راه اندازی اولین راکتور همجوشی هسته ای چین با نام خورشید مصنوعی

چین توانست برای اولین بار راکتور همجوشی هسته ای خورشید مصنوعی را راه اندازی کند. این راکتور با نام توکامک HL-2M می تواند در آینده در نحوه تولید و مصرف انرژی انقلابی عظیم ایجاد کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، راکتور همجوشی هسته‌ای خورشید مصنوعی شامل یک میدان مغناطیسی قدرتمند است که […]

چین توانست برای اولین بار راکتور همجوشی هسته ای خورشید مصنوعی را راه اندازی کند. این راکتور با نام توکامک HL-2M می تواند در آینده در نحوه تولید و مصرف انرژی انقلابی عظیم ایجاد کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، راکتور همجوشی هسته‌ای خورشید مصنوعی شامل یک میدان مغناطیسی قدرتمند است که از آن برای گداختن پلاسمای داغ استفاده خواهد شد. همچنین این رآکتور می‌تواند در آینده انرژی پاک تولید کرده و در اختیار مردم جهان قرار دهد. حداکثر دمای تولید شده در این راکتور ۳۵۰ میلیون درجه سلسیوس است. این دما ده برابر بالاتر از دمای هسته خورشید بوده و نامگذاری خورشید مصنوعی نیز به همین دلیل است.

 به گزارش رسانه چینی People’s Daily، توسعه انرژی همجوشی هسته ای با هدف توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین بوده و راهی برای رفع نیازهای استراتژیک این کشور خواهد بود. در حال حاضر نسخه کوچکتر این رآکتور با کمک دانشمندان چینی و با همکاری “راکتور گرما هسته‌ای آزمایشی بین المللی (ITER)”  در حال ساخت است.

” راکتور گرما هسته‌ای آزمایشی بین المللی” به عنوان بزرگترین پروژه تحقیقاتی همجوشی هسته ای در جهان محسوب می‌شود که در فرانسه قرار دارد. محققینی از ۳۵ کشور در حال کار بر روی این راکتور هستند و قرار است تا برای استفاده از همجوشی هسته‌ای و تولید انرژی پاک بدون کربن تلاش کنند. اصول اولیه ساخت دستگاه نیز مبتنی بر انرژی خورشیدی و ستارگان خواهد بود. احتمال می رود این پروژه تا سال ۲۰۲۵ کامل شده و هزینه بهره برداری آن نیز ۲۲ میلیارد دلار خواهد بود. هنوز مشخص نیست راکتور همجوشی چین نیز ویژگی‌هایی همانند (ITER) داشته و قادر است همجوشی هسته‌ای را به یک منبع تولید انرژی پاک تبدیل کند یا خیر.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال