ابداع نوعی پارچه هوشمند که حرکات کاربر را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند

پژوهشگران با استفاده از اثر برق مالشی نوعی پارچه هوشمند ابداع کرده اند که می تواند حرکت مکانیکی کاربر را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگرانی از ژاپن و چین تلاش کردند تا با ابداع پارچه هوشمند از حرکات کاربر برق تولید کنند. ایده اولیه این پروژه […]

پژوهشگران با استفاده از اثر برق مالشی نوعی پارچه هوشمند ابداع کرده اند که می تواند حرکت مکانیکی کاربر را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگرانی از ژاپن و چین تلاش کردند تا با ابداع پارچه هوشمند از حرکات کاربر برق تولید کنند. ایده اولیه این پروژه نیز به اثر برق مالشی برمیگردد که بر اثر مالش ۲ ماده غیر مشابه ایجاد میشود. نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک قادر هستند به صورت فشرده به حالت پوشیدنی در بیایند. بدین ترتیب از حرکات بدن برای تامین انرژی الکترونیکی استفاده می شود.

 از طرفی برای تبدیل این ویژگی به مواد پوشیدنی نیاز است تا این فناوری دارای ویژگی هایی شبیه به پارچه مانند راحتی و یا قابلیت حمل بار داشته باشد. موادی که برای ساخت نانوژنراتورهای تریبو الکتریک استفاده می شود نیز باید ایمن بوده و با بدن انسان یا محیط زیست سازگار باشد. همچنین برای آن ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری و قابل تنفس و توانایی عملکرد خروجی الکتریکی نیز لازم است. در این بین الیاف الکتروریسی می توانند چنین خاصیتی داشته باشند. در این الیاف محلول های پلیمر توسط بار الکتریکی داخل الیاف قرار می‌گیرند.

 از طرفی فلزات نیز برای افزایش ظرفیت الکترواستاتیک و ذخیره‌سازی بار به این الیاف الکتروریسی اضافه می‌شوند. پژوهشگرانی از دانشگاه فوکویی ژاپن و دانشگاه چین توانستند لایه نازکی از نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک را با پارچه‌های معمولی ادغام کنند. هدف از ساخت این پارچه نیز تولید پارچه های هوشمند به همراه دستگاه های پوشیدنی جذب انرژی بوده است. بدین ترتیب با دویدن یا راه رفتن کار بر لایه‌های تریبو الکتریکی باردار میشود و در نهایت انرژی الکتریکی تولید شده می تواند برای دستگاههای الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال