نقد و بررسی تخصصی گوشی P8 هواوی [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت سوم  بررسی پی 8 هواوی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن گالری پی 8 هواوی همان طور که در قسمت‌های پیشین به […]

در قسمت سوم  بررسی پی 8 هواوی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن گالری پی 8 هواوی

همان طور که در قسمت‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی هوشمند پی8 هواوی با وجود در اختیار داشتن نسخه جدید (3.1) از رابط کاربری اموشن و در کنار به همراه داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید، بسیاری از ویژگی‌ها را از نسل پیشین خود یعنی گوشی اسند پی7 به عاریت گرفته است. بخش گالری تصاویر، یکی از این موارد است. برنامه گالری گوشی پی8 نسبت به نسخه قبلی رابط کاربری هواوی، بروزرسانی بسیار مناسبی داشته و هم اینک از ترتیب بندی زمانی جدیدی بهره‌مند است (دسته بندی تصاویر گالری بر اساس زمان ثبت شدن آنها انجام می‌گیرد). گروه‌ بندی این گالری به طور پیش‌فرض بر روی این ترتیب بندی قرار داشته اما در صورت عدم تمایل استفاده از این حالت، می‌توان به شکل نمای استاندارد قبلی برگشته و تمامی تصاویر در داخل آلبوم‌های مخصوص به خود قرار بگیرند.

با گشودن یکی از عکس‌ها در فضای گالری این گوشی، امکانات بسیار زیادی جهت ویرایش فوری عکس نظیر چرخاندن و یا حذف عکس می‌دهد و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط DLNA از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد.

همچنین می‌توانید به بخش ویرایش تصاویر این برنامه رفته و از امکانات بسیار خوبی همچون تنظیمات نوردهی و تطبیق آنها (پس می‌توان سایه‌ها را بدین وسیله از داخل محیط‌های پُر نور بیرون آورد)، انواع فیلتر‌ها و بهبودی زیبایی صورت (که گوشی به طور خودکار صورت فرد مورد نظر موجود در عکس را تشخیص خواهد داد) بهره می‌برد.

این بخش بسیار مجهز بوده و در این قسمت، ابزارهای زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. فیلتر‌های مختلف، افکت‌های گوناگون تصویری و اعمال انواع واترمارک بر روی تصویر به منظور درج زمان، مکان، آب و هوا و هر گونه تعریف شرایط و نظردهی، از جمله ابزار‌های پیش روی کاربر خواهند بود. مسلما کاربران جوان از این ویژگی‌های جدید بسیار خوشحال خواهند شد و از آنها استفاده خواهند کرد.

ویدئو پلیر گوشی پی 8 هواوی

در زمینه پخش فیلم در گوشی پی 8 هواوی، این کمپانی اقدام به قرار دادن پلیری نسبتا قدرتمند بر روی این گوشی کرده است و در بررسی‌های انجام شده این پلیر تقریبا از تمامی کدک‌های موجود پشتیبانی می‌کند. گرچه بهتر بود پشتیبانی از فرمت صدای AC3 نیز در دستور کار آن قرار می‌گرفت. در هر حال وجود این پلیر، تقریبا کاربر را از دانلود پلیری دیگر بی‌نیاز کرده است. البته مشکل پیش رو، در اکثر گوشی‌های اندرویدی قابل مشاهده است.

البته هر چقدر در منو‌های این پلیر جستجو کردیم، به موردی جهت نمایش زیرنویس فیلم برخورد نکردیم. پشتیبانی از سرویس صدای بهبود یافته دالبی، یکی دیگر از خصوصیت مفید و کاربردی این پلیر می‌باشد. این طور که به نظر می‌رسد، این برنامه می‌تواند در رفع نیازهای ساده کاربر مفید باشد و با این وجود، کار خود را می‌تواند به نحو احسنت انجام دهد.

موزیک پلیر گوشی پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 به پلیر اختصاصی هواوی مجهز است. این برنامه دارای چهار نوع زبانه لیست پخش می‌باشد. دسته بندی آهنگ‌ها نیز بر اساس، نام آهنگ، نام هنرمند، نام آلبوم و همچنین اسم پوشه آهنگ انجام می‌پذیرد. همچنین قابلیت ساخت لیست پخشی دلخواه و اختصاصی  کاربر نیز در این اپلیکیشن وجود دارد.

صفحه “در حال پخش” این گوشی نسبتا استاندارد بوده و نام آلبوم به همراه متن آهنگ (لیریک) را به نمایش می‌گذارد. البته خبر بسیار بد برای علاقه‌مندان موزیک، عدم وجود هیچ‌ گونه اکولایزری در این برنامه بوده و احتمالا طرفداران موسیقی از شنیدن این موضوع به شدت ناراحت خواهند شد. البته بجای آن، این برنامه دارای ویژگی‌های اضافی بسیار زیادی است. همچنین متن آهنگ، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و کاربردی موجود در این بخش مربوط به قابلیت فیلتر و اَلَک کردن آهنگ‌های در حال پخش بر اساس مدت زمان آنها است. با استفاده از این ویژگی، دیگر صداهای مربوط به زنگ گوشی موجود در حافظه گوشی در هنگام گوش دادن به موزیک‌ها در لیست پخش قرار نخواهند گرفت.

رادیو FM گوشی پی 8 هواوی

گوشی پی 8 هواوی مجهز به سرویس دریافت کننده سیگنال‌‎های رادیویی بوده و قابلیت پخش رادیو از طریق هدفون یا بلندگوی گوشی را دارد. البته در حالت پخش صدا از مسیر بلندگوی گوشی، می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد، زیرا در این حالت هدفون متصل شده به گوشی به عنوان آنتن و تقویت کننده دریافت امواج رادیویی عمل می‌کند.

البته نبود قابلیت پشتیبانی از سرویس RDS کمی ناامید کننده بود و کاربر می‌بایست خود به طور دستی، نام ایستگاه‌های رادیویی موجود را به ثبت برساند.

کیفیت صدای خروجی پی 8 هواوی

در هنگام اتصال این گوشی به یک پخش کننده صوتی خارجی، تمامی بخش‌های امتیازی این گوشی و سیستم خروجی صوتی آن بسیار عالی و مناسب بود. اما میزان بلندی صدای پخش شده در حالت متوسطی قرار داشته و البته این میزان از صدا در کنار بسیاری از پرچمداران حال حاضر دنیا قابل مقایسه و رقابت است.

در حالت اتصال هدفون به گوشی، تغییر خاصی در امتیازات بدست آمده ایجاد نمی‌شود. تنها عددی که نسبتا به قبل، از میزانش نزول پیدا کرده است، مربوط به مقدار stereo crosstalk (مربوط به میزان هماهنگی استریو دو بخش یک پخش کننده) می‌باشد که البته با وجود کاهش این مقدار، هنوز هم از بسیاری از گوشی‌های سطح بالا و پیشرفته، بالاتر قرار می‌گیرد. سطح میزان بلندی صدا خروجی هم مثل دفعه قبلی دارای میزان متوسط و میانگینی بوده و کاملا رضایت بخش است. اما در نهایت باید گفت که در هنگام مشاهده نتایج کلی عملکردی این بخش، به این گوشی چینی کاملا امیدوار شدیم.

نتایج جزئی و دقیق مربوط به تست صدای خروجی گوشی‌های تحت بررسی در بخش زیر قابل مشاهده خواهند بود:

Untitled.pngs Untitled

 

دوربین پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 هواوی دارای یک دوربین اصلی در بخش پشتی خود با دقت 13 مگاپیکسل است که در بهترین حالت قادر است تصاویری با رزولوشن 4160 × 3120 پیکسل را ایجاد کند. همچنین در کنار آن، دو عدد فلاش LED به روشنایی هر چه بیشتر تصاویر ثبت شده کمک خواهند کرد. لنز استفاده شده در این دوربین دارای حداکثر گشودگی دیافراگم F/2.0 بوده و از سنسوری از نوع RGBW بهره می‌برد. بر اساس شواهد، به دلیل استفاده شدن ساب پیکسل سفید (W) در این سنسور، هایلایت‌های تصاویر (بخش‌های روشن و منبع نوری منظره) در صحنه‌هایی با کنتراست بالا، بسیار دقیقتر ثبت شده و در کنار آن، نویز تصاویر در هنگام عکاسی در محیط‌های کم نور نیز کمتر از گذشته است. البته اندازه هر پیکسل برابر 1.12 میکرون بوده که مقدار نسبتا کم و کوچکی است.

gsmarena_003

رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و راحت بوده و به هیچ وجه دارای فضایی شلوغ نیست. در سمت راست نمایشگر و قسمت فوقانی دکمه شاتر گوشی بخشی وجود دارد که از حالت کشیدن انگشت پشتیبانی می‌کند. با کشیدن انگشت بر روی آن، می‌تواند تنظیمات و حالت‌ها را از میان گزینه‌های عکاسی، فیلم برداری و all focus (فوکوس بر روی تمامی نقاط) انتخاب کنید. همچنین به منظور فعال سازی حالت Burst mode و عکس برداری پشت سر هم و متوالی می‌بایست تنها دکمه شاتر دوربین را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید.

در قسمت سمت چپ نمایشگر این گوشی شاهد منوی پیشرفته‌ای خواهید بود که در این بخش می‌توانید به انتخاب مود‌ها و حالت‌های مختلفی مانند HDR و یا پانوراما اقدام کنید. همچنین تنظیمات پیشرفته دیگری همانند دنبال کردن سوژه، تشخیص لبخند و اجازه عکسبرداری خودکار توسط آن، لمس نمایشگر به منظور عکسبرداری، فعال و یا غیر فعال‌سازی ثبت اطلاعات مکانی تصاویر ثبت شده، تنظیم حساسیت سنسور (ISO)، تنظیم تراز سفیدی و دیگر موارد نیز وجود دارند.

جالب است بدانید که در بخش کناره سمت چپ و پایین این اپلیکیشن، منظره‌یاب کوچکی قرار داشته و به دلیل ابعاد کوچک آن، کادر بندی تصاویر با دقت بسیار پایین انجام می‌شود.

حالت all focus اپلیکیشن دوربین این گوشی از نظر عملکردی، شباهت بسیار زیادی به ویژگی Refocus موجود در گوشی‌های لومیا دارد. در حالت all focus این گوشی، وقتی که دوربین خود را ثابت نگه داشته‌اید، با فشردن کلید شاتر، چندین عکس به طور متوالی گرفته خواهد شد و سپس می‌توانید بعد از ثبت عکس، فوکوس دلخواه خود را انتخاب کنید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که این حالت کار خود را بسیار خوب انجام داده و هیچ گونه مشکل قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی پی8 هواوی دارای کیفیت بسیار مناسبی بوده و جزئیات تصویر در آن بسیار مطلوب است. رنگ‌ها با دقت ثبت شده‌اند و در هر سمت آن، شارپنس تصویر بسیار بالاست. البته نویز دیجیتالی تصویر در هنگام روز و روشنایی کافی، کمی بیشتر از حد انتظارمان بود، اما خب این میزان آنقدر زیاد نیست که باعث خدشه‌دار شدن تصاویر گردد. در نهایت می‌توان گفت که تصاویر بسیار شارپ، واضح  و تمیز هستند. در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از تصاویر دوربین اصلی این گوشی در حالت معمولی و با ابعاد کوچک شده هستید:

عکاسی در حالت HDR نیز بسیار با‌کیفیت بوده و این مود می‌تواند جزئیات تصویر موجود در سایه‌ها را به بهترین شکل و بدون کاهش کیفیت تصاویر به نمایش بگذارد. همچنین افکت‌های بکار رفته در آن نیز بسیار مناسب و دقیق هستند.

علاوه بر آن در هنگام عکاسی ماکرو (عکاسی از سوژه‌های بسیار کوچک)، تصاویر ثبت شده بسیار باکیفیت بوده و جزئیات تصویر به خوبی به نمایش در می‌آیند. فوکوس بر روی سوژه کوچک به خوبی انجام شده و تصویر بوجود آمده بسیار شارپ و واضح است.

همان طور که می‌دانید، هواوی بر روی عکاسی در شب دوربین این گوشی، حساب ویژه‌ای باز کرده است و به دلیل توانایی‌های این گوشی و دوربین آن در عکاسی در محیط‌های کم نور، انتظارات زیادی از آن می‌رود. در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که سنسور RGBW موجود در این گوشی، کار خود را بسیار خوب انجام داده و تصاویر ثبت شده در محیط‌های کم نور دارای کیفیت نسبتا مناسبی می‌باشند. همچنین در هنگام فرا رسیدن شب، عکس‌هایی را توسط دوربین اصلی این گوشی به ثبت رساندیم و نتایج آن کاملا شگفت‌انگیز بود. تصاویر دارای جزئیات بسیار بالایی از صحنه مورد نظر بوده و میزان نویز تصویر نیز تا حد امکان پایین مانده بود. در بخش زیر شاهد تصاویر ثبت شده در این حالت در ابعاد کوچک شده هستید:

علاوه بر آن به منظور ایجاد خلاقیت بیشتر، کمپانی هواوی دست به کار بی‌نظیری زده و بر روی برنامه پیشفرض دوربین این گوشی، حالتی به نام Light painting را قرار داده است. در این حالت کاربر می‌تواند با حرکت دادن یک منبع نوری کوچک، آثار مورد علاقه خود را بر روی تصویر جلوی لنز، ثبت کند. (لازم به ذکر است که این حالت تنها در هنگام نور کم محیط و در زمان شب قابل استفاده خواهد بود). نتایج کار بسیار جالب و باکیفیت بود. مهم نیست که چه مدت به نقاشی کردن و خلق تصاویر می‌پردازید. جالب اینجاست که تصویر پس زمینه در این حالت بسیار شارپ و واضح مانده و شاخصه‌های نوردهی آن تغییر نمی‌کند. در بخش‌های زیر شاهد  تعدادی از تصاویر ثبت شده با استفاده از این مود هستید. البته از نظر مکان قرار گیری خود هیچ گونه نگرانی نداشته باشید. زیرا کمپانی چینی در این بخش نیز با ذکاوت عمل کرده و نوشته‌های کاربر را به صورت برعکس بر روی تصویر پس زمینه درج خواهد کرد. بنابراین می‌توانید روبه‌روی لنز دوربین آن قرار گرفته و آثار منحصر به فرد خود را خلق کنید.

همچنین در اپلیکیشن دوربین این گوشی، ویژگی دیگری با نام Light trails نیز وجود دارد که ساز و کار آن به مود قبلی شباهت بسیار زیاده داشته و تنها تفاوت این دو، در عدم چرخاندن و دستکاری انوار است. در حقیقت در این حالت کاربر می‌تواند به ثبت اثر نور‌های در حال حرکت اقدام کند و این ویژگی بیشتر در هنگام عکاسی از اتوبان‌ها و خیابان‌ها و کشیده شدن نور چراغ ماشین‌های در حال حرکت مناسب است. در بررسی به عمل آمده متوجه شدیم که تصاویر بوجود آمده دارای کیفیت بسیار مناسبی بوده و اثری از حالت اُور اکسپوزینگ (سفید شدن بیش از حد صحنه) در آن دیده نمی‌شود.

علاوه بر این ویژگی‌ها، دوربین اصلی گوشی پی8 قادر است تصاویر پانوراما را با دقت بالایی به ثبت برساند. در مشاهده تصاویر ثبت شده متوجه این موضوع شدیم که همپوشانی تصاویر بسیار مناسب انجام گرفته و و کنتراست تصاویر و جزئیات آن بسیار بالاست. همانند گوشی اسند میت 7 این گوشی نیز تصاویر پانوراما  را با کیفیت بسیار بالایی به ثبت می‌رساند و عکس‌های پانورامای هر دو گوشی، جزء بهترین تصاویر در این زمینه هستند که تا  به امروز مشاهده کرده‌ایم. تنها گوشی‌های سری آیفون6 اپل هستند که کمی در این رابطه از دو گوشی هواوی برترند. در تصویر زیر شاهد عکس پانورامای  کوچک شده دوربین اصلی این گوشی هستیم:

gsmarena_002

مقایسه کیفیت عکس‌های پی 8 هواوی

گوشی پی 8 هواوی در زمینه عکاسی بسیار عالی ظاهر شد، اما شاید بهتر باشد این گوشی را در میدان نبرد با دیگر گوشی‌های برتر دنیا قرار داده و دوربین 13 مگاپیکسلی آن را در شرایطی برابر با دیگر گوشی‌ها با همین دقت حسگر مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. با کلیک بر روی تصاویر زیر می‌توانید به بخش‌های مختلف بررسی و مقایسه عکس‌های ثبت شده توسط دوربین پی8 و دیگر گوشی‌های رقیب آن همانند دوربین 13 مگاپیکسلی اسند میت 7 هواوی رفته و آنها را مورد بررسی موشکافانه خود قرار دهید.

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلمبرداری پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 هواوی قادر است در بهترین حالت خود، با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. متاسفانه با وجود قدرت سخت افزاری بسیار بالا به منظور پردازش تصویر، هیچ گونه گزینه‌ای به منظور ضبط تصاویر با دقت 4K در اپلیکیشن این گوشی یافت نمی‌شود. همچنین همانند حالت عکسبرداری، این بخش نیز دارای یک منظره‌یاب کوچک بر روی نمایشگر خود بوده و البته بر خلاف حالت قبلی، اینبار تصاویر واقعی با تصویر موجود در منظره یاب از نظر کادربندی شباهت بسیار زیادی دارند.

در هنگام فیلمبرداری، تصاویر ضبط شده با فرمت MP4 بوده و در حالت 1080p، میزان حجمی برابر 10 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه دستگاه ذخیره خواهد شد. حتی در بهترین شرایط، تصاویر با حجم 12 مگابیت بر ثانیه نیز ذخیره خواهد شد. همچنین صدای استریو آن نیز با حجمی برابر 96 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهد شد. در مورد نرخ فریم ریت تصاویر نیز باید گفت که در بهترین حالت، کمی متفاوت بوده و بیشتر به جای 30 با نرخ فریم 29 عدد به ثبت تصویر می‌پردازد.

برای مقایسه، بهتر است بدانید که دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی اسند میت 7 در حالت فیلمبرداری با دقت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، حجمی برابر 25 مگابیت بر ثانیه را بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌کرد.

همچنین جالب است بدانید که این گوشی توانایی ثبت تصاویر تایم لپس را نیز به همراه دارد.

اما با نگاهی به تصاویر ضبط شده در بهترین حالت متوجه می‌شویم که در کنار کم شدن از نرخ فریم‌ها، از شارپنس و جزئیات تصویر نیز کاسته خواهد شد. میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز محدود بوده و می‌توانست بهتر از این باشد. در نهایت می‌توان گفت که از گوشی پی8 هواوی به عنوان یک گوشی هوشمند پیشرفته و پرچمدار، در این بخش انتظار بیشتری می‌رفت.

(در این لینک می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با دقت 1080p و 30 فریم بر ثانیه این گوشی را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید. حجم فایل: 13 مگابایت)

مقایسه کیفیت فیلم‌برداری پی 8 هواوی

همانطور که قبلا گفته شد، گوشی پی 8 هواوی از فیلمبرداری با دقت 1080p با فریم‌ریت 30 عدد بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. حالت فیلمبرداری این گوشی دارای کیفیت نستا پایینی بوده و البته به یاد داشته باشید که رابط کاربری 3.1 اموشن، اولین اقدام هواوی به منظور قرار دادن رابط نرم افزاری خود بر روی نسخه لالی‌پاپ اندرویدی می‌باشد. پس ممکن است با ارائه آپدیت‌ها و بروزرسانی‌های جدید، مشکلات مورد نظر مرتفع گردد. مسلما در آینده و در صورت عرضه محصولات جدید این شرکت با نسخه جدید لالی‌پاپ اندروید، نگاهی جدیدی به دوربین گوشی خواهد شد و به احتمال زیاد، بروزرسانی جدیدی از این نظر برای این گوشی ارائه خواهد گردید . اما تا فرا رسیدن آن روز تنها کاری که می‌توان کرد این است که با کلیک بر روی لینک‌های زیر، تصاویر مربوط به کیفیت فیلمبرداری این گوشی را در شرایط مختلف مورد بررسی و مقایسه با دیگر گوشی‌های مشابه قرار دهیم.

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

خلاصه این قسمت 

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن گالری گوشی پی 8 هواوی (Huawei P8) پرداختیم. در این بخش از پیش گفته شد که این گوشی با وجود در اختیار داشتن رابط کاربری جدید اموشن و ویژگی‌های جدید آن، هنوز هم بسیاری از قابلیت‌های نسخه پیشین را به همراه خود دارد. در اپلیکیشن گالری با گشودن یک عکس، تنظیمات فوری بسیار کاربردی و مفیدی ظاهر می‌شود و امکان به اشتراک گذاری آن توسط DLNA وجود دارد. همچنین این برنامه دارای بخش پیشرفته‌ای در قسمت ویرایش تصاویر بوده و در این بخش ابزار‌های بسیار زیادی ارائه می‌شوند. 

در ادامه وارد بخش بررسی برنامه ویدئو پلیر پیشفرض این گوشی شدیم و متوجه شدیم که کمپانی هواوی بر خلاف بسیاری از کمپانی‌ها؛ در این بخش ضعیف ظاهر نشده است و به دیگر برنامه‌های پخش ویدئو موجود در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی چشم ندوخته است. که این برنامه از اکثر فرمت‌های چند رسانه‌ای پشتیبانی می‌کند و تنها مشکل موجود به فرمت صدای AC3 مربوط می‌شود. همچنین عدم پشتیبانی از نمایش زیرنویس جزء دیگر معایب این پلیر به حساب می‌آید. در نهایت می‌توان گفت که با وجود این پلیر، کاربر از دانلود برنامه پخش کننده ویدئویی دیگری بی‌نیاز خواهد شد.

در بخش بعدی به بررسی برنامه موزیک پلیر پیشفرض این گوشی پرداختیم. این اپلیکیشن همانند بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های اندرویدی فعال در این زمینه از طراحی چند زبانه‌ای برخوردار است و کاربر می‌تواند در بخشی مجزا به ساخت لیست پخش دلخواه خود بپردازد. یکی از ویژگی‌های جالب در صفحه “در حال پخش” این برنامه رخ می‌دهد که متن آهنگ یا لیریک، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد. نبود اکولایزر جزء بزرگترین معایب این پخش کننده به حساب می‌آید و ممکن است بسیاری از طرفداران موسیقی را به دانلود برنامه دیگری مجبور کند. ویژگی تعیین محدوده مدت زمان هر آهنگ به منظور پخش، جزء بارزترین و منحصر به فردترین ویژگی‌های این پلیر به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از این ویژگی، از پخش اتفاقی فایل‌های صوتی کوتاه موجود در حافظه گوشی جلوگیری خواهد شد.

در ادامه کار، برنامه رادیو FM گوشی پی 8 هواوی مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که برخلاف بسیاری از گوشی‌های پرچمدار بزرگ دنیا مثل گلکسی اس6 سامسونگ، این گوشی دارای رادیو FM بوده و از این مزیت بهره می‌برد. همان طور که می‌دانید، در هنگام پخش رادیو می‌بایست هدفون به عنوان آنتن و تقویت کننده دریافت امواج رادیویی به دستگاه متصل شود. لازم به ذکر است که این برنامه از سرویس RDS پشتیبانی نمی‌کند.

در ادامه وارد بخش بررسی کیفیت صدای خروجی گوشی پی 8 هواوی شدیم و شناختیم که این گوشی در مقایسه با دیگر رقبای سرسخت خود دارای کیفیت صدای بسیار عالی و مناسبی بوده و میزان بلندی صدای آن نیز در حد نسبتا مناسبی قرار دارد. همچنین در هنگام اتصال هدفون به گوشی، نتایج مشابهی بدست آمد و تنها در بخش هماهنگی صوتی شاهد نزول امتیازات بودیم. البته با این حال، امتیازات موجود هنوز هم از بسیاری از گوشی‌های موجود در رقابت، بالاتر است. 

در ادامه‌ کار وارد بخش بسیار مهم و حساس بررسی دوربین گوشی پی 8 هواوی شدیم. ابتدا اپلیکیشن دوربین این گوشی را مورد بررسی خود قرار داده و متوجه شدیم که رابط کاربری آن بسیار ساده بوده و با کشیدن انگشت خود بر روی بخش سمت راست نمایشگر می‌توانید به شکل بسیاری ساده و راحتی بین حالت‌های مختلف عکاسی جابه‌جا شوید. همچنین به منظور ثبت تصاویر به صورت پیاپی تنها می‌بایست دکمه شاتر را فشرده و نگه دارید. همچنین در بخش سمت چپ نمایشگر (در حالت افقی) بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که وجود آیکون تنظیمات، یکی از آنها است. با ورود به این بخش می‌توانید به قابلیت‌های بسیار جالبی دسترسی داشته باشید. یکی از موارد بسیار جالب در این برنامه، وجود منظره‌یاب کوچکی هست که در گوشه‌ای از نمایشگر قرار گرفته است. همچنین این برنامه دارای ویژگی all focus بوده و از نظر کاربردی، شباهت بسیار زیادی به حالت Refocus  گوشی‌های لومیا دارد. در این حالت بعد از ثبت خودکار چندین عکس در حالت ثابت ماندن دوربین، می‌توانید فوکوس مورد علاقه خود را انتخاب کنید. مسلما ویژگی‌ها و قابلیت‌های جالب موجود در اپلیکیشن دوربین این گوشی، نظر هر کاربری را به سمت خود جلب خواهد کرد. 

در بخش بررسی حالت عکسبرداری دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی متوجه شدیم که تصاویر ثبت شده دارای وضوح بسیار بالایی بوده و جزئیات تصویر با دقت بسیار زیادی به ثبت رسیده است. هر چند نویز دیجیتالی کمی در هنگام قرار گیری در محیط‌های پرنور مشاهده می‌شود، اما به راحتی قابل چشم پوشی خواهد بود. در حالت HDR  نیز تصاویر بسیار خوبی با گستره دینامیکی بالا و بدون کاهش قابل توجه کیفیت و دقت تصاویر به ثبت می‌رسد. دوربین اصلی این گوشی در حالت عکاسی ماکرو نیز کار خود را به نحو احسنت انجام داده و در این بخش نیز می‌توان به آن اعتماد کرد. یکی از بیشترین تبلیغات صورت گرفته بر روی دوربین اصلی این گوشی مربوط به سنسور RGBW و قابلیت‌های مربوط به آن می‌شود. آن طور که مشاهده شد، این دوربین توانایی بسیار زیادی در عکاسی در محیط‌های کم نور داشته و در هنگام فرا رسیدن شب، می‌تواند تصاویر نسبتا خوبی را به ثبت برساند. قابلیت‌های Light painting و Light trails از جمله ویژگی‌هایی هستند که با استفاده از توانایی‌های سنسور جدید موجود در ماژول دوربین اصلی این گوشی، می‌توانند آثار بسیار زیبایی را در محیط‌های کم نور و همچنین در هنگام شب خلق کنند. در نهایت دوربین این گوشی قادر است تصاویر پانوراما بسیار گسترده‌ای را تهیه کند. تصاویر ثبت شده دارای دقت بسیار بالایی بوده و هم‌پوشانی تصاویر بسیار خوب صورت می‌گیرد. به جرات می‌توان گفت که تصویر پانوراما بدست آمده از دوربین این گوشی در کنار گوشی‌های اسند میت 7 هواوی و سری گوشی‌های آیفون6 اپل، جزء بهترین عکس‌های بدست آمده در این زمینه هستند. 

در نهایت در بخش تست فیلمبرداری و ضبط فیلم دوربین گوشی پی 8 هواوی، متوجه شدیم که این گوشی می‌تواند در بهترین حالت خود، با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. نبود گزینه فیلمبرداری در حالت 4K از معایب این گوشی به حساب می‌آید و آن را از رقبای سرسخت خود عقب می‌اندازد. تصاویر ضبط شده با فرمت MP4  و با نرخ حجمی 10 مگابیت بر ثانیه به ثبت می‌رسد. همچنین جالب است بدانید که این گوشی توانایی ثبت تصاویر تایم لپس را نیز به همراه دارد. از نظر کیفی، بر خلاف حالت عکسبرداری، تصاویر ضبط شده در حالت فیلمبرداری دارای شارپنس و وضوح نسبتا پایینتری بوده و میزان گستره دینامیکی آن نیز محدودتر است. امیدواریم در آینده نزدیک و بروز بروزرسانی جدید برای این گوشی، مشکلات کیفی موجود در بخش فیلمبرداری به طور کامل حل شود. 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی پی 8 هواوی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی پی8 هواوی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال