ماموریت دارت ناسا با برخورد به هدف موفقیت آمیز اعلام شد

ناسا پس از گذشت دو هفته از انجام ماموریت دارت اعلام کرد برخورد فضاپیمای این آژانس با سیارک دیمورفوس باعث تغییر مدار آن به اندازه ۳۲ دقیقه شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، حدود دو هفته از ماموریت دارت ناسا می‌گذرد. این ماموریت با هدف تغییر مسیر سیارک دیمورفوس با کمک فضاپیمای […]

ناسا پس از گذشت دو هفته از انجام ماموریت دارت اعلام کرد برخورد فضاپیمای این آژانس با سیارک دیمورفوس باعث تغییر مدار آن به اندازه ۳۲ دقیقه شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، حدود دو هفته از ماموریت دارت ناسا می‌گذرد. این ماموریت با هدف تغییر مسیر سیارک دیمورفوس با کمک فضاپیمای ناسا انجام شد. این فضاپیما با سرعت ۲۲.۵۳۰ کیلومتر بر ساعت به این سیارک برخورد کرد. این برخورد برنامه ریزی شده برای دفاع از سیاره زمین در برابر اجرام فضایی سرگردان انجام گرفت.

این سیارک پیش از تصادف در حال چرخش به دور ستاره خود دیدیموس بود. هر دور چرخش آن به اندازه ۱۱ ساعت و ۵۵ دقیقه طول می‌کشد. در صورت موفقیت این ماموریت باید این تناوب مداری تغییر کند. زیرا فضاپیمای ناسا باعث حرکت و جابجایی این سیارک شده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط وایرد، تیم ماموریت دارت ناسا اعلام کرد این پروژه با موفقیت و دور از انتظار به پایان رسید. لوری گلیز، مدیر واحد علوم سیاره ای در مورد این ماموریت می گوید: برای نخستین بار است که بشر توانست یک جسم سیاره ای را در مدار خود جابجا کند.

بیل نلسون، مدیر ناسا نیز در بیانیه ای تغییر تناوب مداری ده دقیقه ای را بیشتر از حد انتظار توصیف کرد. طی این برخورد اکنون مدار این سیارک ۳۲ دقیقه کوتاه تر شده است. این موضوع نشان می دهد در آینده می توان مسیر سیارک های کوچک را تغییر داد. مدیر ناسا در این مورد گفت: ناسا برای دفاع از زمین تلاش خواهد کرد.

دانشمندان این ماموریت را به طرق مختلف رصد کرده بودند. در ابتدا مشاهده این سیارک با دوربین اپتیکال فضاپیما انجام گرفت. فاصله زیاد این سیارک از زمین باعث شده بود که دانشمندان در مورد جنس آن که جرم کره ای است یا توده از گرد و غبار مشکوک بودند. اما نخستین رصد این سیارک نشان داد که جنس آن از سنگ و طرحی ناهموار بیضی شکل دارد. این فضاپیما در اثر بخورد نابود شد. اما فضاپیمای کوچک دیگری که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده بود ۱۵ روز قبل از برخورد ، پس از جدایی از فضاپیما موفق به ثبت لحظه تصادف شد.

مدار قبل و بعد این سیارک نیز توسط ردیابی دقیق نور تابیده از سیارک انجام گرفت. آنها متوجه شدند نور این سیارک در زمان گذر از مقابل یا پشت همسایه خود حدود ده درصد کاهش یافته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال