پردازنده‌های 12 هسته‌ای 7 نانومتری مدیاتک روانه بازار خواهد شد

شرکت مدیاتک با همکاری TSMCپردازشگرهای 7 نانومتری جدیدی برای اسمارت‌فون‌ها با پرداش هسته ای خارق‌العاده معرفی کردند همانطور که منابع مربوط به اخبار روز تکنولوژی اظهار دارند شرکت تایوانی و خوشنام TSMC به صورت آزمایش اقدام به ساخت پرداشگرهای 12 هسته‌ای مدیاتک با قطر 7 نانومتر کردند. این قطر کم بدین معناست که این پرداشگر […]

شرکت مدیاتک با همکاری TSMCپردازشگرهای 7 نانومتری جدیدی برای اسمارت‌فون‌ها با پرداش هسته ای خارق‌العاده معرفی کردند

همانطور که منابع مربوط به اخبار روز تکنولوژی اظهار دارند شرکت تایوانی و خوشنام TSMC به صورت آزمایش اقدام به ساخت پرداشگرهای 12 هسته‌ای مدیاتک با قطر 7 نانومتر کردند. این قطر کم بدین معناست که این پرداشگر جدید سرعت و قدرت بیشتری نسبت به همتای 10 نانومتری خود دارد. حتما از خود می‌پرسید قطر کمتر چگونه باعث سرعت و قدرت بیشتر می‌شود! برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانید نانومتر به چه معناست!

نانومتر چیست؟

نانومتر اساسا به ریز پردازنده ای گفته می‌شود که چیزی جز چندلایه که از مواد مختلف ساخته است نیست! روی هم گذاشتن این نانومتر به طرزی خاص منجر به ایجاد قطعات الکترونکی کوچکی می‌گردد که در پردازنده‌ها برای در محاسبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسل امروز این قطعات مانند قطعات بزرگی که پدربزگ‌هایمان در تلویزیون‌های قدیمی دیده‌اند نیست بلکه این قطعات به حدی کوچک هستند که با چشم غیر مسلح قابل رویت نبوده و به هنگامی که در بیرون و داخل قطعه‌ای مربعی تعبیه می‌شوند حکم سوئیچ روشن و خاموش را ایفا می‌کنند. این فواصل ایجاد شده بین قطعات پرداشگر را با نانومتر اندازه‌گیری می‌کنند که بیانگر یک میلیارد در یک متر است. هرچه این فواصل کمتر باشد به این معناست که می‌توان قطعات بیشتری را روی یک چیپ جایگذاری کرد.

با این بالا پس می‌توان گفت نانومتر کمتر در چیپ‌های پردازشگرها به معنای فاصله کمتر بین قطعات موجود دریک چیپ میکروسکوپی است و هرچه قطعات پردازنده روی هسته بیشتر باشد طبیعتا قدرت و سرعت بیشتری خواهد داشت.

اگر از نظر تعداد خواسته باشیم حساب کنیم، 12 هسته به نظر نسبت به 10 هسته پردازنده پیشرفت منطقی برای شرکت مدیاتک که از سال 2015 در چیپست‌های هیلیو X20 و X25 پیشگام بوده محسوب می‌شود. علارغم این موضوع، شاید این عدد و ارقام و قدرت از نظر بعضی منتقدان غیرمنطقی و ناکارامد باشد چراکه پردازشگرهای چهارهسته ای نظیر اسنپدراگون 821 در تابحال بدون نقص عمل کرده اند. اما مدیاتک چیزی را فدای چیز دیگری نمی‌کند  و صرفا این ارتقا را بخاطر برقراری تعادل بین سرعت و قدرت پردازشگرها انجام نداده است.

شرکت‌های TSMC و رقیب دیرینه‌اش در زمینه ساخت تراشه‌های الکترونیکی یعنی شرکت با اعتبار سامسونگ قصد ساخت انبوه پردازشگرهای 7نانومتری را در سال 2018 دارند، طبق این گفته به نظر می‌رسد پردازشگرهای 12 هسته‌ای حدودا تا اواسط سال 2018 وارد بازار خواهند شد و به نظر می‌رسد که گلکسی اس 9 پرچمدار پرطرفدار شرکت کره ای سامسونگ نیز باتوجه به اخبار و شایعات نیز چیپست 7 نانومتری بهره ببرد.

حتما باخود فکر می‌کنید خب پردازشگرهای 10 هسته‌ای هم می‌تواند برای نسل بعد کافی باشد!

درحال حاضر شرکت مدیاتک و TSMC مشغول ساخت پردازشگرهای 10 نانومتری Helio X30 برای بازار چین با شعار عجیب وغریبش یعنی “گوشی‌های هوشمند پرچمدار و مقرون به صرفه” هستند. این چیپست‌ها درحال تولید انبوه هستند و در نیمه آخر سال 2017 روانه بازار خواهند شد. اما بازده اولیه پردازنده های 10 نانومتری شرکت TSMC زمانبدی و تصمیمات مدیاتک یا دیگر مشتریان پرکار TSMC نظیر شرکت آمریکایی اپل را تغییر نداده است.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال