها، محتویات خبری همسان با آنها بر روی نمایشگر گوشی به نمایش درخواهند آمد. علاوه بر آن امکان جستجوی محتوایی خاص در این برنامه نیز وجود خواهد داشت.

بخش هوم اسکرین (Homescreens) و یا همان صفحه اصلی گوشی کاملا قابل ویرایش بوده و گزینه و تنظیمات زیادی در این قسمت وجود دارند. امکان حذف، جابه‌جایی و یا افزودن ویجت‌ها در این رابط کاربری وجود دارد. بنابراین در صورت تمایل، اگر برنامه بلینک فید این گوشی را اپلیکیشنی کاربردی و مفید نمی‌بینید و یا قصد جابه‌جایی آن را با برنامه‌ دیگری و در همین زمینه دارید، می‌توانید به آسانی ویجت آن را از روی صفحه اصلی گوشی برداشته و به جای آن ویجت برنامه دیگری را قرار دهید.

صفحه اعلانات یا همان  notification area این گوشی شباهت بسیار زیادی به نسخه 4.2.2 سیستم عامل اندرویدی داشته و دسترسی به آیکون تاگل‌ها (تنظیمات فوری) بسیار آسان است. دکمه‌ای اختصاصی به این منظور در گوشه صفحه قرار داده شده است و در کنار آن می‌توانید از جسجر کشیدن دو انگشت خود از بالای صفحه به سمت پایین نیز اقدام نمایید.

متاسفانه تاگل‌های موجود در این بخش قابلیت سفارشی سازی و یا مخفی سازی را ندارد اما با لمس و نگه داشتن انگشت خود بر روی هر کدام از آنها، می2تاونید به صفحه تنظیمات مربوط به آن تاگل منتقل شوید (همان طور که در رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ وجود دارد). بعضی از تاگل‌ها، چند بخشی بوده و با چند بار لمس بر روی آنها، ماهیت آنها کم کم زیاد می‌شود. تاگل مربوط به روشنایی صفحه نمایش گوشی به این شکل است. البته با رجوع به بخش تنظیمات اصلی روشنایی نمایشگر با میله تنظیم روشنایی گوشی مواجه خواهید شد و در این بخش می‌توانید به صورت دقیق، روشنایی نمایشگر گوشی را تنظیم کنید.

البته بهتر است این نکته را نیز متذکر شویم که نوار وضعیت قرار گرفته در بالا نمایشگر گوشی به رنگ سیاه و نیمه شفاف بوده و از این نظر زیبایی خاصی را به این قسمت بخشیده است. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شوید که در هنگام انتخاب برنامه‌های کارخانه‌ای پیشفرض اچ‌تی‌سی، این رنگ میله هماهنگ با برنامه تغییر کرده و زیبایی بسیار خاصی را به فضا می‌بخشد (همانند آن چیزی که در رابط کاربری سیستم عامل iOS دیده می‌شود). البته بهتر است بدانید که این ویژگی در هنگام اجرای برنامه‌های نصب شده توسط کاربر فعال نخواهد شد.

چینش پیشفرض اپلیکیشن‌های در بخش کشوی برنامه‌ها دارای آرایش 4 × 5 بوده و در کنار آن، امکان انتخاب دیگر گزینه‌ها نیز وجود دارد. مسلما با انتخاب گزینه 3 × 4، آیکون‌های برنامه‌ها بسیار بزرگتر از حالت طبیعی خود شده و فضای بسیار زیادی را بر روی نمایشگر 5.5 اینچی این دستگاه اشغال خواهد کرد. در زمینه ترتیب قرار گیری برنامه‎ها، امکان جای دادن برنامه به ترتیب حروف الفبا، بر اساس تاریخ نصب شدن آنها و یا به صورت دستی امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر آن، در صورت عدم نیاز به یک برنامه، امکان مخفی سازی آن وجود دارد، گرچه اجازه حذف برنامه‌های پیشفرض داده نشده است.

اچ‌تی‌سی در طراحی بخش جابه‌جایی میان برنامه‌ها، بازبینی کرده است و هم اینک شاهد رابط کاربری جدیدی در این قسمت هستیم. برنامه‌هایی که به تازگی با آنها کار کرده‌اید با آرایش کاشی‌های 3 × 3 و با آیکون‌های کوچک و بند انگشتی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. آیکون‌های بزرگ برنامه‌ها، امکان پرش سریع و فوری به داخل برنامه‌ها را فراهم خواهد آورد اما مسئله مهم در این بخش، عدم وجود میله‌ای جهت حرکت به سمت بالا یا پایین صفحه است. اگر بخواهیم واضح‌تر توضیح دهیم، در این بخش تنها شاهد 9 برنامه تازه اجرا شده خواهید بود و از بین این نه برنامه، می‌بایست اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. با کمی تامل به نظر می‌رسد که این تعداد برنامه در این بخش کافی باشد. البته بهتر است بدانید که این تعداد برنامه به فعالیت مالتی تسکینگ گوشی ربطی نداشته و هرچه تعداد برنامه را می‌توانید در فضای گوشی باز نگه دارید، اما در صورت پی گیری برنامه‎ها از طریق این فضا، تنها با 9 عدد برنامه مواجه خواهید شد.

رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی دارای بخشی به نام Car mode است که این قابلیت بر روی گوشی دیزایر 820 این کمپانی نیز قابل مشاهده است. در صورت تمایل می‌توانید تنظیمات این برنامه را طوری ویرایش کنید که در هنگام ورود به داخل خودرو  به طور خودکار به سیستم آن متصل شود. این کار از طریق ارتباط فبلت با بلوتوث خودرو امکان پذیر خواهد بود.

گوشی دیزایر 820 دارای برنامه‌ای جالب به نام Zoodles نیز هست که هدف آن، برآورده کردن نیاز کودکان در زمان دسترسی آنها به گوشی بوده و در حقیقت نوعی  Kid mode است. در این برنامه، برای هر یک از بچه‌ها، یک پروفایل مخصوص ساخته شده و به همراه آن، عکس و تاریخ تولد کودک نیز وارد می‌شود. سپس باید انتخاب کنید که کودک مورد نظر، به چه برنامه‌هایی دسترسی داشته باشد. همچنین قابلیت دانلود و تماشای فیلم‌ها و بازی‌های مخصوص سن کودک بطور مستقیم از طریق این برنامه وجود دارد.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به بررسی صفحه نمایش گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی پرداختیم. با آشنایی مختصر با مشخصات این بخش از گوشی متوجه شدیم که وضوح و چگالی تصویر نمایشگر این گوشی در حد رضایت بخشی بوده (267 پیکسل در هر اینچ) و برای یک گوشی در این سطح بسیار مناسب به نظر می‌رسد. همچنین مشخص شد که پنل نمایشی قرار داده شده بر روی نمایشگر این گوشی از نظر مشخصات، شباهت بسیار زیادی به گوشی دیزایر 816 این کمپانی دارد. علاوه بر آن، نمایشگر گوشی در زیر میکروسکوپ آزمایشگاه قرار داده شد و آرایش صفحه نمایش IPS آن از نزدیک دیده شد.

زاویه دید نمایشگر بسیار عالی بود و این نمایشگر توانست در بخش تست روشنایی صفحه نمایش گوشی‌ها، امتیاز بسیار بالایی را در بخش کنتراست و سفیدی به خود اختصاص دهد. در ادامه، صفحه نمایش گوشی از تست خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب نیز سربلند بیرون آمد و امتیازات یکسانی را نسبت به دیگر رقبای هم سطح، به خود اختصاص داد. امتیازات بالای این گوشی در مقایسه با نسل قبلی آن در این زمینه و با وجود یکسان بودن بسیاری از مشخصات نمایشگر، از جمله شگفتی‌های عملکردی این گوشی بود. سپس مشخص شد که این گوشی برخلاف مدل پیشین خود دارای لایه محافظتی گوریلا گلس نسل سه نیز هست.

در قسمت دوام باتری این گوشی، در ابتدا از باتری 2600 میلی آمپر ساعتی این گوشی انتظار عملکرد و پایداری خیلی زیادی نمی‌رفت. در حالی که ظرفیت باطری گوشی نسبت به نسل قبلی این آن تغییر خاصی نکرده بود اما در طی تست‌ها متوجه موضوع اعجاب‌آوری شدیم و آن هم پایین بودن قابل توجه امتیازات پایداری و دوام باتری این گوشی نسبت به نسل قبلی آن بود. البته در ادامه بخش‌های جزعی‌تر آن نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و مسئله خاصی در آن پدیدار نشد. پس به این موضوع شک کردیم که احتمالا، امتیاز پایین بدست آمده می‌بایست به دلیل پایین بودن امتیاز حالت آماده بکار گوشی باشد. در نتیجه به احتمال زیاد، عدم هماهنگی نرم افزاری و سخت افزاری گوشی و همچنین عدم بهینه‌سازی آنها، باعث ایجاد این چنین نتیجه گشته است. البته این گوشی به طور پیشفرض دارای برنامه‌ای است که در آن دو حالت به منظور بهینه سازی مصرف انرژی وجود دارد که با محدود سازی دسترسی کاربر به برنامه‌ها و همچنین تاریک نمودن نمایشگر گوشی، سعی در کاهش مصرف انرژی باتری دستگاه دارد. سپس در بخش بعدی، قابلیت‌های ارتباطی گوشی دیزایر 820 مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گرفت.

در این بخش همه چیز در سطح استاندارد امروزی قرار داشت و به واسطه وجود نسخه دو سیم کارته این گوشی، توضیحات دیگری در این رابطه داده شد. اینکه می‌توان از رابط کاربری گوشی به طور مستقیم، میان دو شیار سیم کارت‌ها، قابلیت استفاده از سیم کارت اول را تغییر داد و یا اینکه شیار ثانویه سیم کارت گوشی تنها قابلیت پوشش شبکه‌های 2G و 2.5G را دارد، از جمله اطلاعات منتشر شده در این بخش به حساب می‌آمد. البته لازم به ذکر است که این گوشی در بهترین حالت خود (بر روی شیار اول گوشی) قابلیت پشتیبانی از شبکه 4G به همراه LTE را دارد. در بخش اتصالات کوتاه برد گوشی نیز ویژگی بلوتوث نسخه 4.0 به همراه کدک صدای aptX بسیار جالب بود و این قابلیت در کنار لوازم جانبی اچ‌تی‌سی نظیر محصول بوم‌باس این کمپانی قابل استفاده خواهد بود. در ادامه به این موضوع اشاره شد که بعضی از نسخه‌های این گوشی دارای سرویس NFC نیز می‌باشند. در ادامه، محصولات جدید کمپانی اچ‎تی‌سی با نام‌های گجت +Mini، بلندگوی BoomBass و گجت Media Link HD معرفی شدند و در صورت خریداری مجزای آنها می‌توانید از مزایای ارتباطی آنها با گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی بهره‌مند شوید.

در بخش بعدی وارد بحث رابط کاربری گوشی دیزایر 820 شدیم. در این بخش متوجه شدیم که گوشی مزبور از رابط نرم افزاری تقریبا مشابهی با گوشی وان ام8 برخوردار بوده و احتمالا بزرگترین اختلاف میان آن دو را می‌بایست در حذف ویژگی روشن کردن صفحه خاموش گوشی از طریق جسجرهای لمسی در گوشی دیزایر 820 اچ‎تی‌سی، دانست. در ادامه طراحی نسخه 4.4.2 سیستم عامل اندرویدی این گوشی که با رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی آمیخته شده است، مورد بررسی قرار گرفت و بخش‌های قفل صفحه، صفحه اصلی، صفحه اعلانات، نوار وضعیت و دیگر بخش‌ها به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین ویژگی‌های سرویس بلینک فید اچ‌تی‌سی معرفی شد و محل ویجت آن در محل هوم اسکرین گوشی نیز تعیین گشت. در ادامه، به صفحه مالتی تسکینگ گوشی رفته و شاهد تغییر طراحی این بخش بودیم. در حالی که هم اینک بسیاری از گوشی‌های رقیب از طراحی کارتی-چرخشی نسخه لالی‌پاپ اندروید استفاده می‌کنند اما این گوشی از طراحی جدید با 9 عدد آیکون برنامه‌ها بهره می‌برد. در این حالت کاربر تنها می‌تواند از میان نه برنامه آخری که اجرا کرده است، گزینه‌های پیش روی خود را برگزیند.

در بخش بعدی نیز با اپلیکیشن Car mode آشنا شدیم و متوجه شدیم که این برنامه در هنگام ورود به خودرو به طور خودکار با بلوتوث موجود در خودرو ارتباط برقرار می‌کند. همچنین اپلیکیشن Zoodles که یک برنامه به منظور محدود سازی دسترسی کودکان به بخش‌های مختلف گوشی بود نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این برنامه می‌توانید برای هر یک از افراد، پروفایلی ساخته و میزان دسترسی هر کدام از آنها را به برنامه‌ها و بخش‌های دیگر گوشی، به طور دقیق تعیین و مشخص کنید. 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسیگوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال