ساخت نوعی پلاستیک خود ترمیم شونده ارزان قیمت

محققان موفق به ساخت نوعی پلاستیک خود ترمیم شونده شدند که علاوه بر چاپ سه بعدی سریع قیمت ارزانی دارد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز با اضافه کردن پودر مخصوص به رزین مایع در فرآیند چاپ سه بعدی توانستند نوعی پلاستیک جدید تولید کنند که در زمان آسیب […]

محققان موفق به ساخت نوعی پلاستیک خود ترمیم شونده شدند که علاوه بر چاپ سه بعدی سریع قیمت ارزانی دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز با اضافه کردن پودر مخصوص به رزین مایع در فرآیند چاپ سه بعدی توانستند نوعی پلاستیک جدید تولید کنند که در زمان آسیب دیدگی قادر به ترمیم مواد خود است. این ترمیم در زیر نور دیود نور گسیل ال ای دی انجام می گیرد. زیرا واکنش های شیمیایی و جوش خوردن قطعات شکسته با کمک این نوع نور انجام خواهد گرفت.

 در حال حاضر برای ترمیم شکستگی ها از گرما استفاده می شود و همچنین حدود ۲۴ ساعت زمان برای ترمیم نیاز است. در حالی که در روش جدید تنها در دمای اتاق و در طول یک ساعت میتوان ترمیم را انجام داد. از طرفی اگرچه در این روش از چاپ سه بعدی و کاهش تاثیرات زیست محیطی کمک می گیرد. اما به طور کامل نمی توان این محصول را سازگار با محیط زیست نامگذاری کرد.

 دکتر ناتائیل کوریگان یکی از محققان این روش می گوید: اگرچه در این روش حجم زیادی از پلاستیک نیاز است و همچنین به چاپگر هایی که که بتوانند به طور مداوم کار کنند اما پلاستیک های ساخته شده با سرعت قابلیت ترمیم دارند و در صورت ایجاد مشکل می توان به جای دور انداختن اعضای شکسته آنها را تعمیر و مجدد استفاده کرد. از لحاظ زیست محیطی نیز می توان با توجه به اینکه ماده شکسته مجدداً از نو ساخته نمی شود فایده مهمی برای محیط زیست خواهد داشت.

 در آینده احتمالا با افزایش طول عمر این مواد می توان زباله های پلاستیکی را نیز کاهش داد. پودر ساخته شده توسط این محققان ترکیبی از بی کربنات است که می تواند شبکه اجزای ایجاد شده توسط چاپ سه بعدی را بازسازی کند. در آزمایش‌های انجام شده نیز مشخص شد استحکام لاستیک خود ترمیم شونده مجدد به حالت پیش از شکستن بازگشته است. محققان امیدوارند بتوان در مکان های استفاده کننده مواد پلیمری از این فناوری استفاده کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال