نقد و بررسی تخصصی گوشی P8 هواوی [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی پی 8 هواوی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های پی 8 هواوی همان طور که از […]

در قسمت دوم بررسی پی 8 هواوی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های پی 8 هواوی

همان طور که از پیش اشاره شد، گوشی هوشمند پی 8 هواوی به تراشه ساخته شده توسط خود شرکت هواوی و با نام کیرین 930 های‌سیلکون مجهز است. این تراشه از هشت هسته Coretex A53 ساخته شده است که چهار هسته آن دارای فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز بوده و چهار هسته دیگر نیز از فرکانس 1.5 گیگاهرتزی بهره می‌برند. شاید بر روی کاغذ بتوان گفت که این تراشه با وجود هسته‌های بسیار قوی خود بتواند با دیگر گوشی‌های سطح بالای بازار که دارای تراشه‌ها و چیپ‌های قدرتمند شرکت‌های کوآلکام و مدیاتک هستند، رقابت کند. اما مسلما همه چیز در طی تست‌ها و بنچمارک‌هایی که از این گوشی هوشمند و تراشه آن گرفته می‌شود، معلوم خواهد شد.

اما نکته مهمی که باعث ناامیدی کاربران می‌شود، واحد گرافیکی ضعیفتر تراشه کیرین 930 می‌باشد. واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 تراشه کیرین 930 هواوی، در مقایسه با دیگر واحد‌های گرافیکی تراشه‌های رقیب، دارای قدرت کمتری بوده و امیدواریم در طی تست‌های گرافیکی آینده، این بخش بتواند در مقایسه با دیگر رقبای سرسخت خود، امتیازات و نتایج خوبی را به نفع خود به ثبت برساند.

البته شاید جالب باشد بدانید که تعداد نسخه‌های کمی از این گوشی با تراشه جدیدتر کیرین 935 هواوی ساخته شده‌اند. تفاوت این دو خیلی زیاد نبوده و در واقع، تراشه جدیدتر در بخش چهار هسته‌ای دارای فرکانس کاری بالاتر 2.2 گیگاهرتز هست. واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 در این تراشه نیز ثابت باقی مانده است.

gsmarena_002اگر مقاله‌های قبلی ما در مورد گوشی‌های هوشمند شرکت چینی هواوی را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که بررسی‌های نسبت خوبی بر روی بخش سخت افزاری آنها انجام گرفته است. با اینکه هنوز در وبسایت تک‌نیوز، هیچ گوشی هوشمندی که به تراشه کیرین 930 یا 935 مجهز شده باشید را تحت بررسی و ارزیابی قرار نداده‌ایم (به دلیل نبودن همچنین گوشی هوشمندی)، برای مقایسه راحتتر و نزدیکتر از امتیازات کسب شده توسط گوشی‌های هانر 6 (دارای تراشه کیرین 920) و اسند میت 7 (مجهز به تراشه کیرین 925) و نسل پیشین گوشی پی8، یعنی گوشی اسند پی7 (دارای تراشه کیرین 910T) کمک گرفته میشود. در حقیقت این طور می‌توان گفت که در این راه، قصد مقایسه و بررسی پیشرفت‌های این تراشه جدید و ارزیابی آن با دیگر تولیدات این کمپانی را خواهیم داشت.

شاید یکی از تفاوت‌های این گوشی هوشمند با دیگر محصولات این شرکت چینی، از قیمت متفاوت آن شروع شود. جالب است بدانید که این گوشی همانند دیگر رقبای خود، پا در جای بزرگان گذاشته است و با قیمتی کاملا حرفه‌ای، به بازارهای جهانی عرضه شده است. قیمت 450 تا 550 یورویی این گوشی چینی، رقابت آن را با گوشی‌های و پرچمداران بسیار مجهز سال 2015، کمی سخت و دشوار می‌کند. درک این موضوع وقتی آسان می‌شود که بدانیم، اکثر گوشی‌های هوشمند موجود در این سطح قیمتی دارای سنسور اسکنر اثر انگشت بوده و شاید هم اینک به این موضوع پی می‌برید که تولید یک پرچمدار بدون حسگر اثر انگشت در سال 2015 از سوی شرکت هواوی، اقدام بسیار خطرناکی به حساب می‌آید. همچنان که امید کاربران به منظور خریداری یک کالای نسبتا ارزان قیمت نیز از بین رفته است. اما نباید خیلی ناامید بود، زیرا این گوشی دارای ظاهری بسیار حرفه‌ای بوده و از نظر جنس بدنه، کمپانی چینی هیچ چیز برای آن کم نگذاشته است. اما با تمام این اوصاف، نمی‌توانیم خود را گول بزنیم. قیمت این گوشی، بیشتر از سطح انتظاراتمان بوده و مسلما بزرگترین راه نجات این گوشی در بازارهای جهانی، چشم‌هایی است که به نتایج تست‌ها و بنچمارک‌های این گوشی هوشمند متمرکز شده‌اند. پس بهتر است که بگذاریم نتایج بنچمارک‌ها، قضاوت کننده این موضوع باشند.

تنها نکته‌ای که می‌ماند مربوط به این موضوع است که گوشی هوشمند پی8 هواوی هم اکنون به طور پیشفرض دارای نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن به همراه نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ می‌باشد و از این نظر می‌تواند به دلیل بهبودهای نرم افزاری به وجود آمده، امتیازات نسبتا بهتری را کسب کند. البته به منظور انجام قضاوتی عادلانه، دیگر گوشی‌های موجود در این رقابت که نسخه جدید لالی‌پاپ را دریافت کرده‌اند را به داخل تست روانه کرده‌ایم. پس در مورد این موضوع هیچ گونه نگرانی خاصی نداشته باشید.

در بخش ابتدایی، به بنچمارک GeekBench 3 که عملکرد خام CPU تراشه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، وارد می‌شویم. مسلما به دلیل یک ساله شدن اکثر پرچمداران حاضر در این رقابت و همچنین، تجهیز تراشه جدید هواوی به معماری جدید ARM، مطمئنا باید شاهد امتیازات خوبی در این بخش و توسط هشت هسته Cortex-A53 این تراشه باشیم. البته با همه این احوال، گوشی‌های گذشته کمپانی‌های مشهور، هنوز هم قدرتمند به نظر می‌رسند.

همان طور که در تصویر زیر شاهد هستید، گوشی هوشمند جی فلکس 2 کمپانی ال‌جی توانست توسط تراشه اسنپدراگون 810 قدرتمند خود که ساخت شرکت کوآلکام می‌باشد، امتیاز بسیار خوبی را از آن خود کند و دیگر گوشی‌ها زیر سایه آن قرار بگیرند. البته اختلاف امتیازی آن با دیگر گوشی‌های موجود در این رقابت خیلی زیاد نیست. گوشی MX4 Pro شرکت میزو در رتبه دوم این رقابت نفس‌گیر قرار گرفت و توانست به لطف وجود تراشه اگزینوس 5 اوکتای خود و با وجود هسته‌های قدیمیتر کورتکس A15 و A7، امتیاز بسیار تحسین برانگیزی را از آن خود کند. در رتبه سوم این رقابت سخت، گوشی مورد نظر ما یعنی پی8 هواوی قرار گرفته است. امتیاز این گوشی به نماینده میزو بسیار نزدیک بوده و البته با نگاهی به رتبه چهارم و دیگر رتبه‌ها، به طور واضحی متوجه این موضوع می‌شویم که تراشه جدید دارای قدرت بیشتری است. اما با کمی تامل متوجه این موضوع می‌شویم که با این حال، اختلاف امتیازی آن با دیگر محصولات هواوی خیلی زیاد نبوده و این موضوع کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. نکته جالب اینجاست که نسل پیشین این گوشی یعنی اسند پی7 با بکارگیری تراشه کیرین 910T، در قعر جدول قرار گرفته است و امتیاز آن تقریبا نصف امتیاز تراشه کیرین 930 پی8 می‌باشد. در نهایت می‌توان گفت که شرکت هواوی در این زمینه به هدف خود رسیده است و تراشه جدید آن از این نظر بالاتر از تراشه‌های قبلی قرار می‌گیرد. هرچند که این فاصله بسیار کم و شکننده است.

Untitledدیگر تستی که بر روی این گوشی هوشمند انجام می‌شود، مربوط به بنچمارک ترکیبی و مشهور آنتوتو 5 می‌شود. همان طور که می‌دانید، این بنچمارک، عملکرد CPU، حافظه RAM و GPU تراشه را تحت بررسی قرار خواهد داد و در پایان، یک امتیاز کلی به عملکرد هر گوشی و تراشه آن تعلق خواهد گرفت. در این قسمت شاهد رقابت پایاپای گوشی پی8 هواوی و گلکسی آلفا سامسونگ هستیم.

همانند گوشی MX4 Pro میزو، گوشی گلکسی آلفا سامسونگ نیز به تراشه قدیمی اگزینوس 5 اوکتا 5430 مجهز است و البته همانند گوشی پی8، نماینده سامسونگی نیز از واحد گرافیکی Mali-T628 MP6 بهره می‌برد (البته با کمی قدرت بیشتر). اما این طور که به نظر می‌آید، احتمالا عملکرد واحد گرافیکی در امتیاز پایانی خیلی تاثیر گذار نیست، زیرا در بدین منظور گوشی اسند پی7 هواوی در قعر جدول قرار گرفته است (گوشی اسند میت 7 هواوی نیز از واحد گرافیکی Mali-T628 MP6 بهره می‌برد). به احتمال زیاد، بهینه سازی‌های نرم افزاری انجام شده بر روی گوشی‌ها، کلید برتری در این بنچمارک بوده است و البته این مورد در بسیاری از تست‌های انجام شده بر روی گوشی گلکسی آلفا سامسونگ قابل مشاهده می‌باشد. در نهایت باید گفت که گوشی پی8 هواوی از این تست نیز جان سالم به در برد و توانست تنها به امتیاز راضی کننده‌ای قناعت کند. البته پیشی گرفت آن از تراشه اسنپدراگون 810  موجود در گوشی جی فلکس 2 ال‌جی نیز قابل توجه است.

Untitledدر ادامه وارد بخش بررسی گوشی پی 8 هواوی تحت بنچمارک Basemark OS II می‌شویم. این بنچمارک نیز از نوع تست‌های ترکیبی بوده و در بخش ابتدایی، یک امتیاز کلی به تمامی بخش‌های گوشی تعلق می‌گیرد. در این بخش به طور واضح و آشکاری شاهد افت امتیازات این گوشی هستیم. احتمالا این کاهش امتیاز به دلیل عملکرد نسبتا ضعیف بخش گرافیکی تراشه این گوشی بوجود آمده است و در واقع امتیازات خوب هشت هسته قدرتمند بخش CPU این گوشی را پوشانده است.

Untitledدر قسمت دیگری از بنچمارک بیس مارک 2، بخش CPU تراشه گوشی به دو طریق عملکرد تک و چند هسته‌ای مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. همانند تست‌ آنتوتو، گوشی پی8 در هر دو تست انجام شده، پشت سر گوشی گلکسی آلفا سامسونگ و همچنین در جلوی گوشی نماینده میزو قرار گرفت. در این دو بخش، دو نوع امتیاز متفاوت بدست آمده است. در بخش عملکرد تک هسته‌ای شاهد کسب امتیاز ضعیفی از این گوشی و تراشه آن هستیم. اما در بخش ارزیابی عملکرد چند هسته تراشه موجود در پی8، شاهد امتیازات نسبتا خوبی از این گوشی هستیم. هرچند در این بخش، گوشی اسند میت 7 با اختلاف نسبتا زیادی در رتبه بهتری قرار گرفته است و گوشی هانر 6 نیز با اختلاف امتیاز بسیار کمی در پشت سر پی8 قرار دارد. احتمالا این موضوع برای طرفداران این کمپانی چینی کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

Untitled Untitled.pngsدر نهایت به بخش حساس بررسی واحد گرافیکی تراشه گوشی پی8 هواوی وارد می‌شویم. در این بخش در طی چهار تست به طور مجزا، بخش‌ها و جنبه‌های مختلف این واحد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قبل از شروع این تست و بنچمارک‌های آن، انتظار کسب امتیازات نسبتا ضعیفی را از واحد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی داشتیم. اما حالا وضع متفاوت است و با دیدن نتایج تاسف‌بار واحد گرافیکی این گوشی در تمامی تست‌های گرافیکی انجام شده، از بخش گرافیکی تراشه موجود در آن کاملا ناامید شدیم. نتایج کسب شده در این قسمت، از امتیازات بدست آمده توسط تمامی واحدهای گرافیکی گوشی‌های موجود در این رقابت پایین‌تر بوده و حتی گوشی‌های اسند پی7 (با دقت نمایشگر 1080p) با به همراه داشتن واحد گرافیکی Mali-450 MP4 و گوشی هانر 6 (با دقت نمایشگر 1080p) با به همراه داشتن واحد گرافیکی Mali-T624 MP4، توانستند امتیازات بسیار بهتری را نسبتا به پرچمدار سال 2015 هواوی کسب کنند.

اما با نگاهی عمیق به نتایج کسب شده، شاهد امتیازات نسبتا بالاتر محصول جدید هواوی با نام اسند میت 7 (با دقت نمایشگر 1080p) خواهیم بود. اما این موضوع وقتی جالبتر می‌شود که بدانیم، این گوشی نیز همانند گوشی پی8 هواوی (با دقت نمایشگر 1080p) از واحد گرافیکی مشابهی با نام Mali-T628 MP4 بهره می‌برد. این موضوع ما را به این فرض سوق می‌دهد که احتمالا تراشه موجود در گوشی پی8 از نظر نرم افزاری نسبت به عملکرد رابط کاربری نسخه 3.1 اموشن و نسخه لالی‌پاپ اندروید، بهینه نشده است و این دو نیز با یکدیگر، تعامل و هماهنگی درستی ندارند. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که واحد گرافیکی تراشه موجود در گوشی پی8 از مشکل شدید عدم بهینه سازی درست نرم افزاری رنج می‌برد. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که تراشه Mali-T628 MP4، آن‌قدرها هم ضعیف نبوده و کمپانی هواوی می‌بایست سریعا برای این موضوع، فکری مشکل‌گشا را چاره‌ساز کند.

Untitled.pngs

Untitled Untitled.pngsss Untitled.pngsss.pngsهمچنان که از عدم بهینه سازی درست تراشه موجود در گوشی پی8 هواوی حرف می‌زنیم، به بخش بررسی این تراشه در زمینه وبگردی در قالب بنچمارک‌های کراکن 1.1 و بروس مارک 2.1 وارد می‌شویم. در این بخش نیز اثرات بهینه سازی نادرست گوشی به وضوح دیده می‌شود. در نظر داشته باشید که تست‌های انجام شده بر روی گوشی‌ها در این بخش توسط مرورگر‌های پیشفرض اندرویدی آنها اجرا شده است. همچنین بهتر است بدانید که در تست‌های انجام شده بر روی مرورگر کروم گوشی پی8، شاهد امتیازات به نسبت بهتری از این گوشی و تراشه موجود در آن بودیم.

ntitled.pngs Untitled.pngsدر نهایت باید گفت که گوشی پی8 هواوی بالاخره با تمامی امتیازت خوب و بد خود از محل آزمایشات ما بیرون آمد. تراشه کیرین 930 موجود در این گوشی از بسیاری جهات، عملکرد قابل انتظاری داشته و توانست رضایت ما را تنها به عنوان یک گوشی جدید و نه به عنوان پرچمدار 2015 شرکت هواوی، جلب کند. مسلما بهترین خاطره‌های این بنچمارک‌ها برای این گوشی در قسمت تست CPU تراشه آن شکل گرفت و این گوشی توانست با امتیازات نسبتا نزدیکی، محصولات پیشین این شرکت چینی را پشت سر بگذارد. اما  در بخش تست واحد گرافیکی، امتیازات بسیار پایینی توسط این گوشی کسب شد و مطمئنا این بخش و اتفاقات آن از یاد هواوی و طرفداران گوشی پرچمدار این کمپانی چینی بیرون نخواهد رفت. اما با تمام این تفاسیر اگر نگاهی به تاریخچه تراشه‌های انحصاری کمپانی هواوی بیندازیم، به وضوح دیده می‌شود که همیشه، بخش واحد گرافیکی تراشه‌های ساخته شده توسط این کمپانی نسبت به بقیه بخش‌های آن، از قدرت کمتری بهره می‌برد. اما عاملی که باعث تعجب و شگفتی هر چه بیشتر ما در طی انجام این تست‌ها شد، پس رفت و عقب گرد تراشه جدید این گوشی بود. البته با نگاهی به نتایج بدست آمده متوجه عدم بهینه سازی احتمالی این گوشی با واحد گرافیکی آن شدیم و مسلما به منظور نظردهی در مورد تراشه کیرین 930 هواوی، به زمان بیشتری نیاز است.

اما مسلما در بخش CPU شاهد امتیازات بسیار خوبی از این گوشی و تراشه آن بودیم و مطمئنا در هنگام انجام کارهای روزانه با رابط کاربری اموشن این گوشی، با هیچ گونه تاخیر قابل توجهی مواجه نخواهید شد. همچنین میزان سه گیگابایت حافظه RAM این گوشی به انجام هر چه بهتر عمل مالتی تسکینگ و چند وظیفگی کمک شایانی خواهد کرد.

مطمئنا یکی از عوامل بزرگ کاهش امتیازات واحد گرافیکی تراشه کیرین 930 در طی بنچمارک‌های اجرا شده بر روی آن، عدم بهینه سازی درست و صحیح رابط کاربری اموشن با نسخه لالی‌پاپ اندروید بوده است و اینکه احتمالا این مورد در آینده نه چندان دور از طرف شرکت چینی و با ارسال بروزرسانی نرم افزاری جدیدی برطرف خواهد شد. اما با این حال، اگر اولویت شما برای خریداری یک گوشی پرچمدار، اجرای مناسب و روان بازی‌های گرافیکی و سه بعدی است، مسلما گوشی پی8 هواوی گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. اما در باقی موارد، این گوشی دارای عملکرد بسیار روان و رضایت بخشی بوده و مسلما از کار کردن با آن و پاسخگویی سریع آن در حیطه انجام عملیات روزانه خود، لذت خواهید برد.

برنامه دفترچه تلفن پی 8 هواوی

این اپلیکیشن با ظاهری مخصوص به خود دارای سه زبانه مجزا می‌باشد که با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به صورت افقی به طرفین، می‌توانید میان زبانه‌ها جا‌به‌جا شوید. لازم به ذکر است که این برنامه در کنار برنامه‌های شماره‌گیری و پیام‌رسانی گوشی در یک اپلیکیشن و در زبانه‌های مختلف قرار گرفته است.

در صورت تمایل به دستیابی سریع به اطلاعات مخاطب خود، می‌توانید از لیست الفبایی موجود در سمت راست نمایشگر استفاده کرده و یا از فیلد جستجوی مخاطبین بهره‌ ببرید. با لمس هر یک از مخاطبین موجود در دفترچه تلفن، پنجره شناوری گشوده می‌شود که با پایین آوردن قسمت زیرین آن، شاهد نمایش اطلاعات جزئی‌تر آن خواهید بود.

همچنین همانند بسیاری از لانچر‌های اندروید، در رابط کاربری این گوشی نیز می‌توان اطلاعات و تنظیمات بسیار جزئی و گسترده‌ای مانند نوع صدای زنگ و هشدار و یا عکس به همراه دیگر اطلاعات شخصی مربوط به یک مخاطب را ویرایش و تنظیم کرد. در صورت قرار‌گیری مخاطبین شما در سرویس‌های مختلف گوشیتان، می‌توانید آنها را به این قسمت لینک دهید.

علاوه بر آن این برنامه از سرویس مسدود‌سازی مخاطبین و ایجاد لیست سیاه نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن شماره‌گیری و ویژگی‌های مکالماتی پی 8 هواوی

در این بخش گوشی هوشمند پی8 هواوی بسیار قدرتمند بوده و از نظر آنتن‌دهی، رسایی صدای بلندگوی کنار گوش در هنگام مکالمات و عملکرد سنسور مجاورت‌سنج در هنگام نزدیک کردن دستگاه به گوش به منظور غیر‌فعال سازی نمایشگر گوشی، بسیار عالی و کم نقص است.

با برگرداندن گوشی بر روی نمایشگر خود در هنگام زنگ خوردن گوشی، صدای زنگ غیر‌فعال و به حالت سکوت تغییر خواهد کرد. همچنین با نزدیک کردن دستگاه به گوش در هنگام زنگ خوردن آن، به طور خودکار مکالمه شروع خواهد شد. همچنین بسیاری دیگر از ویژگی‌های مربوط به جسجرهای حرکتی نیز در این بخش وجود دارد که به دلیل گفته شدن آنها در مقاله قبلی از ذکر دوباره آنها خودداری می‌کنیم.

میکروفون ثانویه موجود بر روی بدنه گوشی نیز به ایجاد مکالمه‌ای صاف و بدون هیچ‌گونه تداخل و نویز محیط کمک خواهد کرد.

بهتر است بدانید که منوی شماره‌گیری گوشی (dialer) و همچنین بخش تاریخچه مکالمات (call log) مشترک بوده و صفحه شماره‌گیری این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند شامل قابلیت ارتباط با مخاطبین از طریق نام و یا شماره آنها بهره‌مند است. همچنین جالب است بدانید که این صفحه می‌تواند به منظور دسترسی بهتر کاربر، به بخش سمت راست و یا سمت چپ نمایشگر کوچک شده و به آن قسمت متمایل شود.

تست رسایی صدای بلندگوی پی 8 هواوی

در بخش بعدی به منظور بررسی میزان بلندی صدای خروجی این گوشی، آن را وارد بخش تست و بررسی صدای گوشی‌ها کرده و مشاهده کردیم که این گوشی توانست در طی تست‌های انجام شده، امتیازات خوبی را بدست آورد. امتیازات بدست آمده در سطح میانگین و رو به پایین بود و البته در مقایسه با نسل پیشین (گوشی اسند پی7)، امتیازات نسبتا بهتری بدست آمد. اما با این حال، شنیدن صدای زنگ و هشدارها در زمان قرار گیری کاربر در محل جشن‌ها و یا مکان‌های شلوغ به کار نسبتا دشواری تبدیل خواهد شد.

Untitled

 

برنامه پیام‌رسانی پی 8 هواوی

اپلیکیشن پیام‌رسانی این گوشی نیز مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر دارای بخش‌های ارتباطی SMS و MMS بوده و با قرار‌گیری، عکس، فیلم و یا صدای ضبط شده بر روی یک پیام، به طور خودکار پیام مورد نظر به MMS (پیام چند‌رسانه‌ای) تبدیل خواهد شد.

گوشی پی 8 هواوی به اپلیکیشن Hangouts نیز مجهز بوده و کاربران در این حیطه نیز می‌توانند به رد و بدل کردن پیام اقدام نمایند. آخرین نسخه از این برنامه، اجازه تلفیق برنامه مزبور را با اپلیکیشن پیام‌رسانی گوشی می‌دهد و از طرفی برنامه‌های مکالمه متنی Gtalk و +Google نیز به آن اضافه شده است.

در بخش ایمیل نیز برنامه Gmail بسیار کاربردی بوده و هم اینک صندوق پیام آن دارای 4 بخش متفاوت بوده (پیام‌های اصلی، اجتماعی، تبلیغاتی و بروز‌رسانی‌ها) که به تازگی کمپانی گوگل آن را در رابط کاربری آنلاین برنامه خود گنجانده است، می‌باشد. برنامه Email پیش‌فرض اندروید نیز در این گوشی موجود می‌باشد و از نظر کاربردی شباهت زیادی به برنامه جی‌میل گوگل دارد. با این تفاوت که این اپلیکیشن از ویژگی POP و IMAP (مربوط به قابلیت دریافت پیام از طریق دیگر برنامه‌ها و حتی در حالت عدم اتصال به اینترنت) صندوق پیام بهره می‌برد. قابلیت اخیر به دلیل پشتیبانی از چندین حساب کاربری ایمیل به طور همزمان در یک برنامه حائز اهمیت است.

صفحه کلید پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 هواوی به صفحه کلید بسیار خوبی و بی‌نظیری مجهزی بوده و تنظیمات مربوط به آن بسیار گسترده است.  قابلیت‌های تایپ Swype (کشیدن انگشت بر روی کلید‌واژه‌ها بدون برداشتن آن از روی نمایشگر)، پشتیبانی از تم‌های مختلف، قابلیت دو نیم کردن صفحه کلید، تنظیم بلندی صفحه کلید از جمله آنها هستند. هر‌چند بسیاری از این ویژگی‌ها مزبور در منوی تنظیمات کیبورد این گوشی  قرار داده شده است و دسترسی فوری به آنها کمی دشوار است. بهتر بود که بر روی صفحه کلید این گوشی همانند دیگر رابط کاربری‌ها شرکت‌های مختلف از میانبری به منظور دسترسی سریعتر به آنها استفاده می‌شد.

پشتیبانی از فرمان‌های صوتی مانند Google voice از دیگر قابلیت‌های این صفحه کلید بوده و امکان دانلود زبان‌های گفتاری مختلف نیز داده شده‌ است.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به بررسی دقیق قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گوشی هوشمند پی 8 هواوی (Huawei P8) پرداختیم. این گوشی چینی پرقدرت، دارای یک تراشه تولید شده توسط خود به نام کیرین 930 و تحت نام شرکت تولید کننده های‌سیلکون است. البته لازم است بدانید که شرکت های‌سیلکون تماما جزو دارایی‌های کمپانی هواوی به حساب می‌آید. در این بخش قبل از شروع هر گونه تستی، بیشترین نگرانی ما در مورد واحد گرافیکی تراشه این گوشی بود. در باقی موارد شکی نبود که هشت هسته CPU به همراه سه گیگابایت حافظه RAM دستگاه می‌توانند کار خود را به نحو احسنت انجام دهند. در بخش‌هایی به قیمت بسیار بالای این گوشی اشاره شد که در واقع می‌تواند موضع هواوی را در بازار‌های جهانی به خطر بیندازد. در نهایت با این طرز فکر وارد بخش اجرایی بنچمارک‌ها شدیم. لازم به ذکر است که بیشتر رقیبان پی8 در این میدان را گوشی‌های قدرتمند یکسال پیش بازارهای فروش به اضافه دیگر محصولات ساخته شده توسط شرکت هواوی، تشکیل می‌دهند. در ابتدا در بنچمارک گک بنچ شاهد امتیاز بسیار خوبی از این گوشی و تراشه آن بودیم که نشان دهنده امتیاز بسیار خوب بخش CPU این گوشی بود. در ادامه وارد بنچمارک مشهور آنتوتو 5 شدیم و دیدیم که پرچمدار سال 2015 هواوی توانست دوباره نتایج خوب خود را در طی این تست ترکیبی تکرار کند. البته همانند تست قبلی، فاصله امتیازی آن از گوشی هانر 6 این کمپانی با تراشه ضعیفتر خیلی زیاد نیست. در نهایت وارد بنچ مارک ترکیبی بیس مارک 2 شدیم و به طور واضحی متوجه شدیم که امتیازات این گوشی که احتمالا به خاطر عملکرد ضعیف واحد گرافیکی آن است، بسیار پایینتر از دیگر رقبا است. همچنین در بخش تست تک و دو هسته‌ای CPU آن نیز شاهد امتیازات متناقضی بودیم. طوری که در تست عملکرد تک هسته‌ای‌، امتیاز تراشه این گوشی پایینتر از اسند میت 7 و هانر 6 هواوی (با پردازنده ضعیفتر) بود. اما در بخش چند هسته‌ای، امتیازات کسب شده مناسبتر بود و این گوشی در مقام سوم این رقابت قرار گرفت. هرچند که از گوشی اسند میت 7 هنوز هم عقب‌تر مانده است. اما با این حال، امتیاز عملکرد چند هسته‌ای آن از بسیاری از گوشی‌های پرچمدار سال پیش شرکت‌ها همانند جی3 ال‌جی، گلکسی اس5 و نوت3 سامسونگ و همچنین اکسپریا زد3 سونی، یک سر و گردن بالاتر است. 

در ادامه بررسی بنچمارک‌ها وارد بخش ارزیابی واحد گرافیکی تراشه‌های گوشی‌ها شدیم. در این بخش انتظار می‌رفت که عملکرد تراشه کیرین 930 ضعیف باشد، اما با دیدن نتایج بدست آمده در هر چهار تست گرافیکی اجرا شده، کاملا متعجب شدیم. امتیازات واحد گرافیکی تراشه کیرین 930 موجود در گوشی پی8، بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار بود و باعث خجالت است که یک گوشی پرچمدار سال 2015 دارای این چنین واحد گرافیکی ضعیفی باشد. با تحقیقاتی که انجام گرفت مشخص شد که گوشی‌هایی با واحد گرافیکی مشابه، توانستند در رتبه‌های نسبتا بالاتری قرار بگیرند. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که اشکال بوجود آمده به احتمال زیاد از بخش بهینه سازی نرم افزاری آن بوده و به احتمال خیلی زیاد در آینده نزدیک، شاهد ارائه یک بروزرسانی جدید از سوی کمپانی هواوی به منظور رفع این مشکل خواهیم بود. اما در نهایت نباید از واحد گرافیکی این تراشه انتظار زیادی داشته باشید. در ادامه به بخش تست‌های مربوط به عملکرد وبگردی این گوشی وارد شدیم و به طور واضحی شاهد امتیازات بسیار پایین این گوشی در این قسمت و تست‌های مربوط به آن بودیم. انگار که پس لرزه‌های مربوط به عدم بهینه سازی درست نرم افزاری، در این بخش نیز دیده می‌شود. در پایان می‌بایست این طور نتیجه گیری کرد که عملکرد تراشه کیرین 930 موجود در این گوشی در حد متوسطی بود. هشت هسته بخش CPU این تراشه، امتیازات نسبتا خوبی را از آن خود کردند اما فاصله آنها در مقایسه با نسل‌های پیشین بسیار ناچیز است. همچنین در بخش گرافیکی نیز شاهد امتیازات بسیار پایین و ضعیف از این گوشی بودیم که به هیچ وجه در حد یک پرچمدار نبود. پس می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که گوشی پی8، پرچمدار سال 2015 کمپانی هواوی تنها قدرت مقابله با پرچمداران سال پیش کمپانی‌ها را داشته و به دلیل نمایش امتیازات پایین و عملکرد نسبتا ضعیف، نبود حسگر اسکنر اثر انگشت در قالب یک پرچمدار سال 2015 و همچنین قیمت بسیار بالا همانند دیگر پرچمداران، شانس پیروزی کمی را در بازارهای فروش، به خود اختصاص داده است. اما می‌توان گفت که اگر قصد خریداری یک گوشی زیبا، اجرای همیشگی بازی‌های سه بعدی و گرافیکی بر روی آن نباشد، مسلما  گوشی پی8 هواوی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

در ادامه به بخش بررسی نرم افزارهای پیام رسانی و ارتباطی این گوشی وارد شدیم. در این قسمت متوجه شدیم که اپلیکیشن دفترچه تلفن پی 8 هواوی همانند بسیاری دیگر از گوشی‌های اندرویدی دارای زبانه‌هایی است که دیگر اپلیکیشن‌ها با آن تلفیق شده‌اند. این برنامه دارای ظاهر استانداردی بوده و دارای ویژگی‌های معمولی مربوط به خود است. در برنامه شماره‌گیری یا Dialer نیز شاهد ابزارهای استانداری بوده و متوجه شدیم که این بخش نیز با دیگر قسمت‌های مرتبط به آن، ترکیب شده است و در چند زبانه مختلف قرار گرفته‌اند. میکروفون ثانویه گوشی، کار خود را به نحو احسنت انجام داده و شاهد صدای بسیار شفافی در هنگام انجام مکالمات هستیم. همچنین همانطور که در مقاله قبلی به طور کامل به آن پرداخته شد، این گوشی دارای جسجرها و فرمان‌های حرکتی بسیار زیادی بوده و می‌توانید در هنگام ارائه هشدارها و دیگر موارد مرتبط، از آنها و تنظیماتشان بهره‌مند شوید. جالب است بدانید که هواوی به فکر دستان کوچک کاربران نیز بوده و با وجود نمایشگر 5.2 اینچی و ابعاد کوچک و باریک دستگاه، این برنامه می‌تواند به منظور دسترسی راحتتر به کناره سمت راست یا چپ نمایشگر متمایل شود.

در بخش بعدی، تست رسایی صدای بلندگوی گوشی بر روی پرچمدار سال 2015 هواوی اجرا شد و متوجه شدیم که امتیازات آن تنها کمی از نسل پیشین خود بیشتر بوده و در این حیطه حتی از پرچمداران سال 2014 کمپانی‌های مختلف نیز ضعیفتر است. در نتیجه می‌بایست مواظب از دست دادن هشدارهای خود در هنگام قرار گیری در مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا باشید.

در بخش بررسی برنامه‌های ارسال پیامک و ایمیل این گوشی شاهد وجود بخش‌های استانداردی بودیم و بجز برنامه پیام‌رسانی معمولی، این گوشی به اپلیکیشن Hangouts نیز مجهز گشته است. در بخش ارسال ایمیل نیز برنامه Gmail و همچنین برنامه Email پیش‌فرض اندرویدی، در حال فعالیت هستند. هر دو این برنامه‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و البته اپلیکیشن جی‌میل دارای طرفداران مخصوص به خود است. در نهایت وارد بخش بررسی صفحه کلید رابط کاربری اموشن 3.1 موجود در این گوشی شدیم.  قابلیت‌های تایپ Swype،پشتیبانی از فرمان‌ صوتی Google voice و امکان دانلود زبان‌های گفتاری مختلف، پشتیبانی از تم‌های مختلف، قابلیت دو نیم کردن صفحه کلید، تنظیم بلندی صفحه کلید از جمله ویژگی‌های و قابلیت‌های جالب این بخش به حساب می‌آیند. عدم دسترسی مستقیم به ویژگی‌های ذکر شده از معایب این بخش به حساب می‌آید. 

در نهایت می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که گوشی هوشمند پی 8 هواوی دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزاری بسیار خوبی است و کمپانی چینی هواوی در این بخش حتی از گذاشتن قابلیت‌های مربوط به یک گوشی فبلت نیز دریغ نکرده است. اما در بخش سخت افزاری، این گوشی با هم‌ردیفان خود قابل مقایسه نبوده و در تست‌های موجود تنها به کسب امتیازاتی رضایت بخش، قناعت کرده است. شاید بهتر بود این گوشی به جای امسال، در سال 2014 معرفی می‌شد.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی پی 8 هواوی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی پی8 هواوی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال