موش‌های دارای رژیم غذایی حاوی ویتامین D در برابر سرطان مقاومت بیشتری دارند

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد تامین D در موش‌ها می‌تواند به رشد نوعی باکتری در روده کمک کرده و بدین ترتیب باعث ایمنی موش‌ها در برابر سرطان شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این تحقیقات توسط محققان موسسه فرانسیس کریک به همراه موسسه ملی سرطان در ایالات متحده و دانشگاه آلبورگ در […]

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد تامین D در موش‌ها می‌تواند به رشد نوعی باکتری در روده کمک کرده و بدین ترتیب باعث ایمنی موش‌ها در برابر سرطان شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این تحقیقات توسط محققان موسسه فرانسیس کریک به همراه موسسه ملی سرطان در ایالات متحده و دانشگاه آلبورگ در دانمارک صورت گرفته است. در این مطالعه مشخص شد موش‌های دارای رژیم غذایی غنی ویتامین D به مقدار زیاد مقاومت بهتری در برابر کاشت سلول‌های سرطانی در بدنشان داشتند. همچنین این موش‌ها پاسخ بهتری به درمان ایمونوتراپی داشتند.

این محققان در تحقیقات خود اعلام کردند ویتامین D از طریق تاثیر روی سلول‌های اپیتلیال روده باعث افزایش تولید نوعی باکتری به نام  Bacteroides fragilis در موش‌ها شده است. این باکتری می‌تواند بدن موش‌ها را در برابر سرطان مقاوم‌تر کند. به گفته دانشمندان هنوز علت این امر مشخص نشده است. به گفته محققان با این مطالعه مشخص شد موش‌هایی که در آزمایشگاه از طریق رژیم غذایی معمولی به باکتری  Bacteroides fragilis دسترسی پیدا کرده‌اند در برابر رشد تومور نیز مقاومت بیشتری داشتند. این مقاومت در زمانی که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار اندکی ویتامین D بوده است، کمتر است.

البته این باکتری در میکروبیوم انسان نیز وجود دارد اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود آیا ویتامین D با استفاده از همان مکانیزم می‌تواند باعث افزایش ایمنی بدن انسان نسبت به سرطان شود یا خیر.

مدیر آزمایشگاه ایمونو بیولوژی موسسه فرانسیس کریک و یکی از محققان این پژوهش در این مورد می‌گوید: آنچه در این تحقیق مشاهده شد بسیار برای ما غافلگیر کننده بوده است. ویتامین D از طریق تنظیم میکروبیوم روده به شکلی خاص می‌تواند از باکتری مخصوصی برای افزایش ایمنی در برابر سرطان کمک بگیرد. این موضوع در آینده می‌تواند در درمان سرطان در بین انسان‌ها نیز اهمیت داشته باشد. البته هنوز مشخص نشده است که ویتامین D چگونه و به چه نحوی می‌تواند چنین اثری را ایجاد کند. اما به تحقیقات بیشتری نیاز خواهد بود تا بتوانیم به طور قطع بگوییم که اصلاح کمبود ویتامین D خاصیت پیشگیری یا درمان از سرطان را دارد یا خیر.