جدیدترین راهنمای خرید گوشی ویژه افراد سختگیر

این مقاله راهنمای خرید گوشی مخصوص افراد سخت گیر و سخت پسند نوشته شده است. سال هاست که فیچرفون ها (گوشی های کلاسیک صفحه کلید دار) کمرنگ شده اند و دوران استفاده از آن ها به عنوان ابزاری تنها جهت تماس با افراد سپری شده است. این روزها، تلفن پایگاهی برای زندگی دیجیتال است، به […]

این مقاله راهنمای خرید گوشی مخصوص افراد سخت گیر و سخت پسند نوشته شده است. سال هاست که فیچرفون ها (گوشی های کلاسیک صفحه کلید دار) کمرنگ شده اند و دوران استفاده از آن ها به عنوان ابزاری تنها جهت تماس با افراد سپری شده است. این روزها، تلفن پایگاهی برای زندگی دیجیتال است، به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط با دیگران، جستار در وب، بازی کردن، پرداخت صورتحساب ها و قبوض، برنامه ریزی و غیره به کار گرفته می شود.از آنجا که  گوشی همراه یکی از مهمترین دارایی های ماست، انتخاب درست آن نیز از اهمیت برخوردار است. به همین دلیل این راهنما را جهت یاری رسانیدن در یافتن گوشی همراهی مناسب ارائه می دهیم. در انتختب گوشی همراه می بایست معیارهای مختلفی را مورد توجه قرار داد، پس در این مطلب نگاهی به آن ها می اندازیم.

انواع تلفن های همراه: فیچرفون  و گوشی هوشمند

هنگام خرید گوشی همراه جدید، می بایست در رابطه با نوع آن تصمیم گیری کنید. برای این کار می بایست در رابطه با سیستم عامل اجرایی آن تصمیم گیری کنید. علاوه بر این، ملاک های دیگری از قبیل حافظه، اندازه  صفحه نمایش، توان باطری و کیفیت دوربین نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. از سوی دیگر، انتخاب فیچرفون ها کمی راحت تر است، اما نگاهی به دو نوع تلفن می اندازیم تا شناخت بیشتری به دست بیاوریم.

فیچرفون ها: گاهی ساده بهتر است

این تلفن ها را به شوخی «تلفن احمق» می نامند، اما فیچرفون ها هنوز هم قابلیت های زیادی دارند و می توانند مناسب افراد زیادی باشند. در مقایسه با گوشی های هوشمند، این گوشی ها کارایی کمتری دارند: تماس و ارسال متن. البته برخی کاربرد بیشتری دارند، اما اگر گوشی را تنها برای تماس و ارسال پیام می خواهید، این گوشی ها مناسب کارتان خواهند بود. فیچرفون ها معمولا کوچکتر و حمل آن ها آسانتر از گوشی های هوشمند است و اغلب یک صفحه کلید فیزیکی در آن ها بکار گرفته شده است که معمولا یک صفحه کلید یا کیبورد عددیست. البته تمام این گفته ها اشاره به دارا نبودن قابلیت مرور و جستار وب در این گوشی ها نمی باشد. اکنون بسیاری از این گوشی ها دارای قابلیت مرور در وب می باشند که به پیشرفتگی یک گوشی هوشمند نیست.

نکته دیگر ماندگاری و دوام بیشتر این گوشی ها در مقایسه با گوشی های هوشمند است. در گوشی های هوشمند تمرکز روی طراحی است و اگرچه زیبا هستند، اما از آنجا که قسمت زیادی از آن ها از جنس شیشه است، امکان شکستن و ترک خوردنشان هم وجود دارد. در واقع، مزیت های اصلی فیچرفون ها  در ارزانی و سادگی آن هاست. علاوه بر این استفاده از آن ها نیز آسان است، اگرچه در سال های اخیر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند نیز راهکارهایی را برای سهولت استفاده از گوشی های هوشمند تعبیه نموده اند.

جدیدترین راهنمای خرید گوشی

گوشی های هوشمند: ایمیل، مرور وب، استفاده از اپلیکیشن ها و غیره

گوشی های هوشمند از قابلیت های بیشتری در مقایسه با فیچرفون ها برخوردار هستند. با استفاده از آن ها می شود کارهای زیادی را انجام داد. آن ها مانند هر گوشی دیگری قابلیت ارسال پیام و متن را دارند، اما از قابلیت اجرای اپلیکیشن ها، مرور وب، مدیریت ایمیل ها را نیز برخوردار هستند. علاوه بر این، صفحه بزرگ آن ها باعث می شود که گزینه مناسبی برای تماشای ویدئو و عکس باشند. از دیگر مزیت های گوشی های هوشمند که تولیدکنندگان سعی در ارتقاء هر چه بیشتر آن دارند، دوربین های آن هاست.

ایراداتی هم بر گوشی های هوشمند وارد است. برای مبتدی ها گوشی های بزرگی هستند(در مقایسه با فیچرفون ها)، به این معنا که جای بیشتری را در کیف یا جیبتان می گیرند و گاهی کمی سنگین هم هستند. مهمتر اینکه آن ها معمولا گرانتر هستند، بویژه اگر بخواهید گوشی پیشرفته تر یا یک آیفون را خریداری کنید. گوشی های هوشمند ارزان هم وجود دارند و حتی این روزها شاهد گوشی هایی با قیمت کمتر از 100 دلار هم هستیم، پس اجازه ندهید که قیمت تنها عامل تعیین کننده در انتخاب میان گوشی هوشمند و فیچرفون باشد.در واقع پیشنهاد ما به اکثر کاربران، گوشی هوشمند است. شاید آن ها بزرگتر و گرانتر باشند، اما قابلیت های بیشتری دارند و می توان معایب آن ها را نادیده گرفت.  اگر با گوشی بزرگ مشکلی ندارید و فیچرفون نمی خواهید، پس گوشی هوشمند انتخاب مطلوبی خواهد بود.

سیستم های عامل گوشی هوشمند: آیفون یا اندروید

پس اگرگوشی هوشمند می خواهید، می بایست به سیستم عامل آن توجه داشته باشید. سیستم عامل گوشی هوشمند نقشی مشابه با سیستم عامل رایانه را بازی می کند و نرم افزاری هست که روزانه با آن ها سر و کار دارید. در یک آیفون، سیستم عامل iOS است، در حالیکه سیستم گوشی اندروید، اندروید است. مزیت ها و معایب کمی در هر سیستم عامل وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اندروید: ایده ال برای طرفداران گوگل

آیا به  سیستم عامل اندروید علاقمند هستید؟ اندروید پرکاربردترین سیستم عامل جهان است که دلایلی را برای آن مطرح کرده اند. برخلاف اپل که از iOS بر روی آیفون ها بهره می برد ، گوگل مجوزهای استفاده از اندروید را به شرکت های دیگر هم می دهد. به همین دلیل است که برندهایی مانند سامسونگ، HTC، هواوی و خود گوگل از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند.

اگر کاربر حرفه ای گوگل هستید، پس اندروید معمولا سیستم عامل بهتری برایتان خواهد بود. در اینجا تنها از موتور جستجوی گوگل سخن به میان نمی آوریم، بلکه منظورمان خدمات پخش موسیقی گوگل پلی، حافظه ابری گوگل درایو و سایر ابزار گوگل از قبیل بلندگوی هوشمند گوگل هوم و غیره هم می باشد. بنابراین انتخاب یک سیستم عامل در گوشی هوشمند، انتخاب یک اکوسیستم است و اگر می خواهید گوشی اندروید داشته باشید، استفاده از خدمات گوگل مفید است.

اندروید هم به عنوان سیستم عاملی با قابلیت ها و توانایی های زیاد شناخته می شود. این حقیقت به دلیل ماهیت اندروید است- کد اندروید برای توسعه دهندگان ِ خواهان آن در دسترس است و گوگل در مقایسه با اپل بسته نیست. در گوشی های اندروید، گوگ از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بهره می گیرد. در نتیجه، Google Assistant قابلیت بیشتری در مقایسه با سایر همیارهای دیجیتال را نشان می دهد و در پیش بینی کاری که می خواهید انجام بدهید و زمان آن نیز بهتر است. درانتها به چند دلیل دیگر برای استفاده از گوشی اندروید اشاره می کنیم: ارزانتر بودن، هوشمندتر بودن و کار بهتر با اپلیکیشن های گوگل.

iOS: کاربران اپل

کاربران iOS اپل در سرتاسر جهان زیاد نیستند، اما سیستم عامل پرکاربردتر در ایالات متحده به شمار آورده می شود. دلایل زیادی برای انتخاب آیفون و ترجیح آن به  دستگاه های اندرویدی وجود دارد. دلایل اصلی از این قرارند: توسط اپل تولید می شود، استفاده از آن آسان است و کارکرد خوبی دارد. از آغاز، iOS شما را در خو گرفتن با گوشی آیفون و یادگیری آن راهنمایی خواهد کرد و همانطور که انتظار دارید، همه چیز سر جای خودش قرار دارد: تنظیمات در قسمت تنظیمات، اپلیکیشن ها در قسمت برنامه ها و …

از آنجا که اپل تمامی ابعاد ارتقاء آیفون را کنترل می کند، معمولا طول عمر بیشتری داشته و انجام چند کار با آن ها از سرعت بیشتری برخوردار است. این حقیقت اشاره به عملکرد بهتر گوشی های iOS در مقایسه با اندروید ندارد- اگرچه اغلب اینطور است- بلکه می گوید iOS تجربه بهتری را برای کاربر به همراه دارد. علاوه بر این، آیفون ها با دستگاه های اپل بهتر کار می کنند. اگر کامپیوتر مک یا آیپد دارید، در نتیجه آیفون انتخاب بهتری خواهد بود، زیرا  همگام سازی عکس ها، پیام ها، ایمیل ها و غیره با استفاده از آن آسانتر خواهد بود (یعنی همگی با استفاده iCloud اپل). اگر واسط کاربر ساده و یک گوشی با ماندگاری بیشتر می خواهید، احتمالا یک گوشی با iOS انتخاب بهتری خواهد بود.

سایر قابلیت ها و نکات: چه چیزی برایتان اهمیت دارد؟

سیستم عامل تنها نکته قابل ملاحظه در زمان خرید گوشی هوشمند نیست- اگرچه با تصمیم گیری در زمینه سیستم عامل بیشتر راه را رفته اید. اما می بایست به سخت افزار سیستم (پردازشگر، رم و غیره)، دوربین، اندازه صفحه نمایش، گنجایش باطری و غیره نیز توجه داشته باشید. شاید موارد ذکر شده در زمان خرید یک گوشی آیفون چندان مهم جلوه نکنند اما اگر قصد خرید گوشی اندروید را دارید، توجه به موارد ذکر شده یک نکته مهم است.

پردازشگر: می خواهید سرعت گوشیتان چطور باشد؟

پردازشگر مغز رایانه و در مقاله ما، مغز تلفن است. پردازشگرهای قویتر امکان تفکر سریعتر را به گوشیتان می دهند، یعنی کارها را سریعتر انجام می دهند، انجام چند کار آسانتر می شوند و طول عمر گوشیتان را نیز بالاتر می برند. در اینجا طول عمر یک  شاخصه مهم است: یک گوشی با پردازشگری که از قدرت متوسطی برخوردار است، توانایی بیشتری در مدیریت اپلیکیشن های امروزی و جدید دارد، اما با اپلیکیشن هایی که دو سال قبل عرضه شده اند عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

شرکت های معدودی وجود دارند که کار توسعه پردازشگرهای گوشی های هوشمند را انجام می دهند. اپل پردازشگرهای خود را تولید می کند، اما کوالکام، مدیا تسک، سامسونگ و غیره، همگی کار تولید پردازشگرهای گوشی های اندروید را انجام می دهند. در ایالات متحده، تراشه های کوالکام معمولترند و در سال 2018، پرچمدار تراشه های کوالکام، Snapdragon 845 است. هر چه رقم بالاتر باشد، تراشه بهتر خواهد بود. اگر پردازشگر قویتری می خواهید، می بایست پردازشگری چندهسته ای داشته باشید. پردازشگرهای قدیمی تنها قابلیت انجام یک کار را دارند اما پردازشگرهای دو هسته ای قابلیت انجام دو کار همزمان و چهار هسته ای ها قابلیت انجام چهار کار همزمان را دارند.

حافظه: ذخیره عکس ها، ویدئوها، فایل ها و غیره روی گوشی

شاید مهمترین ویژگی برای بیشتر افراد، حافظه گوشی باشد. هرچه حافظه گوشیتان بیشتر باشد، فایل ها، برنامه ها، عکس ها و ویدئوهای بیشتری را می توانید ذخیره کنید. این روزها با استفاده از ذخیره ابری (مانند اپل فوتو یا گوگل درایو)، کار با حافظه کمتر کمی آسانتر شده است، اما بعضی چیزها بدون ذخیره  شدن در حافظه گوشی کار نمی کنند. ما خرید گوشی با حافظه  16 گیگابایت را به شما توصیه می کنیم، اگرچه 32 گیگابابت بهتر و 64 گیگابایت یا بیشتر برای افرادی که فایل های زیادی دارند بهتر خواهد بود. در بعضی از گوشی ها امکان افزودن حافظه خارجی وجود دارد. می توانید کارت کوچکی به اندازه یک سیم کارت با امکان ذخیره فایل بر روی آن را خریداری کنید. قیمت کارت های MicroSD با ظرفیت کم حدود 10 دلار است و با بالاتر رفتن ظرفیت، بهای آن ها بیشتر هم خواهد شد.

دوربین: پیکسل ها و دیافراگم

دوربین بدل به یکی از مهمترین قسمت های گوشی شده است. یک گوشی با دوربین بهتر می تواند با سرعت بیشتری کار عکسبرداری را انجام بدهد. چند عامل وجود دارد که در خوب بودن دوربین نقش دارند، اما مهمترین ِ آن ها نرم افزار آن است. دو گوشی با مشخصات دوربینی مشابه می توانند نتایج بسیار متفاوتی را ارائه  بدهند، بنابراین متاسفانه خرید گوشی با دوربین خوب از طریق مطالعه مشخصات درج شده در کاتالوگ آن کاری تقریبا محال خواهد بود.

شاخصه های مهم دیگری هم وجود دارند. برای مبتدی ها، وضوح دوربین از اهمیت زیادی برخوردار است. وضوح تعیین کننده تعداد پیکسل های عکس یا ویدئوی شماست و تعداد پیکسل های بیشتر به معنای کیفیت و وضوح بالاتر عکستان خواهد بود. دیافراگم هم بعد قابل ملاحظه ایست. دیافراگم اندازه  دریچه ایست که نور پیش از رسیدن به حسگر دوربین وارد آن می شود. هرچه این دریچه بزرگتر باشد، نور بیشتری وارد خواهد شد. دیافراگم را با واحد f-number نشان می دهند، برای مثال f/2.0. دیافراگم های بزرگتر را با ارقام کوچکتر نشان می دهند که گمراه کننده است.

رم: هرچه بیشتر، بهتر

رم یا حافظه Random Access Memory شکل دیگری از حافظه است، اما بجای کاربرد برای ذخیره فایل ها، برای ذخیره چیزهایی بکار گرفته می شود که می خواهید به سرعت بیرون بکشید. معمولا اپلیکیشن های باز را در رم ذخیره می کنند بنابراین وقتی آن ها را بسته و دوباره باز می کنید، همان صفحه را بدون بارگیری کامل  و دوباره آن نشان می دهد. معمولا هنگام خرید گوشی، رم بالاتر گزینه مهمی است، اما گوشی هایی با رم بالاتر اغلب گرانتر هم هستند. برای گوشی های متوسط احتمالا رم 2 گیگابایت را خواهیم داشت، اما دستگاهی با رم 3 گیگابایت یا بیشتر را به اکثر کاربران توصیه می کنیم.

نوع صفحه نمایش: ال سی دی یا اولد

صفحه نمایش گوشی ها از اهمیت بالای برخوردار است. انواع مختلفی از صفحه های نمایش وجود دارد که با یکدیگر تفاوت دارند. معمولترین نوع در گوشی های متوسط و نه چندان پیشرفته، ال سی دی  یا Liquid Crystal Display است. هزینه تولید ال سی دی ها زیاد نیست، به همین دلیل اغلب از آن ها استفاده می شود، اما آن ها شارژ باطری زیادی را مصرف کرده و رنگ های روشن و تیره مطلوبی را تولید نمی کنند. دو نوع ال سی دی وجود دارد: TFT-LCD ها که ارزانتر و دارای رنگ های نامطلوبتری هستند و IPS-LCD ها که رنگی کمی بهتر را تولید کرده و زوایای دید بهتری را شکل می دهند.

این روزها، از صفحه های نمایش اولد در گوشی های پیشرفته استفاده می شود. این صفحه شارژ کمتری را مصرف می کنند، علاوه بر این زمانیکه رنگ سیاه روی صفحه نمایش داده می شود، اولد آن را روشن نمی کند، یعنی سیاه تیره تر است و نسبت های کنتراست بالاتری وجود دارد. صفحه نمایش «Super AMOLED» هم وجود دارد که  برند سامسونگ برای صفحه های نمایش اولد تولیدی این شرکت است. احتمالا تنها با چشمانی تیزبین و نگاهی دقیق می توانید پی به تفاوت میان صفحه های نمایش ال سی دی و اولد ببرید، اگرچه بهای گوشی هایی با صفحه اولد کمی بیشتر است.

اندازه صفحه: بزرگ یا کوچک

در سال های اخیر اندازه صفحه  نمایش گوشی ها بزرگتر شده است، در نتیجه قابلیت مذکور می تواند برایتان حائز اهمیت باشند. صفحه های نمایش کوچکتر 4 اینچی هستند و صفحه های نمایش بزرگتر تا هفت اینچ هم می رسند. احتمالا صفحات نمایش گوشی ها بزرگتر از این هم خواهند شد که دلیل آن  استفاده از صفحه های نمایش لبه تا لبه در گوشی هاست، صفحه هایی که  فاصله میان صفحه نمایش و حاشیه گوشی را کم می کنند. اگر می خواهید ویدئو تماشا کنید یا عاشق بازی کردن روی گوشیتان هستید، انتخاب یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ یک انتخاب مطلوبتر خواهد بود.

اثرانگشت یا تشخیص چهره

روزهایی که  کدی را برای ورود به صفحه گوشی وارد می کردید گذشته است. در حال حاضر، بیشتر گوشی های هوشمند دارای حسگر اثرانگشتی در خود می باشند که امکان استفاده سریع و مطمئن از گوشی را با لمس یک حسگر فراهم می آورند. بعضی از گوشی های پیشرفته شکل های دیگری از سیستم ورود از قبیل اسکن چشم یا تشخیص چهره را در خود دارند. برخی گوشی ها دارای سیستم تشخیص چهره هستند که هم مطمئن تر است و هم کاربرد آسانتری دارد. تنها می بایست به گوشیتان نگاه کنید تا چهره تان برای ورود به گوشی تایید شود. برخی دیگر از گوشی ها نیز قابلیت اسکن چشم را دارند. این سیستم از مزایا و معایبی برخوردار است. مزیت این سیستم در امنیت بالا و کاربرد آسان آن است، اما ایراد آن را می توان هزینه بالای آن دانست. پیشنهاد ما خرید گوشی با اسکنر اثرانگشت است.

گنجایش باتری

همه باطری ها به یک  اندازه نمی باشند. ظرفیت باطری را بر اساس واحد میلی آمپر ساعت یا mAh اندازه گیری می کنند- عدد بیشتر نشان دهنده ظرفیت بالاتر است. البته بزرگتر بودن باتری به  معنای طول عمر بیشتر آن نیست. بیشتر گوشی ها حداقل یک روز شارژ خود را نگاه می دارند اما باتری های بزرگتر مفیدتر هستند و ظرفیت باتری نکته ای حائز اهمیت فراوان است. ما خرید گوشی با ظرفیت باطری 2500 میلی آمپر ساعت را به شما پیشنهاد می کنیم.

شارژ: شارژ بی سیم یا شارژ سریع

اگرچه ظرفیت باطری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نحوه شارژ کردن باطری هم برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت است. دستگاه های زیادی بوسیله پورت شارژ می شوند و بیشتر گوشی های کمتر پیشرفته و متوسط فاقد فناوری شارژ سریع می باشند.بعضی باطری ها راه هایی برای تسریع روند شارژ شدن دارند؛ بویژه زمانیکه شارژر مناسبی را همراه با آن بکار می گیرید. شرکت های مختلف، فناوری های ِ شارژِ سریع متفاوتی را ارائه می دهند، اما هر چه که باشد، می تواند بسیار سودمند باشد.

یک سیستم شارژ سریع با عنوان شارژ بی سیم وجود دارد. برخی تولیدکنندگان اندروید سال هاست که از این فناوری بهره می برند. اپل بتازگی یک سیستم شارژ بی سیم را روی گوشی های خود تعبیه کرده است، بنابراین سیستم مذکور با سرعت هر چه بیشتری در حال عمومی تر شدن است.  شارژ بی سیم امکان شارژ گوشی بدون اتصال به پریز برق را به وجود می آورد. اگر دستگاه پیشرفته ای می خرید، وجود این قابلیت در گوشی را به شما پیشنهاد می کنیم.

در پایان باید بگوییم که برای خرید گوشی مناسب می بایست به چند ویژگی توجه داشته باشید، اما مهمترین امر هنگام خرید گوشی، خرید آن بر اساس نیازهایتان است. انواع زیادی از گوشی ها در بازار عرضه می شوند و هر هفته شاهد عرضه  محصولات جدیدتری هستیم. جهت مشاهده خبرهای دیگر از صفحه اخبار فناوری و اطلاعات دیدن کنید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال