راهنمای سرویس کولر آبی؛ چطور می‌توانیم کولر آبی را خودمان سرویس کنیم؟

کم کم با فرا رسیدن فصل گرما و دوباره روشن شدن کولرهای آبی، کار سرویس کولر هم از سر گرفته می‌شود. هر سال با شروع گرما وقتی کولر را دوباره راه‌اندازی می‌کنیم، در اول کار ممکن است با مشکل روبرو شویم. بعضی از کولرهای آبی هر سال نیاز به سرویس دارند. در اینجا مقاله‌ای به […]

کم کم با فرا رسیدن فصل گرما و دوباره روشن شدن کولرهای آبی، کار سرویس کولر هم از سر گرفته می‌شود. هر سال با شروع گرما وقتی کولر را دوباره راه‌اندازی می‌کنیم، در اول کار ممکن است با مشکل روبرو شویم. بعضی از کولرهای آبی هر سال نیاز به سرویس دارند. در اینجا مقاله‌ای به عنوان راهنما برای سرویس کولر آبی ارائه می‌شود تا بدانید که چطور کولر را خودتان سرویس کنید.

سرویس کولر آبیسرویس کولر آبی

سرویس کولر آبی لزوما کار سختی نیست. با این حال، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که این کار را به یک متخصص واگذار کنند. اما اگر خودتان بخواهید کار سرویس کردن را به تنهایی انجام بدهید، نیار به یک راهنما دارید. اگر در اطرافیان‌تان کسی نیست که شما را راهنمایی کند، در این مقاله می‌توانید کمی با روال کار آشنایی پیدا کنید. این مقاله یک راهنما برای شماست تا مرحله به مرحله در این کار به شما کمک کند.

آشنایی با مکانیزم کاری کولر آبی

شما قبل از اینکه سراغ سرویس کولر آبی بروید باید با مکانیزم کاری آن آشنایی داشته باشید. به عبارتی باید بدانید که قطعات اصلی کولر چه چیزهایی هستند و کار آنها چیست. آشنایی با مکانیزم کاری انواع کولرهای آبی مثل کولر آبی ساده، کولر آبی پرتابل و کولر آبی رومیزی به شما کمک می‌کند تا عمل سرویس را بهتر و سریع‌تر انجام بدهید.

کولر آبی معمولا از مکانیزم تبخیر آب برای تولید هوای خنک و سرد استفاده می‌کند. به این طریق که هوای بیرون از طریق دریچه هوا و با عبور از پوشال‌های کولر وارد محفظه داخل دستگاه می‌شود. در این محفظه هوای ورودی مرطوب و خنک شده و سپس توسط فن‌های کولر به داخل کانال‌ها و سپس داخل ساختمان هدایت می‌شود. شما برای آشنایی بیشتر با مکانیزم کلی کار کولر باید قطعات کولر را هم تا حدی بشناسید. این شناخت به شما کمک می‌کند تا عمل سرویس را بهتر انجام بدهید و مشکلی در کارکرد کولر به وجود نیاورید.

قطعات کولر آبی

قطعات کولر آبی معمولا در دو بخش‌بندی اصلی قرار می‌گیرند؛ یک بخش مربوط به قطعات الکتریکی و برقی و دیگری هم مربوط به قطعات مکانیکی یا غیربرقی است. قطعات الکتریکی معمولا مسئول گردش آب داخل کولر هستند. این قطعات عبارتند از موتور کولر، پمپ آب و کلید قطع و وصل جریان آب. قطعات مکانیکی هم مسئول گردش هوای داخل کولر هستند و عبارتند از تسمه، شناور و توربین هوا.

بقیه اجزا و قطعات مثل دریچه ها، بدنه، پوشال‌، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی وظایف دیگری در دستگاه کولر دارند. آشنایی با هر کدام از این قطعه‌ها و وظایف و کار آنها در کولر در سرویس کردن می‌تواند تاثیرگذار باشد. به‌خصوص اگر هنگام سرویس کولر بخواهید کار عیب‌یابی یا برطرف کردن مشکلات جزئی دستگاه را هم انجام بدهید.

قطعات کولر آبی

اقدامات اولیه

قبل از شروع کار و برای حفظ ایمنی خودتان و همچنین سایرین سعی کنید مقدمات کار را به طور کامل فراهم کنید. این اقدامات اولیه مربوط به فراهم کردن وسایل موردنیاز برای سرویس و همچنین بالا بردن سطح ایمنی کار است. نکاتی که باید به عنوان اقدامات اولیه رعایت کنید عبارتند از:

  • قطع جریان برق کولر و خاموش کردن کلید پمپ و موتور کولر
  • مطمئن شدن از عدم وجود جریان برق (از فازمتر استفاده کنید)
  • تمیز کردن دریچه‌های داخلی کولر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان
  • تعویض پوشال‌ها

بعد از انجام اقدامات اولیه و فراهم کردن امکانات لازم می‌توانید به سراغ کار اصلی یعنی سرویس بروید. سرویس کولر آبی درواقع سرویس تک تک قطعات و دوباره آماده کردن آنها است. در ادامه برای هر کدام از قطعات مهم که نیاز به سرویس دارند، توضیح می‌دهیم.

تمیز کردن موتور کولر

موتور کولر یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که دائما در حال کار کردن است. این قطعه از کولر در کارکرد درازمدت کثیف و خشک می‌شود. تمیز کردن و روغن‌کاری این قطعه یکی از کارهای مهم در سرویس کولر است. پس حتما به سراغ آن بروید و گرد و خاک آن را بگیرید و اجزای آن را روغن‌کاری کنید.

یکی از اجزای کولر که ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد، تسمه موتور است. تسمه موتور در طول زمان دچار پوسیدگی می‌شود. بنابراین مطمئن شوید که تسمه پوسیده نیست. در صورت پوسیده بودن حتما آن را عوض کنید. در پایان کار هم با روشن کردن پمپ آب و موتور کولر مطمئن شوید که کار خود را به درستی انجام داده‌اید.

روغن کاری پمپ کولر

سرویس و روغن‌کاری پمپ کولر یکی از کارهای مهم دیگری است که باید انجام بدهید. این کار شاید برای شما راحت نباشد چون پمپ توسط پیچ‌هایی به بدنه وصل است و برای روغن‌کاری باید پمپ را کاملا باز کنید. بنابراین اگر می‌خواهید در هنگام بستن دوباره پمپ آب مشکلی نداشته باشید، حتما قبل از باز کردن از آن عکس بگیرید. در این صورت، در پایان کار وقتی می‌خواهید بعد از تمیز کردن و روغن کاری پمپ را دوباره ببندید، در اتصال سیم‌های پمپ و بستن پیچ‌ها گیج نمی‌شوید.

سرویس و روغن‌کاری یاتاقان موتوربنابراین برای اینکه روغن‌کاری پمپ کولر را به درستی انجام بدهید، این مراحل را به ترتیب دنبال کنید:

  • باز کردن پیچ‌های نگهدارنده پمپ روی بدنه
  • جدا کردن سیم‌های پمپ از ترمینال
  • باز کردن شلنگ متصل به پمپ و بیرون کشیدن آن
  • روغن کاری پمپ و سرویس آن
  • بستن پمپ آب

سرویس و روغن‌کاری یاتاقان موتور

این قطعه از موتور کولر به طور منظم نیاز به سرویس و روغن‌کاری دارد. بهترین زمان برای این کار هر دو ماه یکبار است. به‌خصوص اگر کولر آبی شما شبانه‌روز در حال کار کردن باشد و موتور کولر ساعتی را هم خاموش نماند.

شما برای روغن کاری یاقان باید روغن را داخل این قطعه بریزید. یعنی بعد از باز کردن سرپوش یاتاقان، روغن را تا جایی داخل آن بریزید که سرریز شود. البته یادتان نرود که موتور دارای دو یاتاقان چپ و راست است. بعد از اینکه روغن را ریختید، پروانه یا محور فن را با دست بچرخانید تا روغن به خوبی جذب شود.

درست است که این کارها را شاید می‌توانید خودتان به تنهایی انجام بدهید ولی یادتان نرود که بعضی از این کارها تخصصی هستند. مخصوصا روغن‌کاری موتور که نیاز به جدا کردن این قطعه دارد و کار راحتی نیست. پس سعی کنید وارد کارهای تخصصی یا قطعات کلیدی دستگاه نروید.

نکات تکمیلی

بعد از روغن کاری قطعات مهم و تمیز کردن و گردگیری آنها باید سراغ کارهای تکمیلی بروید. این کارها بیشتر برای مراقبت از دستگاه کولر و بالا بردن راندمان کاری آن است. از جمله کارهایی که به عنوان نکات تکمیلی باید به سراغ آنها بروید عبارتند از:

شست‌وشوی قطعات. از جمله قطعاتی که باید در هنگام سرویس کولر آبی آنها را بشویید و تمیز کنید عبارتند از: کف کولر، دریچه اطمینان، پوشال، قطعات اصلی و دریچه‌های داخلی ساختمان.

تنظیم جایگاه کولر. یکی از مشکلاتی که ممکن است در دراز مدت پیش بیاید، عدم هم‌تراز بودن دهانه ورودی کانال کولر با دهانه خروحی است. این مسئله به دلیل جابجا شدن یا تکان‌های شدید دستگاه به وجود می‌آید. پس بهتر است جای کولر به خوبی تنظیم شود تا این مشکلات برطرف شوند.

سایه‌بان کولر. بدنه کولر هر چقدر داغ‌تر باشد، فرایند خنک کردن هوا دیرتر انجام می‌شود. درنتیجه، انرژی بیشتری برای خنک کردن ساختمان مصرف می‌شود. استفاده از سایه‌بان یک تکنیک کاربردی برای حل این معضل است. سایه‌بان از تابش مستقیم آفتاب به کولر جلوگیری می‌کند و مانع داغ شدن بدنه می‌شود.

کلام آخر

سرویس به موقع کولر آبی باعث بالا بردن راندمان کار آن، افزایش طول عمر کولر و کاهش هزینه می‌شود. اگر تمامی نکات گفته شده در بالا را رعایت کنید، تا حدودی در سرویس کولر آبی موفق خواهید بود. همان‌طور که خودتان هم با سختی کار آشنا شدید، می‌دانید که این کار نیاز به سرویس‌کار دارد. با این حال، بعضی از کارهای ساده مربوط به سرویس را خودتان هم می‌توانید انجام بدهید .فقط سعی کنید نکات مربوط به ایمنی کار را مدنظر قرار بدهید و توجه به جزییات را از یاد نبرید.