موشک جدید ناسا می‌تواند میزبان اولین موتور هیبریدی الکتریکی باشد

ناسا برای ساخت موتور موشک خود طرح جدیدی را مبتنی بر هسته هیبریدی الکتریکی استفاده خواهد کرد. از این طرح جدید نیاز به سوخت در موشک تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا اخیراً طراحی مفهومی موتور موشک جدید خود را ه پایان رسانده که می‌تواند در […]

ناسا برای ساخت موتور موشک خود طرح جدیدی را مبتنی بر هسته هیبریدی الکتریکی استفاده خواهد کرد. از این طرح جدید نیاز به سوخت در موشک تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا اخیراً طراحی مفهومی موتور موشک جدید خود را ه پایان رسانده که می‌تواند در نسل بعدی هواپیماهای فوق کارآمد مورد استفاده قرار بگیرد. ناسا قصد دارد برای افزایش پایداری در صنعت هوانوردی از یک هسته کوچک برای موتور موشک هیبریدی الکتریکی استفاده کند که می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت تا ۱۰ درصد نسبت به موتورهای امروزی شود.

هسته موتور موشک می‌تواند هوای فشرده را با سوخت ترکیب کرده و سپس برای تولید نیرو مشتعل کند. با کوچک کردن این هسته می‌توان باعث بهبود بازده سوخت و کاهش انتشار کربن شد. طبق پروژه ناسا به نام هسته هیبریدی حرارتی کارآمد با فشرده‌سازی و آماده کردن این هسته می‌توان آن را در موتورهایی استفاده کرد که نیروی هواپیماهای نسل بعدی را در دهه‌های آینده تامین خواهد کرد.

آنتونی نرون سرپرست این پروژه در مرکز تحقیقات گلن مربوط به ناسا در این مورد گفته است: در حال حاضر فاز اول این پروژه پایان یافته و در حال توسعه فاز دوم هستیم. این مرحله شامل یک آزمایش برای هسته و اثبات این فناوری است تا بتوان آن را در آینده به صنعت منتقل کرد.

پیش از اینکه پژوهشگران طراحی و ساخت این هسته را آغاز کنند باید مواد جدید و نوآورانه‌ای برای موتور طراحی می‌کردند. به همین دلیل پژوهشگران این پروژه با گذشت ۳ سال و با پیشرفت بسیار سریع توانستند راه حل‌هایی را برای این کار ارائه کنند. نرون در این مورد گفته است از روز اول آغاز این پروژه تمرکز ما روی لیزر بوده است. همچنین این پروژه با معیارهای فنی معین و اهداف خاص آغاز شد و تاکنون هیچگاه مجبور به تغییر مسیر اهداف نشده‌ایم.

برای کوچک کردن هسته در موتور نیاز است تا میزان رانش فشار و گرما نسبت به موتورهای امروزی افزایش پیدا کند. از این رو به مواد با دوام‌تری برای هسته موتور نیاز است تا بتواند دماهای بالاتر را نیز تحمل کند. به همین دلیل در این پروژه علاوه بر پژوهش‌های بسیار روی مواد، روی آیرودینامیک پیشرفته و دیگر عناصر فنی کلیدی نیز تمرکز شده بود.