هوش مصنوعی و محتوای جدید کلید موفقیت؟

تلاش دوباره متا برای جذب نسل جوان به فیسبوک

با وجود سابقه ۲۰ ساله فیس‌بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی، بعید است که محبوبیت آن در میان «جوانان» اولین چیزی باشد که به ذهن کاربران حرفه‌ای خطور کند. طبیعی است که شرکت مادر فیس‌بوک، یعنی متا، قصد دارد این موضوع را تغییر دهد و بار دیگر به جهانیان اعلام کرده است که در نظر […]

با وجود سابقه ۲۰ ساله فیس‌بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی، بعید است که محبوبیت آن در میان «جوانان» اولین چیزی باشد که به ذهن کاربران حرفه‌ای خطور کند. طبیعی است که شرکت مادر فیس‌بوک، یعنی متا، قصد دارد این موضوع را تغییر دهد و بار دیگر به جهانیان اعلام کرده است که در نظر دارد پلتفرم خود را برای جلب توجه این گروه سنی باز تعریف کند.

به گزارش سرویس شبکه های اجتماعی اخبار فناوری تکنا، تام آلیسون مدیر برنامه فیس‌بوک در شرکت متا، در به‌روزرسانی اخیر خود اذعان می‌کند که این سرویس نسبت به کاربران دیگر، بر «تمرکز بیشتر روی نسل جوان» تغییر جهت خواهد داد. وی در این به ‌روزرسانی نوشت: «فیس‌بوک همچنان برای همه اقشار جامعه کاربرد دارد، اما برای ایجاد یک نسل جدید از مصرف‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی، تغییرات قابل توجهی را با در نظر گرفتن نسل جوان انجام داده‌ایم.»

تمایل متا به جذب «جوانان» برای رقابت بهتر با پلتفرم‌هایی نظیر تیک‌تاک، موضوع جدیدی نیست. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا تقریباً سه سال پیش اعلام کرد که می‌خواهد نسل جوان را به «راهنمای اصلی» شرکت تبدیل کند. آلیسون و زاکربرگ هر دو در مورد چرخش برنامه فیس‌بوک به سمت یک فید «مبتنی بر کشف محتوا» به جای اتکا بر ارتباطات کاربران، صحبت کرده‌اند.

این تغییر هم‌اکنون در حال انجام است. آلیسون می‌گوید که پیشرفت‌های هوش مصنوعی این شرکت، هم‌اکنون توصیه‌ها برای بخش ریلز و فید را بهبود بخشیده است و «فناوری توصیه‌های پیشرفته طی سال آینده محصولات بیشتری را تحت تأثیر قرار خواهد داد.» وی همچنین افزود که اشتراک‌گذاری خصوصی بین کاربران نیز در حال افزایش است و تعداد کاربران بیشتری به اشتراک‌گذاری ویدیو روی آورده‌اند (هرچند اشاره‌ای به برنامه‌های قبلی در مورد بازگرداندن پیام‌رسانی به برنامه اصلی نشده است).

قابل توجه است که یادداشت آلیسون هیچ اشاره‌ای به «متاورس» نمی‌کند، که زاکربرگ پیش‌تر آن را بخش مرکزی از آینده شرکت می‌دانست. در عوض، او می‌گوید «بهره‌مندی از قابلیت‌های محصول جدیدی که توسط هوش مصنوعی فعال شده است» به همراه جذب کاربران جوان‌تر، یک هدف مهم به شمار می‌رود. این هم جای تعجب ندارد، زیرا متا و زاکربرگ اخیراً سعی کرده‌اند برخی از بلندپروازی‌های متاورسی این شرکت را به عنوان پیشرفت‌های هوش مصنوعی بازنشاندهند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که متا در تلاش خود برای جذب جوانان چقدر موفق خواهد بود. هرچند آلیسون می‌گوید که فیس‌بوک «پنج فصل رشد سالم در استفاده از برنامه توسط نسل جوان در ایالات متحده و کانادا» را با ۴۰ میلیون کاربر فعال روزانه جوانان تجربه کرده است، اما این تعداد هنوز هم نسبت به ۲۰۵ میلیون کاربر روزانه فیس‌بوک در آمریکا که در فوریه، آخرین باری که آمار کاربران این برنامه منتشر شد، گزارش شد، درصد نسبتاً کمی به شمار می‌رود.