اطلاعات مهم ناحیه نیمکره شمالی مریخ در دست مریخ نورد ژورونگ چینی‌ها

مریخ‌نورد ژورونگ ماموریت تیان ون-1توانست اطلاعات جدیدی را در رابطه با ناحیه نیمکره شمالی مریخ جمع آوری کند. این مریخ نورد چینی‌ها اکنون اطلاعات جدیدی را در مورد این بخش در اختیار دارد که تاکنون مورد بررسی و کاوش قرار نگرفته بود. قرار است این اطلاعات برای بررسی بهتر در اختیار دانشمندان قرار بگیرد. به […]

مریخ‌نورد ژورونگ ماموریت تیان ون-1توانست اطلاعات جدیدی را در رابطه با ناحیه نیمکره شمالی مریخ جمع آوری کند. این مریخ نورد چینی‌ها اکنون اطلاعات جدیدی را در مورد این بخش در اختیار دارد که تاکنون مورد بررسی و کاوش قرار نگرفته بود. قرار است این اطلاعات برای بررسی بهتر در اختیار دانشمندان قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پردازش اطلاعات به دست آمده از این مریخ نورد توسط سی دانشمند از هنگ کنگ و ماکائو چین بررسی و پردازش خواهد شد. این داده‌ها از طریق مریخ نورد ژورونگ و فضاپیمای تیان ون-1 چین از مدار اطراف سیاره مریخ به دست آمده است. بر اساس اطلاعات داده شده مطالعات متعددی نیز در مورد این ناحیه انجام گرفته است. اما در ماه‌های آینده احتمالاً اطلاعات بیشتری در زمینه آب و هوا، زمین شناسی و تاریخچه این نیمکره شمالی مریخ ارائه می شود.

 این داده ها از ماه سپتامبر در اختیار رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین قرار گرفته و به مرور دریافت شده است. این اطلاعات نزدیک به ۲۰۰ گیگابایت داده است که از ۸ ابزار تعبیه شده روی این مریخ نورد و مدارگرد در ماه‌های فوریه و ژوئن جمع آوری شده است. این مریخ نورد با کمک ابزارهای مانند دوربین، رادار ،حسگرهای آب و هوا و طیف سنج لیزری توانست اطلاعات مهمی را جمع‌آوری کند. در این اطلاعات ویژگی های سطحی مریخ مانند مواد رسوبی احتمالی، گل فشان ها و جریان آب در گذشته مربوط به این سیاره وجود دارد.

 دانشمندان نیز در حال جستجو و بررسی اطلاعات هستند تا بتوانند سرنخی از وجود آب روی سطح یا زیر سطح این سیاره به دست آورند. دانشمند سیاره شناس دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ که وظیفه بررسی و تجزیه و تحلیل این داده ها را بر عهده دارد می گوید: علاقه زیادی به بررسی این داده ها دارم زیرا می تواند در کشف اقیانوس باستانی احتمالی در این سیاره کمک کند. فضاپیمای تیان ون-1 ماه فوریه به سطح مریخ رسید. بررسی‌های مریخ‌نورد ژورونگ در ناحیه به نام یوتوپیا پلانیتیا شامل دشت وسیع در نیمکره شمالی مریخ آغاز شد.

 با وجود ماموریت سه ماهه برای مریخ نورد و با توجه به عملکرد خوب ارائه شده، بیش از زمان مدنظر در مریخ به کاوش پرداخته است و این موضوع باعث شگفت زدگی محققان شده بود. در این دوره چهار ماهه این مریخ نورد حدود ۱۰۰۰ متر از سطح مریخ را پیمود و توانست مناطق مختلفی از این سیاره را بررسی کند. البته در ماه سپتامبر این مریخ‌نورد به خواب زمستانی رفت. دلیل آن نیز فعالیت های خورشیدی بوده است.

به گفته لو پان، از دانشمندان سیاره شناس دانشگاه کپنهاگ این داده ها در فرایند پردازش قابل اعتماد هستند زیرا که حتی نویز ابزارها نیز در آن وجود ندارد. با توجه به این که چین برای نخستین بار چنین ماموریتی را در سیاره دیگر انجام می دهد کندی پردازش اطلاعات نسبت به ناسا طبیعی خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال