ساخت سلول‌های خورشیدی فوق نازک برای مقابله با تشعشعات فضایی

محققان نوعی سلول خورشیدی طراحی کرده اند که تنها به اندازه یک هزارم موی انسان است اما می تواند در برابر تشعشعات فضایی مقاوم باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان می گویند مدار نزدیک زمیتچن تقریبا پر شده است و باید از مدارهای بالاتر استفاده کرد. اما رفتن ماهواره ها به […]

محققان نوعی سلول خورشیدی طراحی کرده اند که تنها به اندازه یک هزارم موی انسان است اما می تواند در برابر تشعشعات فضایی مقاوم باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان می گویند مدار نزدیک زمیتچن تقریبا پر شده است و باید از مدارهای بالاتر استفاده کرد. اما رفتن ماهواره ها به این مدار به سلولهای خورشیدی مقاوم در برابر تشعشعات نیاز دارد.

به همین دلیل محققان نوعی سلول فتوولتائیک توسعه دادند که در برابر تشعشع مقاوم است. در این سلول یک لایه فوق نازک از مواد جاذب نور قرار گرفته است. ضخامت این سلول ها تقریبا یک هزارم موی انسان است. علاوه بر آن با کاهش بار، هزینه راه اندازی و نگهداری نیز کاهش می یابد.

قرارگیری ماهواره ها در مدار میانی زمین نیاز به مقاومت بیشتر در برابر تشعشع های فضایی شدیدتری خواهند داشت. در این مدار نوار تابش پروتون قرار دارد و به سلول های مقاوم تر در برابر تشعشع در مدارهای بالاتر ضروری است.

محققان دستگاه ساخته شده را با استفاده از پروتون های تولید شده تاسیسات هسته ای مورد آزمایش قرار دادند. به گفته آرمین بارتل، از نویسندگان این پژوهش، سلول خورشیدی ساخته شده در برابر تشعشع پروتون عملکردی بالاتر از آستانه خاص دارد. این هندسه های فوق نازک می توانند دو برابر عملکرد بهتر نسبت به مشاهدات قبلی ارائه کنند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال