نقد و بررسی تخصصی گوشی P8 هواوی [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

گوشی‌ هوشمند P8 که پرچمدار جدید کمپانی چینی هواوی به حساب می‌آید، چند وقتی است که وارد ایران شده و جای گوشی اسند پی7 این شرکت را در قفسه فروشگاه‌ها گرفته است. با وجود بروزرسانی‌های مناسب هواوی بر روی این گوشی، اما هنوز هم آثار نگرانی بر روی چهره این کمپانی چینی دیده می‌شود. در […]

گوشی‌ هوشمند P8 که پرچمدار جدید کمپانی چینی هواوی به حساب می‌آید، چند وقتی است که وارد ایران شده و جای گوشی اسند پی7 این شرکت را در قفسه فروشگاه‌ها گرفته است. با وجود بروزرسانی‌های مناسب هواوی بر روی این گوشی، اما هنوز هم آثار نگرانی بر روی چهره این کمپانی چینی دیده می‌شود. در هر حال، کماکان پیشوند “اسند” از روی نام تجاری این گوشی حذف شده است و احتمالا برنامه هواوی به منظور جداسازی و تمایز گوشی‌های پرچمدار خود از دیگر گوشی‌های تولیدی این شرکت از این نقطه آغاز خواهد شد.

در نهایت می‌توان گفت که گوشی پی8 هواوی همانند دیگر گوشی‌های پرچمدار این کمپانی چینی دارای ظاهر بسیار زیبا و خیره ‌کننده‌ای می‌باشد و در نبود واژه “اسند”، هنوز هم به سمت افق‌های دور در حال طی مسیر است. شکی نیست که اولین توجه کمپانی هواوی به ظاهر ویژه این گوشی و همچنین جنس بدنه آن بوده است تا بتواند همانند گوشی‌های نسل قبلی و پرچمدار پی7 و پی6، گوشی زیبا و قدرتمند را از نظر بصری، طراحی و تولید کند.

gsmarena_00 1همچنین بدنه فلزی این گوشی هوشمند در کنار ضخامت بسیار پایین آن، به ظاهر حرفه‌ای و ارگونومی کاربر پسندانه آن نیز کمک شایانی کرده است. مسلما گوشی پی8 هواوی از جمله گوشی‌های پرچمدار فوق العاده زیبا، قدرتمند و پرطرفدار این شرکت و همچنین دنیای دیجیتال به حساب می‌آید اما عاملی که باعث افزایش محبوبیت کاربران سرتاسر دنیا به این سری از گوشی‌ها شده است، مطمئنا مربوط به قیمت نسبتا پایینتر این گوشی‌ها در بازارهای جهانی می‌شود.

بر اساس رسمی نانوشته، گوشی‌های پرچمدار این شرکت به تراشه های‌سیلکون تولید شده توسط این کمپانی مجهز بوده و از این نظر دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. به دو دلیل، وجود این تراشه بر روی گوشی پرچمدار هواوی برایمان جالب است. در حقیقت، ارسال تراشه‌های ساخته شده توسط این شرکت به بازارهای جهانی و در واقع به خارج از کشور چین، باعث محک بهتر این گوشی به همراه تراشه داخل آن می‌شود. دلیل دوم هم مربوط به احتمال فروش کم این گوشی به دلیل تراشه ناشناخته موجود در آن است (در مقایسه با برندها و کمپانی‌های بزرگ تولید کننده قطعات).

مشخصات فنی پی 8 هواوی

– این گوشی دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارته است.

– ابعاد صفحه نمایش لمسی خازنی IPS-NEO LCD این گوشی برابر 5.2 اینچ بوده و دقت آن نیز معادل 1080p (فول اچ‌دی) است. با این تفاسیر، چگالی تصویر نمایشگر گوشی برابر 424 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. نمایشگر گوشی دارای پوشش محافظتی گوریلا گلس نسل سه نیز هست.

– دارای تراشه کیرین 930 کمپانی های‌سیلکون شامل چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز به همراه واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 و میزان حافظه RAM سه گیگابایت.

– دارای دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی به همراه فناوری فوکوس خودکار و فلاش LED دو گانه، مجهز به سنسوری با استاندارد RGBW و دارای حداکثر گشودگی دیافراگم F/2.0، پشتیبانی از فیلمبرداری 1080p، دارای حالات و مود‌های منحصر به فرد Light Trails و Light Painting

– دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 1080p و دارای قابلیت Selfie Panorama (گرفتن عکس سلفی با زاویه دید باز)

– مجهز به نسخه 5.0 از سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری اموشن 3.1 (رابط کاربری انحصاری هواوی)

– دارای نسخه‌های 16 و 64 گیگابایتی و دارای قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی، شیار کارت حافظه جانبی در مدل دو سیم کارته با محل شیار سیم کارت دوم مشترک است.

– LTE با استاندارد Cat. 6 (سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه)، وای‌فای دو بانده با استاندارد b/g/n، بلوتوث نسخه 4.1، دارای قابلیت‌های مکان‌یابی GPS/GLONASS/BeiDou، مجهز به رادیو FM و NFC به همراه پشتیبانی از پورت استاندارد microUSB و ویژگی OTG

– دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

– دارای محافظ ویژه صفحه نمایش که انتخابی بوده و که در صورت قرار دادن آن بر روی گوشی، سه برچسب دکمه‌های خازنی بر روی مکان‌های مورد نظر قرار می‌گیرند.

– مجهز به باطری 2680 میلی‌ آمپر ساعتی

بزرگترین معایب پی 8 هواوی

– عدم پشتیبانی گوشی از فیلمبرداری با دقت 4K

– وای‌فای موجود در گوشی از استاندارد ac پشتیبانی نمی‌کند.

– باطری توسط کاربر غیر قابل دسترسی خواهد بود.

– عدم پشتیبانی گوشی از شارژر‌های سریع و یا شارژرهای بیسیم

– فقدان ویژگی مقاومت در برابر نفوذ آب و یا ضد گرد و غبار بودن

 

گوشی هوشمند و بسیار زیبای پی 8 هواوی، تنها یک دستگاه لوکس و پر زرق و برق نبوده و بدنه آن بسیار مستحکم و مهر و موم است. البته این موضوع قبلا، به جهت سابقه طولانی مدت شرکت هواوی در ساخت گوشی‌های حرفه‌ای و لوکس و همچنین مستحکم به همراه کیفیت ساخت بالا و مواد باکیفیت به ما اثبات شده است. خوشبختانه به دلیل تجربه‌ای که در حیطه کار کردن با گوشی‌های ساخت این شرکت داریم، این کمپانی در حوزه گوشی‌های پرچمدار خود از به کار بردن هیچ محصول باکیفیتی دریغ نکرده و تمام تلاش خود را به منظور تولید یک محصول منحصر به فرد به کار می‌بندد. مسلما در طی ساخت گوشی پی8 نیز، این ادعا صدق می‌کند.

البته به احتمال زیاد این امکان وجود خواهد داشت که با ورود این گوشی چینی به بازارهای فروش مناطقی از جهان مثل اروپا، به دلیل نقش بستن نام “هواوی” بر روی محصولات، از این گوشی به عنوان یک دستگاه چینی بی‌کیفیت یاد شود، اما هم اینک مطمئن هستیم که کمپانی هواوی به جهت روانه کردن محصولات باکیفیتی چون گوشی پی7 و فبلت اسند میت 7، می‌تواند در زمینه ارائه گوشی پی 8 به این مناطق نیز موفق باشد.

در بخش زیر شاهد تعدادی از تصاویر رسمی گوشی پی 8 هواوی (Huawei P8) هستیم:

بهتر است بدانید که چیپ‌های پردازشی انحصاری قبلی هواوی که نسل جدید آن در این گوشی قرار گرفته‌ است، در بخش تست‌های عملکردی ما دارای سابقه خیلی خوبی نبوده و نتوانسته‌ است همانند یک پرچمدار قدرتمند با تراشه‌های سطح بالای گوشی‌های پرچمدار دیگر شرکت‌های نامدار دنیا رقابت کند. اما تراشه کیرین 930 شرکت های‌سیلکون (این کمپانی به طور کامل توسط هواوی خریداری شده است) که در گوشی پی 8 هواوی موجود است، دارای معماری مشابهی با دیگر رقبای سرسخت خود بوده و این طور به نظر می‌رسد که تنها هدف این چیپ از پای گذاشتن در این میدان نبرد، شکست دادن دیگر تراشه‌های موجود در بازار است. در هر حال تنها عامل ارزیابی کننده این ادعا، اجرای بنچمارک‌های گوناگون بر روی این گوشی بوده و می‌بایست در کنار آن از تجربه کاری خود با این گوشی نیز در همان بخش، حرف‌هایی به میان آوریم. در پایان بخش بررسی بنچمارک‌های این گوشی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آیا قیمت نسبت داده شده به این گوشی، مناسب حال آن است یا نه.

اما قبل از ورود به بخش سخت افزاری، ابتدا بهتر است نگاهی به بسته بندی نفیس گوشی پی 8 هواوی انداخته و سپس از طراحی و ظاهر آن، سخن به میان آوریم. پس با تک‌نیوز به منظور مرور این بخش‌ها همراه باشید.

محتویات درون جعبه پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 هواوی دارای بسته بندی بسیار شیک و لوکسی می‌باشد. در واقع می‌توان گفت که جعبه این گوشی، یکی از زیباترین بسته بندی‌هایی است که تا به حال از یک کمپانی تولید کننده شاهد بوده‌ایم. با باز کردن درب این جعبه شاهد یک بخش فوقانی هستیم که لوازم جانبی گوشی در آن قرار داده شده است. در حقیقت، لوازم جانبی گوشی در درون یک پوشش نیمه شفاف پلاستیکی قرار گرفته است و زیبایی خاصی را به آن بخشیده است.

البته دفترچه‌ها و جزوات مربوط به راهنمای گوشی در بخش مجزایی نسبت به بخش لوازم جانبی دستگاه قرار گرفته است و خود گوشی نیز به طور مناسبی در بین این دو بخش قرار گرفته است.

لوازم جانبی موجود در این بسته بندی شامل یک عدد شارژر یک آمپری، یک عدد هدفون هواوی و همچنین یک عدد کابل USB بوده و نسبت به بسته بندی لوکس و زیبا این گوشی، در درون آن شاهد لوازم جانبی ویژه‌ای نبودیم. در واقع این لوازم در درون جعبه دیگر محصولات شرکت هواوی نیز دیده میشود.

اما با وجود لوازم جانبی معمولی موجود در این بسته بندی، کیفیت آنها در حد مطلوبی بوده و با بسیار از گوشی‌های دارای این سطح قیمتی برابری کرده و با بهترین‌های آنها نیز توانایی رقابت دارد.

طراحی و کیفیت ساخت پی 8 هواوی

همان طور که قبلا اشاره شد، پرچمدار جدید کمپانی هواوی، مسیر طراحی گوشی‌های قبلی این سری را طی می‌کند و اگر به تصاویر زیر نگاهی بیندازید، به طور آشکاری شاهد تشابه و حتی لطافت ظاهری بیشتر گوشی پی8 نسبت به نسل قبلی آن یعنی اسند پی7 می‌شوید. طراحی گوشی پی8 هواوی بسیار شیک و حرفه‌ای بوده و در هنگام در دست نگه داشتن آن، احساس بسیار خوب و تکرار ناشدنی و جذابی را تجربه کردیم. مسلما این طراحی و ظاهر بر روی دیگر کاربران سرتاسر دنیا نیز تاثیر خواهد گذاشت. در حقیقت باید گفت که در طی مدت زمانی که این گوشی را در دست داشتیم، ظاهر و طراحی گوشی مزبور را از جهات مختلف بررسی کردیم و هر چقدر به دنبال یافتن مشکلی به منظور روی برگرداندن خریداران این گوشی گشتیم، به هدف خود دست نیافتیم.

این گوشی دارای بدنه‌ای تمام فلزی بوده و در کنار آن، از بافت‌های ریزی بهره می‌برد که به آن نمای مات و زیبایی می‌دهد که در هنگام لمس، باعث انتقال حس در دست داشتن یک دستگاه لوکس می‌شود. همچنین به دلیل ضخامت کم بدنه و مستحکم بودن آن، در هنگام در دست گرفتن گوشی، حس امنیت از سُر خوردن آن به کاربر دست می‌دهد. همچنین وجود بافت‌های ریز آن نیز باعث افزایش این حس می‌شود.

گوشی هوشمند پی8 هواوی از نسل قبلی آن یعنی پی7، بلندتر، عریض‌تر و همچنین سنگینتر است. البته با این حال باید این مورد را نیز در نظر بگیریم که گوشی جدید هواوی دارای صفحه نمایشی بزرگتری بوده و در کنار آن از مواد جدید به منظور ساخت بدنه آن استفاده شده است. علاوه بر آن، توجه به این موضوع نیز می‌تواند جالب باشد که گوشی جدید هواوی از نسل قبلی آن باریکتر است. ابعاد دقیق گوشی پی8 هواوی برابر 144.9 × 72.1 × 6.4 میلی متر بوده و وزن آن به 144 گرم می‌رسد.

اما موضوع جالبی که در این گوشی وجود دارد و کمپانی هواوی توانسته است از نسل قبلی این گوشی، آن را حفظ کند مربوط به این موضوع می‌شود که گوشی مزبور می‌تواند بر روی تمامی سطح خود بر روی یک سطح صاف قرار بگیرد. در حقیقت باید گفت که بر خلاف بسیاری از گوشی‌ها و پرچمداران مشهور و نامدار دنیا، هیچ بیرون زدگی لنزی در بخش دوربین این گوشی دیده نمی‌شود و با این حال، از ضخامت آن نیز کاسته شده است. این در حالی است که این گوشی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های حرفه‌ای دارای یک دوربین 13 مگاپیکسلی به همراه سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر می‌باشد.

احتمالا در مورد جنس بدنه این گوشی، هیچ نقدی وارد نخواهد بود. زیرا این کمپانی چینی از قرار دادن هیچ ماده باکیفیتی بر روی بدنه این گوشی دریغ نکرده است و با نگاهی دقیق به جزئیات بدنه این گوشی، به کیفیت سخت بالای آن پی خواهید برد. حتی جالب است بدانید که بخش کوچک و فوقانی قسمت پشتی این گوشی نیز همانند بخش قدامی آن دارای پوشش گوریلا گلس نسل سه بوده و خوشبختانه از این نظر، نمی‌توان هیچ اشکالی را به این گوشی سطح بالا وارد کرد.

البته موردی که تنها در مورد نسل قبلی از آن شاهد بودیم، مربوط به پنل پشتی آن می‌شود که تماما از جنس شیشه بود، اما هم اکنون به نظر می‌رسد که بدنه فلزی پشتی این گوشی، ظاهر حرفه‌ای و جدی‌تری را به این گوشی می‌دهد و آن را در رقابت خود با دیگر گوشی‌های فلزی موجود در میدان نبرد، آماده‌تر می‌کند.

در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کیفیت ساخت این محصول بسیار بالاست، اما با این حال، بهتر بود که این گوشی بر روی طراحی خود نیز بیشتر کار کرده و در کنار داشتن بدنه‌ای باکیفیت، یکی از مجوز‌های IP مربوط به مقاومت در برابر آب و یا گرد و غبار را نیز کسب می‌کرد.

کلیدها و کنترل‌های پی 8 هواوی

محل قرار گیری کلید‌ها و دکمه‌های موجود بر روی بدنه‌ای این گوشی، تقریبا مشابه نسل قبلی خود، یعنی اسند پی7 است. البته جنس دکمه‌ها نیز همانند بدنه به یک سطح بالاتر ارتقا یافته است و از دیدن این موضوع کاملا خوشحالیم. همچنین ارگونومی گوشی بسیار مناسب بوده و به راحتی می‌توان به تمامی کلیدها دسترسی داشت و از آنها استفاده کرد. البته قصد مقایسه نسل قبلی این گوشی را با خودش نداشته و نداریم اما باید گفت که به دلیل تغییرات بوجود آمده، محل بعضی از بخش‌ها تغییر کرده است و اندکی بازبینی در طراحی گوشی در آن دیده می‌شود.

اما یک نکته شگفت انگیز که در طراحی آن وجود دارد و آن را از همیشه زیباتر کرده است، مربوط به طراحی مینیمالیستی آن بوده و در واقع، ظاهر آن اصلا شلوغ نیست. در حقیقت باید گفت که هیچ یک از اجزای این گوشی از جای خود بیرون نزده است و بیش از حد مجاز خود جلب توجه نمی‌کند. از بخش جلویی گوشی شروع می‌کنیم؛ کمپانی هواوی از یک نمایشگر 5.2 اینچی (در برابر نمایشگر 5.0 اینچی اسند پی7) با پنلی از نوع IPS-NEO به همراه دقت 1080P در این گوشی استفاده کرده است. این صفحه نمایش از نسل قبلی خود بزرگتر شده است همچنین حاشیه سیاه رنگ دور نمایشگر، که در بین نمایشگر و بدنه فلزی این گوشی قرار گفته است، انتهای کناره بخش فلزی گوشی را از چشم کاربر مخفی کرده است و به همین دلیل به زیبایی این گوشی افزوده است. این گوشی در رنگ‌های مشکی و نقره به بازارهای فروش عرضه شده است.

البته جالب است بدانید که در کنار وجود حاشیه سیاه رنگ دور نمایشگر گوشی، بدلیل وجود پنل جدید IPS-NEO، نمایشگر این گوشی رنگ مشکی را با غلظت بالایی ارائه می‌دهد.

بر خلاف نسل قبلی، در بخش تحتانی نمایشگر گوشی، هیچ گونه دکمه لمسی خازنی موجود نبوده و در کنار آن، لوگوی Huawei نیز از این بخش برداشته شده و با طراحی مینیمالیستی و ساده خود، در بخش خلفی گوشی جای گرفته است. البته جالب است بدانید که کمپانی هواوی در کنار این گوشی از برچسب محافظ صفحه نمایش مخصوصی نیز به منظور قرار دادن بر روی نمایشگر این گوشی رونمایی کرده است و این پوشش محافظتی به طور حیله‌گرانه‌ای دارای شمایل سه دکمه ناوبری اندرویدی در بخش زیرین خود بوده و جای این سه دکمه را در آن بخش برای کاربر خود پُر می‌کند. اما همانطور که گفتیم، این پوشش محافظتی با دیگر پوشش‌ها متفاوت بوده و دارای ویژگی‌های خاصی است. در واقع در بخش نرم افزاری گوشی، بخشی به منظور قرار دادن این برچسب هوشمند قرار داده شده است و با فعال کردن آن، سه دکمه ناوبری موجود بر روی نمایشگر غیر فعال شده و به بخش زیرین نمایشگر منتقا می‌شوند. همچنین دو دکمه نیز در بالای نمایشگر وجود خواهند داشت که استفاده و کاربری آنها بر اساس علایق کاربر خواهد بود.

بجز مطالب گرفته شده، مطلب ناگفته خاص دیگری در بخش جلویی این گوشی باقی نمی‌ماند. بجز آنکه در بالای نمایشگر گوشی شاهد قرار گیری دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی گوشی به همراه بلندگوی مکالماتی که در کنار آن واقع شده است، هستیم. همچنین سنسورهای مجاورت سنج و نورسنجی محیط نیز در این بخش و در کنار بلندگوی مکالماتی این گوشی و با طراحی موازی قرار دارند. البته یک LED کوچک به منظور اعلام هشدارهای اعلانات نیز در بخش فوقانی و کناره سمت راست گوشی قرار گرفته است و در حالت خاموش و غیر فعال بودن، قابل مشاهده نخواهد بود.

بهتر است کمی به اطراف گوشی نگاهی بیاندازیم. کناره سمت چپ این گوشی همانند اسند پی7، خالی از هرگونه دکمه بوده و ارگونومی بسیار خوبی را از این نظر فراهم می‌کند. تنها دو نوار پلاستیک در بالا و پایین این بخش و همانند سمت مقابل آن وجود دارند.

اما بر خلاف کناره سمت چپ گوشی، کناره سمت راست آن بسیار شلوغ بوده و محل قرار گیری حیاتی‌ترین کلیدها است. در این بخش، چهار دکمه و شیار مشاهده می‌شود اما با این حال، شرایط قرار گیری آنها طوری نیست که باعث شلوغ شدن این فضا شود. کلیدهای کنترل صدای گوشی در بالاترین قسمت این بخش قرار گرفته‌اند و دارای طراحی گرد با برش‌های بسیار زیبا و لوکس هستند. درست در بخش تحتانی کلیدهای کنترل صدا، دکمه پاور گوشی قرار گرفته است که مسئول روشن و خاموش کردن نمایشگر گوشی است. این کلید نیز همانند همزاد خود در گوشی پی7 دارای یک گودی در بخش میانی خود بوده و یافت سریع آن را ممکن می‌کند. در واقع این گودی که با زبری‌های خاصی همراه است، به پیدا کردن و همچنین قرار گیری مناسب انگشت شست کاربر بر روی آن بسیار کمک می‌کند. علاوه بر آن، این کلید نسبت به نسل قبلی خود کمی بزرگتر شده است و مشابه نسل پیشین، جنس این کلید نیز از همان مواد ساخته شده بدنه گوشی بوده و در کنار آن از طراحی منحصر به فردی بهره می‌برد.

در بخش زیرین این کلید نیز شاهد قرار گیری دو شیار هستیم. این دو شیار به صورت متوالی بر روی فریم فلزی این گوشی قرار گرفته‌اند و یکی از آنها، محل قرار گیری سیم کارت اول با ابعاد نانو بوده و دیگری نیز محل جای گیری سیم کارت دوم انتخاب شده است. البته شیار دوم به طور مشترک، محل قرار گیری سیم کارت نانو ثانویه و همچنین حافظه جانبی کارت میکرو اس‌دی بوده و از این نظر، بسیار جالب و مبتکرانه به نظر می‌رسد.

سوکت جک 3.5 میلی متری صدا در بخش فوقانی بدنه این گوشی واقع شده است و همچنین میکروفون ثانویه این گوشی به منظور حذف صدای نویز محیط نیز در کنار آن قرار دارد.

در بخش زیرین بدنه پی 8 نیز شاهد قرار گیری دو توری فلزی متقارن در اطراف پورت میکرو USB گوشی هستیم. البته جالب است بدانید که متاسفانه تنها در پشت یکی از آنها، بلندگوی گوشی قرار گرفته است و با توجه به این موضوع، صدا بلندگوی این گوشی استریو نخواهد بود. البته میکروفون اصلی گوشی نیز در پشت دیگری قرار گرفته است. در نهایت شاهد طراحی بسیاری زیبایی در این بخش هستیم.

بخش پشتی گوشی دارای سطح صاف و زیبایی بوده و هیچ گونه اثر بیرون زدگی لنز دوربین در آن دیده نمی‌شود. در حقیقت در مقایسه با بسیاری از پرچمداران گوشی‌های هوشمند شرکت‌های بزرگ دنیا، این ویژگی یک امتیاز بزرگ به حساب می‌آید.

خوشبختانه دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال (OIS) تصویر بوده و با این وجود و به علاوه این که ضخامت این گوشی از پرچمداران هوشمندی چون آیفون 6 اپل و گلکسی اس6 سامسونگ کمتر است، هیچ گونه اثری از بیرون ماندن لنز از سطح پشتی دستگاه دیده نمیشود. درست در کنار دوربین اصلی این گوشی، دو عدد فلاش LED قرار دارند.

البته این طور که به نظر می‌رسد، لنز دوربین اصلی این گوشی فاصله کمی تا کناره گوشی داشته و احتمال پوشانده شدن آن توسط کاربر در هنگام عکاسی وجود دارد. علاوه بر آن به دلیل قرار گرفتن انگشت کاربر بر روی آن، احتمال کثیف شدن لنز دوربین نیز بالا رفته و احتمال تار شدن تصاویر ثبت شده نیز وجود خواهد داشت. اما در نهایت نمی‌توان به دلیل وجود این مشکل، به طراحی زیبای این گوشی نقص خاصی را وارد ساخت.

تمامی بخش پشتی این گوشی هوشمند توسط فلز باکیفیت و مستحکم ساخته شده است و به زیبایی آن افزوده است. البته در بخش بالایی این قسمت شاهد بخشی هستیم که از شیشه ساخته شده است و دلیل متفاوت بودن آن نیز به منظور قرار گرفتن آنتن گوشی در پشت آن و عملکرد بهتر این بخش بوده است.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به معرفی پرچمدار جدید کمپانی هواوی، یعنی گوشی پی8 (P8) این شرکت پرداختیم. سپس در مورد حذف پیشوند اسند (Ascend) از پشت نام اصلی این گوشی صحبت کردیم و گفتیم که این گوشی نیز بر خلاف نداشتن این واژه، دارای طراحی مشابهی با گوشی نسل‌های قبلی خود یعنی گوشی‌های اسند پی7 و اسند پی6 بوده و همانند آنها، دارای بدنه‌ای فلزی و باریک به همراه طراحی زیبا و لوکس است. در ادامه، به بررسی مشخصات فنی این گوشی پرداخته و سپس با بزرگترین معایب آن آشنا شدیم. عدم پشتیبانی از فیلمبرداری با دقت 4K، وای‌فای با استاندارد ضعیفتر، باطری غیر قابل تعویض توسط کاربر، عدم پشتیبانی از شارژر‌های سریع و یا بیسیم و همچنین فقدان وجود مجوزهای مربوط به مقاومت در برابر آب و یا گرد و غبار، از جمله این موارد بودند. 

در ادامه وارد بخش بررسی محتویات درون جعبه این گوشی هوشمند شدیم. در این قسمت متوجه شدیم که این گوشی دارای بسته بندی بسیار زیبا و لوکسی بوده و در کنار آن از حداقل لوازم جانبی ضروری یک گوشی بهره می‌برد. کیفیت لوازم موجود در این جبه در حد معمولی و مناسبی قرار داشت. البته ترجیح می‌دادیم که کابل هدفون موجود در جعبه این گوشی از نوع نواری و باکیفیت‌تر بود. 

در بخش بعدی به سراغ بررسی طراحی و کیفیت ساخت پی 8 هواوی رفتیم. مسلما یکی از نقاط قوت این گوشی مربوط به طراحی بسیار زیبا و هوشمندانه به همراه بدنه‌ی مستحکم و فلزی آن می‌شود.همچنین کمپانی هواوی از بهترین مواد به منظور تولید این گوشی بهره‌گیری کرده است و حتی از گذاشتن محافظ گوریلا گلس نسل سه در بخش بالایی پشت گوشی نیز دریغ نکرده است. در طی مدت زمانی که این گوشی را در دست داشتیم، از جهات مختلف، شکل ظاهری آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و هیچ مشکلی خاصی از آن نیافتیم. تنها نقص آن مربوط به نزدیک بودن نسبتا زیاد لنز دوربین اصلی گوشی به کناره بالایی بدنه بوده که احتمال پوشیده و یا کثیف شدن آن توسط انگشت کاربر وجود دارد. در ادامه از طراحی فلزی پشتی این گوشی تمجید شد، زیرا در نسل قبلی، گوشی اسند پی7 دارای پنل پشتی شیشه‌ای بود، اما هم اینک از جنس فلز بوده و از طراحی بسیار زیبا و مات بهره می‌برد. این گوشی از نظر ابعادی از نسل قبلی خود بزرگتر بود (البته اندازه نمایشگر آن نیز 0.2 اینچ افزایش یافته است)، اما خوشبختانه ضخامت گوشی کمتر شده است. 

اما بخشی از گوشی که امتیاز بسیار بزرگ این گوشی به حساب آمده و از این نظر از بسیاری از پرچمداران گوشی‌های نامدار دنیا جلوتر است، مربوط به سطح صاف پشتی گوشی و عدم بیرون زدگی لنز دوربین آن می‌شود. موضوع وقتی جالبتر می‌شود که بدانید، این دستگاه از گوشی‌های قدرتمندی همچون گلکسی اس6 سامسونگ و آیفون 6 اپل نازک و باریکتر است، اما با این حال، بر خلاف آنها، لنز دوربین از سطح بدنه گوشی بیرون نزده است. با نگاهی به بدنه این گوشی و جنس و طراحی بدنه آن متوجه خواهید شد که هدف هواوی از تولید این گوشی، رقابت با گوشی‌های نامدار و مشهور دنیاست. گوشی‌های پرچمداری که هم اکنون تمامی آنها دارای بدنه فلزی بوده و به منظور مبارزه و رقابت با آنها، به زرهی فلزی و مستحکم نیاز است.

در ادامه وارد بخش بررسی کلیدها و کنترل‌های این گوشی چینی شدیم و دیدیم که محل کلیدها و شیار‌های این گوشی نسبت به نسل قبلی آن تغییر خاصی را در خود ندیده‌ است و تنها به دلیل بزرگ شدن بدنه گوشی، به میزان کمی شاهد بازبینی در طراحی این قسمت هستیم. در قسمت جلویی این گوشی نیز شاهد نمایشگر گوشی به همراه وجود دکمه‌های ناوبری اندرویدی بر روی صفحه نمایش هستیم. این نمایشگر از نوع IPS-NEO بوده و رنگ مشکی را با غلظت بالایی به نمایش می‌گذارد. همچنین به این موضوع نیز اشاره شد که این گوشی در دو رنگ مشکی و نقره‌ای به بازارهای جهانی عرضه شده است. در بخش بررسی نمایشگر گوشی، بیشتر به این قسمت خواهیم پرداخت. انتقال لوگوی Huawei از بخش زیرین نمایشگر به قسمت پشتی بدنه گوشی از جمله تغییرات بصری مربوط به این گوشی نسبت به نسل قبلی خود می‌باشد. همچنین می‌توانید به همراه این گوشی، یک برچسب محافظ نمایشگر هوشمند نیز دریافت کنید که توسط کمپانی هواوی ارائه شده است و سه دکمه ناوبری و دو دکمه میانبر را در بخش‌های تحتانی  و فوقانی نمایشگر گوشی برای کاربر خود فراهم می‌آورد. کاربر می‌تواند در قسمت تنظیمات گوشی مربوط به این بخش، نسبت به تنظیم کلیدها و وظایف آنها اقدام کند.

در ادامه به محل کلیدها و شیارها اشاره شد و گفته شد که تمامی کلیدهای حیاتی گوشی در بخش کناره سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند. همچنین در بخش زیرین این گوشی شاهد دو توری فلزی مربوط به بلندگو گوشی هستیم که تنها در پشت یکی از آنها بلندگوی گوشی وجود داشته و پشت دیگری، میکروفون اصلی دستگاه واقع شده است. بنابراین بلندگوی این گوشی از نوع استریو نخواهد بود. همچنین بر اساس طراحی جدید هواوی که در دیگر گوشی‌های جدید این شرکت نیز دیده می‌شود، این گوشی نیز در نسخه دو سیم کارته خود دارای دو شیار بوده که شیار دوم به طور مشترک، جایگاه سیم کارت ثانویه و همچنین کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی این گوشی هوشمند هست. در نهایت مشخص شد که دلیل فلزی نبودن قسمت بالای بخش پشتی این گوشی به دلیل قرار گیری آنتن گوشی در آن قسمت بوده و به جهت کاهش اختلالات ارتباطی و مخابراتی، این بخش با نمای شیشه‌ای ظاهر شده است. در پایان باید گفت که نمی‌توان در مورد طراحی ظاهری این گوشی، هیچ نقص خاصی را بیان کرد. 

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی پی 8 هواوی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی پی8 هواوی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال