مقایسه : گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 5 سامسونگ، جی 4 و V10 ال‌جی، موتو ایکس پیور ادیشن موتورولا و نکسوس 6P گوگل

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، شرکت ال‌جی به تازگی از گوشی جدید خود با نام V10 رونمایی کرده است. به همین دلیل قصد داریم این گوشی را با دستگاه‌های هوشمند بسیار قدرتمند و جدیدی همچون نکسوس 6P هواوی، گلکسی اس 6 سامسونگ، جی 4 ال‌جی، گلکسی نوت 5 سامسونگ و موتو ایکس Pure Edition موتورولا مقایسه […]

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، شرکت ال‌جی به تازگی از گوشی جدید خود با نام V10 رونمایی کرده است. به همین دلیل قصد داریم این گوشی را با دستگاه‌های هوشمند بسیار قدرتمند و جدیدی همچون نکسوس 6P هواوی، گلکسی اس 6 سامسونگ، جی 4 ال‌جی، گلکسی نوت 5 سامسونگ و موتو ایکس Pure Edition موتورولا مقایسه کنیم. البته رقابت میان این گوشی‌ها و مقایسه و بررسی آنها خیلی عمیق و ریزبینانه نبوده و تنها قصد داریم به مشخصات کلیدی آنها نگاهی بیندازیم. علاوه بر آن در پایان این مقاله، هیچگونه دستگاه هوشمندی به عنوان گوشی برنده در این رقابت، معرفی نخواهد شد.

از آن جایی که گوشی LG V10 به تازگی معرفی شده است و طراحی و نوآوری‌های موجود در آن بسیار جالب به نظر می‌رسد، لازم دانستیم تا به طور ویژه، نگاهی به این دستگاه هوشمند بیندازیم. تمام گوشی‌های موجود در این رقابت دارای ظاهر بسیار زیبا و حرفه‌ای بوده و بدنه آنها از مواد بسیار باکیفیت و مستحکم ساخته شده‌اند. البته شرکت ال‌جی در این زمینه پا را فراتر گذاشته و گوشی وی10 خود را از فولاد ضد زنگ ساخته است (لازم به ذکر است که این ماده از آلومینیوم معمولی بسیار گران‌تر است). در کنار آن، در بخش پشتی بدنه گوشی شاهد قاب سیلیکونی بافت‌داری هستیم که باعث افزایش اطمینان کاربر و جلوگیری از لیز خوردن دستگاه از دست می‌شود. علاوه بر آن در این بخش شاهد طراحی بسیار زیبا و لوکسی نیز هستیم. همچنین LG V10 برای کاربرانی که تمایل بسیار زیادی به عکاسی و فیلم‌‎برداری و ویرایش پس از آن دارند، بسیار مناسب بوده و می‌تواند به طور کامل نظرشان را به خود جلب کند.

این دستگاه هوشمند جدید دارای یک صفحه نمایش ثانویه (Secondary Display) نیز هست که از نظر مکانی در بخش فوقانی نمایشگر اصلی گوشی قرار گرفته است. عملکرد این نمایشگر ثانویه از صفحه نمایش اصلی گوشی مجزا بوده و می‌تواند به صورت مستقل کار کند. در حقیقت در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش اصلی گوشی، این نمایشگر می‌تواند روشن بماند به نمایش اطلاعات بپردازد. البته ساز و کار عملکرد آن شبیه به نمایشگر خمیده موجود بر روی گوشی گلکسی اس 6 اج سامسونگ نبوده و با آن تفاوت دارد. با این وجود، دریافت اعلانات جدید، اطلاعات وضعیت آب و هوا، میانبرهای گوناگون و دیگر موارد این چنینی از جمله دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش ثانویه گوشی V10 هستند که از نظر عملکردی شباهت بسیار زیادی به نمایشگر خمیده گوشی‌های جدید شرکت سامسونگ دارند. در واقع با استفاده از این نمایشگر ثانویه می‌توانید بودن توجه به برنامه‌های در حال اجرا بر روی نمایشگر اصلی گوشی به دست‌کاری فوری اطلاعات به نمایش در آمده بر روی نمایشگر ثانویه گوشی اقدام نمایید. ابتکار جدید ال‌جی در بخش جلویی گوشی مربوط به قرار دادن دو عدد دوربین سلفی بالای نمایشگر اصلی گوشی است. این قابلیت به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بتواند به سادگی بر روی تصاویر سلفی خود، افکت‌‌های تصویری خاصی را درج نماید. مسلما در آینده نزدیک و با ورود این گوشی به بازار و در دسترس قرار گرفتن کامل آن، بررسی‌های دقیق‌تری در این زمینه صورت خواهد گرفت. هم اکنون اطلاعات بسیار کمی از آن وجود دارد و در حقیقت تنها بررسی‌های کوتاهی که در زمان در دست گرفتن گوشی در نمایشگاه و در زمان معرفی آن بوده است را می‌توان یافت و به آن تکیه کرد.

در مورد قیمت نهایی این گوشی جدید هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما مسلما قیمت آن بسته به اپراتور مخابراتی گوشی تغییر خواهد کرد. گرچه در مورد زمان و مکان عرضه آن اطلاعاتی وجود دارد. در تاریخ هشتم ماه اکتبر، این گوشی جدید ابتدا به طور عمومی وارد بازارهای کشور کُره جنوبی خواهد شد و سپس به  مناطقی همچون ایالات متحده، چین، آسیا، آمریکای لاتین و کشورهای ساکن در خاورمیانه عرضه می‌شود. در کشور ایالات متحده آمریکا، اپراتورهای  AT&T و Verizon و T-Mobile به منظور پوشش انحصاری گوشی LG V10 ثبت‎نام کرده و در صف ایستاده‌اند. این گوشی در این منطقه با رنگ‌های مشکی، سفید، بژ، آبی روشن و آبی تیره به دست کاربران خواهد رسید. نکته دیگر در مورد این گوشی، پشتیبانی پیش‌فرض آن از نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ است. همچنین در این زمینه شاهد آخرین نسخه از رابط کاربری انحصاری شرکت ال‌جی نیز خواهیم بود. البته مسلما این گوشی در آینده نزدیک نسخه مارشمِلو سیستم عامل اندروید را نیز دریافت خواهد کرد.

نمایشگر

ابعاد نمایشگر در این رقابت از 5.1 اینچ در گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ شروع شده و سپس به 5.5 اینچ در گوشی جی 4 ال‌جی تغییر می‌کند و در نهایت به 5.7 اینچ در تمامی دیگر گوشی‌ها ختم می‌شود (گوشی‌های گلکسی نوت 5، موتو ایکس پیور ادیشن، نکسوس 6P و وی 10 ال‌جی از این دسته هستند). تمامی گوشی‌های موجود در این رقابت دارای دقت تصویری برابر QHD هستند که از نظر عددی، رزولوشن آن به 2560 × 1440 پیکسل می‌رسد. در این صورت و با در اختیار داشتن ابعاد نمایشگر گوشی‌ها، می‌توان به سادگی میزان چگالی تصویر هر کدام از آنها را محاسبه کرد. چگالی تصویر نمایشگر گوشی‌های گلکسی اس 6 برابر 576،  جی 4 ال‌جی معادل 538، نوت 5 برابر 518، موتو ایکس پیور ادیشن برابر 520، نکسوس 6P معادل 518 و V10 ال‌جی برابر 513 پیکسل در هر اینچ هستند. البته دقت تصویر نمایشگر ثانویه گوشی V10 ال‌جی که از این نظر با نمایشگر اصلی آن تفاوت داشته و از آن جدا افتاده، برابر 160 × 1040 پیکسل است. گوشی‌های گلکسی اس 6، گلکسی نوت 5 و نکسوس 6P از پنل AMOLED استفاده می‌کنند. این در حالی است که گوشی‌های V10 ال‌جی، موتو ایکس پیور ادیشن و جی 4 ال‌جی از پنل نمایشی IPS بهره‌ می‌برند.

سخت‌افزار 

چهار عدد از شش گوشی موجود در این رقابت از تراشه‌های شرکت کوآلکام استفاده می‌کنند. این در حالی است که گوشی‌های گلکسی اس 6 و نوت 5 سامسونگ از تراشه اگزینوس 7420 این شرکت بهره می‌برند.

گوشی گلکسی اس 6 از تراشه 8 هسته‌ای اگزینوس 7420 ساخته شده توسط خود شرکت سامسونگ استفاده می‌کند. در این گوشی میزان حافظه RAM به سه گیگابایت می‌رسد. همچنین از رم بسیار سریع DDR4 در این گوشی استفاده شده است. در کنار آن، نسخه‌های 32، 64 و 128 گیگابایتی از نوع حافظه داخلی بسیار سریع UFS 2.0 نیز در این گوشی یافت خواهد شد. البته این گوشی از هیچگونه کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی پشتیبانی نخواهد کرد.

گوشی هوشمند جی 4، پرچم‌دار سال 2015 شرکت ال‌جی، به دلیل مشکلات پیرامون تراشه اسنپدراگون 810 کوآلکام، از تراشه نسبتا پایین‌رده‌تری به نام اسنپدراگون 808 استفاده کرده است. این تراشه شش هسته‌ای دارای سه گیگابایت حافظه RAM بوده و حافظه داخلی آن به 32 گیگابایت می‌رسد. البته لازم به ذکر است که بر خلاف نماینده شرکت سامسونگ، این گوشی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی پشتیبانی خواهد کرد.

در طرف دیگر، گوشی گلکسی نوت 5 از تراشه‌ای مشابه و هشت هسته‌ای با نام اگزینوس 7420 استفاده می‌کند که قبلا در گوشی گلکسی اس 6 از آن نام برده شده است. گرچه این دو گوشی از این نظر دارای اختلاف‌هایی نیز بوده و در حقیقت میزان RAM در گوشی گلکسی نوت 5 به چهار گیگابایت از نوع DDR4 می‌رسد. همچنین این گوشی نیز دارای نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی بوده و از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی پشتیبانی نمی‌کند.

گوشی موتو ایکس پیور ادیشن موتورولا نیز دارای میزان سه گیگابایت حافظه RAM بوده و در نسخه‌هایی با حافظه داخلی 16، 32 و 64 گیگابایتی به بازارهای فروش عرضه شده است. لازم به ذکر است که با استفاده از شیار کارت حافظه جانبی موجود بر روی این گوشی می‌توانید این میزان را از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی ارتقا دهید.

گوشی هوشمند نکسوس 6P گوگل از قدرتمندترین چیپ شرکت کوآلکام تا به امروز یعنی نسخه 2.1 تراشه هشت هسته‌ای اسنپدراگون 810 استفاده می‌کند. میزان حافظه RAM در این گوشی برابر سه گیگابایت بوده و در انواع مدل‌های 32، 64 و 128 گیگابایتی (از نظر میزان حافظه داخلی) به بازارهای فروش عرضه می‌شود. البته این تلفن هوشمند از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی پشتیبانی نخواهد کرد و به همان میزان حافظه داخلی گوشی می‌بایست قناعت کنید.

در نهایت گوشی V10 ال‌جی دارای یک تراشه شش هسته‌ای با نام اسنپدراگون 808 بوده و از این نظر شباهت بسیار زیادی به گوشی جی‌ 4 این شرکت دارد. اما با این اختلاف که این گوشی دارای میزان RAM چهار گیگابایت از نوع DDR3  بوده و دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی است که در کنار آن، کاربر می‌تواند این میزان را از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی تا دو ترابایت افزایش دهد.

دوربین

بخش دوربین گوشی‌های هوشمند، قسمتی است که نمی‌توان به طور قطعی در مورد برتری یکی بر دیگری رای داد. اما ما این کار را با بررسی مشخصات فنی بخش دوربین هر گوشی و میزان پردازش‌های نرم‌افزاری انجام شده بر روی تصاویر ثبت شده، انجام خواهیم داد. همچنین بر اساس تست‌های بسیار دقیق انجام شده، دوربین گوشی‌های گلکسی اس6، گلکسی نوت 5، جی 4 ال‌جی و نکسوس 6P در سطح کیفی بسیار بالایی قرار دارند. البته می‌توان از این موضوع مطمئن بود که گوشی V10 شرکت ال‌جی نیز به دلیل به همراه داشتن بسیاری از ویژگی‌های مثبت دوربین گوشی‌های نسل‌های قبلی پرچم‌داران این شرکت، در این دسته قرار خواهد گرفت.

گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ دارای دوربین اصلی با دقت 16 مگاپیکسل بوده و در کنار آن از سیستم فوکوس خودکار نیز بهره می‌برد. همچنین در کنار آن، این گوشی دارای فلاش LED، سیستم لرزشگیر تصویر، حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9 و ویژگی LIVE HDR نیز هست. در کنار آن این گوشی در بخش جلویی خود دارای یک دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل بوده و که حداکثر میزان گشودگی دیافراگم آن به f/1.9 می‌رسد. زاویه دید دوربین سلفی این گوشی بسیار باز بوده و در کنار آن، توسط قابلیت Live HDR، کاربر می‌تواند عکس‌های سلفی بسیار خوبی را به ثبت برساند.

گوشی جی 4 ال‌جی نیز در بخش ماژول دوربین اصلی خود دارای یک حسگر با دقت 16 مگاپیکسل بوده و در کنار آن از سیستم فوکوس لیزری به همراه سیستم لرزشگیر تصویر و حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد. این تلفن هوشمند در بخش جلویی خود دارای یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی بوده و که حداکثر میزان گشودگی دیافراگم آن نیز برابر f/1.8 است.

گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ نیز در این بخش دارای سخت‌افزاری مشابه با گلکسی اس 6 این شرکت بوده و تماما از مشخصات فنی یکسانی برخوردار است. البته شرکت سامسونگ مدعیست که در تمامی گوشی‌های گلکسی نوت 5 ساخته شده از سنسور ایزوسل این شرکت استفاده شده است.

تلفن هوشمند موتو ایکس پیور ادیشن شرکت موتورولا دارای یک دوربین اصلی با دقت 21 مگاپیکسل بوده و در کنار آن از سیستم فوکوس خودکار نیز بهره می‌برد. همچنین وجود دو عدد فلاش LED و عدم استفاده از سیستم لرزشگیر تصویر از دیگر مزایا و معایب بخش پشتی این گوشی به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است که این گوشی دارای  دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسلی است.

گوشی نکسوس 6P در بخش پشتی خود از یک سنسور با دقت 12.3 مگاپیکسل استفاده می‌کند و در کنار از سیستم فوکوس خودکار، دو عدد فلاش LED در بخش پشتی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز برخوردار است. لازم به ذکر است که هیچگونه سیستم لرزشگیر تصویر در این گوشی تعبیه نشده است.

گوشی جدید V10 ال‌جی نیز دارای یک عدد سنسور 16 مگاپیکسلی است که حداکثر میزان گشودگی دیافراگم آن به f/1.8 می‌رسد. سیستم فوکوس خودکار لیزری، فلاش LED دوگانه و سیستم لرزشگیر تصویر نیز به ثبت بهتر تصاویر توسط این دوربین کمک خواهند کرد. علاوه بر آن این گوشی در بخش قدامی خود دارای دو عدد دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی نیز هست. با استفاده از این دو دوربین، می‌توانید تصاویر سلفی بسیار زیبایی را به ثبت رسانده و مکالمات ویدئویی بسیار باکیفیتی داشته باشید.

باتری و دیگر مشخصات کلیدی

مسلما میزان دوام باتری از جمله مهم‌ و حیاتی‌ترین بخش‌های یک دستگاه هوشمند به حساب می‌آید. این بخش از یک گوشی تا حدی مهم است که بسیاری از خریداران گوشی‌های هوشمند در صورت اطلاع از ضعیف و پایین بودن باتری و میزان دوام و پایداری آن، از خریداری آن صرف نظر خواهند کرد. امروزه بسیار از شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند در حال تلاش به منظور تولید نمایشگرها، پردازشگرها، حافظه‌ها و دیگر بخش‌های الکترونیکی یک گوشی به منظور بهبود بخشی و کاهش مصرف انرژی آنها هستند تا از این راه بتوانند از مصرف بیش از حد انرژی باتری یک گوشی هوشمند جلوگیری کنند. در کنار آن فناوری ساخت باتری‌هایی با دوام و پایداری بیشتر نیز (به کندی) در حال پیشرفت است و البته امروزه بیشتر گوشی‌های سطح پیشرفته موجود در بازار از یکی از انواع فناوری‌های شارژ سریع و فوری گوشی نیز برخوردار هستند. تمامی این تلفن‌های هوشمند که البته گوشی V10 ال‌جی نیز از آن دسته است، دارای تکنولوژی شارژ سریع گوشی بوده و در حقیقت در این حالت، میزان خاصی از ظرفیت  باتری گوشی هوشمند طی مدت زمان بسیار کمی پُر خواهد شد.

گوشی گلکسی اس 6 دارای یک باتری با ظرفیت 2550 میلی‌آمپر ساعت بوده که از این نظر، کمترین ظرفیت را در بین دیگر رقبا دارا است. گوشی‌های جی 4 ال‌جی، گلکسی نوت 5، موتو ایکس پیور ادیشن، و همچنین گوشی V10 ال‌جی، همگی دارای باتری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت هستند. گوشی نکسوس 6P از یک باتری بزرگتر با ظرفیت 3450 میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کند. گوشی‌های جی 4 و V10 ال‌جی دارای قابلیت تعویض باتری توسط کاربر هستند. این در حالی است که در دیگر گوشی‌های موجود در این رقابت، این بخش از گوشی توسط کاربر قابل دسترس نخواهد بود. اگر قصد استفاده از ویژگی‌های فیلم‌برداری بسیار باکیفیت گوشی V10 ال‌جی را داشته باشید، مسلما قابلیت تعویض باتری بسیار به کارتان خواهد آمد.

در کنار ویژگی‌های ذکر شده، هر گوشی موجود در این رقابت دارای یک سری قابلیت‌های اضافه نیز هست. گوشی نکسوس 6P به یک سنسور تشخصی اثر انگشت مجهز شده است که در کنار باز کردن قفل گوشی، عملیات پرداخت بانکی و مالی کاربر را نیز می‌تواند به سادگی بر عهده گیرد. این ویژگی توسط قابلیت‌های موجود در نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به همراه Android Pay میسر می‌شود. گوشی گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 5 سامسونگ نیز دارای یک عدد حسگر تشخیص اثر انگشت کاربر هستند که در بخش جلویی گوشی واقع شده است. حسگرهای اسکنر انگشت این دو گوشی از گواهی پرداخت مالی PayPal به طور کامل پشتیبانی کرده و در کنار آن، سرویس Samsung Pay نیز از جمله دیگر ویژگی‌های آن خواهد بود (البته گوشی‌های انحصاری شده با اپراتور Verizon از ویژگی اخیر پشتیبانی نخواهند کرد). علاوه بر آن این دو گوشی با دریافت بروزرسانی نسخه مارشملو اندروید، ویژگی Android Pay را نیز به منظور پرداخت با استفاده از سنسور تشخیص اثر انگشت گوشی، در اختیار خواهند داشت. در کنار آن، گوشی گلکسی نوت 5 دارای یک عدد قلم S-Pen نیز است که دارای عملکردهای مختلفی بوده و از نظر نرم‌افزاری نیز قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای برای آن تدارک دیده شده است. در حقیقت این گوشی تنها فبلت موجود در این رقابت است که از یک قلم استایلوس بهره می‌برد. گوشی V10 ال‌جی نیز از یک حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بهره می‌برد که در صورت بروزرسانی این گوشی به نسخه مارشملو اندروید، کاربران می‌توانند از طریق ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود در این نسخه، پرداخت‌های بانکی و مالی خود را انجام دهند. تا زمان فرا رسیدن آن روز، عملیات مالی و بانکی این گوشی توسط Android Pay و از مسیر NFC میسر خواهد شد. گوشی‌های جی 4 ال‌جی و موتو ایکس پیور ادیشن موتورولا هیچگونه حسگر اثر انگشتی بر روی بدنه خود ندارند، اما بجای آن هر دو گوشی می‌توانند از سرویس NFC به منظور پرداخت‌های مالی استفاده کنند. در کنار آن، گوشی موتو ایکس پیور ادیشن بر روی بدنه خود دارای یک پوشش نانو خاص است که از استقرار مولکول‌های آب بر روی آن جلوگیری می‌کند. گوشی نکسوس 6P نیز در بخش جلویی خود دارای دو عدد بلندگو بوده و در بین گوشی‌های موجود در این رقابت، تنها تلفن هوشمندی است که به طور پیش‌فرض از نسخه مارشملو اندروید استفاده می‌کند (بقیه گوشی‌ها به نسخه 5.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ مجهز هستند).

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال