مایکروسافت توسعه پلتفرم جاه‌طلبانه Project Spark را متوقف کرد!

پاییز سال گذشته بود که مایکروسافت به صورت رسمی از پلتفرم Project Spark رونمایی نمود و آینده‌ی بسیار خوبی را نیز پیش روی این پلتفرم قرار داده بود. اما حالا اطلاعات مربوط به این پلتفرم در فروشگاه ویندوز و ایکس‌باکس به صورت کامل حذف شده است. Project Spark این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا […]

پاییز سال گذشته بود که مایکروسافت به صورت رسمی از پلتفرم Project Spark رونمایی نمود و آینده‌ی بسیار خوبی را نیز پیش روی این پلتفرم قرار داده بود. اما حالا اطلاعات مربوط به این پلتفرم در فروشگاه ویندوز و ایکس‌باکس به صورت کامل حذف شده است.

Project Spark این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا با داشتن کمترین تجربه در کدنویسی، بتوانند بازی‌های مخلتف را به صورت پلتفرمر بسازند. از ماه سپتامبر سال گذشته، این پروژه به مرحله نگهداری وارد شد و از همان زمان تمامی فعالیت‌های اصلی این پروژه غیر فعال شد. البته اصل موتور بازی‌سازی در این پلتفرم مشکلی نداشته و به صورت کامل کار می‌کرد. همینطور تمامی پک‌ها، تم‌ها و بسته‌های الحاقی مورد نیاز کاربران که بابت آن پول پرداخت کرده بودند نیز به صورت کامل در اختیار آنها قرار می‌گرفت و البته تا همین حالا نیز ادامه دارد. اما باید بدانید که تمامی این سرویس‌ها به صورت کامل متوقف خواهد شد.

مایکروسافت در بیانه‌ای رسمی و در انجمن مربوط به Project Spark به صورت اعلام کرد که برای تیم توسعه‌دهنده این پروژه بسیار سخت بود که بخواهند پایان کار آن را اعلام کنند، اما واقعا هیچ راه عملی برای سر پا نگاه داشتن این پروژه وجود ندارد.

تمامی سرویس‌های مربوط به این پروژه تا 12 آگوست (22 مرداد) فعال خواهد بود اما دیگر امکان دانلود آن از فروشگاه مایکروسافت وجود ندارد. در واقع دارندگان این نرم‌افزار تا آن زمان فرصت دارند هر آنچه را که بابت آن پول پرداخت کرده‌اند، دانلود کرده و ذخیره کنند چرا که از آن زمان به بعد دیگر شاهد وجود این پروژه نخواهیم بود.

Microsoft is killing Project Spark, its ambitious cross-platform creation game2

اما چه اتفاقاتی به دنبال کنسل شدن Project Spark وجود دارد؟ در ابتدا باید اشاره داشته باشیم که Project Spark واقعا یک کار جاه‌طلبانه از سوی مایکروسافت بوده و این امکان را فراهم می‌کرد تا با اینکه هیچ‌گاه این پلتفرم برای گوشی‌های هوشمند طراحی نشده بود، کاربران بتوانند بازی‌های تولید شده در این پلتفرم را بر روی کامپیوتر و گوشی‌هوشمند خود اجرا کنند.

پایان یافتن Project Spark را می‌توانیم پایانی بر “Three Screens and Cloud” یا (3SC) مایکروسافت که در واقع یک بستر توسعه بازی میان پلتفرم‌های مختلف به حساب می‌آید نیز بدانیم. اصلی‌ترین محصول و عنوانی که می‌توانست نتیجه‌ی پلتفرم Project Spark باشد، آخرین نسخه از بازی بزرگ Fable Legends (که شرکت Lionhead مسئول توسعه آن بود) می‌باشد که البته خبر کنسل شدن آن نیز در ماه مارس منتشر شده بود. هر چند این بازی به قدری بزرگ و پرطرفدار هست که به این سادگی قرار بر کنسل شدن آن نباشد، و اینکه اخیرا اطلاعاتی در مورد این بازی منتشر شده که نشان میداد خبر کنسل شدن این بازی برای سرباز زدن سازندگان از استفاده از پلتفرم 3SC مایکروسافت بوده است.

هر چند که سیستم 3SC مایکروسافت قرار نیست دیگر در پروژه‌ای همچون Project Spark مورد استفاده قرار بگیرد، اما به صورت کامل از برنامه‌های شرکت مایکروسافت حذف نشده است، حتی در صورتی که نام آن تغییر کرده و یا دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. باید به دیدی که مایکروسافت به آینده دارد نیز اشاره‌ای داشته باشیم. مایکروسافت قصد دارد ویندوز 10 را به عنوان یک پلتفرم واحد برای گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و حتی ایکس‌باکس در نظر بگیرد، پلتفرمی واحد که حتی فایل‌های شما را نیز در شبکه‌ی ابری ذخیره می‌کند! هر چند واقعا این روزها تعداد افرادی که گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل مایکروسافت را خریداری کنند واقعا کم هستند، اما مایکروسافت به عنوان قدرتمندرین شرکت در زمینه سیستم‌عامل‌ها به حساب می‌آید به گونه‌ای که اکثر کامپیوترهای جهان به سیستم‌عامل این شرکت مجهز شده‌اند. در زمینه کنسول‌های بازی نیز با اینکه هنوز راه زیادی تا پیشی گرفتن از پلی‌استیشن وجود دارد، اما این شرکت حرف‌هایی را برای گفتن دارد.

به هر شکل این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد 3SC در دنیایی خارج از پروژه اسپارک باشیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال