نقد و بررسی تخصصی گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های دیزایر 820 همان طور که […]

در قسمت دوم بررسی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های دیزایر 820

همان طور که از پیش باخبرید، گوشی هوشمند دیزایر 820 از نسخه 4.4 سیستم عامل اندروید موسوم به کیت‌‌کت به همراه رابط کاربری سنس 6 اچ‌تی‌سی به طور پیشفرض بهره‌مند است. تراشه موجود در این گوشی از نوع MSM8939 کوآلکام با نام اسنپدراگون 615 بوده و که شامل چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته دیگر با فرکانس کاری 1.0 گیگاهرتز می‌شود. همچنین واحد گرافیکی آن نیز با نام آدرنو 405 به فعالیت بر روی بُرد دستگاه پرداخته و دو گیگابایت حافظه رم نیز این سیستم را همراهی می‌کند.

وجود مشخصات نرم افزاری این چنینی، پیشرفت قابل توجه سخت افزاری این گوشی را نسبت به نسل پیشین خود یعنی گوشی دیزایر 816، نشان می‌دهد. اما جالب است بدانید که هشت هسته کورتکس A53 تراشه موجود در گوشی دیزایر 820، عملکرد نسبتا برابری با چهار هسته کورتکس A7 (اسنپدراگون 400) گوشی دیزایر 816 دارد. احتمالا دلیل افزایش فرکانس هسته‌ها در تراشه اسنپدراگون 400 می‌توانند دلیل بوجود آمدن این مسئله باشد. در نهایت با تمامی احترامی که برای گوشی هوشمند دیزایر 820 شاهد هستیم، اما این طور بنظر نمی‌رسد که در تست‌های سخت افزاری این گوشی شاهد عملکرد فوق العاده از آن باشیم.

کار تست تراشه این گوشی را از بنچمارک CPU گک بنچ آغاز کردیم. در طی این تست، گوشی دیزایر 820 توانست امتیاز متوسطی را از آن خود کرده و خود را در بین دو گوشی ردمی نوت شیائومی (هشت هسته 1.4 و 1.7 گیگاهرتزی کورتکس A7) و وان پلاس وان (چهار هسته 2.5 گیگاهرتزی Krait 400) ببیند. این دو گوشی از نظر سطح قیمتی، پایینتر از دیزایر 820 بوده و از جمله‌ گوشی‌های مقرون به صرفه (قیمت کم در کنار قدرت سخت افزاری و قابلیت‌ها زیاد) بازار به حساب می‌آیند. مسلما رقابت پایاپای با آنها کار نسبتا مشکلی خواهد بود.

Untitled

در تست بعدی به سراغ بنچمارک Basemark OS II رفتیم. جایی که دیزایر 820 در آن کمی متناقض ظاهر شده و به همین دلیل، چندین مرتبه تست مورد نظر را بر روی این گوشی تکرار کردیم. امتیاز کلی گوشی دیزایر 820 در این تست، کمی بالاتر نسل پیشین خود یعنی دیزایر 816 بود اما در دیگر تست‌های این بنچمارک، گوشی مورد نظر نتوانست امتیازات بالاتری را نسبت به نسل پیشین خود کسب کند. ممکن است دلیل کسب این نتایج ضعیف، بهینه سازی نامناسب نرم افزاری یا اشکالات دیگر موجود در این گوشی باشید. در هر حال امتیازات این گوشی در این بخش رضایت بخش نبود.

Untitled Untitled Untitled

در ادامه کار، مستقیما وارد تست بنچمارک آنتوتو 5 شده و گوشی دیزایر را در میدان ارزیابی می‌کنیم. عددهای بدست آمده از عملکرد این گوشی، همانی بود که انتظارش را می‌کشیدیم و رتبه این گوشی بالاتر از رقیب جدی خود یعنی گوشی اکسپریا C سونی (چهار هسته 1.2 گیگاهرتزی کورتکس A7) قرار گرفت. البته شاید در ابتدا، عدم حضور دیزایر 816 در این تست کمی مشکوک بنظر برسد اما بهتر است بدانید که در تست‌های قبلی انجام شده بر روی این گوشی در طی بنچمارک آنتوتو 4، به وضوح مشخص شد که اچ‌تی‌سی به منظور افزایش تصنعی امتیازات این گوشی در این بنچمارک، سخت افزار آن را بدین منظور بهینه سازی کرده بود. البته اختلاف امتیازی صحیح و بهینه شده این گوشی در بنچمارک بیس مارک 2، کمی بیشتر از این تست بود.

Untitled

واحد گرافیکی آدرنو 405 موجود در این گوشی، جزو واحدهای پردازشی سطح بالای به حساب نمی‌آید و البته امتیازات آن نیز، این ادعا را ثابت کرد. اما در هر حال، به دنبال ایجاد شگفتی از این بخش از گوشی نبود و می‌دانیم که این تراشه در سطح خود با بسیاری از رقبا سرسخت بازار، قابلیت رقابت دارد. در تست‌های صفحه خاموش، عملکرد این قسمت قابل پیش بینی بود اما در بخش صفحه روشن، شاهد امتیازات به مراتب بهتری بوده و به عنوان یک گوشی میان‌رده، شاهد عملکرد بسیار خوبی از دیزایر 820 بودیم. البته پایین بودن دقت تصویر نمایشگر این گوشی نیز از جمله دلایل کسب امتیازات مناسب در این بخش به حساب می‌آید.

در تست گرافیکی صفحه خاموش (offscreen) با دقت 1080p، شاهد امتیازات نسبتا ناامید کننده‌ای از این تراشه بودیم. البته همان طور که گفته شد، این عملکرد از تراشه مزبور انتظار می‌رفت.

Untitled

اما در بخش صفحه روشن (onscreen) این تست، گوشی دیزایر 820 توانست امتیازات نسبت بالایی را از آن خود کرده و عملیات گرافیکی را با فریم‌ریت نسبتا بالایی اجرا کند.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، یکی از دلایل موفقیت دیزایر 820 در این حیطه، به دقت پایینتر نمایشگر آن برمی‌گردد. اما نکته جالبتر در اینجا است که گوشی دیزایر 820 در طی تست‌های گرافیکی سنگین توانست امتیاز فریم بالایی را به خود اختصاص داده و این میزان نرخ فریم، به منظور بازی کردن، کاملا مناسب و کافی است. اما در طرف دیگر شاهد امتیاز پایین و ضعیف نسل پیشین یعنی دیزایر 816 هستیم. Untitled

در بنچمارک کراکن که به طور اختصاصی به عملکرد جاوا اسکریپت دستگاه‌های هوشمند در زمینه وبگردی می‌پردازد، سری می‌زنیم. دیزایر 820 نتوانست در این تست، امتیازات شگفت‌آوری را کسب کند و در واقع سطح امتیازی آن در حد یک گوشی میان‌رده بود. دیزایر 820 در زمینه تست بروس مارک 2.1 که مربوط به عملکرد HTML5 در مرورگری صفحات وب می‌شود، امتیازات به مراتب بهتری را نسبت به تست قبلی کسب نمود. این تست‌های که توسط مرورگرهای پیشفرض دستگاه‌ها اجرا می‌شوند، به عملکرد وبگردی آن امتیاز می‌دهند و با توجه به این موضوع، کاربر می‌تواند در فعالیت روزمره با دیزایر 820، مرورگری صفحات وب را بدون هیچ مشکل و یا کندی انجام دهد.

البته دوباره به مقایسه این گوشی با نسل پیشین خود یعنی دیزایر 816 برمی‌گردیم و با توجه به تابلوی نتایج، دیده می‌شود که نسل قبلی نیز عملکرد خوبی را در این حیطه به نمایش گذاشته و به همین دلیل، عملکرد وبگردی آن قابل ستایش خواهد بود.

البته امتیازات نسبتا بالای گوشی دیزایر 816، خیلی قابل اعتماد نبوده و به دلیل بهینه سازی نرم افزاری این گوشی به جهت کسب امتیازات بالا در تست‌ بنچمارک‌های گوناگون، می‌توان از مقایسه آن با دیگر گوشی‌های هوشمند صرف نظر کرد.

Untitled

وقتی که صحبت از قدرت سخت افزاری گوشی دیزایر 820 می‌شود، از عملکرد تست‌های آن به وضوح مشخص می‌شود که این دستگاه، یک گوشی میان‌رده خوب است. این گوشی در زمینه اجرای برنامه‌ها به هیچ وجه کند نبوده و در انجام عملیات روزمره نظیر مرورگری صفحات وب، مالتی تسکینگ و حتی اجرای بازی‌های سه بعدی، شما را منتظر نخواهد گذاشت. از نگاه یک کاربر نیز می‌بایست این طور تشریح کرد که در هنگام کار با این گوشی، تجربه مشاهده هیچ گونه مکث قابل توجهی از طرف دستگاه را نداشتیم و رابط کاربری آن نیز بسیار زیبا، مناسب و کاربری است. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد. کماکان با تک‌نیوز همراه باشید.

برنامه دفترچه تلفن دیزایر 820

گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی از برنامه دفترچه تلفن بسیار زیبا و کاربردی بهره می‌برد. این اپلیکیشن دارای زبانه‌های متنوع call log (تماس‌های اخیر)، dialer (شماره‌گیری)، favorites (لیست علاقه‌مندی‌ها)، contacts (مخاطبین)، People و غیره بوده و تمام این گزینه‌های قابلیت جابه‌جایی و حذف توسط کاربر را دارند.

در قسمت بالا و سمت چپ این اپلیکیشن، قسمتی وجود دارد که با انتخاب و پایین آمدن و باز شدن منو آن، طریقه به نمایش در‌آمدن مخاطبین بر مبنای منبع ورودی آنها قابل انتخاب و فیلتر کردن است. منظور از منابع مخاطبین، اطلاعات مخاطبینی است که در حافظه گوشی تلفن، دفتر‌چه تلفن آنلاین و یا در شبکه‌های اجتماعی کاربر ذخیره شده باشند.

در بررسی اطلاعات مربوط به هر مخاطب و با انتخاب هر کدام از آنها، وارد صفحه جدیدی شده که هم اینک دارای 3 زبانه است. در زبانه اول، اطلاعات کلی مربوط به مخاطب مزبور قابل مشاهده بوده که وجود فیلد‌های شماره تلفن، آدرس ایمیل و اطلاعات شغلی از آن جمله‌اند. همچنین پایین‌تر از آن و در قسمت options، شاهد وجود بخش‌هایی مربوط به ringtones (صدای زنگ اختصاصی مربوط به مخاطب)، blocking (به منظور مسدود‌سازی ارتباط با این مخاطب) و add to Private contacts (اضافه کردن مخاطب به لیست مخفی) هستیم. بخش Private contacts، قسمتی مجزا به حساب می‌آید و وظیفه آن، مخفی‌سازی نام و تصویر مخاطب در هنگام بر‌قرار تماس ورودی (incoming call) با آن است.

زبانه دوم با عنوان Thread، تمامی مکالمات و ارتباط بین شما و مخاطب مورد نظر اعم از تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌ها را به نمایش می‌گذارد. زبانه سوم نیز، وظیفه نمایش آخرین بروزرسانی مربوط به شبکه‌های اجتماعی مخاطب مزبور را برای دسترسی راحت‌تر به آنها، بر عهده دارد. تمام زبانه‌های موجود در این قسمت، قابل مدیریت (اضافه کردن یا مخفی‌سازی) هستند.

اپلیکیشن شماره‌گیری دیزایر 820

بخش شماره‌گیری این برنامه در دیزایر 820 اچ‌تی‌سی، ابتدا به نمایش آخرین تماس‌های بر‌قرار شده به همراه عکسی از مخاطب مورد نظر، اقدام می‌کند. بنابراین انتخاب و تماس دوباره با آن، بسیار آسان‌تر می‌شود. همچنین بخش هوشمندی نیز وجود دارد که با ورود نام یا شماره مخاطب، به جستجوی آن در لیست مخاطبین می‌پردازد. در کنار آن و برای جستجویی خاص‌تر، امکانی فراهم شده است که با صفحه کلید QWERTY، کاربر به جستجوی مخاطب مورد نظر خود بپردازد. البته برای فعال کردن این گزینه، می‌بایست در هر بار ورود به این بخش، این ویژگی را فعال کنید. گرچه استفاده از صفحه کلید شماره‌گیری مرسوم، بسیار سریع‌تر عمل کرده و کاربردی‌تر است.

همچنین حالتی با نام Large dial pad mode نیز وجود دارد که وظیفه آن، بزرگ‌تر کردن دکمه‌های موجود بر روی صفحه کلید شماره‌گیری مخاطبان است، اما با وجود این، لیست آخرین تماس‌ها، همچنان بر جای خود باقیست. (در عوض فیلد مربوط به هر مخاطب، کوچکتر شده است). یکی از قسمت‌های جالب این ویژگی، مخفی شدن خودکار صفحه کلید شماره‌گیری اپلیکیشن در هنگام پایین کشیدن صفحه تماس‌های اخیر (Last Call) است و به همین دلیل، استفاده از این حالت را در برابر حالت استاندارد آن ترجیح می‌دهیم. این ویژگی، بسیار کاربر‌ پسندانه‌تر است.

همچنین رابط کاربری این گوشی طوری طراحی شده است که در هنگام برقراری تماس، اگر تشخیص دهد که در فضای جیب کاربر قرار دارد، به طور خودکار صدای زنگ خوردن گوشی را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن در هنگام زنگ خوردن گوشی، با برگرداندن بدنه آن و قرارگیری صفحه نمایش به سمت پایین، صدای زنگ گوشی به طور خودکار در حالت سکوت قرار می‌گیرد.

در حالت Do not disturb نیز امکان بیصدا کردن تمامی هشدارهای گوشی وجود داشته (هشدارهای تایمر گوشی یا هر نوع هشدار دیگر) و علاوه بر آن، قابلیت شخصی سازی آنها و دادن برنامه‌هایی خاص به آنها نیز وجود دارد. برای مثال می‌توان این طور تنظیم کرد که در روز پایانی هفته و در تمامی روزهای هفته بعد از ساعت 7 بعد از ظهر این حالت خاموش باشد. همچنین می‌توان لیستی از مخاطبینی را نیز انتخاب کرد که در هنگام فعال بودن این حالت بتوانند به جهت تماس ضروری، با وجود فعال بودن این مود نیز تماس خود را برقرار سازند.

همچنین در صورت عدم استفاده از بعضی مخاطبین و مزاحمت تماسی آنها، امکان اضافه کردن آنها به blocked list نیز وجود دارد. با شماره‌گیری عددی ناشناخته، به طور خودکار پیامی مربوط به ثبت شماره جدید ظاهر می‌شود و البته این ویژگی بطور پیشفرض غیر‌فعال است.

این فبلت، بلندگوهای بوم سوند خود را از گوشی‌های سطح بالای این کمپانی (سری One) به عاریت گرفته است و هم اینک در پنل جلویی این گوشی شاهد حضور دو بلندگوی استریو هستیم. این بلندگوها، کیفیت صدای بسیار مناسبی را ارائه می‌دهند، گرچه بلندی صدای آنها در حد میانگینی قرار دارد. همچنین با وجود بالاتر بودن امتیاز این گوشی نسبت به نسل پیشین خود، امتیاز بلندی صدای آن در زمینه پخش موزیک از رقیب خود، یعنی دیزایر 816 کمتر است.Untitled

 

اپلیکیشن پیام‌رسانی دیزایر 820

دیزایر 820 از طراحی مرسومی جهت به نمایش گذاشتن مکالمات پیام‌ها(SMS و MMS)ی کاربر استفاده می‌کند و صفحه نوشتن پیام آن نیز بسیار ساده و کاربردی طراحی گشته است. امکان انتقال بعضی از این مکالمات به قسمت secure box نیز وجود دارد و البته برای گشودن این قسمت، نیاز به وارد کردن رمز ورود آن نیز می‌باشد. همچنین بطور پیشفرض، بخشی برای مسدود‌سازی دریافت پیام از شماره‌های موجود در لیست مسدود‌سازی (Block box) وجود دارد و با ورود به آن بخش و در صورت وجود علاقه به خواندن پیام‌های وارد شده به آن، پیام‌های مذکور در این قسمت ذخیره خواهند شد. همچنین گزینه‌ای برای حذف سریع این پیام‌ها در صورت دریافت آنها نیز وجود دارد.

از گزینه‌های دیگر پیش روی شما، امکان تنظیم رنگ پوسته و تصویر پیش‌زمینه، ابعاد نوشته (font size) و تعداد خطوط در نمایش مکالمات متنی کاربر، هستند.

همچنین این برنامه بطور پیشفرض، قابلیت backup (نسخه پشتیبان) و restore پیام‌های کاربر را نیز دارد و از این نظر، نیازی به نصب برنامه‌های فعال در این زمینه نیست.

گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به همراه دو اپلیکیشن پیشفرض در حوزه پیام‌رسانی با ایمیل، از بسته بندی خود بیرون می‌آید. برنامه email همیشگی اندروید به همراه اپلیکیشن اختصاصی Gmail، دو برنامه مربوط به این موضوع می‌باشند. برنامه Gmail دارای صندوق inbox ترکیب شده‌ای بوده و در نار آن از گزینه‌هایی برای تنظیم فعال بودن انتقال اطلاعات (syncing) بهره می‌برد. هر دو برنامه دارای ویژگی خاصی به منظور چک کردن ایمیل‌های کاربر طی مدت زمان خاصی را بوده و از طریق گزینه Smart Sync، برنامه طبق عادات کاربر عمل کرده و آنها را فرا گرفته و به طور خودکار و در فاصله زمانی خاصی به بروزرسانی لیست ایمیل‌ها اقدام خواهد کرد.

صفحه کلید پیشفرض این گوشی، بسیار راحت بوده و دکمه‌های آن، بزرگ و کاربردی طراحی شده‌اند. البته در صورت نارضایتی از اندازه کلید‌ها، امکان تغییر اندازه آنها نیز وجود دارد. همچنین گزینه‌ای با نام Trace جهت استفاده از این کیبورد به شکل Swiping نیز وجود دارد. حدس کلمات (prediction) دو زبانه از دیگر خصوصیات این قسمت است (به همراه بسیاری از اصطلاحات محاوره‌ای در زبان انگلیسی و بسیاری از زبان‌های زنده دنیا).

گزینه انتخابی دیگر، مربوط به گزینش نوع چینش دکمه‌های صفحه کلید و جابه‌جایی میان آنها است (برای مثال QWERTY یا AZERTY) و دیگری مربوط به افزودن دکمه‌ی جهت‌ها (تنها از طریق portrait keyboard) می‌باشد. ویژگی جالب دیگر، امکان افزودن دیکشنری شخصی کاربر به این صفحه کلید است و اطلاعات آن در حافظه microSD یا ایمیل کاربر نیز قابل ذخیره‌سازی می‌باشد.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی پرداختیم. در این بخش با توجه به وجود تراشه اسنپدراگون 615 به همراه واحد گرافیکی آدرنو 405، انتظار خیلی زیادی از این چیپست نداشته و به دلیل پایین بودن فرکانس کاری هسته‌های آن نسبت به سری قبلی این گوشی یعنی دیزایر 816، ارزیابی این بخش از گوشی، جالب به نظر می‌رسید. در ابتدا، بنچمارک گک بنچ که مربوط به ارزیابی عملکرد بخش CPU تراشه می‌شود را اجرا کردیم و این گوشی توانست امتیاز نسبتا خوبی (نزدیک به گوشی وان پلاس وان) را بدست آورد. در ادامه به سراغ بنچمارک Basemark OS II رفتیم که دیزایر 820 در آن کمی متناقض ظاهر شده و باعث حیرتمان شد. در این تست که سه نمره به ترتیب به عملکرد کلی، عملکرد هر هسته و حالت چند هسته‌ای داده می‌شود، امتیاز کارایی خوبی را از این گوشی شاهد نبودیم. هر چند نسل پیشین این گوشی در این بنچمارک، خود را بهینه کرده بود و با کسب امتیازات جعلی، رتبه خود را به بالاتر از این گوشی ارتقا داده بود. هرچند در آینده و با انتشار نسخه Anti Cheat از این بنچمارک، نمرات صحیح و جعلی گوشی دیزایر 816، فاصله نسبتا زیادی با هم داشتند. در ادامه، بنچمارک آنتوتو 5 را بر روی این گوشی اجرا کردیم و امتیاز ضعیف این گوشی، کمی بالاتر از گوشی اکسپریا C سونی بود. همچنین در تست‌های گرافیکی که به دو قسمت صفحه خاموش و صفحه روشن تقسیم می‌شوند، این گوشی امتیازات متوسط و رو به پایینی را در حالت صفحه خاموش از خود ارائه داد، اما در حالت صفحه روشن و در طی تست‌های سنگین گرافیکی، امتیازات بسیار خوبی را از دیزایر 820 شاهد بودیم. تا جایی که در تست T-Rex، نرخ نمایش فریم‌های نمایشگر آن در حالت صفحه روشن به 26 عدد در هر ثانیه می‌رسید. در ادامه و در بنچمارک کراکن که به طور اختصاصی به عملکرد جاوا اسکریپت دستگاه‌های هوشمند می‌پردازد، دیزایر 820 امتیازی نسبت متوسط و رو به پایینی را بدست آورده و در کنار نسل پیشین خود قرار گرفت. اما خوشبختانه در زمینه تست بروس مارک 2.1 که مربوط به عملکرد HTML5 در مرورگری صفحات وب می‌شود، دیزایر 820 امتیاز نسبتا بهتری را نصیب خود کرده و در جایگاهی نزدیک به گوشی دیزایر Eye اچ‌تی‌سی قرار گرفت. در نهایت می‌توان این طور اظهار کرد که گوشی دیزایر 820 از نظر قدرت سخت افزاری و به عنوان یک گوشی میان‌رده رو به بالا، امتیازات بسیار خوبی را به نفع خود به ثبت رساند و مسلما کاربران در هنگام کار روزمره با آن و همچنین انجام بازی‌های گرافیکی و سه‌بعدی، هیچگونه مکث قابل توجهی را احساس نخواهند کرد.

همچنین در ادامه این مقاله، برنامه دفترچه تلفن گوشی دیزایر 820 مورد ارزیابی قرار گرفت. این برنامه بسیار زیبا بوده و همانند بسیاری از برنامه‌های استاندارد دیگر، دارای زبانه‌های مختلف جهت جابه‌جایی میان برنامه‌های شماره‌گیری، تماس‌های اخیر، لیست مخاطبین و از این دسته است. ذخیره مخاطبین از منابع مختلفی مثل حافظه گوشی، حافظه جانبی و شبکه‌های اجتماعی کاربر، از ویژگی‌های بارز این برنامه به حساب می‌آید. همچنین برای هر مخاطب، امکان افزوده شدن به لیست سیاه و یا Private contacts (به منظور مخفی‌سازی نام و تصویر مخاطب در هنگام بر‌قرار تماس ورودی) نیز وجود دارد. 

در ادامه و در بخش اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی، به سراغ بخش‌های مختلف آن رفتیم. این برنامه بسیار استاندارد و مجهز بوده و گزینه‌های زیادی به منظور یافتن سریعتر مخاطب مورد نظر جهت برقراری تماس با او وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های کاربری این برنامه مربوط به وجود حالت Large dial pad mode می‌شود. در این حالت، دکمه‌های شماره‌گیری تلفن گوشی، بزرگتر از حالت استاندارد خود می‌شود. همچنین یکی از قسمت‌های جالب این ویژگی، مخفی شدن خودکار صفحه کلید شماره‌گیری اپلیکیشن در هنگام پایین کشیدن صفحه تماس‌های اخیر (Last Call) است. از دیگر ویژگی‌های کاربردی این برنامه، تشخیص قرار گیری در جیب کاربر بوده و این ویژگی در هنگام برقراری تماس، باعث افزایش خودکار صدای هشدار زنگ می‌شود. حالت Do not disturb نیز در این برنامه کاملا قابل ویرایش بوده و دست کاربر، از این نظر باز گذاشته شده است. با استفاده از ویژگی blocked list نیز می‌تواند از دست مخاطبین آزار دهنده خود خلاص شوید. در ادامه، بلندگوهای بوم سوند و استریو گوشی مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که کیفیت صدای آنها در حد مطلوب و میانگینی قرار داشته و از این نظر پایینتر از گوشی‌های اکسپریا C و دیزایر Eye قرار گرفت. میزان بلندی صدای این گوشی در هنگام پخش موزیک نسبتا پایین و ناامید کننده بود. 

در بخش بعدی، اپلیکیشن پیام‌رسانی این گوشی بررسی شد و متوجه شدیم که این برنامه دارای طراحی زیبا و استانداردی است. همچنین با استفاده از ویژگی secure box، قادر خواهید بود پیام‌های خصوصی خود را به محلی امن منتقل کرده و برای ورود به آن، رمز ورودی را تعیین کنید. با استفاده از ویژگی Block box نیز پیام‌های مخاطبین موجود در لیست سیاه، در بخشی مجزا ذخیره شده و امکان خواندن و یا حذف کلی همه آنها در آینده نیز امکان پذیر خواهد بود. تغییر رنگ و لعاب برنامه، از دیگر ویژگی‌های جالب آن است. علاوه بر آن این اپلیکیشن از ویژگی‌های backup و restore نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی همانند بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی و به طور پیشفرض دارای دو برنامه ایمیل بوده و برنامه email همیشگی اندروید به همراه اپلیکیشن اختصاصی Gmail، دو برنامه مربوط به این موضوع می‌باشند. هر برنامه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است و برای مثال در برنامه جیمیل، با استفاده از ویژگی Smart Sync، برنامه به طور خودکار، فاصله‌های زمانی به منظور بروزرسانی لیست خود را از کاربر فرا خواهد گرفت. 

صفحه کلید این گوشی نیز بسیار راحت بوده و دکمه‌های آن، بزرگ و کاربردی طراحی شده‌اند. با استفاده از ویژگی Trace می‌توانید بدون برداشتن انگشت خود از روی نمایشگر  گوشی و تنها با سُر دادن آن، به تایپ نوشته‌های خود بپردازید. در ویژگی prediction نیز، این صفحه کلید قابلیت حدث کلمات نوشتاری شما را خواهد داشت. قابلیت انتخاب نوع چینش دکمه‌های صفحه کلید، از دیگر قابلیت‌های این کیبورد به حساب می‌آید. همچنین امکان اضافه نمودن دکمه‌های حرکت به جهات مختلف نیز وجود دارد، اما تنها در حالت قرار گیری گوشی در حالت عمودی امکان پذیر خواهد بود. امکان افزودن دیکشنری شخصی کاربر، آخرین ویژگی بارز این صفحه کلید به حساب می‌آید.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسیگوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال