پیش بینی دقیق طوفان قبل از وقوع

پیش‌بینی دقیق‌تر خوشه‌های طوفانی با بهره‌گیری از امواج کلوین

دانشمندان از دهه‌ها پیش به الگوی تشکیل خوشه‌ای طوفان‌ها پی برده‌اند؛ به این معنا که پس از دوره‌هایی با فعالیت طوفانی شدید، چندین هفته با فعالیت طوفانی کم یا حتی صفر را شاهد هستیم. اکنون، پژوهشی نوین روشی برای پیش‌بینی دقیق‌تر دوره‌های افزایش فعالیت طوفان‌ها، چند هفته قبل از وقوع آن‌ها، ارائه داده است. به […]

دانشمندان از دهه‌ها پیش به الگوی تشکیل خوشه‌ای طوفان‌ها پی برده‌اند؛ به این معنا که پس از دوره‌هایی با فعالیت طوفانی شدید، چندین هفته با فعالیت طوفانی کم یا حتی صفر را شاهد هستیم. اکنون، پژوهشی نوین روشی برای پیش‌بینی دقیق‌تر دوره‌های افزایش فعالیت طوفان‌ها، چند هفته قبل از وقوع آن‌ها، ارائه داده است.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، این پژوهش که با حمایت مرکز ملی تحقیقات جوی (NCAR) انجام شده، نشان می‌دهد که دو روز پس از عبور امواج بزرگ جوی موسوم به امواج کلوین، تعداد طوفان‌های تشکیل‌شده به دو برابر افزایش می‌یابد. این یافته می‌تواند به پیش‌بینان هواشناسی و مدیران بحران کمک کند تا خوشه‌های طوفانی را روزها تا هفته‌ها قبل پیش‌بینی کرده و آمادگی‌های لازم را فراهم آورند. تیم تحقیق با استفاده از روشی نوآورانه در مدل‌سازی رایانه‌ای، به بررسی تأثیر امواج کلوین بر تشکیل طوفان‌ها پرداخته است. امواج کلوین امواج جوی بزرگ‌مقیاسی هستند که می‌توانند بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر در جو گسترده شوند و الگوهای آب و هوایی جهانی را تحت تأثیر قرار دهند.

روسیمار ریوس-بریوس، دانشمند NCAR و نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «اگر پیش‌بینان هواشناسی بتوانند موجی از امواج کلوین را در اقیانوس آرام شناسایی کنند، می‌توانند پیش‌بینی کنند که چند روز پس از آن، تعداد طوفان‌های تشکیل‌شده در اقیانوس اطلس افزایش خواهد یافت.» این پیش‌بینی به مدیران بحران و دولت‌های محلی اجازه می‌دهد تا برای دوره‌های فعال طوفانی آماده شده و به مردم هشدار دهند. بدون شک، این تحقیق می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد. یافته‌های این پژوهش در مجله Monthly Weather Review منتشر شده است.

دانشمندان برای اثبات تأثیر مستقیم امواج کلوین بر افزایش تشکیل طوفان‌ها، از ترکیبی نوین از ابزارهای مدل‌سازی رایانه‌ای استفاده کرده‌اند. در این پژوهش، از شبیه‌سازی آکوآپلان در مدل پیش‌بینی در تمام مقیاس‌ها (MPAS) NCAR بهره گرفته شده است. این مدل پیشرفته رایانه‌ای قادر است هم پدیده‌های آب و هوایی مقیاس کوچک و هم الگوهای جوی مقیاس بزرگ را به طور همزمان شبیه‌سازی کند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.