نور و صدا می‌توانند عوارض آزاردهنده شیمی درمانی را از بین ببرند

یکی از عارضه‌های جانبی شیمی درمانی مغز شیمیایی است که اثر آن در سراسر بدن از جمله مغز احساس خواهد شد. اکنون دانشمندان برای حفاظت از سلول‌های مغز در برابر این آسیب از نورهای چشمک زن و اصوات در فرکانس‌های مشخص استفاده کرده‌اند. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حالی که شیمی […]

یکی از عارضه‌های جانبی شیمی درمانی مغز شیمیایی است که اثر آن در سراسر بدن از جمله مغز احساس خواهد شد. اکنون دانشمندان برای حفاظت از سلول‌های مغز در برابر این آسیب از نورهای چشمک زن و اصوات در فرکانس‌های مشخص استفاده کرده‌اند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حالی که شیمی درمانی از بهترین درمان‌ها برای سرطان محسوب می‌شود اما اثرات متعددی روی بدن و از جمله مغز خواهد داشت. یکی از این عوارض مه مغزی است که می‌تواند روی تمرکز تصمیم گیری و حافظه تاثیر گذاشته و مشکلاتی را روی تفکر و رفتار بیماران ایجاد کند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد یک درمان نسبتا ساده می‌تواند بسیاری از این اثرات نامطلوب را کشف و از بین ببرد. این روش ساده نگاه کردن به چند چراغ چشمک زن و گوش دادن به برخی از صداها است.

طبق تحقیقات قبلی محققان موسسه فناوری ماساچوست نورهای دارای فرکانس ۴۰ هرتز به صورت سوسو زدن و صداهایی که با سرعت یکسان پخش شوند می‌توانند مغز را تحریک کرده و نوسانات گامای بیشتری تولید خواهد شد. امواج مغزی در این حالت بین 25 تا 80 هرتز بوده و به زمانی تعلق دارد که فرد بسیار هوشیار بوده و باید تمرکز کند. با توجه به اینکه بیماری آلزایمر نیز مشکلاتی را در ایجاد امواج گاما به وجود می‌آورد محققان این موسسه به دنبال درمان ساده و بهبود علائم بودند.

آزمایش‌های انجام گرفته روی موش‌ها نشان سطوح پایین‌تر از پروتئین‌های سمی می‌تواند به بهبود تست‌های شناختی پس از نور و صدا درمانی کمک کند. در مطالعه تمرکز محققان روی بیماری مغز شیمیایی بوده است. آزمایش های انجام گرفته روی موش‌ها نیز با تقلید از رژیم دوز مصرفی انسان‌ها از دارو انجام شد. به گفته محققان این روش باعث کاهش آسیب های دی ان ای شده و تعداد الیگودندروسیت‌ها نیز طی آن افزایش پیدا می کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال