نقد و بررسی تخصصی گوشی P8 هواوی [قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

در قسمت چهارم بررسی گوشی P8 هواوی به معرفی دستگاه و بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن‌های وب‌گردی پی 8 هواوی همانند بسیاری […]

در قسمت چهارم بررسی گوشی P8 هواوی به معرفی دستگاه و بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن‌های وب‌گردی پی 8 هواوی

همانند بسیاری دیگر از گوشی‌های هوشمند اندرویدی، گوشی پی 8 هواوی نیز به دو برنامه در زمینه مرورگری تحت وب مجهز است و از این نظر مسلما تمامی نیاز‌های شما را در حوزه وب‌گردی برطرف خواهد کرد. مرورگر اندرویدی موجود در این سیستم عامل از نظر کاربردی شباهت بسیار زیادی به مرورگر کروم کمپانی گوگل دارد، اما در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که مرورگر کروم از رابط کاربری و قابلیت‌های بسیار بهتر و بهبود یافته‌تری نسبت به مورد اول برخوردار است. البته مسلما یکی از مزیت‌های کار با مرورگر کروم گوگل، ورود به آن توسط حساب کاربری گوگل خود بوده و در این صورت به تمامی زبانه‌ها، تاریخچه صفحات مرور شده و دیگر موارد دسترسی خواهید داشت.

دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده و کاربردی پی 8 هواوی

مطمئنا یکی از بهترین برنامه‌های پیش‌فرض گوشی پی 8 هواوی، اپلیکیشن Phone Manager می‌باشد. این برنامه دسترسی گسترده‌ای به تنظیمات گوشی داشته و امکان مدیریت تمامی آنها را برای شما فراهم خواهد کرد. قابلیت مدیریت و کنترل اطلاعات خصوصی پیام‌های متنی و مکالمات، تنظیمات حالت سکوت گوشی، بهینه سازی عملکرد گوشی، تنظیم میزان دسترسی اپلیکیشن‌ها به بخش‌های مختلف گوشی، کنترل شبکه‌های اینترنتی گوشی و مدیریت میزان مصرف باتری از جمله این موارد خواهند بود.

همچنین این گوشی از ویژگی “خالی سازی حافظه موقت گوشی با استفاده از یک دکمه” نیز پشتیبانی کرده و ارائه پیشنهاداتی جهت بستن برنامه‌های پرمصرف جهت صرفه جویی در مصرف باطری گوشی از دیگر قابلیت‌های مفید و کاربردی این اپلیکیشن‌ می‌باشد. تمامی این موارد، ویژگی‌های بسیار خوب و باارزشی می‌باشند که تولید‌کنندگان بسیار کمی به قرار دادن آنها بر روی گوشی خود اقدام می‌ورزند.

18

گوشی هوشمند پی 8 هواوی به طور پیش‌فرض به برنامه پولاریس آفیس مجهز بوده و به همین دلیل در ابتدای کار می‌توان به راحتی به ویرایش فایل‌های متنی و سندهای خود بپردازید. این برنامه از فایل‌ها Word و Excel و همچنین PowerPoint در هر دو نگارش 2003 و 2007 پشتیبانی کرده و علاوه بر آن قادر است، فایل‌های PDF را نیز باز کند. همچنین این برنامه به عنوان جستجوگری قوی در میان حافظه گوشی عمل کرده و از این نظر دارای استفاده‌های فرعی نیز می‌باشد.

علاوه بر آن این گوشی دارای اپلیکیشن جستجوگر فایل بسیار مناسبی به نام File Manager نیز می‌باشد و در ابتدای صفحه، دارای دو زبانه به نام‌های categories و Local می‌باشد. در بخش اول می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را بر اساس محتوا و فرمت آن جستجو کنید. بخش دوم نیز خود به دو قسمت حافظه داخلی و جانبی تقسیم می‌شود و کاربر می‌تواند به صورت دقیق به مکان فایل‌های خود دسترسی داشته باشد. یکی دیگر از مزایای این برنامه، پشتیبانی آن از فایل‌هایی با فرمت ZIP می‌باشد و می‌توانید به آسانی این فایل‌ها را بگشاید. یکی از بهترین قابلیت‌های این برنامه مجهز، استفاده از ویژگی سنسور اثر انگشت آن می‌باشد. در واقع در زبانه دوم این برنامه بخشی به نام Safe وجود دارد که در این پوشه، فایل‌های شخصی کاربر قرار گرفته و دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های امنیتی بسیار بالایی است. این ویژگی برنامه File Manager را ستایش می‌کنیم.

مسلما شگفت‌های بخش دوربین پی 8 تمامی نداشته و این بار برنامه‌های مختلفی در این زمینه به کمک دوربین این گوشی می‌آیند. اپلیکیشن Magnifier (ذره بین) یکی از این برنامه‌هاست که به منظور عکاسی از اجسام و اشیا بسیار نزدیک بکار می‌رود. علاوه بر آن برنامه دیگری به نام Mirror (آیینه) وجود دارد که بیشتر کاربران جنس مونث خود را مورد هدف قرار داده و به منظور مشاهده چهره خود بکار می‌رود و دارای قابلیت‌های تنظیم و تطابق روشنایی و بزرگنمایی تصویر می‌باشد.

همچنین این گوشی دارای ابزارها و برنامه‌های ضروری و حیاتی یک گوشی نیز بوده و از انواع استاندارد آنها بهره می‌برد. تجهیز این گوشی به اپلیکیشن‌های Notes (برای نوت برداری و نوشتن یک مطلب)، calendar (اپلیکیشن تقویم)، برنامه ساعت به همراه world clock (ساعت جهانی)، کرونومتر (stopwatch) و زمان‌سنج (timer) و همچنین برنامه ماشین حساب (calculator) مسلما ضروری بوده است. نکته خاص دیگری در این بخش به منظور اشاره به آن وجود ندارد.

در حوزه دریافت اطلاعات مکانی، گوشی پی 8 هواوی از برنامه مشهور و پرطرفدار Google Maps جهت ناوبری هرچه بهتر کاربران استفاده می‌کند. از مزایای این برنامه، پشتیبانی آن از نسخه تحت وب همین نقشه می‌باشد که از نظر کاربردی دارای رابط کاربری یکسانی است. گرچه به منظور دریافت اطلاعات کامل و بهره‌گیری از تمامی مزایای آن می‌بایست به شبکه اینترنتی آنلاین اتصال داشته باشید. استفاده از نمای خیابان و یا فعال نمودن قطب‌ نمای دیجیتالی این برنامه جزو پُرکاربرد ترین و جالب‌ترین ترفند‌های این برنامه به حساب می‌آید که امتحان کردن آن خالی از لطف نمی‌باشد.

به نظر ما بهترین و لذت بخش‌ترین قسمت داشتن یک گوشی جدید و خریداری آن، زمانی است که دستگاه مزبور خالی از هر گونه برنامه‌ای بوده و می‌بایست برای آن برنامه دانلود کنیم. وقتی که از گوشی اندرویدی حرف می‌زنیم، مسلما بهترین منبع برای دانلود و دریافت سریع و فوری برنامه‌ها از میان گستره بسیار زیادی از اپلیکیشن‌ها، برنامه Play Store گوگل به حساب می‌آید. البته این برنامه، جستجوی میان خیل عظیمی از اپلیکیشن‌های خود را راحت‌تر کرده است و به منظور دانلود بهترین آنها می‌تواند به بخش بالایی برنامه که شامل بهترین و پرطرفدارترین برنامه‌ها در هر زمینه و موضوع است، مراجعه کنید. علاوه بر آن، جستجوی هر برنامه نیز بسیار راحت و آسان بوده و در کنار آن، با چند لمس و تنها با دانلود یک برنامه، می‌توانید آن را بر روی گوشی اندرویدی خود به طور خودکار نصب کنید.

سخن پایانی

در نهایت می‌توان گفت که با تمامی کم و کاستی‌ها و همچنین ویژگی‌های خوب و جالب، گوشی پی8 هواوی به میدان رقابت با دیگر گوشی‌های پرچمدار کمپانی‌های بزرگ وارد شده است و البته در بعضی قسمت‌ها همانند ظاهر و جنس گوشی، بخش نرم افزاری و همچنین قیمت، به آنها شباهت بسیار زیادی دارد. البته مسلما از نظر سخت افزاری نمی‌توان در برابر آنها دوام آورد و رقابت را خواهد باخت.

در حقیقت می‌توان گفت که کمپانی چینی هواوی در تولید یک گوشی سطح بالا موفق بوده است. بدنه آلومینیومی این گوشی به همراه طراحی بسیار زیبا و ارگونومی بسیار راحت و دلپذیر آن، باعث می‌شود که هر خریداری بدون روشن کردن گوشی به آن علاقه‌مند شود. مسلما با دیدن این گوشی باریک، شیفته آن خواهید شد و مطمئنا اگر مدت طولانی را به زندگی کردن با آن بپردازید، از همنشینی با آن خسته نخواهید شد.

gsmarena_004همان طور که در مقاله‌های پیشین با هم به نظاره نشستیم، این گوشی از تراشه کیرین 930 (کیرین 935 در بعضی از نسخه‌ها) بهره برده که از نظر قدرت پردازشی CPU دارای توانایی بسیار زیادی است. اما متاسفانه در بخش واحد گرافیکی این تراشه (Mali-T628 MP4) پافشاری سختی به منظور عدم ایجاد شگفتی بوده و نتایج بسیار ضعیف، پایان بخش آن بود. همچنین از نظر نرم افزاری، این گوشی از نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن بهره می‌برد که تا به امروز، جدیدترین نسخه این رابط کاربری به حساب می‌آید. هماهنگی نسبتا خوبی بین این رابط کاربری و نسخه 5.0 از سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ دیده می‌شود و این دو می‌تواند به بهترین نحو، نیازهای کاربر را برطرف کنند. البته در این میان، این رابط کاربری بدون مشکل نیز نبوده و نقص‌هایی در آن دیده می‌شود. این مشکلات بیشتر در هنگام اجرا و نمایش بخش‌های گرافیکی رابط کاربری و منوهایی با این مشخصات بوجود می‌آید. البته در اجرای برنامه‌های بسیار پیشرفته و بازی‌هایی با جزئیات گرافیکی بسیار بالا، مسلما به دلیل ضعف ساختار گرافیکی گوشی، این مشکلات بیشتر به چشم خواهند آمد. همچنین بخش ضبط فیلم و فیلمبرداری این گوشی نیز دارای مشکلات مخصوص به خود است.

البته اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، باید گفت که کم و کاستی‌های موجود در این گوشی، آن طور که باعث دوری کاربران از این گوشی و عدم خریداری آن باشد، نبوده و مسلما با نگاهی به دیگر ویژگی‌های مطلوب این گوشی، به قابلیت‌های پنهان آن پی خواهیم برد. همان طور که می‌دانید، بسیاری از مشکلات این گوشی مربوط به بهینه سازی نرم افزاری آن است و البته دلیل ضعف عملکرد گرافیکی آن نیز می‌تواند به همین دلیل باشد. زیرا همانطور که شاهد بودیم، گوشی‌هایی با واحد گرافیکی مشابه، عملکرد بهتری را از خود نشان دادند. پس علاوه بر این موارد، مشکلات مربوط به سیستم عامل و رابط کاربری این گوشی نیز با یک بروزرسانی معمولی حل خواهد شد و نگرانی خاصی در این بین وجود نخواهد داشت و در آینده نزدیک حتما شاهد ارائه عملکرد واقعی سخت افزار این گوشی خواهیم بود. در کنار آن بهتر است بدانید که گوشی پی8 هواوی دارای شاخصه‌های بسیار چشمگیری بوده و صفحه نمایش 5.2 اینچی IPS NEO آن، یکی از این موارد است که در تست‌های اجرا شده توانست امتیازات بسیار بالایی را به خود اختصاص دهد. غلظت رنگ‌های ارائه شده آن بسیار مناسب و دلپذیر بوده و غلظت رنگ مشکی آن به پنل‌های امولد شباهت بسیار زیادی دارد. میزان حافظه RAM سه گیگابایتی این گوشی نیز به انجام و اجرای راحت و روان چندین برنامه به طور همزمان کمک شایانی خواهد کرد و البته عملکرد دوربین 13 مگاپیکسلی آن نیز بالاتر از حد استاندارد بود.

در حال حاضر نسخه دو سیم کارته گوشی پی 8 هواوی در بازار‌های ایران با قیمت یک میلیون و چهار هزار تومان برای نسخه 16 گیگابایتی به همراه گارانتی معتبر در حال فروش است.

 

دیگر ویژگی‌های گوشی 8 هواوی که در روال بررسی و تست‌های گوشی متوجه آن شدیم:

-بدنه بسیار مستحکم از جنس آلومینیوم به همراه ضخامت بسیار کم بدنه و ظاهر ساده و مینیمالیستی

-بدنه ساخته شده از مواد باکیفیت و مناسب

-دارای صفحه نمایش 5.2 اینچی از نوع IPS NEO به همراه تولید غلیظ رنگ مشکی

-دوام و پایداری باتری بسیار خوب بود، اما باعث شگفتی‌مان نشد

-تجهیز گوشی به تمامی استاندارد‌های ارتباطی، LTE با استاندارد Cat.6 به همراه نسخه دو سیم کارته

-عملکرد سخت افزاری رضایت بخش در تست‌ها و بنچمارک‌ها شامل امتیازات CPU نسبتا خوب و امتیازات GPU ناامید کننده

-دارای خروجی صدای باکیفیت که البته بهتر بود که میزان بلندی صدای خروجی آن، کمی بیشتر از این مقدار می‌بود

-دارای قدرت بسیار بالا در عکسبرداری به همراه توانایی بسیار زیاد در ثبت تصاویر پانورامای باکیفیت، همچنین حالت‌های Light Trails و Light Painting نیز بسیار کاربردی بوده و تصاویر بسیار زیبا و ماندگاری را می‌توان بوسیله آنها بوجود آورد.

-فیلم‌های ضبط شده با دقت 1080p دارای کیفیت نسبتا پایینی بوده و با نرخ نسبتا کمی بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌شوند، برای یک گوشی در این سطح قیمتی بهتر بود گزینه فیلمبرداری با دقت 4K نیز لحاظ می‌شد.

-اپلیکیشن ویدئو پلیر پیشفرض این گوشی بجز فرمت  AC3 تقریبا از تمامی کدک‌ها و فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند و دارای عملکرد بسیار مناسب و رضایت بخشی است.

-نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی بسیار روان و سریع بوده و از تنظیمات و ابزار بسیار کاربردی و جالب بهره می‌برد، پرش هواوی به نسخه لالی‌پاپ اندروید از این ایستگاه شروع شد و البته در این بخش شاهد باگ‌ها و مشکلات بسیار زیادی که البته نگرانی خاصی بابت آن وجود نخواهد داشت زیرا با ارائه بروزرسانی‌های جدید تمامی نگرانی‌ها رفع خواهد شد.

-با وجود بهره‌گیری این گوشی از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید تا به امروز، هیچ گونه اثری از طراحی متریال گوگل و سیستم عامل آن در فضای نرم افزاری این گوشی دیده نمی‌شود و این خود می‌تواند جزء یکی از مشکلات بزرگ این گوشی باشد زیرا کمپانی چینی خود اقدام به انجام این چنین تصمیمی کرده است.

 

با تمام این تفاسیر می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که گوشی پی 8 هواوی یکی از بهترین گوشی‌های ساخته شده توسط این شرکت چینی بوده و البته به دلیل قیمت نسبتا بالای آن نسبتا به دیگر محصولات این کمپانی، ممکن است فروش بالای آن با مشکلاتی روبه‌رو شود. قیمت این گوشی تقریبا برابر بسیاری از پرچمداران سال پیش کمپانی‌ها بوده و هست و اگر مشخصات و امتیازات آن را با گوشی‌های مزبور مقایسه کرده و رقابت آنها را به چشم دیده بتشید، متوجه می‌شوید که گوشی پی8 هواوی نسبتا برتر و بالاتر بوده و می‌تواند تمامی نیاز‌های کاربر خود را به حتی به عنوان یک گوشی پرچمدار سال 2015 بر آورده کند.

گوشی‌های گلکسی اس5 سامسونگ، گلکسی A7 و گلکسی آلفا سامسونگ، جی3 و جی فلکس2 ال‌جی، اکسپریا زد3 سونی و وان ام8 اچ‌تی‌سی (به ترتیب) از جمله گوشی‌هایی هستند که در بازار‌های فروش جهانی، به سختی با گوشی پی8 هواوی به رقابت خواهند پرداخت.

 

خلاصه این قسمت و نتیجه‌ گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن‌های وب گردی پی 8 هواوی (Huawei P8) پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که این گوشی چینی نیز همانند بسیاری دیگر از گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار به طور پیشفرض دارای دو اپلیکیشن وبگردی بوده و برنامه‌های کروم گوگل و ایمیل پیشفرض اندرویدی از آن دسته‌اند. هر کدام از آنها دارای مشخصه و ویژگی مخصوص به خود بوده و البته اپلیکیشن کروم گوگل به دلیل وجود قابلیت‌هایی همچون کاهش میزان مصرف ترافیک اینترنت و یا انتقال صفحات از طریق حساب کاربری به دیگر مرورگرهای کروم کاربر، صاحب طرفداران بسیار زیادی است.

در بخشی دیگر به سراغ دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده و کاربردی گوشی هوشمند پی 8 هواوی رفتیم. در این بخش اپلیکیشن Phone Manager این گوشی به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت و یافتیم که برنامه مزبور از جهت کاربرد بسیار زیاد، در کمتر گوشی هوشمندی به طور پیشفرض قابل مشاهده بوده و از این جهت از کمپانی هواوی کمال تشکر را داریم. در ادامه متوجه شدیم که این گوشی از برنامه‌های دیگر همچون برنامه پولاریس آفیس، اپلیکیشن File Manager ، اپلیکیشن Magnifier، برنامه Mirror، اپلیکیشن‌های Notes ، calendar ، برنامه ساعت به همراه ساعت جهانی، کرونومتر  و زمان‌سنج و همچنین برنامه ماشین حساب، Google Maps برنامه Play Store گوگل و دیگر برنامه‌های این چنینی به طور پیشفرض پشتیبانی می‌کند.

در نهایت به منظور پایان دادن به بخش نقد و بررسی تخصصی گوشی پی 8 هواوی، از تمامی بخش‌های بررسی شده قبلی، نتیجه گیری‌هایی انجام شد و در مورد نواقص و معایب آن، تصمیم‌گیری‌هایی بروز داده شد. در پایان بهتر است بگوییم که اگر این گوشی همانند دیگر رقیبان پرچمدار خود در سال 2015، از سنسور اثر انگشت بهره می‌برد،می‌توانست جایگاه بهتری را در بازارهای جهانی نصیب خود کند. همانطور که می‌دانید اکثر گوشی‌های سطح بالای تولید شده در سال 2015، حتی گوشی اسند میت 7 این کمپانی دارای سنسور تشخیص اثر انگشت بوده و نبود آن بر روی این گوشی پرچمدار سال 2015، کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. همچنین در مورد مواردی که در طی تست‌های انجام شده، نتیجه‌گیری‌هایی انجام شده بود، تماما در این بخش بروز داده شده و و قیمت آن به همراه گارانتی معتبر در ایران در بخشی مجزا درج شد. در نهایت به معرفی اصلی‌ترین رقیبان این گوشی در بازارهای جهانی پرداختیم و گفتیم که این گوشی و قابلیت‌های آن، اکثر با گوشی‌های پرچمدار سال گذشته کمپانی‌ها قابل رقابت است.

امیدواریم در پایان این بخش، از سری مقالات بررسی گوشی پی 8 هواوی لذت کافی را برده باشید.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی پی 8 هواوی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

پایان قسمت نهایی

در پایان این بررسی کدامیک از ویژگی‌های این گوشی مورد توجهتان قرار گرفت؟ آیا این گوشی در بازار‌های ایران فروش خوبی را تجربه خواهد کرد؟! لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال