پژوهش جدید نشان می‌دهد مغز به دنبال پیش بینی آینده در هنگام خواب است

پژوهش جدید انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد مغز در زمان خواب تلاش دارد تا بتواند آینده را پیش بینی کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشی که اخیراً روی موش‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد مغز تنها رویدادهای گذشته را در زمان خواب به یاد نیاورده و تلاش دارد شرایط آینده را […]

پژوهش جدید انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد مغز در زمان خواب تلاش دارد تا بتواند آینده را پیش بینی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشی که اخیراً روی موش‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد مغز تنها رویدادهای گذشته را در زمان خواب به یاد نیاورده و تلاش دارد شرایط آینده را نیز پیش‌بینی کند. به گفته پژوهشگران این مطالعه می‌تواند در آینده به بهبود درمان اختلالات عصبی از قبیل آلزایمر منجر شود. در واقع این پژوهش محققان بررسی این موضوع بوده است که آیا خواب می‌تواند درک جدیدی از مشکل افراد در زمان بیداری ایجاد کند یا خیر.

محققان دانشگاه میشیگان به بررسی امواج مغزی موش‌ها قبل، بعد و در طول خواب پرداختند. پیش از آن به موش‌ها در مورد عبور از یک هزارتو و دریافت جایزه در انتهای مسیر آموزش داده شد. سپس ارتباط نورون‌ها و تاثیر خواب روی مغز مورد بررسی قرار گرفت.

در این بررسی از یادگیری ماشینی برای ارتباط بین نورون‌های خاص در مغز استفاده شد. محققان با استفاده از این فناوری توانستند به تجزیه و تحلیل روابط نورون‌ها با یکدیگر بپردازند. بر اساس تجزیه تحلیل عملکرد نورون‌ها در طول خواب و هنگام بیداری موش‌ها نه تنها در مورد هزارتو به رویا پردازی پرداختند بلکه مغز آنها حتی روی مسیرهای احتمالی نیز کار می‌کرد.

حتی پس از خواب نیز مجدداً فعالیت عصبی آنها همانند آنچه در طول خواب رخ داده بود ادامه داشته و مغز آنها تلاش داشت تا به پیش بینی و کاوش محیط جدید بپردازد. اندازه‌گیری فعالیت‌های نورون‌ها نشان می‌دهد بین خواب و اهداف آینده ارتباط‌هایی وجود دارد. فعالیت موش های مورد بررسی درست در روز بعد از بیدار شدن نشان دهنده فعالیت مغزی آن ها در هنگام خواب برای پیش بینی آینده و کشف مکان های جدید است. در حالی که هنوز امکان اندازه گیری نورون ها به شکل دقیق وجود ندارد با این حال ارتباط بین خواب و پیش بینی اهداف در آینده اجتناب ناپذیر است.